+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27

Diskusjon: Urinveisinfeksjon..

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    sjura83 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    tromsø
    Meldinger
    2,638

Sv: Urinveisinfeksjon..

Okei det var jo "bra" å høre, synes folk ser rart på meg når jeg sier at jeg ikke kunne t jobbet pga uvi. Min samboer mente at jeg bæste på 17mai da jeg fikk det. Jeg klarte ikke gå i toge og dro til legen, tilbydde meg å ta med noen av ungene men heldigvis takken han nei det, for ungenes skyld. Så har vel følt at det har vært feil av meg å ha såå vondt, at ingen andre får det slik.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    sjura83 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    tromsø
    Meldinger
    2,638

Sitat Opprinnelig postet av Tini 2 Vis post
    Vet akkurat hvordan du har det, helt for jævlig vondt og ubehagelig før medisinen virker.
    Jeg har de siste årene hatt uvi ca en gang i mnd eller oftere og det kommer som kastet på en fra det ene sekundet til det andre.
    Jeg har tilsutt fått medisin som jeg hele tiden har hjemme slik at jeg har startet behandling med en gang jeg har kjent symptomer, da har det gitt seg i løpet av den første dagen. Veldig greit å slippe legen og urinprøve hver gang. Samt at jeg fikk en veldig kraftig nyrebekkenbetennelse når jeg var gravid med minste som resulterte i ei uke på sykehuset, nå kjenner jeg det i ryggen og nyrene med en gang jeg får symptomer på uvi, så er livedd for å oppleve det en gang til

Jeg har og fått en annen type antibiotika som hjelper mye hurtigere enn de standard tabelettene som de pleier å skrive ut.
    Spør om du kan få Furadantin neste gang og til å ha liggende hjemme om det fortsetter å komme ofte.

God bedring.

Takk for et langt innlegg

Hva heter de tabelettene du får?? Og hvordan fikk du lov å ha det liggende hjemme?

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ellaell sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    2,041

Sitat Opprinnelig postet av sjura83 Vis post

Hva heter de tabelettene du får?? Og hvordan fikk du lov å ha det liggende hjemme?
    Jeg har også tabletter liggende hjemme, som jeg tar med en gang jeg kjenner antydning til vondt. Men det er fordi det går fra UVI til nyrebekkenbetennelse før jeg hadde kommet meg til legevkata (tar ca. en time fra jeg kjenner symptomer til jeg har fått nyrebekkenebet.).

Men klart det er vondt! Da jeg bodde i Oslo, var jeg på legevakta pga. UVI. Fikk resept og skulle hente medisinen på apoteket som ligger vegg i vegg. Idet dama i kassa sier "183 kroner, takk", besvimer jeg. Så i stedet for å reise hjem, måtte jeg ligge til observasjon natta over på legevakta. Og i journalen hadde legen skrevet "besvimte på apotek som følge av smerter ved UVI".

til samboeren din.
    Lillerusk født november 08
    "For deg, tusen ganger til"

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Sitat Opprinnelig postet av sjura83 Vis post

De heter Furadantin. De brukes ofte til behandling av kronisk UVI. Men legene er ofte litt restriktive med å skrive de ut for de har endel flere bivirkninger enn feks selexid.
    Jeg forlangte bare til legen min at jeg skulle ha de tabelettene, samt at jeg har forlangt å få resept slik at jeg kan ha tabeletter liggende. Når jeg drar på ferie har jeg alltid fått, har kun ringt og legen har gjort klar resept til meg. Og jeg er aldri til legen lengere med uvi siden jeg alltid har tabeletter hjemme til å behandle det, evt så drar jeg til legen etter å ha startet behandling for å få mere om jeg skulle gå tom.
    Tabelettene ligger i sminkepungen min, slik at de alltid er med.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mex sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    1,456

Huff, UVI ER vondt. Skrekkelig vondt. Jeg var veldig plaget med det før og hadde gjerne 6-10 infeksjoner i året. Helt grusomt. Fikk veldig lett feber eller begynte å kaldsvette. Før medisinen begynte å virke så lå jeg gjerne på baderomsgulvet et helt døgn, fikk ikke sove om natta og på dagen orket jeg ikke bevege meg. Varmeflaske og varmt gulv lindret litt.

Furadentin var det eneste som hjalp for min del og som Tini 2 fikk jeg også ha den liggende hjemme.

Nyrebekkenbetennelse kan du kjenne ved at du får smerter i ryggen, helt nede i korsryggen og så utover mot en (eller begge) sidene.

Jeg har alltid tranebær kapsler stående nå, jeg tar dem ikke hver dag, men så fort jeg merker at jeg må på do ofte. Jeg kjenner symptomene fra veldig tidlig av nå, så som oftest klarer jeg å stoppe infeksjonen før den får tak.

Det er viktig for deg å fullføre kuren din på 5 dager. Hvis ikke så bakteriene utvikle resisens mot medisinen. Hvis du ikke er bra etter endt kur så må du ta kontakt med legen igjen med en gang.

For noen år siden så bestemte jeg meg for å prøve akupunktur for å bli kvitt svineriet, og det funket. Sammen med akupunktur så drakk jeg tranebær saft (1 liter om dagen), løvetann te (blæææ) og mye appelsin juice. Etter dette (er vel 4-5 år siden nå) så har jeg kun hatt uvi 1-2 ganger, og da ganske mild.

God bedring
    Storebror des 06, lillebror nov 10

Veteranmedlem
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,435

Sliter også m UVI og får d bare jeg sitter kaldt.
    Hatt nyrebekkenbetennelse 2 ganger og da var jeg ikke på jobb.
    God bedring.
    f.01 f.02 f.05

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg har også slitt mye med uvi, men har endelig fått noen (forebyggende) medisiner som funker. De heter HIPREX og er "en million" ganger surere enn f.eks. tranebær. Jeg tar de etter samleie, om jeg har vært kald, når jeg bader mye i sjø/basseng eller om jeg merker noe som kan være en begynnende uvi. Og det funker!!!
    Legen kan skrive de ut på blå resept, det fikk iallefall jeg.
    (Og viktig å ta de etter kveldens siste dotur og etter morgenens første, sånn at syrligheten får være lengst mulig i blæra)

Og, ja, uvi er knallvondt..

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine