+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Alma
    Gjest

Hvor mye ammer dere jenter?

Lillegull er i dag syv måneder, og jeg sitter her og lurer på hvor mye jeg skal amme henne i månedene som kommer...
    Jeg fullammet i seks måneder, og har introdusert henne for grøt og litt middag den siste måneden. Ser at jeg trenger å innføre faste måltider, siden jeg begynner å bli lei av å amme hele tiden.

Derfor lurer jeg litt på hva dere andre mars mammaer gjør... Ammer dere fortsatt og hvor mye? Har dere noen faste tider dere legger måltidene til? Jeg tenkte kanskje å legge meg på måltider med 3 timers mellomrom.
    Håper noen av dere har noen synspunkter å dele med meg ang mat og amming når de har blitt så "store".

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,257

Sv: Hvor mye ammer dere jenter?

Han ammes til hvert måltid enda Dagen ser omtrent sånn ut:
    06.00: Våkner, får pupp, sover videre
    10.00: Har stått opp og får pupp
    13.00: Får pupp og noen få biter med brød
    16.30: Får pupp
    19.00: Får grøt og pupp og legges for natta ca 19.30

Tidene er sånn ca da, vi har ikke låst oss fast til de. Men det går ca 3-4 timer mellom måltidene, siden han stort sett bare får pupp enda. Når han får mer fast føde så kommer vi nok til å legge oss på 4 timer mellom.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

Seniormedlem
    Rykte
    pusi1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Vesterålen
    Meldinger
    2,427

Jeg ammer enda til tross for han får både grøt, middag og brødskive. Når han er klar for kvelden ca kl 20 ammer jeg han i senga, fred og ro der før han er så opptatt av alt annet så er det amminga noen ganger i løpet av natta og siste på morgen er ca kl 6-7
    Grøt ca kl 9
    Liten ammesup før vi går ut i 10-11
    Amming etter soving og lek ca 13
    Brødskive eter amminga
    Middag 15-16
    Amming deretter
    Amming igjen 1830
    Grøt kl 19

Er ikke mye og heller ikke alltid han er interessert i puppen, men jeg tilbyr

97,99,03 og 09

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    nenoda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    266

Vi er litt inne i en endringsperiode, for han holder på å gå over til 2 lurer på dagtid i stedet for en, så rytmen er litt annerledes enn normalt for tiden både med søvn, mat og amming. Tror den ser omtrent slik ut:

08: brødskive/frukt
    09: amming
    Så sover han fra 9.30 til 11.

11: grøt
    12: amming
    Sover fra 13-15
    15: middag + vann

16.30: amming
    17.30: grøt
    18.30: amming
    02: amming
    06: amming

Han får som regel ikke pupp til måltid, for hvis jeg ammer han før mat er han ikke interessert i mat og hvis jeg prøver meg etterpå vil han ikke ha pupp. Her funker det bedre at han får pupp 1/2-1 time før han skal sove. Ammer vel fortsatt nokså mye, men hvis ikke jeg gjør det går produksjonen ned og så syns han puppen er uinteressant igjen. Har måttet pumpe et par ganger for å få den opp igjen etter et par dager med lite pupping.
    Mamma til verdens nydeligste gutt mars 09.

Her ammes det 4 ganger pr døgn ca. Men det er kun på morgenen han får bare pupp. Holder oss ikke til noen faste tidspunkt, det funker for oss.

Medlem
    månestråle 79 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    124

Tassen har hatt litt tendenser til puppenekt i det siste, opplevde aldri det med storebror. Så no er det litt opp og ned... Han må være veldig sulten og ikkje trøtt for å ta pupp. Det enkleste måltidet er kl 6 for då er me i ørske begge to og han er veldig sulten, så då super han i seg. Men tilsammen på ein dag får han ca 4 ganger pupp og i tillegg graut morning og kveld, skive og frukt innimellom og middag.
    Stolt mamma til
    Storebror 05
    Lillebror 09

Her har me også hatt delvis puppenekt etter øyrebetennelsen for ein mnd sidan. Men ho nektar ikkje om kveld, natt og morgon Dermed får ho mest pupp då. Dagen vår ser ca sånn ut:

- Pupp ca 6.30 når ho vaknar
    - Graut ca 7.30-8.00
    - Søv ca 9.00 - 10.00 varierer ein del i forhold til når ho vaknar om morgonen og om me skal noko. Søv alt frå ein halv time til halvannan. Lirkar inn litt pupp i forbindelse med sovinga.
    - Får lunsj ein stad mellom 11 og 12. Avheng av kva me gjer på. Får då frukt, brød og vatn. Mengden brød ho et er veldig varierande.
    - Søv på nytt mellom 13 og 15 ein gong +/- ein time. Får litt pupp.
    - Får mellom eit halvt og eit heilt middagsglas ca kl 15
    - Søv ein halvtime ca i 17-tida og får litt pupp
    - Kveldsgraut ca 18.30
    - Legg seg mellom 19.30 og 20. Får pupp på sengekanten
    - fFår pupp ein eller to gonger i løpet av natta
    Mamma til
    storesyster aug 2000
    mellomsyster april 2004
    og vetlajenta fødd 17 mars 2009

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Boya sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Meldinger
    2,523

Her ammer vi også ofte enda.

har 3 faste måltider da.
    Frokost grøt
    Middag
    Kveld grøt

Ellers får han litt frukt eller skive innimellom.
    Men utenom det så ammes det til alle måltider og til alle dupper sånn fast iallefall.
    + at han får mm om han vil be om det.
    Født 3 flotte skatter som jeg elsker over alt

Den siste uka har det vært slik (ca. klokkeslett):

Kl. 6: morgen
    Kl. 7: noen biter brødskive
    Kl. 8: amming (sover 1-2 timer)
    Kl.10: grøt
    Kl.13: amming (sover 1-2 timer)
    Kl.15: middag
    Kl.17:30: amming + grøt
    Kl.18:30: amming (natt)
    Kl.22: amming
    Kl. 1: amming
    Kl. 4: amming

Hun vil som regel ikke ha mat like etter amming eller omvendt så har funnet ut at det er greit å fordele måltidene slik som nå.
    april 07 og mars 09

Her ammes det ganske mye, pupp er stas må vite

Morgen mellom 6-7 tiden er ofte ikke klar for pupp da, er nemlig godt dekket gjennom natten...

ammer v 8-9 tiden
    sover, lengden varierer. Våkner leker litt og ammer deretter.
    Lunsj i form av grøt v 12 - 13 tiden
    leker litt før hun får pupp og sover. våkner og ammes en gang før storebror hentes i barneghagen.
    Spiser grøt mellom 17 og 17.30.
    Så er det pupp ved 18.30 tiden før hun legges ved 19 tiden. Sover til ca 23 for påfyll. Så er det litt variabelt hvorvidt hun sover til 2 eller 4 før neste amming. Våkner hun 2, så betyr det at det også skal ammes ved 5 tiden, og sånn går no dagan

Supermedlem
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    756

Jeg ammer akkurat like mye som da jeg bare fullammet, men hun får litt mat i tillegg. Litt grøt, frukt og middag.
    Hun spiser ikke voldsomt mye fast føde, men legger godt på seg og er kjempe fornøyd, så dette funker bra for oss!
    Hun elsker frukt!
    2002, 2009, 2011.

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    13,590

Vi fullammer, så her er puppen ute ofte.

Skal vi se...
    Amming når vi våkner for dagen.
    Amming før dupp nr 1.
    Amming etter dupp nr 1.
    Amming.
    Amming før dupp nr 2.
    Amming etter dupp nr 2.
    Amming etter behov hele ettermiddagen.
    Amming før natta.
    Amming hver halvannen time natta igjennom.

Sånn omtrentlig.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

Alma
    Gjest

Tusen takk for alle svar jenter! Det er godt å høre at det ikke bare er meg som ammer så mye fortsatt... og ikke minst at det er flere små mars babyer som krever mat om natta... Helsesøster fikk meg til å føle meg som den eneste som gir denne servicen, men nå vet jeg vi er flere

Jeg synes amming er både hyggelig og absolutt den enkleste måten å mate tulla på. Men det er ikke så enkelt å få i henne nok melk før hun blir opptatt av noe annet og stopper å spise. Dette fører jo igjen til et det ikke tar lange tiden før hun er klar for litt påfyll. Så det blir noen ganger i døgnet, for å si det sånn...

Har introdusert henne for grøt og det vil hun stort sett ha litt av, men middag er ikke noe favoritt, heller ikke frukt. Forsøkte med litt brød en dag, men selv om bitene var som små smuler fikk hun det så lett i halsen. Så vi venter litt med introdusering av brød.

Selv om de er syv måneder nå, så er det vel fortsatt greit med morsmelk som hovedernæring tenker jeg. Det er vel ikke lenge før de spiser det meste...

Da er det natt her og snart tid for nattens første måltid...

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    fru Blom sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Hokksund
    Meldinger
    108

Sitat Opprinnelig postet av minimum Vis post
    Her ammes det 4 ganger pr døgn ca. Men det er kun på morgenen han får bare pupp. Holder oss ikke til noen faste tidspunkt, det funker for oss.
    Akkurat som hos oss.
    Storesøster juli 2006
    Lillesøster februar 2009

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marian sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Meldinger
    3,865

Min får 3 eller fire måltider til relativt faste tider med fast føde, utover det får han pupp så ofte han vil, det blir sikkert 5-6 ganger i døgner.

Jeg vil gjerne holde produksjonen oppe jeg da, nå i disse sykdomstider. Håper jeg klarer å amme meg igjennom mesteparten av høsten og vinteren. Nå har han vært syk noen dager og hatt null matlyst, da har det vært utrolig greit å kunne amme de får gangene han faktisk har vært mottakelig for litt mat.

Men lille mannen har nå tre sylskarpe tenner, så ett skikkelig jafs eller to så revurderer jeg nok hele greia :redd:

Medlem
    nenoda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    266

Sitat Opprinnelig postet av Alma Vis post
    Tusen takk for alle svar jenter! Det er godt å høre at det ikke bare er meg som ammer så mye fortsatt... og ikke minst at det er flere små mars babyer som krever mat om natta... Helsesøster fikk meg til å føle meg som den eneste som gir denne servicen, men nå vet jeg vi er flere

Jeg synes amming er både hyggelig og absolutt den enkleste måten å mate tulla på. Men det er ikke så enkelt å få i henne nok melk før hun blir opptatt av noe annet og stopper å spise. Dette fører jo igjen til et det ikke tar lange tiden før hun er klar for litt påfyll. Så det blir noen ganger i døgnet, for å si det sånn...

Har introdusert henne for grøt og det vil hun stort sett ha litt av, men middag er ikke noe favoritt, heller ikke frukt. Forsøkte med litt brød en dag, men selv om bitene var som små smuler fikk hun det så lett i halsen. Så vi venter litt med introdusering av brød.

Selv om de er syv måneder nå, så er det vel fortsatt greit med morsmelk som hovedernæring tenker jeg. Det er vel ikke lenge før de spiser det meste...

Da er det natt her og snart tid for nattens første måltid...
    Vet du hva? Jeg hadde ikke tenkt å fortelle helsesøster at jeg nattammer engang, jeg. De tok det opp på forrige kontroll og var rimelig tydelige på at han ikke trengte mat om natta lenger. Da var han 5,5 mnd og hadde såvidt begynt med mat. Har bare tenkt å la ham styre det selv, han har klart det fint med alt annet.
    Mamma til verdens nydeligste gutt mars 09.

Seniormedlem
    monica75 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nannestad
    Meldinger
    2,981

kl 07.00 Ammer og står opp
    Fra 09-11 sover
    Kl 11 Pupp, brød og fruktmos
    kl 13-14 sover
    kl 14/14.30 Pupp og middag
    kl 16.45-17.15 en liten dupp på halvtime
    kl 18 Grøt
    Kl 19 Pupp

Også ammes det 3 ganger om natta ca
    Storebror 24.05.05 Lillebror 11.03.09

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,416

Her er det desverre kun en liten skvett om morgenen
    november-05 februar-09

Alma
    Gjest

Du har sikkert rett i at man kan droppe å fortelle om det på helsestasjonen, Nenoda. Det er jo ikke for helsesøster sin del jeg skal forandre ammingen...

Medlem
    vekt84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    51

Her er det veldig redusert. Får om morgenen før me står opp, kanskje ein gong på for/ettermiddag og ein gong til kvelden igjen før ho blir lagt. Er mykje tidligare å redusere ned enn storesøster var, men ho har berre ikkje tid og ro til å få fleire gonger på dagtid. Må ha med seg alt som skjer Ho har sovet heile natta siden ho var 2,5 mnd så det nattmat slutta me tidlig med..
    Får grøt morgen og kveld, og middag. Drikk og ein del vatn, dette er kjempe godt
    Sist endret av vekt84; 25-10-2009 kl 22:04
    T APRIL 2007
    T APRIL 2009

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine