Kunne vi hatt en tråd om konsekvens? Hadde vært inspirerende å høre hvordan dere får vekk uønsket adferd ved å ta vekk et gode evnt andre metoder.
Jeg har ei jente på 5 år med jernvilje, og vi har praktisert det meste.
Vi har hatt en trappetrinn (inspirert av Nannyprogrammene) der de må ta tenkepause, noe som har virket på broren, men jenta kan si følgende; "Ja det er greit mamma, jeg liker å sitte i trappa." Evnt velge å sette seg i trappa isteden for å gjøre det hun er bedt om. Ok, virker ikke mao.
Jeg har tatt fra henne leker, og da kan hun si: "Ja det er greit mamma, jeg liker ikke den leken." Selv om dette da er yndlingsleken hennes. Jeg har ved et tilfelle tømt rommet for alt av leker, og det var nå bare helt i orden det også. Hun likte visst ikke leker, forteller hun da.... Hardt mot hardt altså. Og så lenge hun har to pinner å leke med er hun forsåvid fornøyd.
Ellers; inndraging av lørdagsgodteri, avlysning av kino eller ponnytime mm. Det virker ikke. Jenta er steinhard og jeg gruer meg allerede til hun kommer i tenårene. Det er ikke det at godene vi tar fra henne ikke betyr noe, hun spiller poker, hun bløffer, hun ser vår innsats og høyner, rett og slett. Det gjør vondt å se yndlingsleken bli tatt fra henne, men hun er en god skuespiller og skjuler det godt.
Så det jeg er begynt med nå, er noe helt annen, nemlig et belønningssystem. Hver gang de feks kler på seg klærne med en gang jeg ber dem (isteden for gnål og mas og sutring i en time), så får de poeng. Dette er poeng de selv skriver opp med stor iver i ei dagbok de har. Hver gang de gjør som vi sier eller er flinke et eller annet vi har slitt med tidligere, så får de altså poeng. Dete er poeng som på lørdag omsettes i godterier eller mynt til sparebøssa. Ja ordner det til slik at det blir høvelig likt for begge to, så de ikke blir krig. Så langt fungerer det greit, og jeg er kjempeglad for forbedringer her i huset. Vurderte ei stund å straffe ved å ta vekk poeng, men har sløyfet det helt. Kun belønning her i huset altså, funker på våre barn.

Svar med sitat

09.06.09

nov. 07
:09 

Sosiale Bokmerker