+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: 1 åring og biting

1 åring og biting

Er det noen som har gode tips for å få en 1-åring til å slutte å bite? Dette gjelder ikke mitt barn (som er to mnd ), men noen venner sitt barn. De er veldig fortvilet og vet ikke hva de skal gjøre for å få han til å slutte..

Sv: 1 åring og biting

Vi har e gutt som biter og det er som regel under lek hvor han blir ivrig, så tar han bare bort når han gjør det...

De aller fleste små går igjennom perioder hvor de biter, slår osv. Det er også en måte å uttrykke seg på, hvis det ikke har varer over en lengre periode ville jeg ikke tenkt så mye på det. Men bare sagt til gutten at han ikke får lov til å bite fordi de andre barna får vondt. Også kanskje prøvd å vise andre måter han kan uttrykke seg på.
    Biting kan være en reaksjon på frustrasjon, at de blir ivrige eller kanskje barnet prøver å gjøre foreldrene oppmerksom på deres væremåte, humør eller forhold?
    Jeg leste en god artikkel av Jesper Juul for en stund siden om en gutt som bet og han bet fordi faren hadde en tendens til å "bite han av" hele tiden med små korte beskjeder som stopp, slutt, ikke osv. Gutten følte seg avspist og da faren begynte å gjøre noe med dette endret situasjonen seg og gutten sluttet å bite.
    ALVA & Knøttet født mai 2006

Takk for svar. Han har akkurat begynt med denne bitingen, og biter alle. De sier selvsagt nei og at han ikke må gjøre det. Vi får satse på at det går over av seg selv snart. Han har jo ikke begynt å snakke enda, så det kan kanskje være frustrasjon for at han ikke får uttrykt seg?

Sitat Opprinnelig postet av monamor Vis post
    Han har jo ikke begynt å snakke enda, så det kan kanskje være frustrasjon for at han ikke får uttrykt seg?
    Det kan det absolutt være, jeg husker da sønnen vår var på den alderen og han f.eks slo så sa jeg bare "jeg vil ikke at du slår", "hva er det du vil?" eller jeg ser at du blir f.eks frustrert når..........men jeg vil ikke at du biter.
    Repetisjon og tålmodighet.
    ALVA & Knøttet født mai 2006

Tidl. bruker
    Gjest

Her har vi hatt perioder som har kommet og gått det siste året hvor hu har bitt.
    Da særlig meg og bestemora si.
    Det som jeg fant ut funket aller best var å ignorere henne.
    Dersom vi satt og lekte og hu beit sa jeg ifra om at det gjorde vondt og at jeg ikke ville leke mer med henne når hun biter meg. Nå når hu har blitt større har vi begynt med timeout.

Det tok en liten stund før jeg oppdaget at hu beit med vilje, kun for å få en reaksjon.
    Det øyeblikket hu ikke fikk den reaksjonen (hu lo så hu snørra hver gang noen sa AU!) så ble det hele veldig kjedelig gitt.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Amaya sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Texan at heart
    Meldinger
    1,671

Gutten min best en del fra han var liten, det var egentlig ett godt tegn paa at han var troett. Vi klarte ikke aa faa han til aa stoppe samme hvor taalmodige vi var, men vi gjorde alle oppemerksomme paa det, slik at han ikke fikk like stor mulighet til aa bite. Naar han begynte aa snakke gikk det over av seg selv.

Alenemamma til Troy Des. 06

Children have never been very good at listening to their elders, but they have never failed to imitate them ~ James Baldwin

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Antiga sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    2,607

Da min eldste var på den alderen bet han også. Etter råd fra HS, ignorerte jeg bitingen og avledet han med en gang,- f.eks "se den lille fuglen der ute" etc.. Det funket faktisk og han sluttet rimelig kjapt med det.
    Fulgte samme oppskrift med minsten, og det gikk over like kjapt med henne.

De opplevde at de fikk absolutt null reaksjon på bitingen, og da var det tydeligvis ikke noe spennende.
    Mars 01 & Jan 05

Jeg vil heller bli mislikt for den jeg er, enn likt for den jeg ikke er.

Skal gi de tipset om å ignorere og avlede Takk! Ellers høres det jo ut som noe de fleste vokser av seg etterhvert. Får satse på at han slutter så snart han begynner å prate.

+ Svar på diskusjon

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine