+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Barnemark!

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

Barnemark!

Æsj!! Vi har oppdaget barnemark på to av ungene i huset her, og må da behandle hele gjengen.
    Alt av sengetøy og slikt er i vask, men kom til å tenke på kosedyr og slikt som ligger i sengene.
    Noen av de er jo ikke mulig å vaske, så hva gjør jeg med de??

Eggene kan jo overleve i opptil 3 uker på materielle ting, så kan jeg da fryse sakene, eller skal det legges bort i 3-4 uker? Hjelper det å fryse det forresten?

Håper på raskt svar da jeg helst vil ha det ut av hus så snart som råd
    Mamma til 5 jenter -99 -01 -02 -04 -06

mayba
    Gjest

Sv: Barnemark!

Trodde det bare var for lus du måtte vaske og fryse ned alt jeg???
    Har aldri fått med meg at du må gjøre det for mark....hm...

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,020

Fant dette på nette:
    Smitterisiko

Det er i all hovedsak eggene som forårsaker førstegangs infeksjon av E. Vermicularis. Ettersom infeksjonen kan innebære moderat til ekstrem kløe i det perianale område vil verten være tilbøyelig til å klø seg, og på grunn av sin klebrighet følger eggene med og fester seg på fingre og under negler. Eggene er svært hardføre og selv om håndvask reduserer smitterisiko vil faren være stor for at eggene smitter via håndkle eller fortsatt befinner seg under neglene. Fra fingrene følger eggene videre med til matvarer, kjøkkenredskap eller hygieneartikler, og føres siden inn i munnen igjen. Eggene kan også sitte igjen i undertøy, nattøy, sengeklær -spesielt laken, men klekker ikke utenfor verten og må derfor føres inn i fordøyelseskanalen igjen for å utgjøre en risiko.
    Tiltak

Når man hører om barnemark i egne barns omgangskrets kan det være hensiktsmessig å iverksette hygienetiltak for å begrense smittefaren. Nedskrubbing av hus og overhyppig skifte av sengtøy og undertøy har ikke vist seg effektivt, men vær nøye med håndvask før måltider, og skrubb godt under neglene. Ikke "lekespise" på barna og forsøk å få barna til å ikke putte hender eller leker i munnen. Skift sengtøy ved påvisning av mark i husstanden og noen dager etter avsluttet markkur. Morgenbad bidrar til å fjerne egg fra anus, og skifte av undertøy hver morgen sørger for at eventuelle gjenværende egg forsvinner.
    Lita, 01 og 04

Seniormedlem
    Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

Ja nettopp. Derfor er det kanskje hensiktsmessig å gjøre noe med kosedyr de har i sengen sammen med seg. Altså siden eggene kan sitte fast på de. Men hvordan gjøre det med de som ikke kan vaskes?

Veteranmedlem
    Lita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,020

Kan ikke finne noe om det. Eneste som står som jeg finner. er at de kan leve opp til 2-3 uker uten for.
    Du kan jo prøve å legge de i frysern noen dager,tørketrommelen kan vel også funke? evt så må du pakke de vekk for noen uker.
    Håper du finner ut av det.
    Lita, 01 og 04

Seniormedlem
    Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

Ja det var det jeg også så at de kunne. Får prøve å fryse de tror jeg. Takker for svar uansett

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,629

Sitat Opprinnelig postet av Ra-punzel Vis post
    Ja det var det jeg også så at de kunne. Får prøve å fryse de tror jeg. Takker for svar uansett
    Egg som tåler en tur rundt i fordøyelsesystmet tåler kanskje også en tur i fryseren - så jeg ville ikke stolt helt på det. I såfall ville jeg ha dem liggende der i 3-4 dager for da er jo eggene døde uansett (?)
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Seniormedlem
    Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

Sitat Opprinnelig postet av Tash Vis post
    Egg som tåler en tur rundt i fordøyelsesystmet tåler kanskje også en tur i fryseren - så jeg ville ikke stolt helt på det. I såfall ville jeg ha dem liggende der i 3-4 dager for da er jo eggene døde uansett (?)
    Eggene kan overleve opptil 3 uker på ting, men om de tåler frost aner jeg ikke. Jeg finner jo ikke annet enn at en skal vaske sengetøy, undertøy og håndklær ofte. Ingenting om ting som ikke kan vaskes.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine