+ Svar på diskusjon
Side 2 av 6
FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 106

Diskusjon: Har du levd sammen med en person med psykopatiske trekk?

Sv: Har du levd sammen med en person med psykopatiske trekk?

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Herregud.. Får vondt langt inni sjelen når jeg leser hva du og andre har blitt utsatt for! Stakkars barn som må oppleve slikt.. og stakkars dere. Jeg synes dere er kjempe flinke som har tatt/ tar steget ut av forholdet. Skjønner at det er tøft! Stå på!!!
    Stor klem!
    signerer!!!
    En stor og en liten.

Offer for psykisk vold
    Gjest

Nei, du har ikke reddet barna dine, men jeg håper du gjør det. Det er vel bedre at du blir dyttet enn at han får straffe barna dine urimelig?

Hvorfor tar du ikke bare barna med deg og drar til et krisesenter? Hvorfor anmelder du ham ikke til politiet om han dytter deg? Alt du skriver blir vel bare ord mot ord?
    Kjenner jeg blir skikkelig forbanna og irritert når jeg leser dette her. Du skriver det som om alt er så enkelt. Det er "bare" å gjøre sånn og sånn, har du vært i denne situasjonen før?
    Det er nemlig ikke bare å gjøre sånn og sånn så blir alt så bra med en gang.

Dette er en kjempevanskelig situasjon å være i og det er kjempevanskelig å ta det siste skrittet man faktisk må ta for å bryte ut. Og ja det blir veldig ofte bare ord mot ord i sånne saker, siden psykisk vold dessverre ikke er synlig på den måten.

Selv har jeg nå slitt med en samboer som lider av sosial angst, manisk depressiv (bipolar lidelse) og i tillegg er han skikkelig Psykopat. Jeg gikk akkurat fra han nå rett før jul med to små barn minste er bare noen få måneder gammel og jeg bor for tiden på et krisesenter. Det har vært kjempetøft så langt, men jeg kjenner at jeg sakte men sikkert kommer til hektene igjen.

Angående ungene så kommer jeg til å få full foreldrerett, han får kun samvær på dagtid med tilsyn. Han har ikke godtatt dette så han har stevnet meg for retten. Barnevernet har sagt at de ikke kan godta at han skal ha ungene hos seg alene. Heldigvis har jeg mange vitner til hvordan han er så det hjelper meg mye i rettsaken som kommer. I tillegg har jeg tatt bilder av hvordan han har rasert rom i huset og kastet rundt seg med møbler og ting som nesten har truffet meg og minste barnet.

En psykopat er ingen lett person å leve sammen med, det er et sant helvete og du er kjempetøff dersom du klarer å gå fra han nå!
    Ønsker deg masse lykke til du virker som ei sterk dame!!

Metalpus
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av ElinPelin Vis post
    Vær så snill at du forteller hvordan det går. Jeg tenker masse på barna dine nå etter at jeg leste innlegget tidligere i dag. Jeg aner ikke hvem dere er, men er redd for dere. Ikke la det gå en eneste dag til, er du snill.
    Signerer!!
    Tenker masse på dere. Men dette klarer du!! Stå på, du redder livet til barna dine og deg med å gjøre dette .
    Masse klemmer og gode tanker

Tidl. bruker
    Gjest

kidoki Sv: Har du levd sammen med en person med psykopatiske trekk?

Hvordan kom du deg ut?
    Etter et helt år med mer eller mindre helv.. konstant fikk jeg nok og sa rett ut, "Jeg tror vi må tenke på separasjon om ikke ting bedrer seg..". Han la seg inn på psykiatrisk, fant ei ny dame osv.. Det gjorde alt mye lettere, ironisk nok. Nå over nyttår utsatte han alt han måtte gjøre for å flytte ut, og da fikk jeg nok og ga han beskjed om å pakke snippeskene sine og pelle seg ut av leiligheta mi, etter å ha ruinert bursdagen min, før-julstida, jula, romjula og nyttåret for meg. Da var jeg mektig lei og ga meg egentlig litt faen i hva han måtte finne på..

Han har blitt utredet for psykopati, men foreløpig er det ingen diagnose på plass. På tross av at det står i papirene hans at han har psykopatiske tendenser.

Hadde dere felles barn?
    Vi har jenta som har passert året nå, samt en spontanabort bak oss.

Ansvarsfordeling for disse etter brudd?
    Foreløpig får han være fornøyd med samvær på timebasis på dagtid i helgene, og evt. en dag i uka. Alt skal foregå hjemme hos meg.

Hvordan taklet evt barn bruddet?
    Hun taklet dårligere at han kom tilbake til leiligheta enn hu takler at han drar. Heldigvis.

Fortsatte h*n å lage livet ditt til et helvete?
    Foreløpig, ja.

Hvordan fikk du folk rundt til å forstå hvor ille det var?
    Familien min oppdaget det heldigvis på egenhånd. Det var halvannet år vi var sammen før det skinte godt igjennom hvor syk han faktisk var. Det siste året har vært i skytteltrafikk mellom hjemme her, psykiatrisk sykehus og en form for rehab.jobb i byen for hans del. Og vi andre har måttet stå bak han hvert eneste steg i veien for å ikke få unngjelde.

Utslitt og redd
    Gjest

Nei, du har ikke reddet barna dine, men jeg håper du gjør det. Det er vel bedre at du blir dyttet enn at han får straffe barna dine urimelig?

Hvorfor tar du ikke bare barna med deg og drar til et krisesenter? Hvorfor anmelder du ham ikke til politiet om han dytter deg? Alt du skriver blir vel bare ord mot ord?
    Jeg leser at du er sint, men vær så snill og ikke ta det ut over meg. Når man er så langt nede psykisk som jeg er, når man har blitt fortalt at man ikke duger til noen ting, når man kjenner på følelsen av å ikke kunne skjerme barna sine for all denne terroren, da er det siste jeg trenger at du synser om hva som skjer når jeg velger å bryte inn.
    Det er ikke bare å pakke snippsekken og dra til nærmeste krisesenter når den du har valgt og få barn med klarer å innbille deg at det du som har problemer og overdramatiserer alt som skjer. At det er du som er gal, at han skal sørge for å ta fra deg ungene og hele den regla der - når du har hørt det mange nok ganger så TROR du det.

Etter det jeg ble fortalt på krisesenteret i går, har jeg hatt grunnlag for å anmelde min samboer utallige ganger, og tro meg, jeg har endelig fått en bekreftelse på at det er han som er gal og ikke jeg. Det er han som bruker psykisk vold mot meg og ungene, det er han som voldtar meg med den største selvfølgelighet, det er han som ikke klarer og styre seg og bruker mer krefter mot ungene sine enn han har vett til å skjønne.

Jeg skal fortelle det i dag. Jeg skal fortelle i dag at jeg ikke akter å fortsette dette marerittet. Han skal få bli så sint han bare vil, han kan få ødelegge akkurat hva det er. Han skal ikke få skremme eller true meg til å bli en dag lenger.
    Materielle ting er ikke uerstattelige, men det er psyken til barna mine og meg.

Kjære deg, HI!

Det er helt forferdelig å lese om hvordan du og barna har det, men mannen din tar helt feil på ett punkt; Du er ikke svak, udugelig, dum og alt annet han mått finne på å si. Du er en sterk kvinne, faktisk sterkere enn de fleste, for du er sterk nok til å starte på veien ut av det helvete du lever i. Du er godt igang, planen din høres fornuftig ut, du skal ta dere ut av dette og inn i et bedre liv!

Jeg ønsker deg og barna lykke,lykke til, vær så snill å holde oss oppdatert, vi er mange her som tenker på deg og dere nå

Sist endret av Prøvende; 09-01-2009 kl 10:38
    Hilsen Prøvende

Minstejenta 2010
    Vinterbarnet 2008
    Sommerbarnet 2005

Tidl. bruker
    Gjest

............
    Sist endret av Tidl. bruker; 10-01-2009 kl 09:23

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lijander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,316
    Blogginnlegg
    1

Sitat Opprinnelig postet av Prøvende Vis post
    Kjære deg, HI!

Det er helt forferdelig å lese om hvordan du og barna har det, men mannen din tar helt feil på ett punkt; Du er ikke svak, udugelig, dum og alt annet han mått finne på å si. Du er en sterk kvinne, faktisk sterkere enn de fleste, for du er sterk nok til å starte på veien ut av det helvete du lever i. Du er godt igang, planen din høres fornuftig ut, du skal ta dere ut av dette og inn i et bedre liv!

Jeg ønsker deg og barna lykke,lykke til, vær så snill å holde oss oppdatert, vi er mange her som tenker på deg og dere nå

kan bare signere dette
    Av mirakler får man grå hår
    Turbotrollet (07)
    Duracel (08)
    Nå vet vi hva kjærlighet er

Tidl. bruker
    Gjest

Hva gjelder din situasjon HI: uansett om mannen din er sosiopat el ikke. De er nok på tide og komme seg utav forholdet. Men siden du skriver innlegget her har du nok for lengst innsett de selv. Lykke til videre og husk og sök stötte i venner og familie.
    Sist endret av Tidl. bruker; 10-01-2009 kl 09:24

Usikker og redd
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av MammaMu Vis post
    For de förste så er den rette termen ikke psykopat men sosiopat. Alle de som lest el leser psykologi vet dette. Jeg stiller også spörsmål ved en rekke ting i teksten. Altfra nyansetolkninger til direkte faktafeil ang sosiopater. Dette blir som og lese en tekst skrevet av en privatperson som har noe, men ikke i nærhet av full innsikt ang hva sosiopati egentlig dreier seg om. Jeg ville tatt denne teksten med en klype salt. Når de er sagt synes jeg du skal komme deg vekk fra din partner hvis han ligner beskrivelsen i teksten. De er åpenbart at han har problem. Generelt sett bekymrer de meg når kvinner og menn lager diagnoser av mennesker basert på personlig erfaringe som er sterk preget av svik og skuffelse. Det er tross alt opp til profesjonelle psykologer og adferdseksperter og lage slike diagnoser. Teksten vi leste i innlegget her er sterk preget av personlig erfaring og sannsynligvis skrevet av en privatperson uten korrekt utdanning til og fortelle andre hvem som egentlig faller under kategorien "sosiopat".
    Det innlegget du sikter til er faktisk en beskrivelse av hvordan min samboer er ja, og utgangspunktet har jeg tatt i en link jeg har funnet på nettet om akkurat psykopater, eller som damen på krisesenteret sa: et menneske med personlighetsforstyrrelser. Jeg har aldri prøvd å framstå som en utdannet person, jeg har prøvd å få frem hvilket helvete jeg lever i.

Utslitt og redd
    Gjest

Han dukket ikke opp på FK i dag.
    Terapauten var overrasket, men kanskje ikke fullt så overrasket når jeg fortalte hvorfor. Han fikk lese dagboka og synes det var sterk lesning, og en uvanlig god dokumentasjon av hvordan jeg følte det.
    **** hadde ikke lurt han, han hadde skjønt hvordan han var.

Jeg har visst begjært mekling. De tar avgjørelsen på hvilken dato på tirsdag, og mekling vil skje senest 21 dager etter at mekling er begjært.
    Det er skummelt, men nå har jeg ikke noe valg. Jeg kan ikke trekke meg lenger. Jeg må gjennomføre det. Jeg må få han til og forstå at jeg ikke vil mer, og han må velge om han fortsatt vil krige eller om han vil inngå våpenhvile og samarbeide om hva som er best for ungene.
    Kanskje 2009 blir mitt og ungenes år likevel?
    Det skjer så fort nå, at jeg nesten ikke henger med, men det er greit at det blir slik. Vi kan ikke fortsette å leve i dette marerittet. Det blir ikke noe lettere å avslutte det jo lenger jeg drøyer. Det finnes ingen dag som er bedre enn en annen.
    Jeg har egentlig en tidsfrist på meg nå, så nå må jeg få ut fingeren og fortelle.

Supermedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    1,128

Sitat Opprinnelig postet av Utslitt og redd Vis post
    Han dukket ikke opp på FK i dag.
    Terapauten var overrasket, men kanskje ikke fullt så overrasket når jeg fortalte hvorfor. Han fikk lese dagboka og synes det var sterk lesning, og en uvanlig god dokumentasjon av hvordan jeg følte det.
    **** hadde ikke lurt han, han hadde skjønt hvordan han var.

Jeg har visst begjært mekling. De tar avgjørelsen på hvilken dato på tirsdag, og mekling vil skje senest 21 dager etter at mekling er begjært.
    Det er skummelt, men nå har jeg ikke noe valg. Jeg kan ikke trekke meg lenger. Jeg må gjennomføre det. Jeg må få han til og forstå at jeg ikke vil mer, og han må velge om han fortsatt vil krige eller om han vil inngå våpenhvile og samarbeide om hva som er best for ungene.
    Kanskje 2009 blir mitt og ungenes år likevel?
    Det skjer så fort nå, at jeg nesten ikke henger med, men det er greit at det blir slik. Vi kan ikke fortsette å leve i dette marerittet. Det blir ikke noe lettere å avslutte det jo lenger jeg drøyer. Det finnes ingen dag som er bedre enn en annen.
    Jeg har egentlig en tidsfrist på meg nå, så nå må jeg få ut fingeren og fortelle.

Kjære deg! Du er så tøff! Så utrolig bra at du har gjort dette! Jeg tenker masse på deg og barna, og ja; det ser ut som 2009 kan bli begynnelsen til noe mye bedre for dere!

Jeg har ikke vært i din situasjon, men har opplevd manipulasjon i noen grad over mange år; så jeg synes det skrittet du har tatt nå er beundringsverdig; det er utrolig tøft og helt umulig å sette seg inn i om man ikke har vært der selv! Stå på; og husk at vi er mange her som sender 1000 klemmer og masse støtte din vei!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,902

fra oss.

men pass på at du har nettverk IRL også - det er enda viktigere.

lykke til
    hilsen fra

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
    http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie

Utslitt og redd
    Gjest

Tusen takk Frida* og charlie.

Jeg har et vennepar 300 meter borti gata som kommer på no time om han tilter. Mor og samboer bor 10-15 min unna. Far bor 5-10 min unna.
    Jeg har full støtte i nærmeste familie. Jeg får også bistand til advokat av foreldrene mine hvis det trengs. Det sier seg jo egentlig selv at det er en økonimisk post jeg ikke kan ta når jeg velger å gjøre det jeg gjør. Jeg kommer ikke akkurat til å få bedre råd.
    Jeg har involvert noen få venner.
    Jeg har full backup på krisesenteret. Der vil jeg få all hjelpen jeg trenger.

Men, dårlig råd er den minste bekymringen.
    Det viktigste blir å ta tilbake kontrollen. Det er det jeg gjør. Tar tilbake kontrollen over livet mitt og sier at det er jeg som bestemmer over meg selv, jeg fortjener bedre enn det her og jeg aksepterer ikke lenger å bli behandlet som dritt. Jeg gjør dette for å skape trygge og gode rammer for ungene. Jeg gjør det for at de skal få forutsigbarhet i hverdagen. Ikke at jeg aldri blir sint, men jeg behandler de aldri som sambo gjør. De skal få oppleve en ny hverdag hvor de er i fokus og hvor de blir lyttet til.
    De skal ikke lenger måtte stå i skyggen av en voksen unge av en pappa som hvis ikke får oppmerksomhet bretter opp ermene, viser muskler og spør om 4-åringen har slike, kommer med en eller annen kommentar slik at konsentrerte unger blir avbrutt, eller han ler høyest slik at alles blikk havner på han.

Det er ungene som skal i fokus, og hvis han ikke kan forstå det, vel... Da er det hans tap.
    Løpet er kjørt for hans del. Nå må han bevise seg voksen nok til å klare å ta ansvar for ungene sine. Noe jeg personlig tror han vil takle veldig dårlig.

Tidl. bruker
    Gjest

Stå på videre HI dette klarer du!
    Sist endret av Tidl. bruker; 10-01-2009 kl 09:21

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Usikker og redd Vis post
    Det innlegget du sikter til er faktisk en beskrivelse av hvordan min samboer er ja, og utgangspunktet har jeg tatt i en link jeg har funnet på nettet om akkurat psykopater, eller som damen på krisesenteret sa: et menneske med personlighetsforstyrrelser. Jeg har aldri prøvd å framstå som en utdannet person, jeg har prøvd å få frem hvilket helvete jeg lever i.

Åh nei du missførstår meg nå. Jeg siktet til forfatter av innlegget du funnet på nett jeg Så ut som de begynte med fakta for og så skeive ut i en tekst skrevet av en person som ikke hadde noe med den første delen av teksten og gjøre. Jeg mente ikke deg nei...åh nå føler jeg meg dum.

Tidl. bruker
    Gjest

............
    Sist endret av Tidl. bruker; 10-01-2009 kl 09:22

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av MammaMu Vis post
    Og du har rett i at personlighetsforstyrrelser og sosiopati ligger nært hverandre. Kan være vanskelig og se en klar grense mellom disse to.

En digresjon men allikevel et eksempel for og demonstrere forskjellen mellom de som lider av sosiopati og de med en personlighetsforstyrrelse:

De ble utført et eksperimet mellom to forskjellig grupper. Den ene gruppen med personlighetsforstyrreser og den andre gruppen med sosiopatiske tendenser el diagnosen sosiopati. Eksperimentet gikk ut på som følger: Hver gruppe fikk festet elektroder til kroppen sin med beskjeden at innenfor 10 sekund ville de utsettes for en elektrisk støt. Ikke en farlig elektrisk støt men nok til og kunne forårsake litt ubehag. En digital klokke på veggen i teste-rommet viste hver patient i de to forskjellige gruppene nedtellinga 10 sek frem mot de tidspunkt da de elektriske støtet ville finne sted. Elektrodene som var festet til kroppen på hver deltager var i selve verket elektroder som måler kroppens elektriske impuler som sendes ut når vi opplever angst og stress. Hos gruppen med personlighetsforstyrrelse viste målingene i testen en markant økning av stress og angst i forkant av de elektriske støtet(som i selve hverket aldri fant sted) Men hos gruppen med sosiopatiske tendenser opplevde man at målingene viste nesten ingen, el veldig lite utslag på stress og angst under 10 sek lange nedtellinga i forkant av de "elektriske støt". Konklusjonen man gjorde seg etter dette eksperiment var at
    - Sosiopater er vanskeligere og "straffe" for sine ugjerninger da de ikke opplever angst i forkant av en handling som kan føre til ubehag(fengselstraff feks). Hjernen til en sosiopat sender rett og slett ikke ut de rette "ubehagsignal" som vi opplever som angst og stress. Sosiopater ser ikke en sammenheng mellom en utført handling og resultatet av handlingen på samme måte andre gjør. Emonsjonelt er sosiopaten på sett og vis likgyldig til en straff. Derfor mener man vel også at sosiopater er "den verste sort" og ha og gjøre med i forhold til rehabilitering. En person med personlighetsforstyrrelse kan jo ha mange trekk som ligner sosiopatens. Men der er et klart skille.

Her er noen av de ting jeg reagerte på i teksten. De fikk meg på tanken at dette er ikke en fagtekst skrevet av en proffesjonel uten et stykke egenervervet livserfaring skrevet av en såret, oppgitt og krenket privatperson.

"De som best forstår hva psykopati er, er mennesker som har vært utsatt for den. "

"Men ikke alle av dem vil anerkjenne at psykopatien eksisterer, kanskje fordi en del psykopater har latt seg friste av makt i disse yrker?"

" Anstendighet finnes ikke. Rettsvesenet er ikke til å stole på. De kan under pävirkning av psykopati drive rene hekseprosessen mot feil part, og domme sä det strir på det groveste mot normal rettsoppfatning. Om man bestemmer seg for å søke hjelp i det offentlige mot en psykopat, må man trø varsomt og vare uhyre forsiktig med hva men sier. Treffer man på en psykopat eller to i systemet, kan saken bli snudd totalt på hodet, og man er prisgitt. På grunn av kameraderi og prestisje beskytter de profesjonelle menneskevenner og forstäsegpäere hverandre. När de gjør feil, lar de gjerne offeret gå til grunne for å skjule feilen. Da er sporet borte, og de selv er berget. Få hjelp av en advokat, som skjønner hva psykopati er. "

Sier meg til viss del enig i mangt og mye her. Men teksten bør ikke brukes som en facit for hvordan en sosiopat fungerer.
    Av ren nysgjerrighet...Hvilken profesjon tilhører du?

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    IMAK sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    2,496

Kan dere ikke heller lage en avstikker til en diagnosetråd? La HI få ha denne tråden i fred
    Klem fra IMAK

Tidl. bruker
    Gjest

.............
    Sist endret av Tidl. bruker; 10-01-2009 kl 09:22

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 6
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner