+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Diskusjon: Lån og inkasso..

Lån og inkasso..

Jeg har et par innkassosaker fra mine yngre dager som jeg har betalt ned på i en evighet føler jeg, men jeg føler ikke de minker noe særlig. Disse annmerkningene gjør jo at jeg ikke kommer noen vei, og jeg begynner jo å få lyst til å kjøpe bolig etterhvert.. har jo hørt om disse kommunale 1 .gangs lånene...? noen som vet endel om dem??
    og jeg leste nettopp at annmerkninger nå slettes med det samme de er betalt nå i motsetning til 5 år før...
    Tenkte det beste er å ta ett lån som får dekket dette slik at jeg kun har en ting å betale på.. det er vel ikke mere enn 40 000 kanskje... men alikevel.. dumskap som ung er ikke noe å spøke med..

men.. jeg får jo ikke noe lån pga disse sakene, og jeg får jo ikke betalt de ned før jeg får ett lån...

Noen som har noen ideer....? hva med kausjonister? hvordan fungererer det? Og hvordan er det med boliglån som enslig? er det mulig? hvor mye kan man få låne..?

Jeg trenger ingen pekefingre, jeg vet godt hvilke tabber jeg gjorde før og poenget nå er at jeg har kontroll over økonomien nå.
    En stor og en liten.

2.  
    ChiChi
    Gjest

Sv: Lån og inkasso..

kausjonist fungerer slik at en person stiller med sikkerhet for deg.
    så om du ikke klarer å betale lånet du tar opp, vil det gå utover kausjonisten og verste fall så må han ta over hele lånet ditt.

boliglån som enslig skal jo vel gå, men det avhenger jo alt om din økonomi.
    om du tjener nok til å kunne forsvare et lån.
    de kommunale 1.gangslånene skal iallefall være gode av det jeg hører.

1.hjemslån kan man også få i banker.
    hvor mye du kan låne avhenger som sagt av din inntekt.
    du får ta et møte i banken der de går over hvor mye du tjener, hva faste ugifter er, om du har bil eller andre lån osv, så får du se om du kan få et lån eller ikke.

lykke til

jeghar ikke bil, og håndterer i dag en husleie på 9000 kr.NÅ har jeg kun overgangstønad og tre barnetrygder, ett bidrag, ett bidragsforskudd, bostøtte. til høsten vil jeg få betydelig bedre råd. Da vil jeg i tillegg til dette ha studielån/stipend (ca 7000? i mnd) stønad til barnetilsyn for begge to, og evt kanskje bidrag for minsten men det regner jeg ikke med..
    En stor og en liten.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Det beste for å bli kvitt lån er ALLTID betal mer enn minimumskravet. Bruk feriepenger, skattepenger, bursdagspenger (kjipt, jeg vet, men lån er kjipere). Betal ned så mye du kan, hver måned og bare bli kvitt f--skapet. Lykek til snuppa
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

ChiChi
    Gjest

det er bare å ta med seg alle slike tall ned til banken å gå igjennom hva du har og hva faste utgifter man har, så vil du se om du har råd

siden du får stipend/studielån så vil du i august få en ganske stor sum der, da ville jeg brukt disse til å betale ned masse på lånet ditt

lykke til, bare å ta en time i banken iallefall for det koster ingenting

ja jeg kan gå til banken min på mandag. takk for svar.
    En stor og en liten.

Uregistrert
    Gjest

Spør litt på siden; hva skal til for å få gjeldssanering? Har et studielån som har gått til inkasso. Har drevet å betalt det ned i årevis men har ikke råd til å betale nok. Ble tatt opp lån for å overleve, overhode ikke til luksus. Så ingen pekefingrer takk.

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    FlyAway sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    Ved Mjøsas bredder
    Meldinger
    11,276

Så lenge du har inkassosakene på deg, tviler jeg på du får eget lån. Dessverre, men slik er systemet blitt i dag. Hjelper ikke om du har kausjonist, du får selv heller ikke stille som kausjonist eller medinnehaver om lånet står på andre, så lenge du har anmerkninger. (Slik er det hvertfall der jeg jobber). Dersom du betaler dem ned, kan de som sagt slettes umiddelbart.

Det er jo en ond sirkel.. man kommer seg ikke ut av det..
    En stor og en liten.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

En nær bekjent av meg som er enslig forsørger slik som deg, har nesten 30.000,- utbet i mnd medregnet alt av stønader.
    Allikevel har hun slitt og slitt for å få lån til å kjøpe bolig.
    Der hun bor nå koster det 9000,- å leie, og det klarer hun fint, men hun vil gjerne ha noe eget.
    Et lån på ca 1 mill ville kommet på i overkant av 5000,- pr mnd, men allievel ble hun nektet!
    Grunnen?
    Hun har bare kontrakt på en 30% stilling + jobb etter behov.
    Behovet er stort, så hun jobber så og si 100%, men siden det ikke er kontraktsfestet så kunne de i utgangspunktet ikke hjelpe henne.
    Bankene har visst svært strenge rammer å forholde seg til i disse finanskrisetider.

Anyway, hun fik til slutt lån likevel da.
    Etter å ha vært i kontakt med alle tre bankene i byen flere ganger.

Så stå på, ikke gi deg!
    Jeg kan til en viss grad forstå at bankene ikke vil cashe ut det som er opphavet til betalingsanmerkningene dine. Regelverk er regelverk...
    Men på den annen side så må de jo være interessert i å ha kunder som så tydelig ønsker å gjøre opp for seg???

Vet alt om ¨å drite seg ut i ungdommen og gå på en økonomisk smell.
    Heldigvis var jeg så usannsynlig heldig at jeg fikk låne en stooor sum privat av et familiemedlem, slik at jeg fikk gjort opp alt der og da.
    Så jeg skjønner at det er frustrerende.
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Supermedlem
    streken sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    708

Som andre sier, du må rett og slett betale mer ned på det, ikke bare minstekravet som dekker renter,men betale ned på gjelden også. Ta penger der du vet du kan hente, som for eks til vognkjøp og annet utstyr man ikke trenger ASP
    Jo fortere du får bort saken,desto bedre!

Når du betaler kun minstebeløpet er det MINIMALT ned på selve gjelden,men renter på "dritten"

Lykke til, jeg hadde lengt inne skatte,ferie og andre penger som dukker opp for å bli kvitt det
    Lille Prins Henrik-17 januar 08!!

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

Jeg ville tatt en tur i banken og forklart dem saken. Har du en stødig økonomi i dag, så kan det hende at de innvilger et lite lån for å gjøre opp inkassosakene, slik at du får dem ut av verden.
    Siden disse kravene oppsto for flere år siden, så kan det hende at de er medgjørlige, om du ikke har hatt andre saker i senere tid.
    Abritta has left the building...

jeg skal i banken på mandag uansett tenkte jeg. greit med litt økonomisk rådgivning..
    Jeg må få vite hvordan jeg skal få vekk dette..

Jeg har jo endel vognsalgpenger som jeg har tjent opp for kjøp og salg, men det har jeg liksom satt inn på klumpen sin konto.. har liksom ikke lyst å ta dem... skattepenger får jeg minimalt på i år og ingen feriepenger... neste år derimot..
    En stor og en liten.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Amaya sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Texan at heart
    Meldinger
    1,679

Jeg ville tatt alle de pengene du har jeg for aa betale ned gjelda, selv barns sparepenger. Paa lang sikt er nok det det beste for deg og barna dine at du har en stabil oekonomi. Du faar heller sette inn sparepenger til barn senere. Hvis du kan faa noen til aa kausjoenere for deg, eller ta opp ett laan for deg vil det ogsaa hjelpe. Da vil du mest sansynlig faa bedre betalingsbetingelser. Saa snart inkasso sakene er ute av verden har du bedre mulighet til aa faa laan til hus. Jeg faar ikke huslaan pga at jeg er vikar, men om du har fast jobb har du bedre sjangser. De er ganske strenge for tiden, og man maa tjene ganske mye for aa bli godkjent.

Troy Des. 06
    Ivf mirakel juli 12

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,164
    Blogginnlegg
    18

Men kan man få (hus)lån med studielån og stønader som inntekt?

Lykke til, kan skjønne det er vanskelig

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    London sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    866

Jeg har jobbet med dette tidligere og vet litt om hvordan lånesøknder etc fungerer. Inkassosaker har veldig høy rente, og tar derfor veldig lang tid å bli kvitt. Jeg ville prøvd å fått meg et forbukslån som kunne innfri sakene dine. Forbrukslån er også dyrt, men som regel ikke fullt så dyrt som inkasso (du bør ringe og sjekke hvilken rente du betaler). Det finnes banker som kun driver med refinansiering av slike lån. Når du har fått refinansiert, bør du ringe og sjekke at betalingsanmerkningene dine er slettet, for det er ikke alle inkassoselskaper som er like flinke med å gjøre dette. Jeg ville absolutt fått slettet anmerkningen før jeg begynte å søke om boliglån.
    Når det gjelder å søke om boliglån så er det egenkapital og faste inntekter som legges til grunn for om du kan få lån og evt hvor mye. I og med at overgangsstønad i utgangspunktet kun skal utbetales i en overgangsperiode, er det ikke sikkert at banken vil ta det med i beregningen. Det samme gjelder studiestøtte når denne er en del av hoveintekten. Barnetrygd er en også tilbakeholdne med å ta med siden den skal dekke ekstrautgiftene i forbindels med å ha barn. Barnebidrag bli derimot som oftest tatt med, hvertfall dersom barna enda er små.

Når du ikke har særlig egenkapital og ikke så mange faste inntekter vil jeg tro at det er lettere for deg å søke lån via kommunen. Alle kommuner skal ha et tilbud om kommunale boliglån/startlån.

Lykke til!
    Fra londonliv til siddisliv
    nov-08 skal bli storesøster til des-10

ChiChi
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
    Men kan man få (hus)lån med studielån og stønader som inntekt?

Lykke til, kan skjønne det er vanskelig
    Ja det kan man

Supermedlem
    streken sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    708

Sitat Opprinnelig postet av Strikkis Vis post
    jeg skal i banken på mandag uansett tenkte jeg. greit med litt økonomisk rådgivning..
    Jeg må få vite hvordan jeg skal få vekk dette..

Jeg har jo endel vognsalgpenger som jeg har tjent opp for kjøp og salg, men det har jeg liksom satt inn på klumpen sin konto.. har liksom ikke lyst å ta dem... skattepenger får jeg minimalt på i år og ingen feriepenger... neste år derimot..

Må si at akkurat DISSE vognpengene hadde jeg brukt for å få betalt ned gammel gjeld, ingenting er bedre enn at du blir kvitt den gamle innkasso saken din...så kan du heller lage et eget gjeldsbrev ang de pengene å sett inn litt hver mnd! Regner med de er penger som kan hjelpe deg til å få det lånet du snakkerom.....

syns det er "sunn fornuft" å bli kvitt en gammel innkasso sak fortest mulig
    Lille Prins Henrik-17 januar 08!!

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mille82 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Meldinger
    254
    Blogginnlegg
    12

På grunn av nye innstillinger har jeg nå valgt å slette mange innlegg...
    Sist endret av Mille82; 28-12-2009 kl 17:39
    Det som er rett for meg, trenger ikke å være rett for deg

Lag deg en kortsiktig plan.
    Bruk vognpengene på å betale ned på innkassosakene.
    Får du en forventet inntektsøkning på 7000,- pr. måned fra høsten av, og ingen flere utgifter så bruker du alt overskuddet av de 7000,- på innkassosakene.
    Siden du tenker på å kjøpe så går jeg utfra at du har en ok økonomi pr. i dag.
    Da er du gjeldfri rundt juletider, og kan starte med blanke ark fra 2010.
    Lykke til.
    Sist endret av amo; 07-06-2009 kl 12:32
    19/7-04 19971987

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner