Vis resultat: Skal dere ta svineinfluensavaksinen?

Stemmer
274. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen
  • Ja

    138 50.36%
  • Nei

    57 20.80%
  • Vet ikke/i tvil

    79 28.83%
+ Svar på diskusjon
Side 23 av 24
FørsteFørste ... 13 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 469

Diskusjon: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

  1. #441
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Symptomene minte om kvikksølvforgiftning (google det hvis du vil). Resten av familien min tålte også vaksina godt, heldigvis. Men jeg tenker på evt seinvirkninger, siden jeg så hva den kunne gjøre sånn umiddelbart.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  2. #442
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lysegrønn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    206

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Huffda... Vanskeleg dette.. Synst berre det er litt rart at det som var så farleg (influensaen) i fjor, liksom ikkje er så nøye i år.. Jenta mi er frisk, og er difor ikkje i noko risikogruppe. Då er ho ikkje anbefala vaksine i år. I fjor vart alle anbefala den! Men om ein vaksinerer i år, får ein fleire influensa-vaksinar i eitt.. Blir ikkje same vaksinen heller..
    Storebror des. 06
    Lillesøster juli 09

  3. #443
    Veteranmedlem Rykte MTN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Legemiddelverket vil begrense bruk av svineinfluensavaksiner

    På grunn av økt risiko for å utvikle narkolepsi


    http://www.dagbladet.no/2011/07/22/n...riks/17405448/

  4. #444
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Interessant. Håper familiene/personene som har blitt skadet/blitt syke pga vaksina får en solid erstatning. Ikke bare de som har fått narkolepsi, men de andre også.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  5. #445
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    De som har fått narkolepsi etter vaksinen får erstatning, selv undersøkelsen ikke er ferdig og man ikke konkludere med at det er en sammenheng.

    Men synes det er fint at myndighetene er føre var mens man venter på den endelige rapporten. Det viser at de faktisk tar bivirkninger alvorlig, selv om mange later til å tro det motsatte.


  6. #446
    Veteranmedlem Rykte MTN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Mange var føre var langt tidligere, og ble nærmest latterliggjort eller kjørt hardt på at det var det hverken grunn til eller lov til av hensyn til andre. Kanskje man skulle i større grad respektere at det handler om en avveielse hvor det ikke bare finnes ett svar, og forstå at mange ikke tar myndighetenes råd for god fisk?

  7. #447
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av MTN Vis post
    Mange var føre var langt tidligere, og ble nærmest latterliggjort eller kjørt hardt på at det var det hverken grunn til eller lov til av hensyn til andre. Kanskje man skulle i større grad respektere at det handler om en avveielse hvor det ikke bare finnes ett svar, og forstå at mange ikke tar myndighetenes råd for god fisk?

    Dette gjelder vel absolutt begge veier. Mange av de innleggene jeg har sett fra medlemmer som tar avstand fra vaksinen, har ikke akkurat presentert nyaserte påstander om vaksinen, men snarere teorier om sammesvergelser og det som verre er.

  8. #448
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av tuuli Vis post
    Det viser at de faktisk tar bivirkninger alvorlig, selv om mange later til å tro det motsatte.
    Problemet er ikke først og fremst at bivirkninger ikke tas alvorlig, men at de enten a. ikke utredes b. ikke kobles til vaksina og dermed c. ikke tas ansvar for mtp erstatning osv
    Lykke kommer i mange størrelser!

  9. #449
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Men det er jo akkurat det de gjør. Data fra andre land og Norge er samlet for å bli er foreløpig forskningsrapport om saken. Norske myndigheter besluttet å gi erstatning FØR rapporten er ferdig.


  10. #450
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Finner ikke ut noe om erstatning, jeg. Noen som har en lenke?
    Lykke kommer i mange størrelser!

  11. #451
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av lex Vis post
    Finner ikke ut noe om erstatning, jeg. Noen som har en lenke?
    Det var på nyhetene her om dagen, et barn som hadde fått nakrolepsi og som skulle få erstatning samt at flere andre også skulle få det. Googler du det, finner du sikkert mer konkret om det.

  12. #452
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Jeg googlet det før jeg spurte, men takk Fant ingenting. Hvis noen har lenke er jeg fortsatt interessert. Har sett på sidene til FHI, men kan ikke se at det står noe der heller.

    Evt hvilken nyhetssending (nrk, tv2, annet?)
    Lykke kommer i mange størrelser!

  13. #453
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Det var nyhetene på enten TV2 eller NRK, skal se litt hva jeg kan finne til deg.

  14. #454
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Jeg fant bla denne:

    http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5569:2:::0:0

    Det er ikke sett en økning i forekomst av narkolepsi blant vaksinerte over 20 år. Generelt vurderes nytten av Pandemrix fortsatt som større enn risikoen.

    - Folkehelseinstituttet ser alvorlig på konklusjonene til CHMP. Vi har stor sympati med dem som er rammet av uventede bivirkninger etter vaksinering med Pandemrix. Vi er glad for at denne gjennomgangen nå er utført på europeisk nivå, sier direktør Geir Stene-Larsen.


    - Pandemrix ble benyttet under pandemien, men har ikke vært i bruk i Norge det siste året. Personer som får skader i sammenheng med vaksiner gitt i offentlige vaksineprogram, vil ha krav på erstatning og kan kontakte Norsk Pasientskadeerstatning, sier Stene-Larsen.
    Jeg fant den enkelt og raskt på google

    Nyhetsinnslaget på NRK:
    http://www.nrk.no/nett-tv/hastighet....ks%2f270815%2f

  15. #455
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Takk.

    I nyhetsinnslaget du lenker til nevner de ikke erstatning med et ord, så vidt jeg kan få med meg. Den du lenker til på FHI fant jeg selv, men der står det jo ikke at narkolepsiskadde får erstatning, bare en generell vending om at vaksineskadde har krav på erstatning. Problemet i så henseende er imidlertid å bevise at det er vaksinen som har forårsaket skaden/sykdommen.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  16. #456
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Det er dette nyhetsinnslaget jeg sikter til:
    http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/270965/ (fra 14.07.11)


  17. #457
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Takk. Det var veldig nyttig. Det jeg imidlertid ser er at man må ha en bevist sammenheng mellom skade/sykdom og vaksine. Veldig bra for dem som har dyktige leger og ressurssterke foreldre og klarer å bevise en slik sammenheng, synd for de andre. Synd også for de som får senskader og ikke kan bevise noen "tidsmessig sammenheng". Jeg har i alle fall lært en god lekse av dette.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  18. #458
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Fortsatt fornøyd med valget jeg tok om og ikke vaksinere meg el datteren min, med full respekt for de som valgte og gjøre det spes de i risikogruppa. Men vi som ikke vaksinerte fikk en del pes herinne husker jeg.

    Jeg likte aldri masshysteriet som var rundt vaccinen..sektlignende tilstander her hvor vi bor, andre plasser og i nasjonal media. Jeg satte meg inn i risikoen i forbindelse med vaccina og bestemte meg hverken hun el jeg skulle ta vaccine. Som jeg ser saken er jeg i stand og ta bra valg for mitt barn og hvis jeg mener det foreligger risiko mitt barn får varige men av en vaccine og tar et valg om og ikke ta den, da forventer jeg faktisk at mine medmennesker respekterer det

  19. #459
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Sitat Opprinnelig postet av lex Vis post
    Takk. Det var veldig nyttig. Det jeg imidlertid ser er at man må ha en bevist sammenheng mellom skade/sykdom og vaksine. Veldig bra for dem som har dyktige leger og ressurssterke foreldre og klarer å bevise en slik sammenheng, synd for de andre. Synd også for de som får senskader og ikke kan bevise noen "tidsmessig sammenheng". Jeg har i alle fall lært en god lekse av dette.
    Selvsagt må man sannsynliggjøre en sammenheng. Ellers kan jo hvem som helst kreve erstatning.
    Og selvsagt må det være en "tidsmessig sammenheng". Du kan ikke komme med krav hvis du får narkolepsi 10 år etter. Det sier seg selv.

    Det er forresten ikke bevist noen sammenheng mellom narkolepsi og vaksinen. Det er bare en sannsynlig sammenheng. Det høres kanskje ut som flisespikkeri, men jeg synes det er en viktig forskjell.


  20. #460
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

    Jo, jeg ser den og jeg skjønner den, men kjedelig hvis man om f.eks ti år ser en voldsom økning i tilfeller av leukemi eller hjernesvulster. Og det å sannsynliggjøre en sammenheng er utrolig vanskelig. For hvordan bevise at det ikke hadde skjedd uansett eller at det hadde helt andre (ukjente) årsaker?
    Lykke kommer i mange størrelser!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 23 av 24
    FørsteFørste ... 13 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine