+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11

Diskusjon: Sår brystvorte

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Hammerfest
    Meldinger
    329

Sår brystvorte

Jeg har så vondt i den ene brystvorten. Har ikke hatt slike plaget siden lillegutt var ca.2-3 måneder.
    Har hatt det i noen dager nå, og det blir ikke bedre. Gjør kjempe vondt når jeg ammer, spesielt når han begynner å amme.
    Tror det begynt på fredag. Merket at det var ubehagelig når mannen tok/lekte litt med brystvorta. Har helt siden da gjort vondt. Gjør vondt bare jeg kommer borti den.
    Har kommet ett par dråper med blod også. Smører med brystvorte salve, men synes ikke det hjelper.

Noen som har noe råd?
    Khiara fra snartmamma

Sv: Sår brystvorte

har du prøvd å ha albueskjell på?
    fungerer alltid på meg

Kan plukkes i fjæra, det har svigermor gjort for meg,
    eller du kan bestille dem her http://www.albueskjell.no/2.html

Medlem

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Hammerfest
    Meldinger
    329

Åh, det har jeg jo liggende på badet! Hadde helt glemt av dem. Takk pioneerjenta!
    Man bør man bruke bare dem, eller kan man ha salve på samtidig?

Ammet nettopp lillegutt, og ser at jeg har et lite sår. Kom tydelig frem etter amming.
    Khiara fra snartmamma

jeg har de på døgnet rundt når jeg er sår,
    helt til jeg føler meg bra igjen
    tar som regel 2-3 dager

Har ingen salve på, som regel vil det komme ut litt morsmelk når du har de på
    og det er verdens bete salve

Medlem

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Hammerfest
    Meldinger
    329

ååå, det blir ikke bedre Vart snart 1 uke. Gjør så fryktelig vondt å amme. Kjennes ut som om noen stikker en kniv i brystvorten. Det er verst når han tar tak og skal begynne å amme. Så det er et mareritt når han begynner å tulle, for da slipper han taket for så og ta et nytt.

Jeg har prøvd å smurt med salve, latt det lufttørke og brukt skjell. Men det blir ikke bedre. Lurer på om såret ikke får gro, siden jeg ammer hver 3-4 time. At lillegutt åpner såret igjen for hver amming. For det komme en dråpe med blod i ammeinnlegget etter hver amming.

Det er litt mindre vondt å pumpe. Men jeg får ikke til å pumpe kommer ikke melk ut. Prøvd å pumpe i ro og fred for meg selv, og prøvd å pumpe mens han ammer på den andre siden. Får det rett og slett ikke til.
    Skal til legen med Andreas i morgen, skal høre om han har noe råd.
    Khiara fra snartmamma

Har ikke lest hele tråden, men det kan ikke være sopp da?

Medlem

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Hammerfest
    Meldinger
    329

supermammasiv: såret kommer nok fra biting. Kom på at Andreas beit meg den dagen det begynte å bli vondt. Er redd for at det skal oppstå en infeksjon eller lignende i såret.

Skal høre om legen har noe råd i morgen. Har søkt på internett, og funnet tre salver/kremer som er blitt anbefalt:
    - Ringblomstbalsam
    - Unguentum m (salve)
    - Dermar (krem av fisken Havmus)
    Skal først høre hva legen sier, før jeg kjøper noen av disse produktene.
    Khiara fra snartmamma

Medlem

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Hammerfest
    Meldinger
    329

Var hos legen med lillegutt i dag. Spurte samtidig om han hadde noe råd mot min såre brystvorte. Det hadde han ikke. Eneste han sa var at jeg skulle pumpe, men jeg får jo ikke til å pumpe. Spurte derfor om å få resept på den nesesprayen som skal hjelpe utdrivningsrefleksen, den hadde han aldri hørt om.
    Var også innom apoteket og en helsekostbutikk. Helsekostbutikken hadde verken ringblomstbalsam eller dermar kremen . Apoteket hadde ikke unguentum m salven. De hadde heller ikke noe annet å anbefale enn brystskjold. Prøvde å amme med dem da jeg kom hjem, men Andreas spiste bare litt og så nektet han.
    Ringte nettopp til den andre heleskostbutikken i byen, og de har heldigvis ringblomstbalsam. Blir dermed en til tur til byen på meg. Hadde ikke tid å gå innom dem tidligere, måtte dra hjem og mate lillegutt.

Hvis ikke ringblomstbalsam fungerer er jeg redd det er slutt på ammingen. Var så vondt i dag at jeg var på gråten. Klarte ikke å amme han.
    Khiara fra snartmamma

til deg.
    Håper det ordner seg

Rikke
    Gjest

Har ingen råd, men kan iallefall muntre deg opp med at jeg hadde det akkurat på samme vis for en stund siden. Tydelig rift i brystvorten - UTROLIG vondt i det de setter igang ammingen .

Får heller ikke til å pumpe, og ante virkelig ikke hvordan jeg skulle bli bra og samtidig fortsette ammingen. Gjorde det slik at jeg passet på at hun aldri brukte den vonde puppen som 'sutt', og passet på å lirke en lillefinger i munnviken hennes når jeg mente nok var nok (for å hindre at hun dro i brystvorten når jeg tok hodet vekk). I tillegg er snuppa en rev til å stjele litt melk om natten om hun etterhvert kommer opp i sengen. Derfor passet på at jeg lå slik at hun ikke fikk tak i det vonde brystet (byttet side med mannen i sengen, men klær gjør selvsagt samme nytten).

Tror egentlig ikke det var mine bestrebelser som hjalp, men plutselig en dag ble det raskt bedring.

Ønsker deg lykke til - det er vondt!!!

Medlem

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Hammerfest
    Meldinger
    329

Ringblomstbalsam fungerer! Er blitt MYE bedre. Dagen etter jeg begynte å smøre meg med balsamen merket jeg allerede forskjell. Nå gjør det bare litt vondt i starten, men regner med at det går over snart.
    Khiara fra snartmamma

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine