+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19

Bør vi introdusere tv-spill?

Vi har en gutt på snart fem år. Han er overhodet ikke interessert i data- og tv-spill, og vi tenker vel som så at det er like så greit. Selv om kameratene i barnehagen prater mye om det, og har det hjemme, har det ikke vært snakk om det engang. Han fikk et sabeltannspill til bursdagen sin, som han prøvde et par ganger, så var interessen slutt.

Han liker best å holde på m lego og å være ute.

Men nå begynner jeg å spørre meg om det er slik at alle bør holde på med/kunne dette? Vi har playstation2 da, men det brukes ikke. Er det uvanlig at han ikke bryr seg om det?

Personlig er jeg bare glad for det da, og tenker vel at den tiden kommer raskt nok..

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    emin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Harstad, Troms
    Meldinger
    10,263

Sv: Bør vi introdusere tv-spill?

Jeg hadde ikke stresset med det. Her har vi nemlig motsatt problem, Storesøster foretrekker dataspill framfor å være ute. Så utsett dataspillintroduksjonen lengst mulig, mener nå jeg. Den interessen kommer nok av seg selv etterhvert.
    Hilsen emin, Storesøster (20.11.01), Lillebror (11.07.07)
    og Minstesøster (08.04.10)

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    [Mon|] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    6,466

Har han ikke intr for det, så har han ikke intr for det. Det kommer tidsnok det som du sier selv.

Våre to ble ikke introdusert for tv/data spill før MIN tante kjøpte pc spill til dem for 2 år siden (da var eldste nesten 5 år gammel, og minsten var 3,5 år). De spilte ett par ganger, men det var først i fjor sommer da vi kjøpte ps2 (fordi JEG ville ha det) at de viste noe intr for det. Eldste kan nå spille i timesvis hvis han får lov til det (noe han ikke gjør), men det kan også gå ukesvis i mellom hver gang han spør om å få lov til å spille. Minsten derimot er mest fornøyd med å se på.. foreløbig. Han liker å spille Buzzjr spillene til Ps2 da, men det er ikke så ofte han vil det.

Jeg personlig syns ikke tvspill er noe alle må holde på med.
    04
    02

Det er ingen skam å mislykkes, men å ikke prøve er direkte dumt.

Min hobbyblogg

Supermedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,314

Jeg tror nok at interessen kommer etterhvert likevel. Syns ikke at du bør stresse med det, eller pushe på. La ham få leke slik han vil.

Her liker ungene dataspill, og Nintendo DS, men vi må sette grenser på det. Hvis ikke hadde nok eldstedatteren min sittet døgnet rundt.
    Mamma til 5 jenter -99 -01 -02 -04 -06

hvis han ikke er interessert i det så hadde jeg ikke introdusert det da.. ikke før han spørr selv. det har jo ingen hast.
    En stor og en liten.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Minnie sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,126

Min første tanke er "nei, selvfølgelig skal dere ikke det".

Men må også nevne at storesøster her i huset heller ikke har vært særlig interessert i data/TV-spill, i tillegg til at vi har holdt veldig tilbake.

Nå har hun nylig avsluttet 2. klasse og har i den siste tiden vært med på ekstra-gruppe i data, fordi hun kan så lite og har lavt tempo på datan. Hun har forøvrig ikke noe behov for ekstraundervisning på andre ommråder.

Så med de to minste kommer jeg til å introdusere dette litt tidligere og la de holde på litt mere.

Hva med f.eks josefine-spill eller noe slikt, hvor de lærer om tall, bokstaver etc?
    Storesøster (-01), lillesøster (-05) og bittelillesøster (februar -09)

Lile på SM.

Tidl. bruker
    Gjest

Kanskje ikke til spilling, men til utforsking.
    Da tenker jeg på data...
    "Skrive" i word, være med å søke opp dyr på google, kikke på lego sine hjemmesider osv er en fin utforskende måte å bruke data på, uten at det MÅ være spill osv.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fluen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    411
    Blogginnlegg
    11

Sitat Opprinnelig postet av Krynkel Vis post
    Kanskje ikke til spilling, men til utforsking.
    Da tenker jeg på data...
    "Skrive" i word, være med å søke opp dyr på google, kikke på lego sine hjemmesider osv er en fin utforskende måte å bruke data på, uten at det MÅ være spill osv.
    Lurt
    Har de to nydeligste døtrene i verden
    Storesøster Jan. 08 og Lillesøster April 10

Sitat Opprinnelig postet av Minnie Vis post

Men må også nevne at storesøster her i huset heller ikke har vært særlig interessert i data/TV-spill, i tillegg til at vi har holdt veldig tilbake.

Nå har hun nylig avsluttet 2. klasse og har i den siste tiden vært med på ekstra-gruppe i data, fordi hun kan så lite og har lavt tempo på datan. Hun har forøvrig ikke noe behov for ekstraundervisning på andre ommråder.

Så med de to minste kommer jeg til å introdusere dette litt tidligere og la de holde på litt mere.

Hva med f.eks josefine-spill eller noe slikt, hvor de lærer om tall, bokstaver etc?
    Jeg er enig i dette. Det kommer an paa om man ser paa tv og dataspill som en trussel eller en mulighet. Jeg tror at vi som foreldre kan stimulere til at pc og tvspill kan brukes til noe positivt.

Jeg ville derimot ikke vare bekymret over at barnet deres ikke har denne interessen. Vi er jo alle ulike, og det som passer for deres barn passer ikke for alle andre. Datteren min er helt ram paa pc, og skriver, tegner og jeg har til og med laget en egen mappe til henne paa Mammanett der hun lager innlegg med smilier Av og til tar jeg frem et pedagogisk spill eller to.

Jeg har hverken introdusert pc for henne eller sagt at hun er for liten. Hun spurte selv, og jeg tilpasset derfor programmene til hennes nivaa og interesse.

Sitat Opprinnelig postet av Minnie Vis post

Det er akkurat dette jeg tenker på, at han skal henge etter de andre når han begynner på skolen. Men jeg var virkelig ikke klar over at de brukte data i andre klasse, jeg
    Vi har to Josefine-spill som han har sett litt på og prøvd litt, de synes han er gøy, men han mister fort interessen ser jeg. Får se det an til høsten, når det blir mere innevær, og kanskje introdusere litt..

+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine