+ Svar på diskusjon
Side 2 av 3
FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48

Diskusjon: Han bæsjer i trusa...

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Soli sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    559

Sv: Han bæsjer i trusa...

Gutten vår var også sånn. Han var nok litt redd for å bæsje. Han syntes bæsjen var ekkel de første gangene og han skrek og ville ikke se den. Gjorde akkurat det samme; gikk med på å prøve doen, men det stoppet opp og bæsjen kom i trusa rett etterpå. Vi gjorde det mange er mot her inne. Vi bestakk med sjokoladebiter de første gangene til han fikk det til. Deretter med klistremerker og båt etter 3 klistremerker (han bæsjer ca. en gang i døgnet). Vi så på det som viktig at han skulle tørre og når sjokolade gjorde at han turte et par-tre ganger, ble det lettere med klistremerker etterpå...
    -05 og januar- 08

Tror jeg også ville ha prøvd det med belønning. Slik som du nevnte med den gravemaskinen

Troooor ikke jeg ville tatt på bleie igjen, selv om det selvfølgelig er utrolig kjipt for de i barnehagen å skifte og vaske bæsj mange ganger om dagen på en så stor gutt....
    Jobbet i barnehagen selv, og det er IKKE noe gøy..
    Så jeg er litt usikker på hva jeg ville gjort egentlig

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Haci sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Nordaførr
    Meldinger
    1,134

Storebror her sluttet med bleie da han var tre. Men etter ei uke uten å bæsje, måtte vi gjøre noe. Han fikk da bleie på når han skulle bæsje. Bæsjebleiesystemet hadde han i fem mnd etter at tissbleia var borte. Vi gjorde avtale med han om at når vi har vært på ferie så må du bæsje på do, og det fungerte. For mange barn er det skummelt å bæsje på do, og de holder seg, blir trege i magen, gruer seg, holder seg enda mer, blir enda tregere og da tør de ihvertfall ikke. Og når de er trege i magen og det gjør vondt, så er det lettest å bæsje når du ikke sitter på do. Jeg tror jeg hadde prøvd å snakke med han, prøvd å gjøre en avtale om å få på bleie ved bæsjing ei stund. Satt en tid for slutt. Eks, når vi har vært på ferie, så tar vi den bort el.

Lillebror slutta før han var tre og det tok laaang tid før han bæsja i barnehagen. Måtte komme over den terskelen hjemme først. Gjalt både tissing og bæsjing. Vi brukte tid og lokka litt, så gikk det bra etterhvert.
    Lager man for mye styr og fokus, så blir det ofte verre.. er min erfaring.

Lykke til
    Mamma til -03 og -06

Seniormedlem
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Sitat Opprinnelig postet av Lara Vis post
    Nå tviler jeg egentlig på at det er det barnehagen ønsker, men de ser det gjerne fra en litt annen side. Det kan ikke være morsomt for en fire år gammel gutt å bæsje i trusa. Og det er slett ikke morsomt å vaske det hverdag mange ganger til dagen-profesjonell eller ikke det er det ikke mye gøy.
    Det kan faktisk være at gutten ikke er klar for å gå uten bleier uansett hvor mye en skulle ønske det. Mye enklere å ta det hjemme slik at det er rolige omgivelser istede for kaoset i barnehagen.
    Nå vasker ikke bhg trusene her, de får jeg hjem i en plastpose med innhold. Helt greit det, for de vil helst kaste trusene, men det blir dyrt i lengden.
    Å gå tilbake til bleier er som å gå ti skritt tilbake. Har tatt dette opp med helsesøster og hun er enig med oss om å ikke begynne med bleier igjen.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

Seniormedlem
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Så sånn sett er det jo det samme om det kommer i trusa eller om det kommer i bleien. driten må bort uansett.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    kulani sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    1,548

Har mest tro på belønning på et så stort barn, ikke tilbake til bleie. Gave etter x dager uten bæsj i trusa, eller en non-stop ellerno som der-og-da-belønning når bæsjen havner i do (og før noen peprer meg for dette omstridte rådet: man prøver ikke spiselig belønning før man har prøvd alt annet og føler at man har kjørt seg fast og stanger mot veggen, og man slutter med spiselig belønning når barnet har skjønt poenget Jeg har omtrent samme erfaring med potte/do-snop som i denne artikkelen: Toilet Training Wars )

Litt på siden, men lurer: Er det så mye mer arbeid for en barnehageansatt å skifte en bæsjetruse enn bleie, om sommeren når barna ikke har ørten lag klær som må helt av? Jeg skjønner veldig godt at det er ekkelt, særlig hvis innholdet er litt bløtt, men rompa er vel omtrent like tilgriset som med bleie, og klærne med innhold kan man legge i en plastpose og sende hjem til foreldrene?

Lykke til, ~Tàri~, håper det løsner for gutten din

edit: brukte litt tid på så skrive, så leste ikke de siste innleggene før jeg trykket på svar
    Sist endret av kulani; 06-07-2009 kl 23:13
    2004

Lillebror 2007

Medlem
    Summer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    342

Storebror hadde det samme problemet. Han hadde kontroll over vannlatingen, men ikke over avføringen. Vi prøvde og diverse belønningssystem før vi resignerte og tok på bleie igjen. Selv om han brukte bleie fulgte vi han på do ( men passet på at det ikke ble for mye mas), og da tok det ikke lang tid før han begynte å bæsje på do og deretter sluttet med bleiene igjen.
    Summer og barna
    (-99) (-05) og (-08)

Jeg har også troen på belønning - noe skikkelig stort som han ønsker seg. Som står på en hylle og venter til den dagen bæsjen kommer i do regelmessig.

Jeg hadde heller ikke tatt på bleie, det er som du skriver ti skritt tilbake.

Hva sier han selv til at det kommer i trusa? Synes han ikke det er flaut? Hvordan forklarer han det selv, at han ikke bæsjer i do?

05 og 07

Seniormedlem
    Cinaen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Øvre Romerike
    Meldinger
    1,863

Nå min eldste jente sluttet med bleie, gikk det som en glans. Men det som egentlig var litt problem var å bæsje i do. Hun trodde det var farlig, men når vi løste det den en gang og hun så at det ikke var vondt var det over. Sån hadde de to andre også. Men å ta på bleie igjen var uaktuelt og ett stort nedelag for ungene også.
    Jentene var det enklere med å slutte å bæsje i trusen, men det som gjorde at min sønn sluttet. Var rett og slett at han bæsjet i trusen ute på barnehagen en gang og det var flaut. Så uten at de oppdaget det hadde han gått med bæsj trusen ganske lenge sånn at han ble sår.
    Så da sa vi at det skjer hvis man ikke gjør på do og etter det gikk han på do å innså at det ikke var farlig.

Det rådet jeg vil gi, ikke ta på han bleie men gi han belønninger i steden og prøv å knekke bærsj koden i steden. Hva som gjør at han er redd å bæsje i do.
    Sist endret av Cinaen; 07-07-2009 kl 07:17
    Storesøster 12.11.95
    Mellombror 07.04.04
    Lillesøster 16.11.05

Seniormedlem
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Sitat Opprinnelig postet av Sjöstjerna Vis post
    Jeg har også troen på belønning - noe skikkelig stort som han ønsker seg. Som står på en hylle og venter til den dagen bæsjen kommer i do regelmessig.

Jeg hadde heller ikke tatt på bleie, det er som du skriver ti skritt tilbake.

Hva sier han selv til at det kommer i trusa? Synes han ikke det er flaut? Hvordan forklarer han det selv, at han ikke bæsjer i do?

Han sier ingen ting, han gir ikke beskjedom det heller og det blir en "kamp" når vi må bytte truse og vaske.
    Jeg har prøvd å få ham til å fortelle meg hvorfor det kommer i trusa og ikke i do, men min gutt er veldig sent utviklet språkmessig og mangler endel "kunnskaper" for å kunne uttrykke seg bra verbalt. Så det er mulig at disse to tingene kan ha en sammenheng.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av Vava Vis post
    Vi kjøpte inn en del små presanger til storesøster som jeg pakket inn og la i en pose. Etter hvert besøk på do fikk hun velge en pakke fra posen. Dette virket bra! Tror det var litt mer konkret enn klistremerkene
    Hørtes ut som en god ide

Lykke til hvertfall
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Seniormedlem
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Storebror bæsjet for første gang i do i bhg!
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

VIP-Medlem
    B@mbino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Rennesøy
    Meldinger
    6,000

Kjempebra!! Håper det fortsetter slik!!

Seniormedlem
    kulani sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    1,548

Sitat Opprinnelig postet av ~Tàri~ Vis post
    Storebror bæsjet for første gang i do i bhg!
    Så bra Tipper han var stolt og fornøyd?
    2004

Lillebror 2007

Seniormedlem
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Sitat Opprinnelig postet av kulani Vis post
    Så bra Tipper han var stolt og fornøyd?
    Åh, ja.. Fikk klistremerke og alt og det..
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

Seniormedlem
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Andre dagen på rad at han har bæsjet i bhg. Kanskje det er i ferd med å løsne?
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

Seniormedlem
    Itoshigo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Sølvbyen
    Meldinger
    1,693

Flinke storebror!!

(Hos oss var det plutselig noen dager storebror bæsjet i trusa igjen...Var kortvarig og jeg tror det er ganske vanlig at det kan skje...)

Velsignet med 3 herlige barn!!
    Storebror,aug-05
    Lillesøster,okt-07
    Minstesøster,jan-09

Seniormedlem
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Sitat Opprinnelig postet av Itoshigo Vis post
    Flinke storebror!!

(Hos oss var det plutselig noen dager storebror bæsjet i trusa igjen...Var kortvarig og jeg tror det er ganske vanlig at det kan skje...)
    Her har det vært slik hele veien...
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

Supermedlem
    ariell sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    628

To dager på rad er kjempebra

Har som flere her tro på belønningssystem i slike saker!

Sitat Opprinnelig postet av kulani Vis post
    Litt på siden, men lurer: Er det så mye mer arbeid for en barnehageansatt å skifte en bæsjetruse enn bleie, om sommeren når barna ikke har ørten lag klær som må helt av? Jeg skjønner veldig godt at det er ekkelt, særlig hvis innholdet er litt bløtt, men rompa er vel omtrent like tilgriset som med bleie, og klærne med innhold kan man legge i en plastpose og sende hjem til foreldrene?
    Ja det er mer arbeid! Jobber i bhg og har gjort dette noen ganger.. En bleie holder på avføringen og en åpner den på sidene.. En liten truse holder ikke på noe særlig, så som regel er buksen tilgriset også. Og en må dra trusen full i bæsj nedover beina...
    Ikke alle bhg har dusj heller..
    juli - 04
    23.mars 07

Vi bygger hus: http://forum.nybaktmamma.com/showthr...=1#post6824742

Seniormedlem
    kulani sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    1,548

Sitat Opprinnelig postet av ariell Vis post
    Ja det er mer arbeid! Jobber i bhg og har gjort dette noen ganger.. En bleie holder på avføringen og en åpner den på sidene.. En liten truse holder ikke på noe særlig, så som regel er buksen tilgriset også. Og en må dra trusen full i bæsj nedover beina...
    Ikke alle bhg har dusj heller..
    Takk for oppklarende svar Jeg er bortskjemt med en unge med fast avføring, så skitne truser er liksom ikke noe særlig arbeid, men det der hørtes grisete ut ja.
    Sist endret av kulani; 10-07-2009 kl 09:36
    2004

Lillebror 2007

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 3
    FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner