+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: Fått angst etter jeg ble mamma.....

Uregistrert
    Gjest

Fått angst etter jeg ble mamma.....

Hei dere,

Jeg er ei jente på 32, som ble mamma til en liten søtas for noen måneder siden.
    Jeg har tidligere, for 10 år siden, hatt snev av angst etter å ha vært i et voldelig forhold. Jeg fikk god hjelp til å takle angsten den gang (som gikk ut på regelrett frykt for mennesker), og jeg ble faktisk helt kvitt den.
    Livet mitt har kun vært godt etter at jeg traff min nåværende ektemann!

MEN så ble jeg mamma for første gang for noen måneder....og hva skjer? Gradvis kjenner jeg at jeg får angsten tilbake, men en helt annen type angst. Jeg får katastrofe-tanker daglig, og sliter vikelig med å takle dette. Jeg tror det hele handler om at jeg elsker dette lille barnet og min mann så høyt at jeg nå er så livredd for å miste...Tankene er f-eks som dette: Ser for meg tsunamien i Thailand, og at jeg opplever å miste mann og barn. Ser for meg trafikkulykke der jeg mster dem. Ser for meg hai-angrep i sør-afrika (fordi vi skal reise dit)...etc etc...Jeg får en slik plutselig panikk og blir super-redd inni meg. Jeg kan gråte masse mens jeg er hjemme på dagtid men når mannen kommer hjem tar jeg meg sammen og kjemper alene.
    Det skal sies at det som trigger dette er skumle tv-programmer, ekle ting jeg hører el leser om i nyhetene etc, men jeg kan da ikke kutte helt vekk å høre om alt som skjer i verden heller?

Jeg orker ikke terapi igjen. Jeg kjenner meg ellers psykisk frisk, men får altså slike katastrofe-tanker. Jeg bare elsker dem så høyt og er så redd, så redd for å miste...

Noen råd? Finnes det hjelp til selvhjelps-sider noe sted feks?

Håper noen kan hjelpe meg litt....

2.  
    Atengaflus
    Gjest

Sv: Fått angst etter jeg ble mamma.....

Begynn med meditasjon!!

Det virker for meg. Er i startfasen på oppdagelsesferden av sinnet, men så utrolig fort man får resultater, energi og positiv tenking i stedet for negativ
    Alt er jo styrt av hjernen vår, og den er så utrolig kraftfull med mye luner.

Du kan også lese boken om Silva metoden f.eks, eller gå på kurs.
    Det er mye å velge i.

Meditasjon er helsebringende
    Acem-meditasjon Norge
    SilvaMetoden, Jose Silva; Silva Ultra, Graduate, Mind, ESP. Selvutvikling, Stressmestring, Kreativitet, Intuisjon

Lykke til

Jeg har ikke hatt samme angstproblematikk som du, men for noen måender siden hadde jeg også slike katastrofetanker og gråt når jeg tenkte på at jeg kunne miste mann og/eller barn.

For min del gikk dette over etterhvert. Mulig det har noe å si med at hormonene er ute av kroppen? Etter at jeg sluttet å amme?
    At jeg har blitt mer rolig nå liksom?

Du akn jo ta det opp med HS eller lege neste gang du er der?
    silkepels

barnslige gleder
    Gjest

Jeg tror det er mange som opplever det du forteller om her! Kanskje særlig når de blir mamma for første gang. Jeg hadde panikkangst før selv, ikke hatt det i noen særlig grad på 7 år nå, og gikk til psykolog for å lære og takle det.

Etter at jeg ble mamma for første gang i 06 kom angsten tilbake, men i andre former. I begynnelsen turte jeg ikke la mannen bære barnet vårt ned trappa, fordi jeg var sikker på at han kom til å falle og brekke nakken på babyen Etter hvert klarte jeg å gi slipp på disse absurde tankene, jeg måtte bare jobbe litt med meg selv hver dag. Imidlertid er det en angst jeg ikke har klart å overvinne siden jeg ble mamma for første gang, og det er angsten for å fly! Fortalte dette til en flyvertinne, og hun sa det var mang en flyvertinne som hadde blitt satt på bakken etter å ha blitt mamma for første gang, så det er visst en vanlig periode i livet å utvikle flyskrekk i også. Det er jo egentlig ikke så rart, med alt ansvaret som følger med morsrollen!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    hondacrv sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    4,363

Så leit at du strever med katastrofetanker, det er fryktelig vondt.

Kan du snakke med mannen? Er han typen som kan klare å lytte og hjelpe deg gjennom dette? Du skriver at du ikke ønsker terapi, men jeg tror det er viktig at noen vet, at du kan hente støtte noen steder. Enten det er hos venner, HS eller mannen.

Håper du finner utav det og at det slipper taket! Men ikke strev med det helt alene, det er ofte god hjelp i at noen vet. Og det å ta seg sammen foran mannen din, er ikke det noe som gir energilekkasjer og kan føre til mer angst?

Juli-05-prinsessa!

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    IMAK sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    2,496

Dette var ikke godt for deg, men jeg tror du kan komme fort over angsten din hvis du tar den på alvor
    Ta en prat med HS eller fastlege.
    Har dere en beredskapsenhet ved et DPS der du bor?

Send meg gjerne en PM, så skal jeg hjelpe deg med å finne ut av hva dere har der du bor
    Klem fra IMAK

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine