+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Diskusjon: Lite melk?

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Keyla sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    118

Lite melk?

Jeg syns det virker som jeg har litt lite melk.
    Har i grunnen bare ventet på at det skal komme seg, men syns ikke det gjør det.

Begynte for en ukes tid siden, litt før kanskje, med at snuppa var veldig misfornøyd på kvelden, mye mer enn vanlig.
    Tidligere har hun roet seg ved puppen, men nå begynner hun å suge for så å bli fryktelig sinna, drar i puppen, slipper den, vræler noe voldsomt. Prøver å legge henne til gjentatte ganger, bytte side osv. roer seg litt når jeg bytter side, men begynner snart på samme måte der også.
    Når dette har skjedd har jeg flere ganger prøvd å pumpe meg for å se om jeg kan få ut litt til henne, men har nesten gitt dette opp da jeg kan bruke flere timer på å presse ut noen få ml når det er sånn.
    Har i tillegg sjelden melkespreng, noe jeg hadde daglig før.
    Drikker ammete daglig, men ingen nevneverdig bedring.
    På morgenen og på dagen er hun fornøyd, men de siste dagene har hun begynt sånn på ettermiddagen også.
    Jeg har flere ganger gitt henne ferdig på morgenen for så å pumpe meg helt tom på begge sider, og gjentatt dette litt senere på dagen for å prøve å øke mengden, men syns ikke dette har hjulpet heller.
    Noen råd??
    Storebror 02.02.03
    Lillesøster 14.05.09

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LilleB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    791

Sv: Lite melk?

Jeg har perioder som er som du beskriver. Det er så rart - for enten har man for mye eller litt for lite... Jeg synes vørterøl gjør myye mer nytte enn ammete... Smaker dritt begge deler Vørterøl og søvn!!

Håper det bedrer seg stressete det der!!!
    Nydelige veslejenta 06-06-2006 ble storesøster til vår lille prins 27-05-2009
    Beline på SM

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ElinM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Meldinger
    1,801

Det er ganske vanlig at barnet kan være urolig ved brystet i perioder, og spesielt om kvelden. Det trenger ikke å bety at du har lite melk. Det at du ikke greier å pumpe ut noe særlig trenger heller ikke å bety at du har lite melk. Man har forøvrig mindre melk om kvelden, og man får derfor normalt pumpet ut mindre om kvelden enn på formiddagen. Brystspreng betyr at man overproduserer, manglende brystspreng trenger derfor heller ikke å bety at du har for lite melk.

Du sier hun er fornøyd om morgenen og i løpet av dagen. Det tyder på at du har nok melk. Hvordan er hun om natta? Mengden hun tisser kan også indikere om hun får for lite væske, tisser hun mindre enn før?

Årsaker til uro ved brystet kan være så mangt, hun kan være overtrøtt, sliten etter en lang dag, kanskje varmen tærer på, eller kanskje hun ikke er sulten. Eller det kan være noe annet. Jeg foreslår at du prøver å se dette an litt til, la henne selvregulere ammingen og så vil det sannsynligvis gå over. Når hun begynner å bli urolig ved brystet kan du forresten prøve å tilby det andre brystet, kanskje roer hun seg litt bedre da. Og når hun blir urolig ved det brystet, bytter du tilbake til det første brystet igjen. Du kan ogdå prøve å massere brystet mens du ammer, når du merker at melken ikke strømmer like raskt lengre. Stryk fra "roten" av brystet og ut mot brystknoppen. Det gjør at det kommer mer melk ut, og også mer av den fete melken. Å gå og amme gjør også ofte at barnet roer seg bedre ved brystet, det kan du også prøve.
    Mamma til 4 jenter f. 2000, 2002, 2005 og 2009

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Frosken sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Askøy
    Meldinger
    1,702

Pumpe før amming siden hun tømmer brystet bedre enn pumpen? Les litt hos ammehjelpen da vel Og lykke til! Draing og kveldsmas har jeg også vært ute for ifb med øking. Mangel på melkespreng trenger vel ikke bety annet enn at brystet har vendt seg til den melkemengden.

PS! Er en her på NM som er ammehjelper i Bergen om du trenger proffhjelp.
    Frosken, Anita (f. 2004.09.10) og Marion (f. 2009.05.27)

(Ori på SM)

Medlem
    Keyla sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    118

Skal svare dere imorgen, har ikke mulighet nå, men måtte bare legge til at når hun holder på sånn så prøver jeg mye og lenge, men har ved flere anledninger endt opp med å gi henne litt mm på flaske (som jeg har pumpet tidligere) og det sluker hun i seg med en gang.
    Hun har jo vist misnøye på kveldene før og jeg har skjønt at det kommer av mindre melk på kvelden, men syns dette er noe annet.
    Her virker det rett og slett som at hun ikke klarer å få ut nok, selv etter å ha prøvd i flere timer og hun er forsatt ganske sulten.
    Når jeg har kommet med flaske da så sluker hun ofte 80ml..
    Storebror 02.02.03
    Lillesøster 14.05.09

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    bille sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    1,952

Man har jo faktisk mindre melk på kvelden altså, det er helt vanlig. Slik at man som regel må legge til oftere. Men er det utdrivningsrefleksen du synes er treg? Utdrivningen styres av hormonet oksytocin. Dette kan du få i sprayform på resept, Syntocinon heter sprayen. Jeg har fått det og bruker det når jeg skal pumpe, for da er utdrivningen treg. Hvis det er det som er problemet (at melken kommer sent, at hun må jobbe veldig for det), så vlile jeg hørt med fastlegen om å få en resept på det. Det er som regel ikke noe problem å få. Jeg tenker at om hun i tillegg er trøtt på kvelden og utdr.refleksen er treg så er det ikke noe rart om hun er sint.
    Maigutten født 05.05.09
    Februarjenta født 24.02.07

"This too shall pass"

Medlem
    Keyla sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    118

Sitat Opprinnelig postet av LilleB Vis post
    Jeg har perioder som er som du beskriver. Det er så rart - for enten har man for mye eller litt for lite... Jeg synes vørterøl gjør myye mer nytte enn ammete... Smaker dritt begge deler Vørterøl og søvn!!

Håper det bedrer seg stressete det der!!!
    Frustrerende det der!
    Da har jeg kjøpt inn vørterøl også, så nå kjører jeg på med begge deler. Liker både vørterøl og ammeteen heldigvis

Sitat Opprinnelig postet av ElinM Vis post
    Det er ganske vanlig at barnet kan være urolig ved brystet i perioder, og spesielt om kvelden. Det trenger ikke å bety at du har lite melk. Det at du ikke greier å pumpe ut noe særlig trenger heller ikke å bety at du har lite melk. Man har forøvrig mindre melk om kvelden, og man får derfor normalt pumpet ut mindre om kvelden enn på formiddagen. Brystspreng betyr at man overproduserer, manglende brystspreng trenger derfor heller ikke å bety at du har for lite melk.

Du sier hun er fornøyd om morgenen og i løpet av dagen. Det tyder på at du har nok melk. Hvordan er hun om natta? Mengden hun tisser kan også indikere om hun får for lite væske, tisser hun mindre enn før?

Årsaker til uro ved brystet kan være så mangt, hun kan være overtrøtt, sliten etter en lang dag, kanskje varmen tærer på, eller kanskje hun ikke er sulten. Eller det kan være noe annet. Jeg foreslår at du prøver å se dette an litt til, la henne selvregulere ammingen og så vil det sannsynligvis gå over. Når hun begynner å bli urolig ved brystet kan du forresten prøve å tilby det andre brystet, kanskje roer hun seg litt bedre da. Og når hun blir urolig ved det brystet, bytter du tilbake til det første brystet igjen. Du kan ogdå prøve å massere brystet mens du ammer, når du merker at melken ikke strømmer like raskt lengre. Stryk fra "roten" av brystet og ut mot brystknoppen. Det gjør at det kommer mer melk ut, og også mer av den fete melken. Å gå og amme gjør også ofte at barnet roer seg bedre ved brystet, det kan du også prøve.
    Er klar over at det er mindre melk om kveldene og hun er vanligvis urolig da, men dette er verre enn det som er normalt for henne.
    Hun viser tydelig tegn på at hun er sulten da hun nesten glefser etter fingeren min om jeg tar henne på overleppen for å sjekke og hun sutter iherdig på sin egen hånd, noe hun ikke gjør ellers.. Dessuten snur hun seg vekk når hun er mett og nekter å spise så det er ikke vanskelig å skjønne om det er problemet.
    Jeg vet ikke hvordan hun er om natten om jeg kun hadde ammet henne, hun har virket så sulten og desperat at jeg tilslutt, etter mange mange timers amming fra ene siden til andre og tilbake igjen, har gitt henne melk som jeg har hatt stående i kjøleskapet.
    Har inntrykk av at om hun ikke hadde fått dette så ville hun lagt seg ganske så sulten.
    Når hun får morsmelk på flaske så drikker hun mellom 50-100ml, som sagt etter mange timers amming.
    Jeg har inntrykk at jeg har for lite melk på kveldene nå for tiden, altså mindre enn det som er normalt for meg og altfor lite for henne.

Sitat Opprinnelig postet av bille Vis post
    Man har jo faktisk mindre melk på kvelden altså, det er helt vanlig. Slik at man som regel må legge til oftere. Men er det utdrivningsrefleksen du synes er treg? Utdrivningen styres av hormonet oksytocin. Dette kan du få i sprayform på resept, Syntocinon heter sprayen. Jeg har fått det og bruker det når jeg skal pumpe, for da er utdrivningen treg. Hvis det er det som er problemet (at melken kommer sent, at hun må jobbe veldig for det), så vlile jeg hørt med fastlegen om å få en resept på det. Det er som regel ikke noe problem å få. Jeg tenker at om hun i tillegg er trøtt på kvelden og utdr.refleksen er treg så er det ikke noe rart om hun er sint.
    Har ikke inntrykk at det er det som er problemet her.
    Storebror 02.02.03
    Lillesøster 14.05.09

Skjønner at dette er frustrende og vanskelig. Har ikke så mye å komme med jeg, men kanskje du kunne ta en tlf til en ammehjelper? Ser jo ut som du gjør det du kan. Har du lest på hjemmesiden til ammehjelpen? Står mye nyttig der. Ser at Frosken har lagt ut link.

Drikker du nok i løpet av dagen, spiser nok mat?
    Prøv å pump deg hver 3.time i noen dager for å se om det blir mer melk da?

Økedøgn kommer vel kanskje ikke bare på kvelden heller?

Jeg skulle ønske jeg hadde noen gode forslag, fikk så vondt av deg.

store nydlingen,aug 2007-jan 2010
    lille vakre,mai 2009

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,082

Det er normalt at man en periode få mindre melk om kvelden. Les her: Kveldsamming og nattevåk

Dette opplevde jeg med alle mine 3 barn, og det går over. Sett deg i godstolen med babyen ved puppen, la henne drikke når hun ønsker det. Belag deg på slike kvelder en tid fremover. Plutselig er det over før du vet ordet av det.

Om du begynner med tillegg, blir hun ikke sulten nok til å kreve punne ofte, og du øker ikke produksjonen. Du komer inn i en ond sirkel, der tilbud og etterspørsel forkludres. Derfor bør man ikke spe på med tillegg om man føler det er litt lite melk en periode på kvelden, fordi det er normalt.
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

Medlem
    Keyla sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    118

Sitat Opprinnelig postet av mamman til Jesper Vis post
    Skjønner at dette er frustrende og vanskelig. Har ikke så mye å komme med jeg, men kanskje du kunne ta en tlf til en ammehjelper? Ser jo ut som du gjør det du kan. Har du lest på hjemmesiden til ammehjelpen? Står mye nyttig der. Ser at Frosken har lagt ut link.

Drikker du nok i løpet av dagen, spiser nok mat?
    Prøv å pump deg hver 3.time i noen dager for å se om det blir mer melk da?

Økedøgn kommer vel kanskje ikke bare på kvelden heller?

Jeg skulle ønske jeg hadde noen gode forslag, fikk så vondt av deg.

Har ikke lest der ennå, men skal gjøre det.
    Prøver å drikke mye, men maten er det verre med..
    Har ikke prøvd å pumpe hver 3 time, men har pumpet etter hvert måltid i noen dager, men det er noen dager siden sist nå..

Sitat Opprinnelig postet av Svellen Vis post
    Det er normalt at man en periode få mindre melk om kvelden. Les her: Kveldsamming og nattevåk

Dette opplevde jeg med alle mine 3 barn, og det går over. Sett deg i godstolen med babyen ved puppen, la henne drikke når hun ønsker det. Belag deg på slike kvelder en tid fremover. Plutselig er det over før du vet ordet av det.

Om du begynner med tillegg, blir hun ikke sulten nok til å kreve punne ofte, og du øker ikke produksjonen. Du komer inn i en ond sirkel, der tilbud og etterspørsel forkludres. Derfor bør man ikke spe på med tillegg om man føler det er litt lite melk en periode på kvelden, fordi det er normalt.
    Takk for link!

Jeg har lest om at man kan komme inn i denne onde sirkelen så jeg er obs på det.
    Har ammet henne og pumpet på dagtid, når kvelden kommer og hun aldri blir mett så gir jeg henne tilslutt litt av det jeg har pumpet også forsetter jeg å amme om hun vil ha mer, om hun er helt mett så pumper jeg istede og selvom jeg ikke får ut mer enn noen dråper så forsetter jeg å pumpe lenge for å ta den jobben hun egentlig skulle gjort..
    Storebror 02.02.03
    Lillesøster 14.05.09

+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine