+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11

Diskusjon: hvor mange ganger

Uregistrert
    Gjest

hvor mange ganger

får man vannkopper i hele sitt liv. Jeg trodde at man fikk kun en gang,men i dag snakket de på jobben at man kan få det flere ganger? har vanskeligheter å tro det.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    hjemme
    Meldinger
    889

Sv: hvor mange ganger

I utgangspunktet bare en gang. Men det finnes visst noen som opplever at de får det to ganger, uten at jeg kjenner noen personlig.
    mus & -99, -03 og -06

"Ved enden av veien finnes kjærligheten. Lenger kommer du ikke.."

Helsesøster forklarte meg noe om at man måtte ha en viss "kvote" med blemmer for å bli immune. Hos oss fikk alle ungene det i november 2007. De eldste ble veldig hardt angrepet med blemmer mange plasser på krobbeb og mye rundt kjønnsorganene og i panna. Lillemor fikk bare neon få blemmer, rundt 15- 20 vil jeg tro, og de var veldig små og "tørre" i tilegg. Hun fikk iallefall vannkopper igjen i vinter, mens de største barna ikke fikk det. Så jeg regner med at de ble immune etter første omgang.

Supermedlem
    mac sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    Down under
    Meldinger
    1,486

Mine tre hadde vannkopper i 2003. Eldste fikk foerst og hadde noen faa blemmer. Mellosten hadde endel mer men ikke masse og minsten fikk bare 10 blemmer. 2 mnd senere fikk eldsten igjen og da voldsomt masse. Minsten fikke en runde til men flere blemmer , men ikke voldsomt. Saa 2 av mine har hatt 2 ganger
    Down under

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Tàri~ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    2,932

Ja, man kan være uheldig å få det flere ganger. Kjenner noen som har hatt det to ganger jeg.
    Storebror 16.08.05
    Lillebror 19.06.08
    Minstebror 18.02.10

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Berta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    20,010

Dette er visstnok noe omstridt. Helsesøster fortalte meg at det ikke er tilfelle at man kan få det to ganger, og om man får det for "2. gang" er det enten snakk om at:

*Man ikke hadde vannkopper første gangen allikevel
    *Man har fått brennkopper andre gangen.

Hva jeg tror, aner jeg virkelig ikke, men helsesøster viste meg hva legestanden mente om saken.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Wit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    På landet....
    Meldinger
    3,373
    Blogginnlegg
    6

Hos oss hadde både jeg og hatt det skikkelig hardt når vi var barn. Ida fikk det også hardt og hadde kopper over alt. De fryktet kopper på lunger også, men heldigvis gikk det bra. Vi fikk ihvertfall ikke vannkopper på nytt til tross for nærhet og kjærlighet rundt vår datter når hun var syk. Etter dette har hun også vært i nærheten av andre som har fått dette uten å bli syk igjen.
    Wit
    med ICSI-prinsessa Ida født i 2003

Min blogg

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    756

Ser ut som om det er sjeldent, men at det kan skje;

People often wonder whether it is possible to get chickenpox twice. The answer is yes, although this is rare. For most people, one infection is thought to develop lifelong immunity. Getting chickenpox twice is more common in people who are immunocompromised.
    Chickenpox Twice

It is well known that a second attack of varicella is exceedingly rare. Since a history of a previous attack may influence the diagnosis of atypical varicelliform eruptions, it is well to remember that occasionally a patient has been known to have a second attack of varicella. Dr. T. J. McCamant,1 former chief of the El Paso City-County Health Unit, reported two attacks of varicella occurring in a child during the same epidemic of the disease.
    Arch Derm Syphilol -- Excerpt: VARICELLA OCCURRING TWICE IN ONE PATIENT DURING A SINGLE EPIDEMIC, September 1939, Hughes and Smith 40 (3): 433
    Storesøster - 2004
    Lillebror - 2008

Veteranmedlem
    Rykte
    Missi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    3,429

Da broren min hadde vannkopper fikk jeg en stor prikk over kneet som så ut som en vannkopp (først blank væske i som ble gul etterhvert..så tørket den inn)..selv legene mente dette var vannkopper.
    Jeg har arr etter den, likevel fikk jeg ett hardt angrep med vannkopper da ungene våre fikk vannkopper.
    Høy feber og MANGE prikker over hele kroppen.

Så jeg tror jeg ikke ble imun siden jeg hadde kun den ene prikken.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Luuca sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Nordvestlandet
    Meldinger
    4,114

Jeg vet om ei som har hatt det to ganger, og hun var temmelig hardt ramma første gangen også! Så det går faktisk an, men det er de færreste som er så uheldig
    Storebror okt 05
    Lillebror okt 08

+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine