+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34

Diskusjon: Født i uke 34 - går det bra?

  1. #21

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Takk for flere svar! Det var trist å høre om problemene til jenta di, Ritamor. Og gutten din, Nepa, er jo et levende bevis på at det kan gå veldig bra selv om man er født veldig tidlig!

    Jeg ser nå at jeg glemte å skrive i hovedinnlegget hvor stor Lillebror var da han ble født. Han var 2415 gram og 45 centimeter, helt på snittet for sin alder. I dag, én måned og to dager gammel, veier han 3340 gram - 330 nye gram opp på én uke. Det ser ut til at han blir godt over 3,5 kilo til terminen om knappe to uker - kanskje nærmere 4.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  2. #22
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    L&K sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,499

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Sitat Opprinnelig postet av Elinblu Vis post
    Takk for flere svar! Det var trist å høre om problemene til jenta di, Ritamor. Og gutten din, Nepa, er jo et levende bevis på at det kan gå veldig bra selv om man er født veldig tidlig!

    Jeg ser nå at jeg glemte å skrive i hovedinnlegget hvor stor Lillebror var da han ble født. Han var 2415 gram og 45 centimeter, helt på snittet for sin alder. I dag, én måned og to dager gammel, veier han 3340 gram - 330 nye gram opp på én uke. Det ser ut til at han blir godt over 3,5 kilo til terminen om knappe to uker - kanskje nærmere 4.
    Det er kjempebra !! 330 gram på en uke er fantastisk !
    De premature tar ofte igjen normal fødselsvekt til termin om alt er bra, og det ser det absolutt ut som din gjør ! Flink gutt og mamma ! Senk skuldrene, ta vare på denne viktige tiden og nyt at alt går flott ! Det er mitt beste råd. Du skal få nok å engste deg over i løpet av årene som kommer, så nyt den tiden du har nå.. hehe
    lille L - des 06 og knøtta K juli-08


  3. #23
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    texasgirl sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,267

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    hei..
    nevø født i uke 26+4 som var 850 gram ved fødselen.. han lå først på respirator lenge og så på cpap i flere måneder.. lungen var ikke modnet og har en lungesykdom jeg mener heter bpd..
    han er nå to år, men har litt oksygen pg peg- knapp i magen.. henger ende etter han da, og er liten av vekst..
    men vi har han her i dag, tross i at han har lurt døden tre ganger
    Mamma til lille prinsess født 08.04.08

  4. #24

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Jeg har ikke født prematurt barn, men tenkte det kanskje var kjekt å høre om en prematur som har en del av livet bak seg allerede og som har klart seg bra?

    Jeg selv er født i uke 30 for mer enn 30 år siden. Jeg tror jeg hadde en fødselsvekt på ca 1700g.

    Utenom et lite snev av astma (utviklet i voksen alder)som jeg ikke trenger medisiner for lenger, er jeg akkurat som alle andre og har vært det hele livet.

    Flink på skolen, nok av venner, høyere utdannelse, familie og har fått barn født på vanlig tidspunkt. (Bare litt lat kanskje...)

    Så selv jeg som ble født for tidlig for så lenge siden har klart meg helt bra!

  5. #25
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Dec 2005
    Meldinger
    951

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    jeg har en som er født i uke 25+1, 460 gr. Det har gått kjempe bra!

  6. #26
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Trulta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    3,150

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Heisann!
    Vi har en gutt, født 33+3. Han var "stor" med sine 2420 gram og 46 cm.
    Han hadde startproblemer, og måtte ha hjelp med det samme han kom ut av magen. De fikk "liv" i han igjen, og ble lagt i åpen kuvøse med CPAP.

    Alt så bra ut et døgn. Da fikk han lungekollaps på begge lungene og hjertestans.
    Umodne lunger var årsaken, vi rakk bare en lungemodningssprøyte.
    De fikk etter 15 min liv i han, og han lå da i respirator og med dren i begge lunger.
    Vi levde i et helvete, for å si det mildt - men etter en liten uke var han ute av respiratoren, og han begynte etterhvert å kvikne til.
    Etter 3 uker dro vi hjem til det lokale sykehuset, og etter en liten uke der dro vi hjem

    Tross den harde starten, og utsagn fra leger som: "vi vet ikke hvordan hjertestansen har påvirket han før han iallefall er 2 år.." har ting gått over all forventing!

    Noe mer sykdom enn andre barn har det vært, men ikke verre enn at vi kun har vært innlagt på sykehus 1 gang. (øre- og halsbetennelse + feber, hoste og plenty slim)

    Han er nå snart 3 år, og han prater som en foss, var bleiefri før han var 2.5 år og han har en super motorikk. Sosialt er han sterk også, samtidig som han endelig har funnet roen til å leke alene også. En utrolig flott gutt, om jeg får si det selv

    Håper det går bra med dere også, Elinblu (og alle dere andre)
    Trulta
    des 05
    des 11

  7. #27
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Karette sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    1,344

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Trulta - min gutt er født i uke 33+2 og veide 2,4 og var 45,5 cm lang.. Temmelig like kan du si

    Lurer på om du har helsekort med vekt de første mnd, min er nå 4,5 mnd og veier ca 5,3 kg.. Hvordan var vekten på lillemannen din omtrent ved samme tid? Har du kanskje notert ned hvor han var i utviklingen også?

    Beklager mange spørsmål her nå, men her må infoen suges ut fra de som har erfaring

    - Og beklager at jeg "kupper" tråden din Elinblu
    Karette
    Stolt mamma til gutt -08 og jente -10

  8. #28
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Trulta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    3,150

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Sitat Opprinnelig postet av Karette Vis post
    Trulta - min gutt er født i uke 33+2 og veide 2,4 og var 45,5 cm lang.. Temmelig like kan du si

    Lurer på om du har helsekort med vekt de første mnd, min er nå 4,5 mnd og veier ca 5,3 kg.. Hvordan var vekten på lillemannen din omtrent ved samme tid? Har du kanskje notert ned hvor han var i utviklingen også?
    Hei på deg!
    Klart, jeg har stort sett alt skrevet ned .. hihi, men er ikke hjemme akkurat nå. Kan sende deg en pm eller noe når jeg kommer hjem
    Trulta
    des 05
    des 11

  9. #29
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Karette sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    1,344

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Sitat Opprinnelig postet av Trulta Vis post
    Hei på deg!
    Klart, jeg har stort sett alt skrevet ned .. hihi, men er ikke hjemme akkurat nå. Kan sende deg en pm eller noe når jeg kommer hjem
    Det hadde vært toppen!! Tusen takk
    Karette
    Stolt mamma til gutt -08 og jente -10

  10. #30

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Oi, 460 gram, just_me - det var ikke stort! Så flott at det går bra - og med nevøen din også, Hgutto. Fint med erfaringer fra en som selv er født tidlig også, Elle Melle!

    Lillebror var også veldig jevnstor med deres barn, Karette og Trulta - 2415 og 45. Men han var jo nesten en uke eldre ved fødselen, og det har kanskje hatt noe å si for lungemodningen hans. Jeg fikk ingen lungemodningssprøyter, men han har klart seg bra lell.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  11. #31

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Forresten hadde det vært morsomt om noen som har barn med omtrent samme vekt og/eller fødselstidspunkt ville skrive hvor store barna deres var etter seks uke/ved termin. Vi skal veie ham dagen før termin, neste tirsdag, og jeg er spent på tallet. Han var estimert til en fødselsvekt på 3,6 kilo på en UL i uke 31, og trolig er han såpass tung allerede nå.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  12. #32
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Villblomst sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    391

    gal Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    En uke etter termin veide Brage 3020gram. Jeg tipper han hadde veid 3,5kg hvis vi hadde gått helt til termin.

  13. #33

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Da har jeg "termin-fasiten" her: Dagen før han skulle vært født, veier Ivar 3,9 kilo og er ca. 50 cm lang. Det betyr at han har lagt på seg 1,5 kilo siden fødselen for seks uker siden og 1,7 kilo på de fem ukene som har gått siden vi ble skrevet ut fra sykehuset.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


  14. #34

    Sv: Født i uke 34 - går det bra?

    Rart å se dette igjen sju år seinere - ramlet tilfeldigvis innom her. Gutten min er nå altså 7 år gammel, og det har gått veldig bra med ham hele veien. Han er frisk og rask, leste og skrev som 4-åring, er en racer til å regne og spiller fotball og tennis med hell. Det eneste er at han aldri har tatt igjen sine jevnaldrende på lengden - fortsatt ligger han de 7 centimeterne bak høydesnittet som han gjorde da han ble født, så han er på størrelse med en gjennomsnittlig gutt på knappe 6 år. Det kan også ha sammenheng med at jeg er lav, da. Han er såpass lite prematur at han egentlig aldri har vært preget av det.
    Jente oktober 2006, gutt 22. september 2008.


 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine