+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Composa sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    1,069

Ekspertråd - hva kan man spise når man ammer?

Ja, dette er et meget omdiskutert tema, særlig nå om sommeren, hvor ofte jordbær og blåskjell står på menyen.
    Jeg tenkte å avlive noen myter, og opplyse litt, og advarer mot å høre på andre velmenende svigermødre, mødre og venninner.
    Her er klare, harde fakta, fra blant andre Elisabet Helsing, og Gro Nylander.
    Elisabet Helsing startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om amming, og har en doktorgrad i ernæringspolitikk.
    Gro Nylander har også skrevet flere bøker, bla. "På vei", "Lille venn, hva nå?" et utall bøker om amming og filmer. Hun er fødselslege på Rikshospitalet, og ammeekspert.

Som ammende er det mye man får høre at man bør styre unna, jordbær er en klassiker.det kan man helt klart spise! En myte avlivet. Men man skal ikke spise mengder av det.
    Druer - helt klart, men ikke to kilo på en gang!

Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot, er reker, blåskjell, blåskimmelost, løk og kål.
    MEN: ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier Gro Nylander.

Hvor bør man da starte opprullingen hvis da barnet sliter med utslett, og mageknip?
    Som regel er det ikke maten mor hart spist som er årsaken til mageknipet.
    Men dersom barnet skriker veldig mye, kan man likevel spørre seg om det kan finnes en sammenheng. Det stemmer at kåler en god gammel magekniper, dersom man inntar det i store mengder.
    Ammende trenger heller ikke bekymre seg for om maten de inntar er allergifremkallende. Bare i familier med mye ekstrem allerihistorie, kan man en sjelden gang gi kostholdsrestriksjoner, da helst i samarbeid med en Allergolog.

Matportalen er et godt sted å orientere seg, da myndighetene kontinuerlig oppdaterer fra forskningsmiljøer. De skriver på sine hjemmesider (www.matportalen.no) at fra et allergisynspunkt er det IKKE holdepunkter for å anbefaler spesielle kostholdsråd til ammende.

Miljøgifter er det godt informert om på matportalen, produkter som:
    visse typer sjømat, hvalkjøtt, måseegg og mat med radioaktiv forurensning, bør man styre unna, fordi dette kan gå over i morsmelken.
    SE EGEN LISTE PÅ MATPORTALEN; BEDRE UTFYLT.

Ammende kan også beskytte barnet mot miljøgifter ved å unngå bevisst slanking. Det er naturlig å gå ned i vekt under amming, men bevisst slanking gjør det lettere for miljøgifter å frigjøres fra kroppsfettet til mor, og gå over i morsmelken.
    CLA-preparater frarådes i ammeperioden, da dette får fettinnholdet i morsmelken til å gå ned, og dette er uheldig for barnet, fettet gjør jo at de legger på seg.

Røyking, jeg regner med at færre og færre røyker under svangerskap og amming, men tar det med likevel, en kan aldri bli for opplyst!
    Nikotin, kullos, tjære og blåsyre er blant de 4000 stoffene som går over i morsmelken. Innholdet i melken er flere ganger så høyt som i mors blod. Likevel - dersom du ikke klarer å stumpe røyken, anbefales det at nettopp disse barna trenger å få morsmelk, viser forskning.
    Man bør røyke rett etter amming, for å skåne barnet.
    Barn av røykere skriker ofte mer, legger ikke like mye på seg, og er mer urolige enn andre barn.
    Det beste for barnet ditt er totalt avhold.

Alkohol
    Under graviditeten vil fosteret ha samme alkoholnivå som moren har, i blodet. Under amming drikker barnet melk med samme promille som moren har i blodet. Mengden alkohol barnet får i seg, blir dermed minimal i forhold til når mor drikker under graviditeten.

Er det greit å drikke et glass vin til maten?
    Det er ingen holdepunkter for at ett enkelt glass vin eller en øl, eller en drink av og til spiller noen rolle. Mormslek med en ørliten promille inneholder svært lite alkohol.

.............. kommer mer................

bare å spørre i denne tråden dersom dere lurer på noe om kothold, hva man kan spise osv.

-06
    Bryllupstråden Ammehjelper, Pm meg dersom du lurer på noe

Sv: Ekspertråd - hva kan man spise når man ammer?

Er det noen regler om melk eller andre meieri produkter? Har hørt mye om at man bør holde seg unna melk og slikt. Noe jeg har syntes er synd siden jeg er kjempe glad i deilig kald melk, spesielt til frokosten.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Luzo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Meldinger
    140

Sitat Opprinnelig postet av Atomica Vis post
    Er det noen regler om melk eller andre meieri produkter? Har hørt mye om at man bør holde seg unna melk og slikt. Noe jeg har syntes er synd siden jeg er kjempe glad i deilig kald melk, spesielt til frokosten.
    Mener det med melk er at dersom babyen din har mye kolikk så kan det skyldes at mor drikker kumelk.
    Dersom babyen din ikkehar kolikk tror jeg ikke det har noe å si om du drikker melk.
    Mamma til født Juni -09!

Sitat Opprinnelig postet av Luzo Vis post
    Mener det med melk er at dersom babyen din har mye kolikk så kan det skyldes at mor drikker kumelk.
    Dersom babyen din ikkehar kolikk tror jeg ikke det har noe å si om du drikker melk.

Yes!!

Supermedlem
    Composa sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    1,069

dersom man mistenker melkeproteinallergi, skal man ta opp dette med lege, og ikke "selvdiagnostisere".
    mange tror man ikke kan drikke melk, men dersom man drikker vanlig anbefalt inntak av melk, og ikke har malekproteinallergi i familien, så burde det ikke være et problem.

-06

Noe jeg lurer veldig på..
    Hvor fort går det man har spist "over" i melka? Melka tar vel igrunn bare stoffene fra kroppen å bygger melk?!?

Og hvor lenge blir det der da?

Frøkna ¨vår blir veldig urolig om jeg spiser hvitløk, løk og sterke ting- tror det er har vært derfor iallefall.
    Men fortsatt veldig usikker, mye pga hvor lenge etter kan man spore reaksjon?
    Vår herlig kom endelig 14.06.09
    *stolt mamma*

Supermedlem
    Composa sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    1,069

Stoffene går over i blodet, som igjen tas opp av melka.
    Ja, melka tar stoffer fra kroppen for å lage melk, men vil alltid være påvirket av blodet.
    Akkurat hvor lenge stoffene blir i melka, er jeg usikker på, men vil ikke tro at det varer mer enn som så at når brystet er tømt et par ganger, er det borte. Det første ammemåltidet etter inntak av slike matvarer som barnet påvirkes av, er nok da det er mest konsentrert, uten at jeg skal være for skråsikker på dette.
    Dersom du ikke spiser mengder av løk osv, tror jeg ikke hun skal bli så påvirka av det, hvis det ikke foreligger allergier i nærmeste familie. Løk er sterkt, så ikke lurt å spise mye av det. Ville feks heller ikke spist fårikål, som består kun av kål og kjøtt. Men litt kål ved siden av middagen, er helt greit.
    Altså, ALT med måte.

-06

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    5

lei_seg Sv: Ekspertråd - hva kan man spise når man ammer?

Hei! Fantastisk at noen startet en sånn her tråd. Holder på å bli sprø.

Har en gutt på litt over 3 mnd nå, som har vært veldig mye urolig og virker som han har mageknip. Har eksperimentert med å kutte ut forskjellige matvarer som jeg har spist før han får sånne "tak", men har nå endt opp med å ikke spise løk/hvitløk, kål, gjær, bakepulver, sjokolade, kunstige søtningsstoffer, tomat, rosiner, solsikke/sesamfrø og lakris, men han plages fremdeles. Blir skikkelig lei, og føler ikke jeg får i meg sunn og variert kost. (Har noen matallergier selv, spes frukt og grønt, så strever allerede med 5 om dagen...)

Har prøvd alle råd fra helsestasjon mot kolikk, men jeg tror ikke det er det han har. Har vært hos legen, men de finner ikke noe galt.

Noen som har vært borti noe liknende? Noen råd? Syns det er utrolig vanskelig å bare se på at han har det vondt...
    Sist endret av SivLH; 21-09-2009 kl 20:39

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tessa78 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    319

Sitat Opprinnelig postet av SivLH Vis post
    Noen som har vært borti noe liknende? Noen råd? Syns det er utrolig vanskelig å bare se på at han har det vondt...
    ville prøvd sukkervann
    Godgutten født 10.August 2006

Sitat Opprinnelig postet av SivLH Vis post
    Hei! Fantastisk at noen startet en sånn her tråd. Holder på å bli sprø.

Har en gutt på litt over 3 mnd nå, som har vært veldig mye urolig og virker som han har mageknip. Har eksperimentert med å kutte ut forskjellige matvarer som jeg har spist før han får sånne "tak", men har nå endt opp med å ikke spise løk/hvitløk, kål, gjær, bakepulver, sjokolade, kunstige søtningsstoffer, tomat, rosiner, solsikke/sesamfrø og lakris, men han plages fremdeles. Blir skikkelig lei, og føler ikke jeg får i meg sunn og variert kost. (Har noen matallergier selv, spes frukt og grønt, så strever allerede med 5 om dagen...)

Har prøvd alle råd fra helsestasjon mot kolikk, men jeg tror ikke det er det han har. Har vært hos legen, men de finner ikke noe galt.

Kan du fortelle mer om hvordan hverdagen deres er og hvordan gutten deres har det/er?

F.eks. hvordan sover han? Hva er favortittsovestillingen? Hvordan er dieteknikken hans? Har han noen favorittsider? Hvordan er diemønsteret? Er han veldig kontaktsøkende eller trives han best alene?

Ikke noe særlig å se på når de har så vondt
    Klovnejenta mars '06
    Turboprinsessa april '09

+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine