+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11

Diskusjon: Henvisning videre? (frustrert mamma)

  1. #1
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    10

    Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Jeg sitter her som frustert mamma og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

    Gutten min på 3,5 år sliter veldig med det ekspressive språk (snakker lite og utydelig, men forstår det meste som blir sagt). Han har vært til utredning hos PPT og fått tildelt noen få timer med hjelp i uka i barnehagen. Disse timene har (etter langt om lenge) pedagogisk leder på avdelingen fått ansvar for. Denne "stakkars" dama gjør så godt hun kan og bruker lang tid på planlegging, men hun har (i mine øyne) ikke kompetansen som trengs for denne oppgaven.

    Gutten har i tillegg til språket også vært noe sen i sin motoriske utvikling. Han lærte seg endelig å hoppe med samlede ben nå i høst. Han setter fremdeles to ben på hvert trappetrinn når han går i trapper og er ellers ustødig når han balanserer. Han klarer ikke å bære kroppen når vi prøver å leke trillebår. Jeg må holde ham oppe i hoftepartiet for at vi skal få det til. Han får ikke til blyantgrepet. Pinsettgrepet er der, men han bruker ofte hele hånda likevel. Han klarer å bygge litt med smålego, tegne en "rett" strek og klippe med saks så ifølge testene PPT utfører ligger han innenfor normalen.

    Muskelpartiet rundt munnen har alltid virket litt slapt. Han har siklet mye (men det har bedret seg nå i høst) og klarer ikke å bevege tunga slik "vanlige" folk gjør. Babling i babystadiet var nesten helt fraværende.

    Hørselen er testet og skal være bra.

    Jeg bruker mye energi på ham hjemme, både for å trene motorikken og språket. Vi "trener" (hopper, løper, tegner, leker med kitt etc), blåser med sugerør, leser, prøver å samtale om bilder i bøker etc.

    Jeg har lenge lurt på om jeg bør pushe saken videre. Hvor kan evt fastlegen henvise oss videre? Hva kan vi oppnå? Jeg ønsker ikke å utsette gutten for unødig testing, men jeg begynner å bli veldig bekymret nå. Vi har hele tiden fått høre at det går seg til. Noen barn er litt senere enn andre. Men hvor lenge skal vi vente?
    Vil det hjelpe å evt få en diagnose?
    Er det noen som har erfaringer å dele med meg? Noen som har flere tips til hva vi kan gjøre hjemme?

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Jeg ville ha foreslått en henvisning til fysioterapaut for å kartlegge motorikken hans, og så kan fysio evt foreslå videre tiltak om vedkommende mener det er noe som bør tas tak i.

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emjo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sør-Jæren
    Meldinger
    1,122
    Blogginnlegg
    5

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    En tanke som slo meg angående tungen - har han for stram streng? Den der strengen under tunga mener jeg? En i vår familie hadde det, og etter at de ordnet strengen (aner ikke helt hva de gjorde desverre) ble språket straks bedre.

    Er ellers enig med Tini2.
    Lykke til!
    februar 04 og oktober 07

  5. #4
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    10

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Takk for svar
    ØNH-legen sa strengen under tungen var helt fin, men gutten klarer f.eks. ikke å slikke seg på overleppa.

  6. #5
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Jeg kjenner igjen litt av dette i min gutt, som verken har eller får en diagnose.
    Språket var sent pga nedsatt hørsel pga væske i mellomøret, samt han ser dårlig, og dette har satt han tilbake.

    Men ang motorikken: Det viste seg at han hadde en låsning i nakken. Dette fant vi ut i høst, 6,5 år gammel.
    Manuellterapeuten låste han opp og han fikk flere behandlinger.

    Kanskje verdt å sjekke? KISS-KIDD?
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  7. #6
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    10

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Jeg trodde ikke KISS-KIDD hadde så store utslag på store gutter, men etter å ha lest litt på nett vurderer jeg sterkt å ringe en manuellterapeut ja. Mye som stemmer her. Takk for forslag!

    Er det noen andre som kjenner til noe ang språket?

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Ang for stramt tungebånd så hadde storpia mi et, hun slet med enkelt lyder. Vi var inn på enkel dagkirurgi og ØNH legen laget et lite snitt under tunga i narkose, ikke noe sying eller noe vondt etterpå. Så om det er et problem er det ihvetfall veldig enkelt å fikse på

  9. #8
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Sitat Opprinnelig postet av CrazyCat Vis post
    Jeg trodde ikke KISS-KIDD hadde så store utslag på store gutter, men etter å ha lest litt på nett vurderer jeg sterkt å ringe en manuellterapeut ja. Mye som stemmer her. Takk for forslag!

    Er det noen andre som kjenner til noe ang språket?
    Iflg manuellterapeuten vår, var det som å gå med 2 i promille. K har slitt veldig motorisk.

    K har jo slitt med språket, men har fått hjelp i bhg og det har kommet seg enormt.
    Der har de "vasket huset" med tunga (opp på loftet, nede i kjelleren og slikt), spilt spill i det uendelige, lest masse, hatt språktelt.

    Men burde ikke ppt kommet inn og veiledet personalet?
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  10. #9
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    10

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Sitat Opprinnelig postet av Stine-mor Vis post
    Iflg manuellterapeuten vår, var det som å gå med 2 i promille. K har slitt veldig motorisk.

    K har jo slitt med språket, men har fått hjelp i bhg og det har kommet seg enormt.
    Der har de "vasket huset" med tunga (opp på loftet, nede i kjelleren og slikt), spilt spill i det uendelige, lest masse, hatt språktelt.

    Men burde ikke ppt kommet inn og veiledet personalet?
    Jeg ønsker ikke å gå nærmere inn på barnehagepersonalet og kommunikasjonen med ppt av frykt for å bli gjenkjent.

    Kan du forklare nærmere hva språktelt er for noe?

  11. #10

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Hei!! Datteren min er også forsinket motorisk og språkelig. Født sept 06. Hun har også nettopp klart å hoppe med samlede ben. Gikk da hun var 2,5 år. Har opplegg med støttepedagog og spesial pedagog i bhg. Bruker tegn til tale og Kalstadmodellen. Forstår alt som blir sagt, men hatt vanskeligheter med uttalen. Hørsel er sjekket og var fin. Nå i det siste har det kommet nye ord og hun prøver på uttalen på ord hun hører, så det er litt fremgang nå

  12. #11
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Henvisning videre? (frustrert mamma)

    Språktelt er et opplegg de har i bhg. De leste en bok, så satt et barn og en voksen i et telt og snakket om boka.
    Da skjermet de for forstyrrelser og inntrykk, og barnet fikk ro til å fokusere.

    Hvordan går det nå?
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine