+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Diskusjon: Flere Asperger-foreldre her?

  1. #1
    Tidl. bruker
    Gjest

    Flere Asperger-foreldre her?

    slettet
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:11

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Propella sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Meldinger
    2,256

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Eldste min har en asberger diagnose pluss litt annet. Han har nettopp fått diagnosen. Jeg har vært sikker på hvilken diagnose han skulle ha de siste 3-4 årene. Tok bare litt tid å få diagnosen. Sliter veldig med skolen som ikke gir han et godt nok tilbud.
    Propella
    storepropell (98), mellomstepropell (00) og minstepropell (02)

  4. #3

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    MIn nevø har aspergers. Fikk diagnosen da han begynte i første klasse og alt gikk skjeis... men han har vært veldig spesiell gjennom hele oppveksten før skolealder.
    Nydelig og god gutt..
    En stor og en liten.

  5. #4
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gelé-dama sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Meldinger
    1,943

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Hva er de mest typiske kjennetegnene? Du sier han har vært spesiell siden starten. På hvilken måte da?

    Har en sønn med hjerneskade, og mange med samme diagnose får Asberger også, så jeg vil bare høre litt

  6. #5
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,433

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Gutten min har diagnosen barneautist og nevøen vår er Asberger.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nicy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Snart Vestfold
    Meldinger
    3,417

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Jeg har en sönn med autisme, her i Sverige kalles det höyfungerende autisme og de sier at det som skiller det fra asperger er språket. Sönnen vår ligger litt etter språklig sett. Ja, det er virkelig en hverdag med mange utfordringer, men også gleder. Han tenker så mange fine tanker som er utrolig morsomt å få ta del av. I bhg fungerer det relativt bra, så jeg er spent på hvordan det blir ved skolestart til hösten. Vi fikk diagnosen for bare noen mnd siden, så vi har ikke kommet igang med noe ekstra hjelp til han. Derimot tror jeg skjema hadde värt til stor hjelp på fram for alt helger.
    "Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var livet"

    "Life is what happens to you when you're busy making other plans" ~John Lennon~

    Turbo høst-03 , : Snuppa vår-06

  8. #7
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    slettet
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:12

  9. #8
    hm80
    Gjest

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    min gutt har også aspergers, fikk diagnosen ifjor høst etter 2 utredninger. Har 90% støtte i barnehagen og vi er igang med samarbeid med skolen han begynner på til høsten. vil få tett oppfølging der også mest sannsynlig etter anbefaling fra ppt og det hjelpeapparat han nå er innenfor. er både glder og sorger/utfordringer som dere andre sier ja..

  10. #9
    Mette-marit
    Gjest

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Min sønn har infantil autisme diagnose, men de sier han er godtfungerende/høytfungerende autist.

  11. #10
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    bananamama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    1,393

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Jeg har en sønn med asperger, han ble diagnosert i fjor. Hos han er den sosiale biten det værste men jeg føler han har bedret seg litt. Han vil ikke at noen skal vite om det og det gjør ting litt vanskelig siden de i klassen ofte lurer på hvorfor han gjør og sier de tingene han gjør. Han skal opp i 5 klasse til høsten og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Mye hadde nok vært lettere om de andre ungene fikk en forklaring på hans noenganger merkverdige oppførsel men på en annen side så er jeg redd for at det gir de noe å mobbe han for Noen synspunkter????
    -06, -01, -99

  12. #11
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Sitat Opprinnelig postet av bananamama Vis post
    Jeg har en sønn med asperger, han ble diagnosert i fjor. Hos han er den sosiale biten det værste men jeg føler han har bedret seg litt. Han vil ikke at noen skal vite om det og det gjør ting litt vanskelig siden de i klassen ofte lurer på hvorfor han gjør og sier de tingene han gjør. Han skal opp i 5 klasse til høsten og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Mye hadde nok vært lettere om de andre ungene fikk en forklaring på hans noenganger merkverdige oppførsel men på en annen side så er jeg redd for at det gir de noe å mobbe han for Noen synspunkter????

    slettet
    Sist endret av Tidl. bruker; 21-01-2010 kl 11:12

  13. #12
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kiara_pus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    3,014

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Min gutt (93) fikk diagnosen gjennomgripende utviklingsforstyrrelse da han var 4,5 år. Under denne diagnosen finner man aller former for autisme, han har ikke fått en mer spesifik diagnose. Nå er han 15, og fungerer greit på noen områder, og mindre greit på andre.

  14. #13
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    toneiren84 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Ålesund
    Meldinger
    933

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Jeg har en lillebror på 16 som fikk diagnosen da han var 5-6 år.
    I dag har han lite/ingen sosial omkrets, utenom nærmeste familie. Og sånn vil han visst ha det.
    Personer med asberger har ikke det samme behovet for sosial omkrets som andre.
    Dette kan være en spennende tråd, som jeg gjærne følger med på


  15. #14
    Mette-marit
    Gjest

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Nå er jo de i autisme spekteret omtrent mer forskjellig enn de barna som ikke har diagnose, men min sønn er veldig sosial av seg, og elsker å være sammens med andre barn. Men det er visst ikke veldig typisk den diagnosen.

    Jeg ville helt klart ha fortalt barna i klassen om hans diagnose Bananmama, men først ville jeg forklart han hvorfor slik at han er forberedt. Mobbing skjer vel oftest når barn ikke vet grunner for ting, og de fleste i klassen hans har kanskje fått med seg at det er noe med han. Ønsker deg lykke til..

  16. #15
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hope3 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Meldinger
    2,586

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Jeg er lærer og interesserer meg for barn med Asperger i skole-Norge.

    Er det noen av dere som har barn i skolealder, som kan fortelle litt om tilretteleggingen som barnet har i skolen og hva dere synes om den?
    Mamma til -98 -04 jente aug 07

  17. #16

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Sitat Opprinnelig postet av Mette-marit Vis post
    Nå er jo de i autisme spekteret omtrent mer forskjellig enn de barna som ikke har diagnose, men min sønn er veldig sosial av seg, og elsker å være sammens med andre barn. Men det er visst ikke veldig typisk den diagnosen.
    Aspergere er høytfungerende autister. Vår sønn er igjen en høytfungerende asperger. Han også liker å være med andre barn.. Vi fikk "Einstein syndrom" som "diagnose". Du finner info ved å google det

    Hope3: Vår sønn har fått 4 t/uka med ekstra lærer men det fungerer dårlig så han er med klassen og så får han heller utfordringer og hjelp i grupper med andre velfungerende barn. Har fått beskjed om at han kun har rett på hjelp med språket og sosiale ting som han henger etter med, ikke hjelp til å utvikle talentene sine. Perosnlig tror jeg det er like viktig så han får selvtillit der. Læreren brukte Planer for dagen men det fungerte dårlig, siden den minste variasjon ble et stort problem for ham. Da fungerer det visst bedre å ikke fortelle hva som skal skje.
    Sist endret av Callie; 24-08-2009 kl 23:30
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

    Ikke glem å knipe, jenter!

  18. #17
    Moonlight
    Gjest

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Sitat Opprinnelig postet av Callie Vis post
    Aspergere er høytfungerende autister. Vår sønn er igjen en høytfungerende asperger. Han også liker å være med andre barn.. Vi fikk "Einstein syndrom" som "diagnose". Du finner info ved å google det

    Hope3: Vår sønn har fått 4 t/uka med ekstra lærer men det fungerer dårlig så han er med klassen og så får han heller utfordringer og hjelp i grupper med andre velfungerende barn. Har fått beskjed om at han kun har rett på hjelp med språket og sosiale ting som han henger etter med, ikke hjelp til å utvikle talentene sine. Perosnlig tror jeg det er like viktig så han får selvtillit der. Læreren brukte Planer for dagen men det fungerte dårlig, siden den minste variasjon ble et stort problem for ham. Da fungerer det visst bedre å ikke fortelle hva som skal skje.
    Jeg har forsøkt å Google Einstein syndrom, men finner ingenting...
    Yngste sønnen min på 5 år er startet utredet nå, og både jeg og min mor tror at om han ender med diagnose så blir det aspergers siden det er fler menn i familien som har denne.
    Eldstemann har add diagnose (og opposisjonell adferdsforstyrrelse) men minsten passer overhodet ikke inn der.
    Kunne vært intressant å lese litt om einstein syndrom...

  19. #18

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Sitat Opprinnelig postet av Moonlight Vis post
    Jeg har forsøkt å Google Einstein syndrom, men finner ingenting...
    Yngste sønnen min på 5 år er startet utredet nå, og både jeg og min mor tror at om han ender med diagnose så blir det aspergers siden det er fler menn i familien som har denne.
    Eldstemann har add diagnose (og opposisjonell adferdsforstyrrelse) men minsten passer overhodet ikke inn der.
    Kunne vært intressant å lese litt om einstein syndrom...
    Man finner ikke noe særlig på norsk, men det finnes en del på engelsk..
    http://www.healthykids.ca/secure/wee...teinsyn.html//

    Einstein syndrome - Wikipedia, the free encyclopedia (Her står det om linken til asperger.)

    Det er ikke en offisiell diagnose på norsk, men den er brukt bl.a. i USA. Hun som utredet sønnen vår hadde jobbet flere år i USA og hadde derfor kjennskap til det.
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

    Ikke glem å knipe, jenter!

  20. #19

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Opp med denne tråden i håp om flere svar og fordi jeg tror min eldste har aspergers
    VinterPrinsen 2004, VårPrinsen 2007 & LitjPrinsessa født 22.2.11

  21. #20
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,581

    Sv: Flere Asperger-foreldre her?

    Vi er under utredning for en eller annen grad Autisme men siden han ikke hadde normalt språk når han var 3 så blir det ikke Asberger. Tror vi ender på Atypisk autisme.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine