+ Svar på diskusjon
Side 12 av 15
FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 286

Diskusjon: 19 mnd, går ikke enda..

  1. #221

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Sitat Opprinnelig postet av Upsidaysi Vis post
    skjønner de virkelig såpass alt altså? hun er jo bare 22 mnd? kan jo prøve og se hvordan det går...skal en tur på juleshopping etterpå... hun trenger ny innesko så da går de jo an å finne noen fine sko som hun kan bruke inne

    Min jente på 21mnd skjønner hvertfall dette, og sånn som jeg har skjønt det så er jenta di flinkere språklig enn det min er.
    Kan være verdt et forsøk.



    Ellers løste min eldste kjoleproblemet på sin måte.
    Slik gikk hun rundt hele julen.
    (Hun var bare 13mnd her da, og begynte å gå 3 1/2 mnd senere.)




    Håper det løsner hos henne snart.
    Storesøster 05 - Lillesøster 07 - Lillebror 25.03.11


  2. #222

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Er det virkelig noen som tror at denne jenta ikke gidder å gå? Det er jo mye enklere å gå enn krabbing og kne-gåing når man skal noe. Man holder jo også lettere følge med vennene når man kan gå og løpe sammen med dem. Så jeg tror nok det er andre ting enn latskap og gidder ikke som gjør at denne jenta trenger mer tid for å slippe seg helt.

    Tror dere virkelig sie kjoler og nye egenvalgte sko er det som skal til for at jenta går?

    Ro ned litt, ho har jo vist at ho tør å slippe seg litt så resten vil komme når ho er klar -ikke ved å kjøpe nye sko!

    Hvis ho er myk i leddene trenger ho tid på å bli stødig nok/finne balansen før ho slipper seg helt.
    Ved å styre så mye tror jeg man lettere ødelegger enn inspirerer.

    Lek mye bevegelsesleker, bruk kroppen uten å forvente/forlange at ho skal gå så får ho litt trening som for henne vil være lek og morro.
    Sitt på gulvet, kle av sokker og lek med barfotene. Bøy, strekk, løft, vri og syng eller lag en historie underveis.

    Rull rundt på gulvet, hopp bortover på rumpa, krabb rundt å vær elefanter, pusikatt og andre spennende dyr.

    Gjør ting ho mestrer, så inspirerer du henne til å prøve mer nytt også.

    Ta på jenta julekjolen som planlagt så skal du se ho er like nydelig om ho går eller ikke
    Du vet ihvertfall at ho kan, ikke alle som får oppleve det....


    Ikke meningen å virke sur, men synes det er endel "stressende"/rare råd du får og siden jeg har vært der du er nå forstår jeg både deg og jenta di litt.

    Klem fra nitni

  3. #223
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Reggius sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,247

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Hei igjen!
    Snuppa di er visst ei lita lur ei, som ikke lar seg lokke og lure - vær glad for det
    MEn vettu, jeg skjønner så godt hvor lei deg du er.
    Snuppa mi går mer enn ho krabber nå, men det tok sin tid. Ho er av den veldig forsiktige typen, gjør aldri noe overilt og det betyr ned på firkrabben når ho føler seg usikker, kan nok være at jenta di også er av samme sorten.
    Så er det også slik med noen barn, at om de finner en teknikk feil eller riktig, som fungerer for dem, så vil de ofte følge denne ei god beite.
    Selv holder blyant feil den dag i dag, da ingen retta på det når jeg begynte. Det fungerer for meg, men jeg er den eneste som sitter med søkk i pkekfingeren etter eksamen! Kanskje en dum sammelikning, men allikevel - unger er ikke dummere enn at de skjønner hva som fungerer og som er trygt for dem.
    Gjennom 10 år som førskolelærer har jeg sett mange slag, men ofte ser vi dette:
    De som snakker godt tidlig, har dårligere utvikling innen grovmotorikk
    De som snakker godt tidlig, har veldig bra finmotorisk utvikling.
    De som har god grovmotorisk utvikling, ligger noen ganger bak språklig.
    Jeg har sett fireåringer som nesten ikke har klart å krabbe på normal måte på oppfordirng, men de klarer å lese bøker og aviser.
    Selv har jeg ei niese som var helt "håpløs" grovmotorisk, gikk gjerne på dørkarmen, snublet og datt ofte, likte ikke å gå på ski etc. Men når ho var 3 år og 10 mnd. så spurte ho min søster om hva "voldtekt" var og hvorfor noen kunne drepe små barn. Da hadde ho fått tak i dagbladet, der det stod om Baneheiadrapene, de måtte legge avisene på kjøleskapet noen år!!

    MEN, vet du! Disse historiene hjelper deg faktisk ikke nå, for nå gjelder det datteren din og din "sorg" - men jeg håper at det viser, noe du sikkert allerede vet, at barn er så utrolig ulike!

    Med vennlighilsen Reggius!

    ____________________________________________
    Snuppa kom 5. mai 2007 og Lillegutt kom 21. mars 2010 og begge er seff. verdens fineste!
    Familien er komplett


  4. #224

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Sitat Opprinnelig postet av nitni Vis post
    synes det er endel "stressende"/rare råd du får


    Uff, Upsi, det er ikke meningen å stresse deg med alle mine rare råd. Jeg blir bare engasjert, og prøver å komme med kreative og fantasifulle tips.

    silkepels



  5. #225
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Upsidaysi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Jevnaker
    Meldinger
    4,517
    Blogginnlegg
    42

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    først og fremst er fantastisk godt å få støtte og gode ord fra dere...flotte damer er dere alle sammen..

    er veldig klar over at alle tar det i forskjellig tempo...er ikke bekymret for at denne jenta skal gå på kne når hun er 20 liksom

    men er godt å ha et sted hvor jeg kan skrive frustrasjon, fremsteg, spm, tilbaksteg og ja..rett og slett bare terapi for meg selv også..

    nitni: innlegget ditt trengte jeg å lese nå...det var kloke ord fra deg...er nettopp det å stresse henne vi er redd for å gjøre..og dermed har vi heller ikke mast på henne nå når hun har hatt tilbakesteget..har heller latt henne ta det tilbakesteget hun har tatt...tror ikke det kommer av 100% stahet som fysio som ser på Amalie sier Hun er utrygg og trenger en finger å holde seg i...og da skal hun få det


    silkepels: er det noen som ikke skal så er det deg her...du har støttet meg utrolig mye gjennom denne tråden..som nå har blitt en god del innlegg og gitt råd og kommentert og heiet og trøstet...har satt utrolig stor pris på deg og dine kloke ord... er mange av dine tips som fikk henne og oss til å klare å ta det første steget alene

    så du skal ikke unskylde deg...synes det er utrolig at noen blir så engasjert og tar seg så god tid til oss som du gjør jeg


  6. #226

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    ok, takk for det....
    silkepels



  7. #227
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hedvig sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    736

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Sitat Opprinnelig postet av nitni Vis post
    Er det virkelig noen som tror at denne jenta ikke gidder å gå? Det er jo mye enklere å gå enn krabbing og kne-gåing når man skal noe. Man holder jo også lettere følge med vennene når man kan gå og løpe sammen med dem. Så jeg tror nok det er andre ting enn latskap og gidder ikke som gjør at denne jenta trenger mer tid for å slippe seg helt.

    Tror dere virkelig sie kjoler og nye egenvalgte sko er det som skal til for at jenta går?

    Ro ned litt, ho har jo vist at ho tør å slippe seg litt så resten vil komme når ho er klar -ikke ved å kjøpe nye sko!

    Hvis ho er myk i leddene trenger ho tid på å bli stødig nok/finne balansen før ho slipper seg helt.
    Ved å styre så mye tror jeg man lettere ødelegger enn inspirerer.

    Lek mye bevegelsesleker, bruk kroppen uten å forvente/forlange at ho skal gå så får ho litt trening som for henne vil være lek og morro.
    Sitt på gulvet, kle av sokker og lek med barfotene. Bøy, strekk, løft, vri og syng eller lag en historie underveis.

    Rull rundt på gulvet, hopp bortover på rumpa, krabb rundt å vær elefanter, pusikatt og andre spennende dyr.

    Gjør ting ho mestrer, så inspirerer du henne til å prøve mer nytt også.


    Klem fra nitni

    Nå har jeg ikke lest denne tråden, men ville bare si at dette innlegget var kjempefint. Jenta må jo ikke få prestasjonsangst eller prestere kunsten å gå for andre enn seg selv.

    Det meste går seg til, bokstavelig talt
    2006
    2010

  8. #228

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Jeg skjønner at det bare er av god vilje

    Jeg er bare så redd for at barn og foreldre skal bli stressa


    Sitat Opprinnelig postet av silkepels Vis post


    Uff, Upsi, det er ikke meningen å stresse deg med alle mine rare råd. Jeg blir bare engasjert, og prøver å komme med kreative og fantasifulle tips.


  9. #229

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Skjønner det, men alle de tingene jeg har foreslått må selvsagt bakes inn i hverdagslige hendelser eller lek da.

    Husker da jeg jobbet på Spesialsykehus for rehabilitering i Stavern, og inn kommer det rygg-/nakkepasienter så stive som stokker, og ikke har brukt kroppen eller leet på seg på flere år. Bare knasket smertemedisiner.

    Kan tro de himlet med øynene da vi sa vi skulle leke sisten, stiv heks, gjemsel, nappe halen, alle fugler osv.

    Men vet du, de glemte seg bort Voksne stokkstive mennesker fløy og flakset opp og ned og hit og dit, og hadde det G-Ø-Y
    silkepels



  10. #230
    Isa
    Gjest

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Sitat Opprinnelig postet av silkepels Vis post
    Men vet du, de glemte seg bort Voksne stokkstive mennesker fløy og flakset opp og ned og hit og dit, og hadde det G-Ø-Y

    For noen bilder jeg fikk inni hodet mitt nå

  11. #231
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Upsidaysi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Jevnaker
    Meldinger
    4,517
    Blogginnlegg
    42

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    sånn da har vi vært hos fysio på den gamle helsestasjonen..

    og jeg vet ikke helt om jeg skal si om jeg er glad eller mer bekymret jeg

    må iallefall først og fremst si jeg er litt på den fysioen som følger opp Amalie..at han har valgt å ikke henvise henne til barnelege synes til og med den gamle fysio var helt utrolig rart...

    den gamle fysio som jeg nevner..var hun som så på henne i mai (har byttet helsestasjon, dermed byttet fysio og...)
    ville gjerne at hun skulle se på henne igjen..og se hva hun synes om framgangen...

    jo...vi får beskjed om å ta av amalie så hun er barbeint og kun i bodyen også finner hun fram en matte og noen leker til Amalie...Amalie føler seg trygg med en gang

    så...

    hun ser at hun har en skeiv benstilling når hun står..men det kan fortsatt rette seg opp mye..for hun er helt rett i foten når hun står på tå

    hun fikk tilslutt lov å klemme litt på henne..og merket at hun var veldig bøyelig i leddene...litt for... og lite muskler...



    hun er veldig stiv når hun går..og det synes hun var noe som burde sjekkes ut...

    også sier hun noe som jeg synes er litt merkelig...mulig det var bare tilfeldig men..iallefall...

    "jeg ser hun har veldig lange spisse fingre..er det noe som går i familien?"

    nei..svarer vi...

    "nei jeg så på deres fingre og ser at dere ikke har det nemlig..jah... har hun slått seg noen sted så hun har begynt å blø?"

    nei svarer vi...

    og da fortsetter hun med å si

    "nei, det er nok slik at det er lurt å få en lege til å se på henne her altså...."

    mulig det var tilfeldig..men jeg blir litt skeptisk på måten hun la det fram..
    spisse fingre og blø..ja hva har det med saken å gjøre liksom?

    merker jeg faktisk er litt bekymret nå...tenk om det faktisk er noe galt med jenta vår da..også har hun prøvd såå lenge og vi har pushet og alt

    uff håper vi får legetime snarest altså...

  12. #232
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mex sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    1,456

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Huff.. litt dumt av hun å ikke forklare nærmere hva hun mente med spørsmålene.. Men du må ikke gå å bekymre deg for mye vennen Jenta går nok til slutt skal du se.
    Storebror des 06, lillebror nov 10

  13. #233
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Synes det var en merkelig ting å si.
    Sa hun ikke noe mer? Om hva hun mente med å nevne fingrene eller det å blø?

  14. #234
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Hun burde sagt hvor hun ville hen med spørsmålene, ja.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  15. #235
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    suupaahGirl sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    1,205

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Tror jeg ville tatt opp tlf og ringt henne igjen...eller møtt opp personlig. Si at etter dere fikk vite dette har du ikke klart å legge det fra deg. Du vil gjerne ha ei forklaring på hva hun mener KAN være galt.
    Du skal jo slippe å gå å engste deg i uvisse, du har full rett til å vite hva som svt plager barnet ditt.
    jeg hadde ikke klart å ikke få vite
    07
    09

  16. #236
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tiki sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,334

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Enig med Suppa her.Ring og få det ut av verden.
    Tiki og IVF gutta!
    f. des -03, og f. 25.01.07

  17. #237
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    bille sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    1,947

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Synes også du skal ringe Upsi. Ikke godt å gå slik og plages med disse tankene.
    07, 09. Venter på minstebror.

  18. #238
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Upsidaysi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Jevnaker
    Meldinger
    4,517
    Blogginnlegg
    42

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    jeg klarer ikke ringe jeg...vet ikke om jeg vil vite hva hun tenker på egentlig..

    eller jo...eller nei...

    eller ja..nei uff


  19. #239
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hedvig sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    736

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    Klart du skal ringe og høre hva fysioterapeuten henviser datteren din til barnelege for - selv om det bare er bittesmå mistanker. Det burde hun skjønne selv at dere ville bli bekymret av slike spørsmål.

    Jeg vet om navnet på et syndrom som kan ha symptomer blant annet av lange lemmer, fingre, plattfot, skjelett og økt leddutslag - men noe blødningstendenser tror jeg ikke det er der. Det er jo slett, slett ikke sikkert det er dette fysioterapeuten din tenkte på, men om du vil vite hvilket syndrom jeg mener kan jeg sende det på pm til deg.
    2006
    2010

  20. #240
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Upsidaysi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Jevnaker
    Meldinger
    4,517
    Blogginnlegg
    42

    Sv: 19 mnd, går ikke enda..

    sendt deg pm jeg

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 12 av 15
    FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine