+ Svar på diskusjon
Side 1 av 8
1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 78
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bulla sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    462

Kongo-saken hva tror du?

Saken om de to norske mennene som sitter fanget i Kongo har preget norske medier i en god stund nå. Jeg har stusset litt over at det virker som om de har fått relativt lite hjelp fra UD. I dag ser jeg også at flere norske advokater mener det samme.

Jeg tror riktignok at det er noe i anklagene mot dem, men at de bitene vi har fått om saken i mediene nok ikke er sannheten. Jeg tenker at de nok er i Kongo på noe annet, litt mer shady, en backpacking og guttetur, og at dette kanskje er en av grunnene til at UD velger å holde seg unna. Dette er jo selvsagt bare spekulasjoner.

Joshua French og Tjostolv Moland, tror du at de er de uskyldige rammet av dette eller tror du at det er noe i anklagene?
    Hilsen Bulla med Tulla

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    I et rødt hus
    Meldinger
    955

Sv: Kongo-saken hva tror du?

Jeg trur de har lekt cowboy og tapt...
    Jente født mai 2006
    Jente født juni 2009

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Reggius sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,252

Det er ett eller annet "rart" med denne saken. En ting er at rettsystemet/sikkerheten i Kongo kanskje ikke er det beste, men jeg synes det er ting som lukter. Først og fremst det bildet som viser en av de vaske blod ut av bilen til den drepte mens han gliser (Jada noen mener han er i sjokk/redd - men....) Det andre er UD og norges svært svake hjelp. Dessuten har nettopp en annen normann blitt regelrett kastet ut. Det at Norge også har bytta ut attachen virker for meg litt rart, da han jo faktisk har fulgt og kjenner saken kanskje best. Men kan jo hende han er "sliten" - man da bør man kanskje si eni til en slik stilling, når en ikke klarer å stå i den når det virkelig blir trøbbel.

Først og fremst: Om disse gutta har reist på kun guttetur og backpakcertrur til Kongo, et av de farligste og mest krigsherja land i verden, der vegene er fulle av krigsbander som aller helst vil rane folk fra utlandet, da får de også ta følgene av dette. De kan ikke være så forbaska blåøyde! Ingen med vett i behold reiser til slike steder.

Det jeg lurer på er, kan det ha vært en diplomatisk krangel/uenighet i utgangspunktet. Det er jo så masse som kan være grunnen...
    Kongo er, på tross av mye naturressurser, et svært fattig land med masse uroligheter.
    Men det er også et land der Norge har vært tungt inne med masse bistand. Kan det være at det før denne saken dukket opp, var slik at Norge ville trekke seg ut massivt fordi de har oppdaget at bistandpenger har gått til korrupte bakmenn/politikere etc? Da snakker vi millioner av kroner. DET ville nok enkelte like svært dårlig og så "hevner" de seg på to "uskyldige"???
    BARE spekulasjoner, men saken stinker - Norge har jo alltid hatt et godt forhold til Kongo og motsatt....

Eller kanskje disse to faktisk er sendt ut av den norske stat for nettopp å finne ut om det skjedde alvorlig korrupsjon eller rein stjeling av bistandspenger. Ergo så er dem jo spioner, denne "sjåføren" som er drept kan ha hatt en annen agenda og disse to soldatene MÅTTE skyte han i selvforsvar!!

Om det er den ene eller andre saken, så kan det være at de to er villige til å ofres for diplomatiets skyld. De virker på en måte ikke redde eller stessa nok til å være under slikt massivt press som de er nå... Men de er jo profesjonelle soldater i utg.punktet, så det kan være derfor.

Uansett om det er slik eller sånn, så vil det versere historier og konspirasjonsteorier ang. denne saken lenge etter dom og straff. Men jeg mener at uansett om det er slik eller sånn så fortjener dem vel ikke dødstraff. Norge bør gå tyngre inn og forsøke å hjelpe

MVH Reggius

Seniormedlem
    Rykte
    Reggius sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,252

Sitat Opprinnelig postet av angel82 Vis post
    Jeg trur de har lekt cowboy og tapt...
    Hi hyaaaa!

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mac sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    Down under
    Meldinger
    1,480

de gutta der forteller ikke sannheten. Det er vel ytters faa som drar paa "heisatur" til Kongo. Og disse to har millitaer bakgrunn saa de boer hvertfall vite aa skygge unna slike land. Endel av de bildene man har sett og mange av de som politiet fant paa mobilene deres sier vel sitt. Har du militaer bakgrunn vet du bedre enn aa ta med deg slikt "bevismateriale" til Kongo
    Down under

Supermedlem
    kesam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    1,079

Eg trur det er mange ting som ikkje er kommen fram. Har hatt glede av å lese denne bloggposten: Noen tanker om rettssaken i Kongo | Frøken Makeløs

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Wibe sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    251

Jeg tror de guttene har solgt sine soldattjenester til de som måtte betale for det de har å tilby, og at det oppdraget de har hatt i Kongo ikke gikk så bra.

Soldier of fortune ble soldier of misfortune..
    En tenåring, to skolejenter og en baby!
    - og vips ble man forstadsbeboer i rekkehus med 7-seter!

Supermedlem
    ICSI-Lassie sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,216

Også lurer jeg på... Er det deres ekte navn som kommer fram??

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    7,204

Synes det er mye som er rart i den saken der.

Hadde jeg risikert dødsstraff, så hadde jeg vært LIVREDD! Det er ikke mye frykt å spore hos dem.

Hvorfor skulle det ikke være deres riktige navn??
    Snuppa 04
    Lillemann 07

Seniormedlem
    Rykte
    Reggius sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,252

Sitat Opprinnelig postet av Tuppesjura Vis post
    Synes det er mye som er rart i den saken der.

Hadde jeg risikert dødsstraff, så hadde jeg vært LIVREDD! Det er ikke mye frykt å spore hos dem.

Hvorfor skulle det ikke være deres riktige navn??
    Fordi det i media har blitt nevnt at Joshua French blir kalt Daniel av flere av "familien" hans??

Vet ikke jeg altså!!

MVH Reggius

+ Svar på diskusjon
Side 1 av 8
1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine