+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 5 av 5

Foreldrestipend når man får barn om sommeren

Jeg har vært fulltidsstudent siden høsten 08 og venter nå barn, har termin om 2 uker, altså i slutten av juli. Det jeg lurer på er om jeg har rett på foreldrestipend fra Lånekassen. Et av kravene for å få foreldrestipend er jo at man må ha vært i utdanning de siste 6 mnd. Er usikker fordi jeg teknisk sett ikke har gått på skole siste mnd - det er jo sommerferie!

På Lånekassens sider står det:

"Når du får barn om sommeren

Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene du må ha vært i utdanning før fødselen/adopsjonen. Du kan få foreldrestipend for sommeren."

Er det noen som vet? Har forsøkt å sende mail til Lånekassen, men svaret jeg fikk var nøyaktig likt det som står på sidene deres... Det jeg spurte om var hva det vil si at sommerferien "teller med i de seks månedene..." Vil det si at jeg må ha vært i utdanning også i sommerferien, eller at sommerferien regnes som utdanning?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cinaen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Øvre Romerike
    Meldinger
    1,616

Sv: Foreldrestipend når man får barn om sommeren

Så lenge det er meningen at du skulle fortsette på skolen til høsten for du fødselstipend og for som regel utsette studiene. Men må så klart søke om det og vært student de 6 mnder før. Men hvis du sluttet på skolen før fødselen for du ingenting så lenge du ikke viser til at du skal ta opp fag til høsten.
    Storesøster 12.11.95
    Mellombror 07.04.04
    Lillesøster 16.11.05

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cinaen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Øvre Romerike
    Meldinger
    1,616

Sommerferien beregnes inn i de 6 mndene så lenge det er meningen at du skulle begynt å studere til høsten men utsetter den pga fødselspermisjon.
    Storesøster 12.11.95
    Mellombror 07.04.04
    Lillesøster 16.11.05

Jeg fikk baby i september, og hadde da gått på skole året før, altså ferdig på våren. Hvis jeg ikke skulle gått videre på noe hadde jeg ikke fått, men siden jeg ble lærling fikk jeg stipend fra lånekassen. Du må ihvertfall sende med "bevis" på at du skal videre, og at du altså bare utsetter utdanningen din.
    Mine 2 småtroll, Storebror 2005 og Lillesøster 2008

Skal fortsette til høsten ja. Var bare usikker på om retten falt bort fordi jeg ikke har vært i utdanning siste måneden pga. sommerferie.

+ Svar på diskusjon

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine