For litt over en måned siden begynte vi med maisgrøt (trinn 1 - 4 mnd) blandet med mm til gulla som da var 6 mnd. Vi brukte ca 2 uker på å komme opp i full porsjon, og flyttet etterhvert måltidet til kvelden. Dette har fungert veldig greit, litt mer klatt med avføringen, men ikke noe problem sånn egentlig.
Ca 1 uke etter at de var kommet opp i full porsjon på kveldsmåltidet begynte vi med enda et grøtmåltid - da på morgenen. Vi ga først havregrøt, men den likte de ikke så godt så vi gikk over til hvetegrøt med eple. Har brukt ca 2 uker på å komme opp i full porsjon til dem (de gapte og ville ha mer, men vi tok det rolig for å skåne magene deres), og der har vi vært nå i noen dager. Det begynte med at de virkelig slet med å få ut avføringen før vi kom opp i fullt måltid, og vi måtte ofte hjelpe til med termometer bak for at de skulle få gang på det. Har brukt både rapsolje og malt (kun det ene/begge deler) i begge grøtmåltidene, og selv om det har hatt noe effekt later dette problemet til å bli verre for hver dag. I dag har jeg ikke greid å amme dem i det hele tatt fordi de har kavet sånn med magene sine, hvilket vil si at de har gått fra grøtmåltidet i 10-10.30-tiden og frem til neste måltid i 18-tiden uten å ville ha mat. Én ting er at de holder lenger når de har fått grøt i magen, men disse to er i utgangspunktet ganske hole og skal som regel ha mat ofte (bortsett fra de siste dagene). I tillegg virker det sultne, men de greier som sagt ikke die fordi de kaver med magene sine. I kveld har de kavet noe ganske aldeles, og begge gråt og bar seg og hadde tydelig vondt i magen da vi skulle legge dem så vi har i grunnen bysset dem i flere timer uten at magevondtene ga seg noe særlig.
Så hva gjør vi nå? Vi hadde egentlig tenkt å begynne introduksjonen av middag, men tør ikke starte med enda et måltid slik de sliter med magene sine. Vi har pratet om å gi maisgrøt om morgenen også, men de blir 7 mnd i morgen så jeg føler det blir litt feil også. Dessuten utsetter vi jo bare problemet da, vil jeg tro. Har også tenkt om vi bør gi halvparten mais og halvparten 6-mndsgrøt til frokostmåltidet, men vet ikke helt om dette er en løsning.. Vi hadde tenkt å gå over til 6-mnds grøt om kvelden også nå som de var oppe i fullt måltid på morgenen, men det tror jeg vi drøyer nå. Alternativt tenkte vi å droppe grøtmåltidet om morgenen, og heller starte med middagsmåltidet, men de har i grunnen ikke vært særlig begeistret for middag til nå så vi ønsket å etablere grøtmåltidene først.
Kanskje vi rett og slett skulle ha nøyd oss med kun kveldsmåltidet i et par uker til og sett om det ble bedre da? Alternativt inføre 6-mnds grøt om kvelden og kun ha dette måltidet med fast føde foreløpig?
Hva er erfaringen dere andre har gjort dere? Jeg hadde forventet litt vondt i magen, men ikke magesmerter som er verre enn de kolikksmertene de hadde da de var yngre, og som ikke gir seg![]()

Endelig mamma etter mange år og forsøk 

Svar med sitat
Vi har hvetegrøt med havre i skapet, men denne blir vel noe grovere siden det er mer fiber i havre så den bør vi nok vente med. Men foreløpig tenker vi å ha maisgrøt på begge måltidene, og så etter hvert bytte over til god-natt grøt på kvelden slik at de slipper å få den verste reaksjonen da (de har nemlig hatt den verste reaksjonen på kveldstid, og diet godt om natta, men mindre om dagen slik det har vært nå så da prøver vi å bytte helt om).
og 
~ februar 04
: ~ januar 09

) De stakkars barna mine har ikke fått nok vann
Siden jeg har ammet dem relativt ofte på dagtid, og gitt litt vann utenom kom jeg ikke på at de kanskje har hatt behov for ekstra mye nå som de ikke blir ammet. Det vil si; jeg har gitt dem litt vann fra vannflaske/glass (de får ikke helt til tutekopp, og det er kun tuppa som drikker fra vanlig flaske) når jeg har følt at de har hatt behov for noe væske, men jeg ser jo nå at det har vært for lite. I dag har jeg virkelig pøst på med vann til dem, og det har hjulpet i alle fall en del.

Sosiale Bokmerker