+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 18 av 18

Diskusjon: Skal det være slik å gå i barnehage (bæsjebleier og sår stump)?

Undrende mamma
    Gjest

Skal det være slik å gå i barnehage (bæsjebleier og sår stump)?

Mitt barn har gått i barnehagen i snart 4 mnd. På denne tida har vi allerede måttet skifte bæsjebleie på barnet minst 10 ganger når vi kommer for å hente.Den ser jo ikke akkurat helt fersk ut for å si det sånn når vi skifter.... H*n bæsjer flere ganger om dagen, og det er slik at jeg tror h*n må ha gått en stund med de bæsjebleiene h*n har før på dagen også. H*n er støtt rød på stumpen pga dette. Vi bruker kvelder og helger for å "restituere" . Når mandagen kommer og h*n er i barnehagen er h*n like ille igjen. Har tatt det opp flere ganger med de ansatte og de lover å følge godt med. Omtrent hver dag når vi kommer for å hente unnskylder de seg for at h*n er rød. Og de ser faktisk oppriktig ut til å mene det, de er rett og slett flaue for at det skjer gang på gang. "Vi følger med hele tida, h*n går ikke med bæsjebleiene lenge.Huff, det er typisk, h*n bæsjer alltid RETT før dere kommer". Jeg skjønner jo at situasjonen er en annen i en barnehage hvor de ikke akkurat kan fotfølge barna for å sjekke bæsj...Men er det virkelig slik at vi ikke kan forvente at barnet er bæsjfri når vi kommer for å hente? Kan vi virkelig ikke forvente at barnet slipper å ha sår stump etter en dag i barnehagen? Er dette bare slik det må være når man er barnehagebarn?

2.  
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sv: Skal det være slik å gå i barnehage (bæsjebleier og sår stump)?

vi hadde også en periode hvor jeg alltid måtte skifte bæsjebleie når jeg hentet mini her, men det viste seg at han alltid bøsjet rett før jeg kom, 1 t etter siste måtlid. jeg trodde også de lot han gå lenge med den pga at han var så sår men snn var det ikke.
    Jobber selv i barnehage å ofte bæsjer barna en stund etter siste måltidet å siden mange blir hentet 30 -60 min etterpå så kan de oppleve at barna har bæsjet.

det med sårhet trenger jo ikke være fordi h*n har gått med det lenge, men om h*n bæsjer ofte så kan det være årsaken.Å siden personalet har fått beskjed å de faktisk blir flaue så tror jeg ikke de lar barnet gå lenge med bæsj. Vil tro tro de sjekker ofte da.
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

Isa
    Gjest

Hm, nei, jeg syns ikke det skal være slik altså.
    Går barnet ditt på småbarnsavdeling eller storbarnsavdeling eller?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cilie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    2,183

Nei. det behøver ikke være slik. Og skal helst ikke være slik. Men dessverre kan det skje.
    Henter dere til samme tid hver dag? Bæsjer han til samme tid hver dag?
    Kan tenke meg de er ekstra oppmerksomme (hadde jeg vært ihvertfall) og sjekker hans bleie oftere etter dere har tatt det opp.
    Bare kom til å tenke på både min sønn og bl.a. et barn jeg har hatt i bhg. Der kunne det være nok at de gikk med bæsjebleia i 5 - 10 minutter før de ble røde og såre, akkurat som om bæsjen inneholdt noe som "etser" på huden med en gang. Det var ikke hver gang, men en del. Han ene var en som "alltid" hadde bæsja i det han ble henta. Moren gjorde oss oppmerksom på dette, og vi fulgte nøye med. Var mange ganger vi hadde sjekka bleia bare 5 minutter før han ble henta, og allikevel hadde han bæsj og var litt rød. Da har ikke jeg mer å stille opp med, da ble det ofte moren som fant bæsjen dessverre. Jeg liker best å levere fra meg barn med rene bleier og uten såre stumper.

Håper dere sammen med barnehagen kommer til en løsning som bedrer problemet med sår stump!
    Celine Aurora 30.04.2006
    Tobias Aleksander 24.03.2002

Undrende mamma
    Gjest

Vi henter ikke alltid til samme tidspunkt nei. Men stort sett ca 2 timer etter siste måltid. H*n er litt variabel i forhold til når h*n bæsjer. Ikke noe konsistent mønster der. Barnet går på småbarn....H*n er aldri sår i helgene når h*n er hjemme. Men klart, da løper vi å skifter så fort det kommer...Synes ellers det er en kjempeflott barnehage med flotte ansatte, h*n stortrives der. Men jeg er usikker på hva jeg skal mene/gjøre med akkurat dette.....? Ikke sikkert det er så mye å gjøre siden vi har snakket med dem flere ganger og de gir jo i all fall inntrykk av å følge med...

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cilie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    2,183

Synes dere må fortsette å si ifra hver gang han har bæsj når dere henter slik at de ansatte fortsetter å ha fokus på å sjekke hans bleier oftere.
    Celine Aurora 30.04.2006
    Tobias Aleksander 24.03.2002

Isa
    Gjest

Ok. Min erfaring er i alle fall at man generelt er mer obs på dette med bleier på småbarnsavdeling, så da syns jeg det er rart om de ikke klarer å skifte bleie tids nok.

I hvilke situasjoner har dere tatt opp temaet før?
    Hentesituasjoner? Foreldresamtaler?

Tror jeg ville tatt det opp på neste foreldresamtale jeg, og fortelle hva du tenker og føler rundt dette.
    Kanskje du kan få et godt svar da?

ChiChi
    Gjest

kan hende han har sart hud i tillegg, hva med å sende med en god, fet salve som de kan smøre han med slik at det vil ligge som en hinne på rumpa slik at bæsjen ikke får laget sår?

min ble lettere rød til tider også når han var mindre.
    han har litt sart hud da, men han plages også med magen så avføringa kan virke syrende til tider :S

Snuppa mi har også tendenser til å bæsje i tide og utide, og det har hendt at hun sikkert har gått litt lenge med en bæsjebleie i bhg, og hun er blitt sår. De kan jo ikke sjekke hele tiden, og det er ikke alltid lett å kjenne lukten heller...
    Men stort sett er de veldig flinke til å følge med da...

Jeg smør henne med Vossabia Babysalve, den er helt fantastisk mot såre stumper. Aldri sett huden bli så fin så fort som etter at vi kjøpte denne første gang...
    Så nå har vi en salve liggende i bhg, og en hjemme. Smør henne hver morgen for å forebygge...

I det siste har hun ikke vært sår i det hele tatt...

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Vi sendte med potetmel som de kan ta på, men foreløpig har jenta mi vært fin etter barnehagen.. Er det åpne sår så har de fått bacimysinpulver til å strø på. Vi bruker ikke salve i det hele tatt da salven kan hindre såret i å puste (les: hindre såret i å leges).
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Upsidaysi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Jevnaker
    Meldinger
    4,517
    Blogginnlegg
    42

vet ikke..men noe vi har erfart..

jenta vår ble også sår på stompen og litt foran etter å ha vært i barnehagen...

og det viste seg at det var fordi de vasket med våtservietter...noe vi ikke bruker hjemme....

så er det stor forskjell på hva barnet blir vasket med i forhold til hjemmet?
    kanskje det er det barnet reagerer på om det faktisk er slik at barnehagen er flink til å skifte?

vi har derimot vært borti en barnehage som ikke skiftet før det hadde gått ulovlig lang tid...og da var hun sår på en helt annen måte..og klarte så vidt å sitte stakkar

Sitat Opprinnelig postet av lucifine Vis post
    Vi sendte med potetmel som de kan ta på, men foreløpig har jenta mi vært fin etter barnehagen.. Er det åpne sår så har de fått bacimysinpulver til å strø på. Vi bruker ikke salve i det hele tatt da salven kan hindre såret i å puste (les: hindre såret i å leges).
    Potetmel har aldri fungert her i huset...Men vet mange har god erfaring med det
    Man må vel prøve seg frem og finne det som fungerer for dem
    Salve fungerer som bare det her, og hindrer ikke sår i å gro nei...en vannavvisende salve hindrer og fuktighet.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Huff Upsi, du har et godt poeng der! I vår bhg bruker de bare vann og klut på jenta vår (samme som hjemme) så det kom jeg aldri på å nevne..
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

Seniormedlem
    Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Lillebror har ofte nr.2 i bleien når jeg henter, men tror nesten han liker best at mamma skifter så han er troens til å begynne i det han ser bilen Han er lite flink til å gi beskjed når han har noe i bleien og gjømmer seg bort så se at det ikke er lett å følge med ham. Om en spør så nekter han. Han er litt sår i bhg (aldri hjemme) men tror det kan skyldes at flere skifter på ham osv da kan de vist bli mer sår.
    Stolt mamma til knoll , tott og lille "petronella" 09 .

Sitat Opprinnelig postet av Undrende mamma Vis post
    Mitt barn har gått i barnehagen i snart 4 mnd. På denne tida har vi allerede måttet skifte bæsjebleie på barnet minst 10 ganger når vi kommer for å hente.Den ser jo ikke akkurat helt fersk ut for å si det sånn når vi skifter.... H*n bæsjer flere ganger om dagen, og det er slik at jeg tror h*n må ha gått en stund med de bæsjebleiene h*n har før på dagen også. H*n er støtt rød på stumpen pga dette. Vi bruker kvelder og helger for å "restituere" . Når mandagen kommer og h*n er i barnehagen er h*n like ille igjen. Har tatt det opp flere ganger med de ansatte og de lover å følge godt med. Omtrent hver dag når vi kommer for å hente unnskylder de seg for at h*n er rød. Og de ser faktisk oppriktig ut til å mene det, de er rett og slett flaue for at det skjer gang på gang. "Vi følger med hele tida, h*n går ikke med bæsjebleiene lenge.Huff, det er typisk, h*n bæsjer alltid RETT før dere kommer". Jeg skjønner jo at situasjonen er en annen i en barnehage hvor de ikke akkurat kan fotfølge barna for å sjekke bæsj...Men er det virkelig slik at vi ikke kan forvente at barnet er bæsjfri når vi kommer for å hente? Kan vi virkelig ikke forvente at barnet slipper å ha sår stump etter en dag i barnehagen? Er dette bare slik det må være når man er barnehagebarn?

Nei, dette hadde jeg ikke godtatt! Jeg har selv jobbet i barnehage, og det var ikke vanskelig å kjenne på lukten hvis en av barna hadde bærsjet i bleien. Da tok vi å skiftet med en gang. Det virker som ett litt sløvt opplegg i den barnehagen du snakker om. Vi hadde også faste rutiner, att vi skiftet etter så så lang tid, alle bleiebarna, så i den barnehagen jeg jobbet i, var det ingen såre stumper. Dette burde du ikke gi deg på til det blir bedre!
    babygutt oktober 2007

Tidl. bruker
    Gjest

Eg synes det er kjempevanskeleg å kjenna lukt av besjebleie gjennom regnkleda og dressane. Men når ein tek av dei regnkleda derimot...

Ta ein ordentleg samtale med ped.leiar, og be dei utarbeida gode rutinar for dette.

Seniormedlem
    Merete79 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    1,658

Sitat Opprinnelig postet av Upsidaysi Vis post
    vet ikke..men noe vi har erfart..

jenta vår ble også sår på stompen og litt foran etter å ha vært i barnehagen...

og det viste seg at det var fordi de vasket med våtservietter...noe vi ikke bruker hjemme....

så er det stor forskjell på hva barnet blir vasket med i forhold til hjemmet?
    kanskje det er det barnet reagerer på om det faktisk er slik at barnehagen er flink til å skifte?
    Dette tenkte jeg også! For akkurat dette opplevde vi også. Hun var utrolig rød og sår, og jeg kunne ikke skjønne hvorfor. For personalet gjorde alt i sin makt for å forhindre det (trodde de).

Fant ut etterhvert at de brukte våtservietter, og da de kutta ut det for 1 år siden har hun omtrendt aldri vært rød.

Huff det var ille mens det pågikk altså, hun fikk helt åpne sår av det, og hadde tydelig vondt. En gang måtte vi holde henne hjemme fra bhg i en uke for at hun skulle lufttørke mest mulig, for ingenting hjalp.

Tror de ansatte i bhg til barnet ditt er oppriktig når de sier at de sjekker ofte, høres sånn ut på magefølelsen din.
    Så spør littgrundigere hva de vasker med og hvilke rutiner de har!

Fortvilet pappa
    Gjest

lei_seg Sv: Skal det være slik å gå i barnehage (bæsjebleier og sår stump)?

Jeg har en datter som jeg hentet i barnehagen i dag. Det første de sa da jeg hentet henne var "hun har hatt 2 løse bleier i dag" dette stusset jeg på siden hun svarte dette når jeg sa hei. Jenta mi gråt da jeg kom. Jeg kjørte hjem og la hun på stellematten så fort vi kom in døra. Der var det en tung bleie av både bæsj og full av urin. Hun hylgrein når jeg vasket dette forsiktig av henne. Når jeg hadde vasket vekk alt så var det nesten et kjøttsår på alt innforbi bleien hennes. Hele dagen og hele natten ar jeg passet på henne. Hun har fått en dyr salve til å reparere og en salve til å bedøve. Hun har måttet gå uten bleie og pisset rundt i leiligheten i hele dag. Hvor gang hun tisset så satte hun i et hyl mens hun la seg i fosterstilling og låste kroppen. Så mye jeg har gjort for at dette skal bli bra i hele dag/natt så ser tissen hennes fremdeles ut som en uttørket chili. Jeg vurderer og anmelde forholdet?!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine