+ Svar på diskusjon
Side 1 av 6
1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104
    Uregistrert
    Gjest

barnevernpedagog/ jobb i barnevernet

Hva synes du om folk som jobber i barnevernet/ er barnevernpedagoger? Jeg er utdannet barnevernpedagog og får stadig en del merkelige tilbakemeldinger. Det virker som utdannelsen i seg selv kan være provoserende for noen. Hva mener dere? Hva er det i tilfelle som provoserer sånn?

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,631

Sv: barnevernpedagog/ jobb i barnevernet

Jeg synes det er litt rart at du lurer på dette?

Barnevern angår noe som vekker følelser i de aller, aller fleste; barns ve og vel. Barnevernet havner kun i media når de har gjort en feil, og for mange er media eneste kilde til kunnskap om barnevernsarbeid. Mange har nok det inntrykket at barnevernet og barnevernskuratorer tror de vet hva som er best for akkurat deres barn, og jeg tror nok det kan oppleves som provoserende, ja.

Jeg utdanner meg til sosionom og vi har mye felles forelesninger med barnevernstudentene. Dette emnet er stadig oppe til diskusjon.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

September 2005 Mai 2010

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Babe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Meldinger
    8,207

Jeg synes også dette er et litt merkelig spørsmål. Jeg vil da på det sterkeste ro at dette er ting man diskuterer under utdanningen?

Signerer Niobe.
    Babe & 4 barn;
    Storesøster 04.02.94, mellomsøster 21.12.96, lillesøster Sandra 09.08.04 og lillebror Truls 26.12.07

Supermedlem
    Rykte Rykte

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    1,128

Må bare henge meg på Niobe jeg også!

Er helsesøster Det er vel få yrkesgrupper som blir diskutert mer enn oss, men dette var da tema omtrent hver uke under utdanningen! Men jeg skjønner at barnevern tar jo alvorligere avgjørelser oftere; så det jo være noe dere snakker mye om i utdanningen?

Uregistrert
    Gjest

Jeg skjønner hva du mener, og synest ikke spørsmålene dine er merklige
    Når en har den jobben du har, så føler vel folk at du er ute etter å "dømme", og da kommer piggene fort ut. Slik oppstår det vel ofte usannheter, folk føler seg urettferdig behandlet og da kommer det nok noen merklige tilbakemeldinger vil jeg tro.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    756

Kanskje de føler seg truet. At de tror du går rundt og "ugleser" på alle familier.
    2002, 2009, 2011.

Seniormedlem
    Blånn sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,002

Siden flere av vennene mine er barnevernspedagoger/jobber i barnevernet samt at jeg samarbeider med barnevernet i jobben min har jeg den oppfatningen at de er mennesker som alle andre. Noen liker jeg, noen liker jeg ikke.

Hilsen Blånn som også har et yrke som de aller fleste har en mening om...
    Storebror -99
    Lillemann -03
    Houdini - 05

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,629

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Jeg skjønner hva du mener, og synest ikke spørsmålene dine er merklige
    Når en har den jobben du har, så føler vel folk at du er ute etter å "dømme", og da kommer piggene fort ut. Slik oppstår det vel ofte usannheter, folk føler seg urettferdig behandlet og da kommer det nok noen merklige tilbakemeldinger vil jeg tro.
    Spørsmålene er vel i utgangspunket ikke særlig merkelige, men det er merkelig at en utdannet barnevernsped ikke vet dette eller har jobbet seg gjennom det i utdanning og i jobbsituasjonen.

Signerer ellers Niobe.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Rainer Maria
    Gjest

Nå har jeg ingen personlig erfaring med barnevernet, så jeg kan kan kun svare ut i fra andre "erfaringer" jeg har. De har denne utdannelsen i den byen hvor jeg er født og oppvokst. Og jeg har erfart at blandt de jeg vet om eller kjenner som tar denne utdannelsen er det veldig mange som selv har vært vanskeligstilte barn og ungdom. De har gjerne bodd på ungdomshjem i perioder, eller er svært innadvendte og har ikke fungert sosialt, kommer fra hjem med store problemer, var skoletapere osv. De har startet seint med å utdanne seg, og flere har kommet inn gjennom tiltak. Jeg høres sikkert veldig fordomsfull ut, men denne er erfaringen er med på å synke statusen til yrket i mine øyne. For jeg ser rett og slett ikke for meg at enkelte av disse menneskene klarer å se på situasjoner med riktige øyne, og jeg er redd for at de skal bedømme og ta avgjørelser ut i fra egne erfaringer.

Jeg håper at ingen tar dette personlig. For å si det slik så har ikke mitt yrke heller noen særlig høy status her i Norge. Men jeg vet jo at jeg har gode kunnskaper i forhold til jobben min og at jeg gjør en god jobb.

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,631

Min erfaring som student: veldig mange av sosionom/barnevernpedagogstudentene er godt voksne fosterforeldre. De er den eneste gruppen som klart skiller seg ut.

Utenom dem synes jeg helt klart at gjennomsnittsalderen er lav. Bare pur unge.
    Sist endret av Niobe; 19-07-2009 kl 13:18
    Reinhold Niebuhr

September 2005 Mai 2010

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    benja2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    2,302

Sitat Opprinnelig postet av Rainer Maria Vis post
    Nå har jeg ingen personlig erfaring med barnevernet, så jeg kan kan kun svare ut i fra andre "erfaringer" jeg har. De har denne utdannelsen i den byen hvor jeg er født og oppvokst. Og jeg har erfart at blandt de jeg vet om eller kjenner som tar denne utdannelsen er det veldig mange som selv har vært vanskeligstilte barn og ungdom. De har gjerne bodd på ungdomshjem i perioder, eller er svært innadvendte og har ikke fungert sosialt, kommer fra hjem med store problemer, var skoletapere osv. De har startet seint med å utdanne seg, og flere har kommet inn gjennom tiltak. Jeg høres sikkert veldig fordomsfull ut, men denne er erfaringen er med på å synke statusen til yrket i mine øyne. For jeg ser rett og slett ikke for meg at enkelte av disse menneskene klarer å se på situasjoner med riktige øyne, og jeg er redd for at de skal bedømme og ta avgjørelser ut i fra egne erfaringer.

Jeg håper at ingen tar dette personlig. For å si det slik så har ikke mitt yrke heller noen særlig høy status her i Norge. Men jeg vet jo at jeg har gode kunnskaper i forhold til jobben min og at jeg gjør en god jobb.

men da må jo du også stole på at DE som har brukt tid på å utdanne seg vet hva de holder på med og har de rette brillene på. Jeg blir matt over allede som tror barnevernet er der for å skille barn og foreldre Barnevernet er der for å HJELPE barn som ikke har det noe godt

Rainer Maria
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av benja2 Vis post
    [/b]men da må jo du også stole på at DE som har brukt tid på å utdanne seg vet hva de holder på med og har de rette brillene på. Jeg blir matt over allede som tror barnevernet er der for å skille barn og foreldre Barnevernet er der for å HJELPE barn som ikke har det noe godt
    Dette er jo noe du selv sier????? Jeg har som sagt ingen kjennskap til barnevernet privat eller gjennom bekjente i dag, men jeg har hatt kontakt med/ vært i møter med barnevernet gjennom jobben.
    Så hvor du har det fra at jeg tror at barnevernet er et stort monster som vil ta unger fra foreldrene sine det må du nesten ta og forklare meg...

Men som sagt synes jeg at det er veldig mange, i mine øyne, spesielle mennesker som havner på denne utdannelsen. For å si det mere direkte, ikke de mest kloke og oppgående menneskene jeg kjenner til. Det er min erfaring!
    Sist endret av Rainer Maria; 19-07-2009 kl 14:58

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,631

Jeg synes det er utrolig lavmål å generalisere på den måten. Jeg overhørte forresten en samtale der noen uttalte det samme om førskolelærere.
    Reinhold Niebuhr

September 2005 Mai 2010

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Men som sagt synes jeg at det er veldig mange, i mine øyne, spesielle mennesker som havner på denne utdannelsen. For å si det mere direkte, ikke de mest kloke og oppgående menneskene jeg kjenner til. Det er min erfaring!

Jeg sier som en kollega av meg alltid sier i klassen sin:
    "Det er ikke alt man tenker og mener som bør komme ut av munnen!"

Rainer Maria
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Niobe Vis post
    Jeg synes det er utrolig lavmål å generalisere på den måten. Jeg overhørte forresten en samtale der noen uttalte det samme om førskolelærere.
    Som jeg har presisert i mine innlegg er dette en erfaring jeg har. Jeg generaliserer ikke. Jeg sier ikke at alle som tar denne utdannelsen ikke er oppegående. Jeg sier at de jeg kjenner og har kjennskap til fra min hjemby som har tatt denne utdannelsen kanskje ikke er de skarpeste knivene i skuffen. Og jeg er ikke førskolelærer om du er så lavmålt at du prøver å rakke ned ned på mitt yrke.

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,631

Som jeg har presisert i mine innlegg er dette en erfaring jeg har. Jeg generaliserer ikke. Jeg sier ikke at alle som tar denne utdannelsen ikke er oppegående. Jeg sier at de jeg kjenner og har kjennskap til fra min hjemby som har tatt denne utdannelsen kanskje ikke er de skarpeste knivene i skuffen. Og jeg er ikke førskolelærer om du er så lavmålt at du prøver å rakke ned ned på mitt yrke.
    Nei, jeg håper da virkelig ikke at du er førskolelærer.

Poenget mitt var at det antagelig finnes folk med forutinntatte meninger om de fleste yrker.
    Reinhold Niebuhr

September 2005 Mai 2010

Tenker vel akkurat det samme som jeg tenker om sykepleiere, leger, politi osv...
    Nemlig ikke noe spesielt. Det finnes forkjellige folk i alle yrker, det er ingen fasit for hvordan en barnevernspedagog er.
    NS april 2009

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Nå har jeg ingen personlig erfaring med barnevernet, så jeg kan kan kun svare ut i fra andre "erfaringer" jeg har. De har denne utdannelsen i den byen hvor jeg er født og oppvokst. Og jeg har erfart at blandt de jeg vet om eller kjenner som tar denne utdannelsen er det veldigmange som selv har vært vanskeligstilte barn og ungdom. De har gjerne bodd på ungdomshjem i perioder, eller er svært innadvendte og har ikke fungert sosialt, kommer fra hjem med store problemer, var skoletapere osv. De har startet seint med å utdanne seg, og flere har kommet inn gjennom tiltak. Jeg høres sikkert veldig fordomsfull ut, men denne er erfaringen er med på å synke statusen til yrket i mine øyne. For jeg ser rett og slett ikke for meg at enkelte av disse menneskene klarer å se på situasjoner med riktige øyne, og jeg er redd for at de skal bedømme og ta avgjørelser ut i fra egne erfaringer.

Tror du ikke netopp de har ganske mye erafing til NETOPP og klare seg godt i dette yrket?

Som BV barn sevl, så er netopp disse menneskene de beste du kan få tak i. Istedenfor disse som har lest seg til alt de vet.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Supermedlem
    Rykte Rykte

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    1,128

Jeg skjønner at dette er din erfaring, Rainer Maria og den kan ingen nekte deg!

Men det jeg ikke helt skjønner er den sammenhengen du setter mellom fortiden til de du kjenner og jobben de gjør som barnevernspedagog. Jeg tenker nesten litt motsatt jeg; ganske naturlig at man blir trukket mot slike yrker om man har hatt det tøft selv! Sånn er det i alle fall for meg! Mitt mål er jo at andre barn skal slippe å ha det slik jeg hadde det; at ting skal bli satt i fokus tidligere slik at skadevirkningene er minst mulig! Og både i mitt yrke og privat er jeg utrolig var for situasjoner som har vært vanskelige for meg, noe jeg bare kan se er positivt som utøver av yrket!

Dessuten tror jeg det ofte har lite å si om en var "skoletaper" på vg skole el; noen yrker er jo veldig praktiske (sykepleier feks.) og man tjener mye på modenhet og praksis (det gjør man i de aller, aller fleste yrker da...).

Men jeg ser at det antagelig er viktig å ha tatt et oppgjør med fortiden sin og bruke det som en ressurs i yrkeslivet...

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,629

Sitat Opprinnelig postet av Catharina Vis post
    Tror du ikke netopp de har ganske mye erafing til NETOPP og klare seg godt i dette yrket?

Som BV barn sevl, så er netopp disse menneskene de beste du kan få tak i. Istedenfor disse som har lest seg til alt de vet.

Dette er bare en tullepåstand som ikke har noe hold i virkeligheten. Noen ganger kan en være litt for nære for å se klart.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine