+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24

Diskusjon: Flere Asperger-foreldre her?

Sv: Flere Asperger-foreldre her?

Sitat Opprinnelig postet av Ariadne Vis post
    Vi er under utredning for en eller annen grad Autisme men siden han ikke hadde normalt språk når han var 3 så blir det ikke Asberger. Tror vi ender på Atypisk autisme.
    Hvordan fikk du ordnet utredning?Måtte du kjempe for å få det? Nøyaktig hvordan blir barn utredet og atypisk autisme vil si ?
    VinterPrinsen 2004, VårPrinsen 2007 & LitjPrinsessa født 22.2.11

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

Det er fastlegen som henviser til barnehabiliteringen som utreder. Det er diverse tester en må ta og spørsmål en må svare på. Lekeobservasjon og sånt.

Atypisk vil si at det er autistiske trekk men at det ikke faller under barneautisme fordi det ikek har alle kriteriene, eller under asberger, pga f.eks forsinket språk.
    Sist endret av Ariadne; 14-11-2010 kl 19:28
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Muggi sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    6,154

Min nevø (-99) fikk diagnostisert Asperger for 1 1/2 år siden. De har veldig mange utfordringer spes i sosiale sammenhenger og med jevnaldrende. Skolen har masse tilrettelegging og det var de som fikk satt igang utredning. Han har alltid vært litt spesiell, men likevel er han høyt fungerende. Når jeg er alene med han så merkes lite, men når det blir større sammenhenger, endring i hverdagsmønstre kan ting bli problematisk. Den største utfordringen er skolen og det å skjønne "kodene" for lek og samhold. Han misforstår så veldig, men når han forklarer sin oppfattelse av dette så kan man skjønne hvorfor han blir fortvilet, selvom vi andre aldri ville tenkt som om en situasjon.

Ett eksempel på at han leser koder annerledes:
    Alle i klassen hadde sittet å skrevet i bøkene sine og læreren hadde sagt: "Kan alle se opp litt?" Min nevø og de to andre Asperger-elevene hadde da tittet opp i taket, mens de andre hadde tittet på læreren. Dette er jo ett snilt eksempel, men dessverre er det mange vonde utfordringer for min nevø og hans familie. Heldigvis får det masse hjelp av BUP og skolen.

Jeg har engasjert meg masse som tante og synes det er spenennde å lære masse om det. Det finnes masse kurs og informasjon rundt dette, men det kreves jo at man blir tatt med inn i det. Det gjelder å stå på og ikke gi seg. En dyktig fastlege og lærer er nok også viktig!
    Mamma til to deilige IVF-mirakler
    -06 & -09

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nicy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Snart Vestfold
    Meldinger
    3,417

Muggi: For en flott tante du er!!
    "Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var livet"

"Life is what happens to you when you're busy making other plans" ~John Lennon~

Turbo høst-03 , : Snuppa vår-06

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine