+ Svar på diskusjon
Side 1 av 3
1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48

Diskusjon: Han bæsjer i trusa...

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

    nodoki Han bæsjer i trusa...

    Jeg begynner å bli litt fortvilet over storebror nå. Han har vært tørr mtp tiss i flere mndr, men bæsjer opp til flere ganger i trusa om dagen.

    I bhg mener de at han ikke er klar for bleieslutt og vil gjerne at han skal gå med bleie. Vi nekter og sier at det er som å gå tilbake 10 skritt.

    Vi ser når han må på do og går på badet med ham, men han setter seg helt på bakbena og sier at "bæsjen har stoppet". Det blir en vond sirkel og han holder seg gjerne til han får på trusen igjen og da kommer det i buksen.
    Han har bæsjet noen ganger på do, så det virker ikke som om han er redd for doen. Så jeg er helt rådløs her jeg sitter. Og litt fortvilet over at min snart 4 åring ikke kan/tør å bæsje på do.

    Noen som har noen gode idèer?

    Vi har prøvd synging, lesing, klistremerkebelønning.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Ikke det du vil høre, sikkert, men jeg hadde tatt på ham bleia igjen - hvis han ønsker det selv. Hvis ikke hadde jeg tilbydt ham å bæsje i bleia, dvs få på bleie når han måtte bæsje.

    Min eldste var på samme måte da hun skulle slutte. Vi bestemte oss (sammen) for å ta bleia på igjen. Deretter tok det vel bare ca to uker før hun var helt tørr. Jeg tror det hjalp at hun fikk bestemme det selv.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Han får tilbud om å få på bleia igjen når han "streiker" helt på do og godtar den, men det kommer ingen ting selvom.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

  5. #4

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Vår gutt bæsjet også i trusa lenge.. Vi startet med å kaste klærne han griset ut, men fant fort ut at vi måtte slutte med det.. Vi prøvde å forklare, lokke, kjefte, ja you name it!!
    Til slutt foreslo min søster at vi skulle lokke med en premie.. Han ønsket seg VELDIG en brannbil på den tiden, så da sa jeg at han skulle få brannbilen dersom han sluttet å bæsje i trusen.. Vi snakket mye om dette, og minte han på det hver dag.. Og det virket!!! Etter å ha bæsjet på do i en uke fikk han brannbilen sin, og det er den mest anvendte 500-lappen jeg har brukt!!

  6. #5
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    evnis sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Sola
    Meldinger
    234

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Vi sleit litt vi også. Han hadde ikke helt motivasjon til å bæsje på do, så det kom oftest i trusa. Tissing hadde han kontroll over. Prøvde mange forskjellige metoder, men det som funket var å gi han belønning. Hver gang han bæsjet på do fikk han en leke. Han fikk se den på forhånd før vi gjemte den vekk. På den måten ble det mer konkret enn hvis vi bare hadde sagt at han kunne kjøpe noe i lekebutikken. I tillegg hadde vi ferie slik at vi hadde tid til å følge han opp med dogåing. Holdt vel på en ukes tid så gikk det helt av seg selv.
    Jeg ville ikke hat tatt på han bleie igjen. Lykke til da.
    Evnis med gutt -04 og jente -08.

    Besøk gjerne bloggen min for inspirasjon og tips.

    scrappedilla

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Takk for tips.

    Jeg har vurdert å kjøpe en gravemaskin som han har ønsket seg lenge. en slik man sitter på og braver med i sandkassen. Sette den på en hylle og bruke den som "lokkemat". Nå skal han ha ferie fra bhg om en uke, så da tenker jeg vi får gå i gang med "intens" trening. Kanskje det er det som skal til, å bli komfortabel med å bæsje hjemme, så kanskje han våger i bhg også
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

  8. #7
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Vava sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Follo
    Meldinger
    229

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Vi kjøpte inn en del små presanger til storesøster som jeg pakket inn og la i en pose. Etter hvert besøk på do fikk hun velge en pakke fra posen. Dette virket bra! Tror det var litt mer konkret enn klistremerkene
    Klem Vava

    med Storeloppa 09/12-05
    Småloppene 09/06-08

  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Vi hadde klistremerke med premie for hver 5 klistremerke når han tisset. Fungerte så som så egentlig.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

  10. #9
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Det er jo ikke godt for ham stakkars, å holde seg og få forstoppelse.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

  11. #10

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Jeg hadde ikke tatt på bleie igjen.. Håper belønningssystemet vil hjelpe dere
    Mine 2 småtroll, Storebror 2005 og Lillesøster 2008

  12. #11

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Hva om du prøver en sånn Royal Potty sak da? En slags pottestol som ser ut som en liten minido, med fløsj-lyd og musikk og diverse?

    Eller blir det for barnslig for ham?


    silkepels



  13. #12
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Jeg tror ikke det at han er redd for doen. Rett som det er så setter han seg oppå og da kommer det bæsj. Men det har bare hendt noen få ganger og han trekker i snoren og vinker hadet til bæsjen.

    Jeg tror jeg skal prøve med et søylediagram hvor han skal få fylle søylen helt til topps hvor jeg limer inn et bilde av den gravemaskinen som vi da skal gå og kjøpe. for at dette funker.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

  14. #13
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

  15. #14

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Æsj, bæsj...bæsjing i trusa er noe ordentlig klin...

    Vi hadde også litt styr med bæsjing, men det jeg gjorde var at han fikk gå naken når jeg skjønte at det var noe på gang. Satte en stol foran do, slik at han lett kunne klatre opp selv. Også løp han fram og tilbake..(heller uhell på gulvet enn i trusa....) Noe av problemet var at han ikke hadde tålmodighet til å bli sittende og trykke seg ferdig. Bæsjen måtte nesten være ute før han gikk på do.

    Etter noen ganger hvor han fikk styre på og klare selv, så har han nå skjønt det med å bli sittende og trykke.

    Lykke til!
    Verdens heldigste som er mamma til og

  16. #15
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Ville tatt på bleie jeg også.

  17. #16
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snedig sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Meldinger
    7,435

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Vi ordnet en deal med at hun skulle si ifra når hun skulle bæsje så skulle hun få på bleia og gjøre det i den.
    etter en stund så gikk det hele over og hun bare gikk på do å bæsjet uten å spørre noe mer om bleien. Det gikk liksom over av seg selv, men hun måtte være klar for det først.
    ♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥

  18. #17
    Lara
    Gjest

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Helt ærlig hadde jeg tatt på ham bleia igjen. For hans del og de som jobber i barnehagen hadde jeg bitt i det sure eplet denne uekn og heller begynt på ann igjen når dere skal ha ferie!

  19. #18

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Hadde tatt på bleie i bhg,kjære vene er jo bedre det enn at gutten skal få forstopelse.
    Veldig vanlig at det er vanskelig å bæsje i do,fremfor tisse. La han få bleie uten noe styr rundt det så ordner det seg selv.
    Hjemme kan dere som du selv sier styre litt mer og hjelpe han. Men ikke lag noe oppstand rundt det. Kommer det i do er det supert,må han ha bleie er det også greit.Når han er klar så er gutten deres klar for å bæsje i do.,pg da gjør han det.
    Værre at han må bærje i trusa stakkars, det kan fort andre barn fange opp og erte han for...

  20. #19
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Itoshigo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Sølvbyen
    Meldinger
    1,693

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Sitat Opprinnelig postet av ~Tàri~ Vis post
    Takk for tips.

    Jeg har vurdert å kjøpe en gravemaskin som han har ønsket seg lenge. en slik man sitter på og braver med i sandkassen. Sette den på en hylle og bruke den som "lokkemat". Nå skal han ha ferie fra bhg om en uke, så da tenker jeg vi får gå i gang med "intens" trening. Kanskje det er det som skal til, å bli komfortabel med å bæsje hjemme, så kanskje han våger i bhg også
    Er som å lese om vår gutt!!Ikke så lenge siden han begynte å tisse på do heller han da,men bæsje,,,nei,rett i trusa hver gang.Ikke brøy han seg om det heller,gikk gjerne med det ei stund før han sa i fra.(om ingen merket det)
    Vi kjøpte en ting han hadde skikkelig lyst på.Den sto på skapet i mnd-vis men han snakket om den ukentlig. For 2 uker siden løsnet det og han bæsjet på do. Han fikk "skurtreskeren Frank" etter 1.gangen på do.Var stas det!! Hadde et par "u-hell" eller trass-episoder etter det men nå har han ikke gjort i buksa på lenge.
    (Tror han var litt redd for doen faktisk..snakket mye om at bæsjen var ute i det store havet.Skummelt for en liten stor gutt det!)


    Vær standhaftig,ikke la bhg tvinge dere tilbake i bleier.Plutselig løsner det!!

    Velsignet med 3 herlige barn!!
    Storebror,aug-05
    Lillesøster,okt-07
    Minstesøster,jan-09

  21. #20
    Lara
    Gjest

    Sv: Han bæsjer i trusa...

    Sitat Opprinnelig postet av Itoshigo Vis post

    Vær standhaftig,ikke la bhg tvinge dere tilbake i bleier.Plutselig løsner det!!
    Nå tviler jeg egentlig på at det er det barnehagen ønsker, men de ser det gjerne fra en litt annen side. Det kan ikke være morsomt for en fire år gammel gutt å bæsje i trusa. Og det er slett ikke morsomt å vaske det hverdag mange ganger til dagen-profesjonell eller ikke det er det ikke mye gøy.
    Det kan faktisk være at gutten ikke er klar for å gå uten bleier uansett hvor mye en skulle ønske det. Mye enklere å ta det hjemme slik at det er rolige omgivelser istede for kaoset i barnehagen.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 3
    1 2 3 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine