+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16
    H.I
    Gjest

Etableringslån/startlån fra kommunen

Er det noen her inne som har vært borti det? Var og kikket på kommunen sin hjemmeside men ble ikke så veldig klok.
    Det ble meg fortalt at ikke bare de med svak økonomi men også de som har inkasso o.l kan få ett sånt lån. Er dette riktig? Samboeren min har mye inkassosaker så jeg tror ikke noen bank vil gi oss noe lån...
    Hvordan fungerer det egentlig? Er det fullt lån til et billig hus eller er det delvis lån og resten fra banken?
    Håper noen har tid til å svare.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,905

Sv: Etableringslån/startlån fra kommunen

da det var aktuelt for meg, sjekket vi litt. mener det er husbanklån hvor man trenger 10 % egenkapital. på det tidspunktet var det en begrenset pott kommunen rådde over ,slik at i praksis måtte man være litt "belastet" for å få noe.

vet ikke hvordan det er nå. ring og spør om de har en brosjyre eller noe?
    hilsen fra

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
    http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marry sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,846

Ikke helt det du spørr om, men hva med å rydde opp i inkassosakene, betale dem ned og så søke lån i en vanlig bank?
    -04, -01, -97.

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    gullli sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,982

Sitat Opprinnelig postet av Marry Vis post
    Ikke helt det du spørr om, men hva med å rydde opp i inkassosakene, betale dem ned og så søke lån i en vanlig bank?
    Er vel ikke bare å gjøre det... Inkassosaker blir lagret lenge og de fleste banker vegrer seg for å gi lån til personer med betalingsanmerkninger.
    Det er skikert best å ringe og spørre, da får du forhåpentligvis svar på alt du lurer på.

Støttemedlem av AF's jaktlag

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hege-Mor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Revetal
    Meldinger
    2,019

Sitat Opprinnelig postet av gullli Vis post
    Er vel ikke bare å gjøre det... Inkassosaker blir lagret lenge og de fleste banker vegrer seg for å gi lån til personer med betalingsanmerkninger.
    Det er skikert best å ringe og spørre, da får du forhåpentligvis svar på alt du lurer på.
    Snakket med ei ang dette med betalingsanmerkning her for ett par uker siden.
    Så fort man har betalt ned kravet sitt,forsvinner anmerkningen også.
    Dette er noe hun jobber med så da går jeg ut ifra at det stemmer...
    Ulrikke 95 Mats Fredrik 02 Matilde 06
    Min Blogg

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Marry sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,846

Sitat Opprinnelig postet av Hege-Mor Vis post
    Jepp, det stemmer. Før ble det lagret i noen år, men loven er endret. Og om man ikke klarer betjene inkossogjelda si burde man kanskje ikke stifte ny gjeld? Men det var ikke det HI spurte om da
    -04, -01, -97.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,905

betalingsanmerkninger skal slettes omgående etter at fordringen er betalt:

http://www.forbrukerradet.no/Publika.../1023981620.19

her står det også mange andre fine ting å vite om inkasso.
    hilsen fra

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,905

Sitat Opprinnelig postet av Marry Vis post
    Jepp, det stemmer. Før ble det lagret i noen år, men loven er endret. Og om man ikke klarer betjene inkossogjelda si burde man kanskje ikke stifte ny gjeld? Men det var ikke det HI spurte om da
    ja, det er jeg enig i . det er ganske skummelt å ta opp masse lån hvis dere allered har gjeld dere ikke klarer å gjøre opp etterhvert som regningene forfaller.
    hilsen fra

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Da vi skulle kjøpe hus, sjekket vi litt ang startlån og tilskudd fra kommunen. Fikk beskjed om at det kun var de som ikke fikk vanlig lån i banken som kunne få dette. Vi syntes det var litt dårlig at ikke kommunen ville gi noe, i og med at de som velger å bygge hus her, får tilskudd på 75000kr, men vi som valgte å kjøpe et hus som sto tomt, vi fikk ingenting. Ble litt på siden dette...
    Snuppa 04
    Lillemann 07

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    gullli sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,982

Sitat Opprinnelig postet av Hege-Mor Vis post
    Ah, da tok jeg feil Sjelden jeg er glad for at jeg tar feil, men nå ble jeg det! Er for dumt om en skal bli straffet i åresvis for ting at en har kommet i en vanskelig situasjon en gang.

Støttemedlem av AF's jaktlag

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hege-Mor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Revetal
    Meldinger
    2,019

Sitat Opprinnelig postet av gullli Vis post
    Ah, da tok jeg feil Sjelden jeg er glad for at jeg tar feil, men nå ble jeg det! Er for dumt om en skal bli straffet i åresvis for ting at en har kommet i en vanskelig situasjon en gang.
    Nei sjeldent man er glad for at man tar feil....men noen få ganger må man krype til korset (kjenner godt til det)....Godt det var til det positive
    Ulrikke 95 Mats Fredrik 02 Matilde 06
    Min Blogg

Medlem
    Breeze sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    141

Startlån kan kun søkes hvis du får avslag fra en vanlig bank. Hvis du får ja fra banken, men får ikke så mye som du trenger, kan du søke om det resterende beløpet som startlån.

Tilbudet er for "vanskeligstilte" som kan være studenter, aleneforeldre, store familier, flyktninger o.l. med lav inntekt. Hver kommune har et visst beløp de kan låne ut i året.

Tror jeg.....
    februar 05 januar 09

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg har startlån fra kommunen/husbanken.
    Det gis til vanskligstilte, og et av kravene er at du på papiret kan vise at du ikke får lån i banken.
    Ellers skal de også se over økonomien, og har dere mye inkassosaker og mye gjeld i forhold til inntekt vil de nok si nei.

Som andre har nevnt her er det kanskje lurt å rydde opp i økonomien først, så søke i bank om lån. Får dere avslag da kan dere jo høre med kommunen dere bor i.

Den positive utviklingen skyldes ikke at folk er flinkere til å betale regningene, men at en lovendring gjør det mulig å slette betalingsanmerkninger så snart respektive gjeld er innfridd. Frem til lovendringen i 2005 var det mulig å lagre folks negative betalingsanmerkninger i inntil 3 år.
    Desverre oppbevares fortsatt info, slik at man i mange tilfeller blir nektet lån, mobilabon. osv på grunnlag av info firmaene egentlig ikke skal ha....
    Sist endret av Tidl. bruker; 26-08-2008 kl 17:43

Tidl. bruker
    Gjest

Et annet tips er å søke i Husbanken. Da eksen og jeg hadde byggeplaner, fikk vi lån der etter avslag i den vanlige banken vår. Vi fikk innvilget totalsummen, hadde ingen egenkapital.

Men må si meg enig med de andre her - det er nok lurt å få litt mer orden på økonomien før man stuper uti et boliglån, spesielt med tanke på hvor mye renta har gått opp de siste par årene.

Lykke til, HI, håper det ordner seg for dere!

Uregistrert
    Gjest

Hei

vi har nettopp fått startlån av kommunen! Vi fikk det i forbindelse med kjøp av bolig. Fikk startlån på 400.000! sku ha ett lån på 1,9 i banken, men økonomisk for oss ville lønne seg me startlån siden det er lavere rente på. Så da tar banken de 400.000 og vi får lån i fra banken på 1,5 og da kommer vi opp i 1,9 de 400.000 blir som en egenkapital nesten på lånet.

Mette-marit
    Gjest

Er det slik at man får avslag hvis man har mulighet til å få lån i andre banker? aldri hørt om. Søkte det da jeg gikk gravid med eldste her, men vi fikk ikke fordi vi tjente for mye sa de, og var ikke vanskelig stillt. Min venninne fikk det nå nettopp, de fikk ikke lån i andre banker, de tjener veldig bra, men har mange barn som gjorde at de ikke fikk lån andre steder. Husbanklån er uansett veldig gunstig, men ville ikke tatt opp huslån med en mann som har mange innkasso saker på seg. Betale ned først og så søke husbank lån, ville jeg gjort.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine