Jeg har ei veldig god venninne som jeg har kjent i endel år nå. Vi snakker om stort sett alt, og har mange like interesser og meninger. De siste månedene har jeg likevel begynt å kjenne at det er litt vanskelig å være sammen med henne. Hun og mannen tjener godt over en mill i året mens vår økonomi ligger på totalt 450 000. I mange sammenhenger er de økonomiske forskjellene veldig merkbare, feks på shoppingturer eller cafebesøk. Også på en tur på heia føler jeg på forskjellene - både voksne og barn er topp utstyrt, mens jeg om mine bruker det vi har hatt de siste fem årene... Og ungene våre arver selvfølgelig etter hverandre.
De reiser relativt ofte på lange turer til feks syden og USA, og huset er spekket av allverdens nye, flotte duppeditter. Vår anledning til å reise vekk består i en tur på hytta til mine foreldre. (Som jeg forøvrig er veldig takknemlig for at vi har!) Og jeg kjøper stort sett aldri noe til hus og hjem som ikke er helt nødvendig.
Jeg lurer på om hun merker det like tydelig som jeg, og om hun er lei av at jeg "spinker og sparer" på alt. Kjenner meg litt lei av de skjeve forholdene, og at jeg ikke klarer å se bort fra dem. Må innrømme at det er misunnelse som stikker meg, og jeg blir oppgitt over meg selv samtidig som jeg nesten føler jeg har "rett" til å være misunnelig...
Føler meg litt spaltet om dagen - en del av meg sier at vi bare får ha litt mindre kontakt, mens den andre delen av meg nøder meg til å se forbi de ytre forskjellene og heller glede meg over vennskapet vi har sammen.
Hvis det er noen i samme situasjon hadde det vært artig å høre hvordan du føler/takler det!
Hos oss er det omvendt, det er vi som tjener best blant våre venner og min beste venninne og mannen har det ganske trangt. Utad synes det skikkert at vi har god råd, hus og 2 nye biler, men vi snakker ALDRI om inntekt, formue, konto, lån osv ovenfor våre venner. Vi reiser heller ikke så mye på ferie men prioriterer heller å nedbetale lån eller pusse opp. Møblene våre er snart 10 år gamle og de kommer ikke til å bli byttet ut på sikkert 5 år.
Ang min venninne så tenker jeg ikke så mye over feks verdien på julegaver. Hun er kreativ og kjempeflink med håndarbeid så det blir en del hjemmelagde gaver - kjempekoselig!! Da jeg fikk baby smurte hun med seg noen brødskiver og kom hit med lunch isteden for å kjøpe en rådyr gave. Helt topp!!! Det er ikke verdien i kroner og øre som teller mener nå jeg, da. Sønnen min har også arvet noen klær etter sønnen hennes.
Hvis venninnen din har så god råd og at det merkes på cafèbesøk synes jeg hun skal spandere en kopp kaffe på deg neste gang!!
20062008
Jeg blir egentlig litt trist over å lese dette innlegget jeg.
Betyr det virkelig penger mer for deg en et godt vennskap? Du kaller henne en veldig god veninne, som du kan snakke om nesten alt sammen med, og du er villig til å sette det på spill pga at dere har ulike økonomiske forutsetninger?
Men kjære deg.. Penger betyr i det lange løp ingenting. Ja, de har nye uteklær, de har råd til flere og lengre reiser enn dere (men jeg er ganske sikker på at flere og lengre reiser ikke nødvendigvis betyr bedre reiser..), og de har flere nye dupeditter i huset sitt. Men si meg, du skriver at veninnen din og familien hennes har det sånn, men snakker hun mye om alle disse pengene deres, "gnir" det inn på en måte? for om hun ikke gjør det synes jeg ærlig talt du er barnslig.
Jeg har dessverre opplevd nok her i verden til å vite at gode venner som vi kan stole på er det lengre mellom enn hva en skulle tro.. Og en stor vennegjeng kan fort skrumpe ned til en liten håndfull når det stormer som værst. Vi har innsett at vi heller vil ha 5 virkelig gode venner enn 30 perifere.. Og da har økonomi virkelig ingenting å si.
Hun og mannen tjener bra sier du. Okey.. Hva skal da til for at du kan slippe det grønne uhyret kalt misunnelse? At de ikke bruker pengene sine? Aldri kjøper nytt tøy? Om det er det blir for dyrt for dere å delta på enkelte ting, så hadde jeg vært ærlig om det og sagt at vi må dessverre kutte ned på antall kafèbesøk fremover, og så hadde jeg foreslått andre, mer rimelige alternativ (som å gå en tur sammen, og så møtes til lunsj hjemme hos dere..).
Penger er ærlig talt bare penger. Og sier absolutt ingenting om hvordan folk har det inne i seg, og om de klarer å sette pris på alt det fine de har i livet sitt.. Penger gir ingen lykke med mindre man ser gleden i det/de man omgir seg med. Jeg har venner med særdeles god økonomi (arv), og venner som knapt har penger til å betale rentene på huslånet sitt hver måned. De er alle like nære og kjære for meg, og jeg vet at vi er her for hverandre uansett hva som kan komme til å skje gjennom livet..
Jeg tenker at du heller får jobbe litt med deg selv. Se at en veninne har så mye større verdi i seg selv enn at smålig misunnelse bør få ødelegge. Om bare misunnelse får ødelegge noe sånt, vil jeg nesten påstå at du er bortskjemt.. Kanskje ikke når det kommer til penger, men til vennskap.
For å snu litt på det; har du tenkt på at veninnen din kanskje hadde hatt det bedre uten en smålig og misunnelig veninne som deg? Som ikke unner henne god økonomi?
Forstår at dette kan være vanskelig for deg. Jeg merker også på forskjellene i økonomi i parvenneflokken vår. Der er det alt fra de med lav inntekt, mens vi er plassert midt i med 2 gode inntekter til de som har nærmere 2 mill i årsinntekt.
Du får fortsette med å fokusere på vennskapet å forsøke og overse forskjellene- noe du virker flink til allerede![]()
Storebror juli 2005 og lillesøster januar 2007
Det er relativt store inntektsforskjeller mellom oss og noen av vennene våre. De er for det første en del år eldre, studerte lenge før oss, etablerte seg i et helt annet boligmarked (og med en helt annen rente), og har nå to gode inntekter. Jeg er student nå.
Det er helt klart at de har råd til mye mer enn det vi har, men jeg har aldri tenkt på det som negativt. Hva så om vi er ute og shopper og hun handler mer enn meg? Det er faktisk det sosiale på handleturen jeg er ute etter, og det er heldigvis ingen forskjeller i hvor mye vi betyr for hverandre.
Det er positivt at du er klar over disse tankene og følelsene, men ta kontrollen på dem så de ikke tar overhånd.![]()
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,the courage to change the things I can,and the wisdom to know the difference.”Reinhold Niebuhr
20052010
Snu litt på det - om dere hadde hatt like mye penger, ville ikke dere også brukt dem på slike ting som venninnen din og hennes familie gjør? Da hadde kanskje noen andre hatt de tankene du har nå.
Vi har venner som tjener MYE mer enn oss, og venner som tjener en del mindre. Det kunne ikke brydd meg mindre. Man kan heller begynne å snakke om irritasjon når de med dårlig råd spør om å låne penger fordi det er "krise" med strømregningen feks, for deretter å få høre at de har vært ute på en av byens dyreste restauranter, eller når de med god råd sutrer over økonomien til tross for at hele garderoben utelukkende er av dyre merker og de var på ferie over hele Europa i 4 uker i sommer...![]()
syns vi er et bevis på at folk tenker som så:
ingen penger, ingen venner
vi har ca 180,000kr utbetalt i året pr. idag..... og vi har ingen omgangskrets..
folkene jeg møter bortsett fra sambo og gutten, det er foreldrene mine og svigermor...
holder på å bli tullete avå ikke ha noe sosialt liv :P
"I am not afraid to keep on living, I am not afraid to walk this world alone..."
Aug, 2005
"Strength of my life" 2007
25.07.2009
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,the courage to change the things I can,and the wisdom to know the difference.”Reinhold Niebuhr
20052010
Jeg mener at ting er bare ting, og uten kjærlighet har man ingenting som er verdt å ha.
Jeg skjønner at det kan være vanskelig å se så nært at andre har mer av materielle ting, men det er ikke det som betyr noe. Du er heldig som har en god venninne![]()
♥Lykke kommer i mange størrelser!♥
~ ~ Vennligst forstyrr! ~ ~
Sosiale Bokmerker