+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11

Diskusjon: Fryktelig biltur

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    nenoda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    271

:( Fryktelig biltur

I dag kjørte vi til sommerhuset og bilturen var helt forferdelig. Vi brukte 5 timer på en tur som vanligvis tar 3,5. Knerten var helt fortvila og skreik innimellom. Vi hadde egentlig tatt ut nyfødtinnlegget av setet og prøvde å sette det inn igjen, vi hadde hyppige stopp og ammet/trøstet.

Vi dro hjemmefra kl 17 og turen gikk nokså greit frem til leggetid omtrent. Lurer på om det kan ha vært fordi det ikke ble vanlig legging? Han roet seg når vi stoppa og jeg tok ham i bæreselen og gikk med ham. Men han fikk ikke sove og ble veldig urolig når vi kjørte. Han satt rolig i bilsetet når bilen var i ro. Han har vært masse i bil og har aldri reagert sånn før. Det hele endte med at han var superovertrøtt og jeg begynte å synge noen morsomme sanger for ham (hadde prøvd masse vuggeviser før det). Da roa han seg smått om senn og sovna.

Vi har pleid å kjørë etter 19, så har vi hatt kveldsritualet rett før og han har sovet hele veien hjem. Kommer til å gjøre det neste gang, ja. Men det er jo ikke sikkert at det heller er løsningen

Er det noen som har liknende erfaringer eller tips til hvordan vi kan unngå dette igjen? Bruker dere fortsatt nyfødtinnlegg?
    Mamma til verdens nydeligste gutt mars 09.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mammalykke2 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    225

Sv: Fryktelig biltur

Jeg har erstattet nyfødt-innlegget med et deilig, supermykt og bittelite skinn fra Barnas Hus som jeg har klippet hull i til selene. Han ligger så godt og deilig nedi skinnet sitt - og det er alltid kjølig selv på varme dager.

Jeg fikk anbefalt det av Barnas hus, så det skal ikke være farlig.
    født februar 2006, født 17. april 2009

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    416

Uff, så kjipt!

Har ingen god forklaring på hvorfor det plutselig ble slik hos dere. Men har en stor porsjon medfølelse! Vet så godt hvordan det er for lillegutt var slik lenge. Begynte ved 2 mnd ca. Til slutt orket jeg jo nesten ikke dra til butikken en gang. Det var så vondt for han gråt til han mistet pusten ofte.

Et av problemene var at han ble så varm og svett. Han satt nok også litt ubehagelig tror jeg. Vi byttet bilstol (byttet til maxi cosi, det er vel sikkert det du har allerede) og alt ble bra! I tillegg har vi god nytte av smokken, den får ham til å sovne. Han har også en fast billeke, en sånn Lamazeblomst som han sitter og knitrer på til han sovner. Hvis det likevel er kjipt pga overtrøtthet e.l. så sitter mannen bak og underholder. Men høres ut som dere har prøvd den vrien alt?

Vi bruker ikke nyfødtinnlegget, dvs den puta under stumpen. Den får ham til å synke sammen med haka på brystet. Men bruker fortsatt hodestøtten.

Kan jo hende teorien om manglende kveldsrutiner stemmer da. I så fall ordner det seg jo.
    f. 190309

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    416

Vi har også lammeskinn som passer til bilstol, han liker det, men det funket ikke for oss i den verste varmen. Ser behagelig ut ellers da. Kjøpte med ferdige selehull på Barnas hus.
    f. 190309

kan egentleg ikkje hjelpa deg med mange råd, men me har dårlege bilturar me og. Eg trur ikkje det er fordi ho sit vondt, heller at ho blir lei. Klarar som regel å roa ho med sutten, men den sprett fort ut igjen, så eg er egentleg avhengig av ei storesyster som sit bak og puttar inn sutten og underheld litt Det er iallefall over og ut med lange soveøkter i bilen. No er det maks ein time og gjerne med ammestopp sjølv om bilturen berre er 1-2 timar.

Og nei me brukar ikkje nyfødtinnlegget meir. Synes egentleg snuppa vår sit vel bratt i setet sitt. Har eit acta gracosete med base.Synes faktisk setet står betre utan basen, men då er alt så styrete.

Køyring etter leggetid er som regel alltid ein god ide
    Sist endret av Idunn; 16-07-2009 kl 08:32
    Mamma til
    storesyster aug 2000
    mellomsyster april 2004
    og vetlajenta fødd 17 mars 2009

Medlem
    nenoda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    271

Godt å høre det ikke bare er oss som har erfart dette!

Vi har maxi cosi, ja. Vi prøvde det meste og jeg satt bak med ham store deler av turen. Han har også den knitreblomsten, Murbella. Den er super! Vi får prøve med skinn kanskje. Uansett blir det kjøring etter leggetid når vi skal hjem. Det har funka før. Skal teste litt mer uten nyfødtinnlegget for det ser ikke så godt ut å sitte i det lenger. Så får vi se.
    Mamma til verdens nydeligste gutt mars 09.

Medlem
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    416

Håper bilturen hjem blir bedre! Det beste er jo hvis han kan sove ja. Mye enklere det.

Holdt på å nekte å dra på ferie jeg fordi det var slik, det er jo fryktelig å høre på for et mammahjerte. Og særlig hvis det tar litt tid før man kan stoppe. Heldigvis bedret det seg.

Her er det faktisk slik at når blomsten slutter å knitre da vet jeg at han har sovnet. Også har vi sånn bamsespeil foran ham sånn at jeg ser ham og han kan sitte og se på seg selv. Ser ut som han liker det, sitter ofte og stirrer på den fine babyen i speilet.

Er jo verdt å forsøke å ta ut det innlegget også ja? Tenk at vi ikke har nyfødte lenger!
    f. 190309

Supermedlem
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    559

Uff, det der hørtes trasig ut

Her gråtes det stort sett kun hvis det er varmt der bak eller om han er sulten. Jeg har funne ut at det ofte må luftes kraftig fremme for at en skal få levelig temperatur bak.

Ellers er han stort sett kun urolig om han er litt ugrei i magen.

Jeg bruker fortsatt spebarnsinnlegget. Jeg har Acta Graco og spebarnsinnlegget i denne er i hovedsak der for å støtte opp hodet. Jeg prøvde å ta det ut for litt siden men da så jeg at han satt med veldig skjevt hode så jeg putta det på plass igjen. Acta Graco sitt spebarnsinnlegg kan justeres oppover etter hvert som poden vokser.
    Lillegutt kom til verden feb 2009

Eg veit ikkje kva for eit acta gracosete du har Kel. Me kjøpte vårt brukt av venner. Der var det både eit slikt innegg kring hovudet som ein kan regulera opp (dette brukar me enno) og ei lita pute til å legga nedi heilt i byrjinga, denne har me tatt vekk. Du har kanskje ein nyare modell. Vårt er ein 2007-modell.
    Mamma til
    storesyster aug 2000
    mellomsyster april 2004
    og vetlajenta fødd 17 mars 2009

Medlem
    Timar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    373

Sitat Opprinnelig postet av Idunn Vis post
    Eg veit ikkje kva for eit acta gracosete du har Kel. Me kjøpte vårt brukt av venner. Der var det både eit slikt innegg kring hovudet som ein kan regulera opp (dette brukar me enno) og ei lita pute til å legga nedi heilt i byrjinga, denne har me tatt vekk. Du har kanskje ein nyare modell. Vårt er ein 2007-modell.
    Vi har graco-sete kjøpt i usa, men antar at det er omtrent det samme som acta graco-setene som selges her. Bruker også spedbarnsinnlegget, men har justert det og selene opp et hakk. Var ikke med noen pute til å legge nedi setet hos oss, Idunn.

Nenoda: Det hørtes forferdelig slitsomt ut.. Ingen råd å komme med i grunnen, bortsett fra at det sikkert er kjekkest om ungen er mett og trøtt når han settes i setet. Men det er han vel Tror frøkna her liker å sitte i bilstolen, for da får hun sove leeeenge i fred og ro. Kjørte til Lillehammer i går, da sovna hun umiddelbart, var våken to ganger bare for å sovne igjen med en gang. To og en halv time da, så blir ikke lenge nok til at hun blir lei, tror jeg. (Mistenker at ungen har arva "makelig anlagt"-genene til sin mor, gitt

Når vi har kjørt lenge med henne, har vi tatt skikkelige stopp underveis og latt henne få sprelle og strekke seg på gulv eller bord en god stund før vi kjører videre. Virker som det hjelper en stund ihvertfall!
    '09

+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine