+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31

Diskusjon: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

  1. #21
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ferskenbeinet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    1,635

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Jeg veit det er forskjellige meninger om belønning, men hos oss har det fungert fint med klistremerker, feks et klistremerke hver dag hun holder seg helt tørr. Når du har fått så og så mange klistremerker etterhverandre kan hun få en større ting som hun har ønsket seg lenge feks? På mine unger funker det supert!
    Klem fra Ferskenbeinet
    juni 04 og juni 06

  2. #22
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nicki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    95

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Hun tisser på seg mer i barnehagen enn hjemme, men det skjer hjemme også. Jeg har merket at hun tisser mer på seg når hun er sliten, eller har sovet dårlig..
    Dessverre hjelper ikke klistremerker heller. Vi har prøvd det også..




    Marcus 2002

  3. #23
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mor -igjen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    1,544

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av Tash Vis post
    Mener du at det er riktig å tvinge barn, som selv ikke vil, på do? Jeg hadde aldri godtatt at dette skjedde med mitt barn i barnehagen. Selvfølgelig går antall uhell ned - men jeg mener det er helt gal måte å gjøre dette på. Renslighetstrening skal være positivt og på barnas premisser. Det er ikke noen som skal presses frem eller noen som skal lette arbeidet til oss voksne.

    Om barnet har mange uhell, og egentlig ikke er helt klar for å slutte med bleie, så vil det ofte se på det å ta på bleien igjen med lettelse.

    Ser nå at dette er en gammel tråd ...

    Noen barn trenger å bli minnet på dette og ha beskjed om at det er klare rutiner på dette. Snakket med en sykepleier som jobber på barnepoliklinikk med slik problematikk og det er absolutt anbefalt med faste dotider. Ofte i starten. Gjerne hver time. Det er viktig at barn ikke går over tid og holder seg. Urinblæren er som en ballong. Dvs at om den er fullt oppblåst ofte og over tid vet vi hvordan ballongen blir. -den blir slapp og dvask og lite spenstig. Det vil gjøre at blæren ikke "gjør jobben sin" når den er passe fylt opp og får ikke sendt signalene til hjernen om at man må tisse. Og så blir det overfylt og skvetting i trusa.


    Så ja!! faste dotider som barnet vet om. Avtale med barnet at en tid fremover nå skal vi voksne hjelpe deg å huske på at du må gå ofte på do. Og da må vi avtale at du blir med på det fordi vi vil jo begge at du skal slippe å tisse i trusa.

    -dette er engasjerende stoff for meg.
    Håper det går bra med HI og jenta hennes!
    Mor -igjen

    med 02 og 05

  4. #24
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Klemmen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    1,131

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Dette er et problem som er høyst aktuelt her i heimen.
    Vi hadde også prøvd alt, så tilslutt ringte jeg HS.
    Der var jeg så heldige at vi fikk en time hos HS psykologen.

    Opplegget som vi ble enige om der er følgende:
    Hun får belønning i form av klistremerker flere ganger for dagen. Går det bra fram til lunsj så får hun et klistremerke. Så fram til middag, og så til hun legger seg. Jo yngre barnet er jo flere sjanser må det få iløpet av dagen. Dette pga at ikke løpet skal være kjørt om det skjer et uhell. For da er det jo ikke så nøye resten av dagen heller.
    Så når hun har fått 21 klistremerker, så vanker det en premie. Dette tilsvarer jo en feilfri uke.
    Vi har en klistremerkebok, som hun har med seg "overalt", og klistremerkene blir funnet fram ca kl 12, ca kl 16 og ved kveldstellet.

    Men det som nesten er enda viktigere enn klistremerkene, er det og få hun til å kjenne etter om hun må på do. Spørre hun, og gjøre hun bevisst på hvordan det kjennes ut i magen.
    Så vi spør henne hver time, hele dagen, om hun må på do. Svarer hun nei, så spør vi om det kjennes ut som om hun må om en stund. Svarer hun da nei, så spør vi igjen om en time. Svarer hun ja, så sier vi at da spør jeg igjen om en liten stund, og så spør vi igjen etter en halv time.

    Og dette har funket så suverent bra! Det gikk ikke mer en en liten uke før hun igjen var tørr. Og det er hun enda

    Storesøster 04
    Lillebror 08
    Minstebror 11

  5. #25
    Mammalykke2
    Gjest

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Hos oss fungerte kun bokstavkjeks (én kjeks for tissing og to for bæsj). Da skal jeg si deg hun ALDRI hadde et eneste uhell . Hun var da 2 år og 10 mnd - og vi hadde prøvd med pottetrening siden 2,5 år. Da bokstavkjeksen kom på bordet har vi ikke hatt et eneste uhell - ikke engang om natten.

    Etter ca 3 uker - når vi oppdaget at hun fikk 10 kjeks i løpet av en dag , så forklarte vi henne at "nå tar vi bort kjeksen, for nå er du stor jente og klarer å tisse på potta". Det godtok hun.

    Da vi nå ville fjerne potta, og få henne kun til å gå på do - så fant vi frem bokstavkjeksen igjen - og det fungerte igjen. Vi tok bort kjeksen etter kanskje bare 1 uke denne gangen. Forklarte henne helt saklig at vi tar i bruk kjeksen for å få henne til å slutte på potte. Det beste er ærlighet - barn skjønner utrolig mye.

  6. #26
    Isa
    Gjest

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Tash: "Problemet" var at barna svarte nei om vi spurte om de måtte tisse, også tisset de på seg kort tid etterpå. Så vi måtte legge inn ekstra dobesøk for enkelte av dem i løpet av dagen. Det var ikke noe spørsmål om de måtte på do, de skulle, men om det kom noe (noe det som oftest gjorde) hadde jo ikke vi noe kontroll over.

    Høres sikkert brutalt ut, men det var sjeldent det var noen protester på at de måtte på do.

  7. #27
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    sjura83 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    tromsø
    Meldinger
    2,638

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Jeg ville tatt på henne "turbleier", sånn at du slipper å vaske så mye. Inne i barnehagen og hjemme så ville jeg latt henne gå uten, men tatt henne på do veldig ofte i starten. Synes ikke man trenger å stresse så mye med det, de blir nok bleiefrie en dag For å slippe stress både for deg og henne så ville jeg ha tatt påbleie i bursdager, ute osv.

  8. #28
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    rose1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    577

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Får melde meg inn i klubben jeg og da. Har en sønn på 4.5 som tisser på seg hverdag. Han hadde en fin periode etter at han sluttet med bleie, men så begynte han å tisse på seg hverdag og mange ganger i løpet av en dag. Vi har nå holdt på i over 1 og halvt år.Jeg er D.... lei.. Tar med meg hjem dress og regntøy til vask hverdag. Har provd alt mulig rart ,men ingenting fungerer.

  9. #29
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nicki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    95

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av Klemmen Vis post

    Opplegget som vi ble enige om der er følgende:
    Hun får belønning i form av klistremerker flere ganger for dagen. Går det bra fram til lunsj så får hun et klistremerke. Så fram til middag, og så til hun legger seg. Jo yngre barnet er jo flere sjanser må det få iløpet av dagen. Dette pga at ikke løpet skal være kjørt om det skjer et uhell. For da er det jo ikke så nøye resten av dagen heller.
    Så når hun har fått 21 klistremerker, så vanker det en premie. Dette tilsvarer jo en feilfri uke.
    Vi har en klistremerkebok, som hun har med seg "overalt", og klistremerkene blir funnet fram ca kl 12, ca kl 16 og ved kveldstellet.

    :

    Jippi!! Det ser ut som dette virker for oss! Etter bare noen dagers testing er det vesentlig bedre. Det skulle bare flere klistremerker til per dag. Nå satser vi på at det varer




    Marcus 2002

  10. #30

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    Sitat Opprinnelig postet av rose1 Vis post
    Får melde meg inn i klubben jeg og da. Har en sønn på 4.5 som tisser på seg hverdag. Han hadde en fin periode etter at han sluttet med bleie, men så begynte han å tisse på seg hverdag og mange ganger i løpet av en dag. Vi har nå holdt på i over 1 og halvt år.Jeg er D.... lei.. Tar med meg hjem dress og regntøy til vask hverdag. Har provd alt mulig rart ,men ingenting fungerer.
    Min blir snart 5 og vi er der i perioder vi også.
    Han sliter med endel andre ting også, så vi skal til manuellterapeut for å sjekke om det er blokkeringer i nakkevirvlene. (KISS/KIDD)

    Størstesøster har alltid "kort varsel" og da ho var på samme alder kom det ofte en dråpe i trusa før ho rakk doen.
    Ho tisset av og til i senga, og vi tok ho opp for å tisse hver kveld før vi la oss. Gikk så til kiropraktor som "løste litt opp" i ryggen/bekken og etter et par mnd var ho helt tørr på natta og klarte å holde seg lengre.

    Så jeg ville prøvd å gått til en manuellterapeut eller en kiropraktor som er flink med barn for å prøve å løse opp om det er blokkeringer noe sted.
    (Det er vel noe med at blokkeringer kan hindre beskjeder å nå fram til rett plass i tide.)

    Kjempeslitsomt med så mye klesvask, men må jo være slitsomt for ungene og ha det sånn også.

  11. #31
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Ang. barn som tisser i buksa stadig vekk....

    hei har samme problem her med jenten min på snart 4år.for hun har uhell hver dag. jeg er virkelig driit lei av å vaske tisse klær hun tisser jo ut to dresser hver dag jeg føler virkelig jeg har prøvd alt. for noen dager siden snakket jeg med bhg ang problemet og spurte dem om de kunne innføre faste dotider men når de sier at hun må gå på do blå nekter hun og står å tisser seg ut rett foran dem

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine