Vis resultat: Skal dere ta svineinfluensavaksinen?

Stemmer
274. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen
  • Ja

    138 50.36%
  • Nei

    57 20.80%
  • Vet ikke/i tvil

    79 28.83%
+ Svar på diskusjon
Side 22 av 24
FørsteFørste ... 12 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 469

Diskusjon: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

  1. #421
    Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mariposamamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslobygda
    Meldinger
    2,019

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
    Man må uansett vaksinere seg hver år, den influensaen som var, er ikke den som kommer neste år..
    Jeg må vaksinere med årlig mot årets vinterinfluensa. Så i fjor ble jeg vaksinert både mot den vanlige influensa og svineinfluensa. Om svineinfluensaen skulle komme tilbake i stort omfang (noe flere mener den lett kan gjøre), så vil den vaksinen (eller i mitt tilfelle begge dosene) virke i flere år fremover. Den vanlige influensaen må man i tilfelle vaksinere seg mot i tillegg.

  2. #422
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Jeg fikk med meg at det anbefaltes å ta den flere ganger. Først etter kort tid (husker ikke hvor mange uker det var snakk om) og så en gang til senere for å oppnå maksimal effekt ut av vaksinen. Uten å ha gjort dette er ingen så beskyttet som de kanskje tror de er. Husker bare ikke hvor jeg plukket opp dette hen.. Dette begynner å bli en stund siden
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  3. #423
    Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mariposamamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslobygda
    Meldinger
    2,019

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av lucifine Vis post
    Jeg fikk med meg at det anbefaltes å ta den flere ganger. Først etter kort tid (husker ikke hvor mange uker det var snakk om) og så en gang til senere for å oppnå maksimal effekt ut av vaksinen. Uten å ha gjort dette er ingen så beskyttet som de kanskje tror de er. Husker bare ikke hvor jeg plukket opp dette hen.. Dette begynner å bli en stund siden
    I følge fastlegen min er det tilbakevist at voksne som ikke er i risikogruppe eller barn trenger å ta flere doser for full beskyttelse. De som tilhører risikogruppe må derimot ta en dose til, og derfor jeg anbefalt å gjøre det.

  4. #424
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Ahhh da burde vel jeg og det..
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  5. #425
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Men jeg fikk fortalt at det ikke var samme viruset som kom neste gang - hvor har jeg det fra da? Altså en annen variant, men fortsatt svineinfluensa.. *får google litt*
    Bitteliten kom Januar 2010

    Lille skatt 2006

  6. #426
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    HER fant jeg forresten noe interessant, her står det nå at den vanlige årlige vaksina også beskytter mot svineinfluensa..? Hmm..(men VG er ikke noe god kilde da ). Skal google mer..
    Bitteliten kom Januar 2010

    Lille skatt 2006

  7. #427
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Muggi sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    6,154

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Vi holder oss fortsatt unna vaksinen og er fornøyd med valget foreløpig
    Mamma til to deilige IVF-mirakler
    -06 & -09

  8. #428
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av lucifine Vis post
    Jeg fikk med meg at det anbefaltes å ta den flere ganger. Først etter kort tid (husker ikke hvor mange uker det var snakk om) og så en gang til senere for å oppnå maksimal effekt ut av vaksinen. Uten å ha gjort dette er ingen så beskyttet som de kanskje tror de er. Husker bare ikke hvor jeg plukket opp dette hen.. Dette begynner å bli en stund siden
    Sitat Opprinnelig postet av Mariposamamma Vis post
    I følge fastlegen min er det tilbakevist at voksne som ikke er i risikogruppe eller barn trenger å ta flere doser for full beskyttelse. De som tilhører risikogruppe må derimot ta en dose til, og derfor jeg anbefalt å gjøre det.
    I første omgang (før jul i fjor) gikk man ut og anbefalte risikogrupper og spesielt barn å ta to doser fordi dette skulle beskytte mest. Over jul i år sånn ca gikk man tilbake på det med å anbefale to doser til visse risikogrupper og barn fordi man så at det ikke var nødvendig allikevel - samt at det reduserte faren for evt. bivirkninger. Man anså altså nytte og bivirkninger opp mot hverandre og endret anbefalingen til en dose mot to tidligere.

    Hvordan anbefalingen er per i dag, har jeg ikke satt meg inn i.

  9. #429
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
    HER fant jeg forresten noe interessant, her står det nå at den vanlige årlige vaksina også beskytter mot svineinfluensa..? Hmm..(men VG er ikke noe god kilde da ). Skal google mer..
    Jeg har også fått med meg at årets vaksine er en kombinasjonsvaskine mot både svine- og vanlig influensa og ikke oppdelt som tidligere.

  10. #430
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Vi er HELDIGVIS alle vaksinert. Ikke fordi vi ikke hadde tålt influensaen - ingen av oss er i risikogruppen og sjangsen for å bli veldig syke for oss er minimal - men av omsyn til de som ikke er like heldige som oss. I tilegg er faren for alvorlige komplikasjoner langt mindre ved vaksinen enn ved sykdommen.

    Skremmende hvor mange som baserer så viktige avgjørelser på tabloid nyheter og søpplete utgivelser som "mat og helse" - det er omtrent like vitenskaplige fundert som Donald.
    + + +

  11. #431
    Veteranmedlem Rykte MTN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av Underlig Vis post
    Vi er HELDIGVIS alle vaksinert. Ikke fordi vi ikke hadde tålt influensaen - ingen av oss er i risikogruppen og sjangsen for å bli veldig syke for oss er minimal - men av omsyn til de som ikke er like heldige som oss. I tilegg er faren for alvorlige komplikasjoner langt mindre ved vaksinen enn ved sykdommen.

    Skremmende hvor mange som baserer så viktige avgjørelser på tabloid nyheter og søpplete utgivelser som "mat og helse" - det er omtrent like vitenskaplige fundert som Donald.
    Hvorfor tar du utgangspunkt i at man tar avgjørelser på tabloide nyheter og søpplete utgivelser? Kan man ikke erkjenne at det faktisk er en god grunn til å stille spørsmål ved vaksinen? Det har vist seg at det har forkommet uheldige bindinger mellom rådgivende instans og legemiddelindustrien, det er stilt spørsmål om vurdering av fare, av mulige sykdommer (alvorlige) på bakgrunn av vaksinen, akkurat som de som var skeptiske fryktet basert på erfaringer fra tidligere.

    Vi tok vaksinen, men jeg føler ikke ett behov for å nedvurdere de som vurderte anderledes, ei heller si at deres vurderinger er feil.

  12. #432
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Når man velger å utsette andre for risiko på grunnlag av VG og tilsvarende er det all grunn til å reagere. Hvis du leser innlegget mitt igjen sier jeg det er skremmende hvor mange - ikke at alle... Det er en stor forskjell. At du velger å lese det som det samme får du ta på egen kappe.

    Når farlige sykdommer som var utryddet er på vei tilbake i vesten på grunn av feilinformasjon - for enkelhets skyld blant annet om autisme der det faktisk er høyere forekomst blant de som ikke har tatt den berømte vaksinen og folk baserer valget sitt på magefølelsen til en fortvilet foresatt på Operah - og derfor utsetter barn som ikke kan ta vaksinen (og det er ofte på grunn av økt sårbarhet/ sykdom) for alvorlig risiko: da forbeholder jeg meg retten til å ikke respektere deres valg. Heldigvis er det ikke mine barn som lever med strenge restriksjoner eller settes i livsfare på grunn av "VG valg" men jeg er opptatt av andre enn mine egne barn også.
    Sist endret av Underlig; 13-09-2010 kl 07:03
    + + +

  13. #433

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Jeg må bare si meg enig med Underlig

    Jeg synes det er skremmende at såpass mange velger å stole mer på VG, magefølelse, kvakksalvere osv når det kommer til viktige spørsmål om i ytterste konsekvens "liv og død" enn på de som faktisk er fagfolk innenfor området. Jeg har lest flere debatter her inne om vaksiner og når flere argumenterer for at de heller vil at sine egne barn skal bli imune mot meslinger ved å få sykdommen enn å få en vaksine, fordi det er "bedre" for imunforsvart og mer naturlig, så har man etter min mening ikke forstått problemstillinge

    Nå er selvfølgelig svineinfluensaen en helt annen historie enn meslinger og jeg har ingen problemer med å se at terskelen for å ta en vaksine mot svineinfluensa vil være en annen enn en vaksine mot meslinger. Men hvem man anser det som fornuftig å stole på blir det samme. Jeg har problemer med å forstå at man velger å ikke stole på det norske helsevesenet, WHO og den generelle legevitenskapen i et slikt spørsmål og heller setter sin lit til et fåtall skeptikere (ref hele autisme-problematikken)
    oktober 2010

    oktober 2008

  14. #434
    Veteranmedlem Rykte MTN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    http://www.forskning.no/artikler/2010/november/269586

    Det skal vel godt la seg gjøre å si at forskning.no er uvitenskapelig konspirasjonsside.

  15. #435
    Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Taina sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    2,259

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Men legg også merke til at dette er en kronikk, ikke forskning. Han begrunner sine påstander med enkeltfunn som går i motsatt retning av rådende konklusjoner. Manzetti har for øvrig økonomiske interesser i naturmedisin, noe som gjør at man kan lure på om han er helt uhildet som forsker.

    Når helsemyndighetene kjøpte inn vaksinene, var det etter en samlet vurdering av foreliggende forskning. Hvorfor skulle norske myndigheter ha noe stort ønske om å bruke enorme summer på innkjøp av dyre vaksiner dersom de anså dem som farlige? Hvis man mistror helsemyndighetene i en slik grad, vil jeg vel påstå at man har en viss hang til konspirasjonsteorier.
    Du, lilla sparvöga, flyg över ängarna
    Dröm dina drömmar så länge du känner liv

  16. #436
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Vi vaksinerte oss hele gjengen...Jeg mannen og 3 av ungene er i risikogruppa så valget var ganske lett...Meen har ikke tenkt så mye over dette i ettertid (bortsett fra at jeg var veeldig syk etterpå, lenge) men anbefales det ny runde med svineinfluensa vaksine? Jeg valgte til slutt og ikke følge med mer, ble bare redd av det....Har ikke tatt den vanlige influensa vaksinen heller i år..Er så utrolig redd for og bli syk i mange uker igjen, med veldig tungt for og puste....
    Må vel legge til at jeg fikk svineinfluensavaksinen i en arm,og den andre influensa vaksinen i andre armen samme dag...Legen min mente kanskje det var dumt, siden jeg blir så lett syk???
    Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..

  17. #437
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Muggi sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    6,154

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Årets influensavaksine har svineinfluensa-virus i tillegg til 2 "vanlige" influensavirus. Setter den flere ganger daglig så jeg er en sikker kilde
    Mamma til to deilige IVF-mirakler
    -06 & -09

  18. #438
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lysegrønn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    206

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    De som har små som ikkje er vaksinerte.. Tek de denne vaksina no?? Har ei på 16 mnd som er uvaksinert. Akkurat slutta å amme henne, så ho er vel ubeskytta mot dette?.. (Eller beskyttar det noko at ho HAR blitt amma av meg som er vaksinert???)
    Storebror des. 06
    Lillesøster juli 09

  19. #439
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Jeg ble kjempesyk av svineinfluensavaksinen. Jeg vet at det blir feil å advare andre pga egne uheldige erfaringer, og man vet jo aldri hvordan det evt hadde vært om man ikke var vaksinert og ble syk. Men jeg er i alle fall uhyre skeptisk og har fått mye mindre tillit til FHI. Det skal mye til før jeg kommer til å ta en vaksine igjen.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  20. #440
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lysegrønn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    206

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Korleis sjuk vart du? Me andre i her familien (eg, mannen og eldstebror som då var nesten 3 år) tolte vaksina ganske godt.
    Storebror des. 06
    Lillesøster juli 09

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 22 av 24
    FørsteFørste ... 12 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine