+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Sammenligning av søskenbarn

Uregistrert
    Gjest

Sammenligning av søskenbarn

Da vårt forrige barn ble født, hadde min svigerinne (som forøvrig bor like ved både oss og svigerfamilien min) termin 3 mnd etter. Da barna kom til verden, ble de fra første stund sammenlignet. Det ble snakket om hvem som var størst (dette var da mitt tantebarn), og hvem som gjorde hva først. Hvis vårt barn gjorde noe ved en viss alder, ja da måtte tantebarnet også gjøre det ved samme alder eller aller helst først, hvis ikke ble det oppstyr om dette. Jeg synes det var vondt at barna ble sammenlignet slik, fordi alle barn er forskjellige. Noen er tidlig til enkelte ting, noen er litt senere, og alt er helt normalt. Noen barn er små og spinkle, sånn som vårt barn, mens andre er store og kraftige helt fra fødselen av. Vi voksne er jo også forskjellige, så hvorfor skal ikke barn få være det? Fra svigerfamiliens side var det veldig tydelig om å gjøre å være størst og flinkest. Da var alt såre vel.

Nå venter vi nestemann, og i går fikk jeg vite at svigerinnen min har termin en måned etter meg. Da kommer de stakkars ungene til å bli sammenlignet enda mer, siden de er enda tettere i alder. Min svigerinne er forøvrig et veldig konkurransemenneske, og hun likte svært dårlig dersom hennes barn var mindre flinkt enn vårt. Jeg bryr meg ikke, jeg vet jo at barn er forskjellige, dette prøvde jeg å si flere ganger også. Jeg synes det blir helt feil å holde på sånn! Irriterer meg litt gjør det også Jeg ble jo selvsagt glad over at de er gravide igjen, men jeg synes det er litt sårt at det skjer nesten samtidig som oss... Allerede nå har sammenligningen begynt, nå går det på hvem somhar størst mage (det er meg, gitt). Detta blir gøy!

Sorry altså, men jeg trengte bare å si det et sted. Jeg synes det blir feil å ta dette med mannen, og jada, det er jo bare en filleting som jeg tar litt for personlig, men jeg synes slett ikke det er noe gøy...

2.  
    lise1976
    Gjest

Sv: Sammenligning av søskenbarn

Forstår deg godt - jeg har også en slik svigerinne.... Hopper jeg 1 meter, vel da har hun hoppet 4 meter, har jeg vondt i en finger så har hun vondt i hele hånden osv. Deres barn er flinkest, først ute med alt, har mest leker osv. Jeg tenker at det er hun som virkelig har et problem, ikke jeg - så jeg pleier å overhøre det når hun setter i gang, men for all del, det er slitsomt og utrolig irriterende!!
    Hva er det med enkelte??

herreguuud så slitsomt.. stakkars barn..
    En stor og en liten.

Uregistrert
    Gjest

lise1976: det hørtes veldig kjent ut, men her er det nesten svigermor som er verst. Hun var her på besøk i går, og skrøt av hvor flink svigerinnen min var som ble gravid med en gang hun tok ut spiralen. Vi strevde jo lenge med n to, mens denne satt på første forsøk, men det får vi ikke høre noe om. I tillegg var det ekstremt synd i svigerinnen min, og hun hadde hatt det sååå tøft stakkar og så så vondt og vanskelig, fordi hun hadde blødd litt. Jada, jeg vet alt om hvor forferdelig det er, for jeg blødde i 6 uker til å begynne med jjeg. Men da var det ikke så farlig da, for "ja, men du har jo mista før, det går vel over, og dere får jo bare prøver igjen" pluss "jaja, dere har jo to fra før) var ting hun sa da... Er visst ikke så farlig med oss.

Så jeg ser jo godt hvordan det vil bli fremover. Nei, jeg gruer meg nesten litt jeg Jeg prøver å ikke legge det inn på meg, men det er ikke så enkelt når de fokuserer så mye på det. Jeg synes det er så utrolig sårt når ungene blir sammenlignet! Tantebarnet er jo tyngre enn vår nr to, og har vært det siden de var halvåret, og det har vi fått høre ekstremt mange ganger... Men uansett hvor mye jeg prøver å forklare at unger er forskjellige, det kommer jo an på gener og sånt (jeg og min mann er små og tynne, mens svigerinnen er tynn, men hennes mann er stor og kraftig, det samme er resten av slekta hans), så er det ikke på grunn av det. neida, det er fordi svigerinnen min har mye bedre melk enn meg

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

Hva slags "oppstyr" ble det, da? Er du sikker på at du ikke tolker og legger noe annet i det enn det er?

Hvis de sammenligner så barna hører det hadde jeg bedt dem om å la være.
    Lykke kommer i mange størrelser!

Uff, så slitsomt.
    Får håpe det bare er du som opplever dette slik, og ikke barnet ditt. For er det slik at barnet selv opplever at hun blir vurdert og målt opp mot søskenbarn hele tiden, da hadde jeg nok sagt i fra til svigerinnen min at dette ikke er ok gjort mot barnet/barna. Hmm, aner meg forresten nok hvem som kommer til å ha den tøffeste fødselen?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Imiles sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,843

Det er jo ganske vanlig å sammenligne barn i samme alder-kanskje spesielt når dem er søskenbarn.

Men å gjørde dette til en konkurranse er jo veldig, veldig barnslig.

Er det mulig at du legger for mye i det kanskje?

At det er DU som tolker det slik, selv om hun da i bunn og grunn bare "sammenligner" og det ikke er meningen å konkurrere mot deg og dine barn slik du tolker det?
    Klem fra Linn som er stolt mamma til

født september`04
    født februar `07
    født mai `09

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    L81 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    599

Først av alt, gratulerer med graviditeten

Har du sagt i fra at dette plager deg? Hvis, ikke ville jeg tatt det opp med de involverte parter. Det man ikke vet er det jo vanskelig å¨gjøre noe med Dersom du har sagt i fra synes jeg det er litt dårlig gjort at de ikke respekterer dette.

Vet hvor slitsomt det kan være med slik sammenlikning "Jamen den og den gjorde ditt og datt da". "Ja, vel, men min datter har ikke kommet til hverken ditt eller datt ennå!" Så lenge de trives og er fornøyde, så mener jeg hvert enkelt barn få ta ting i sitt tempo. De vil lære å løfte hode, krabbe/krype, gå, spise selv og snakke. Og nei, de kommer ikke til å forbli hverken hårlause eller tannlause!

Puh, der fikk jeg visst ut litt egen frustrasjon og
    Ei lita kom til verden 12. mars 2009

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ritamor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    4,874
    Blogginnlegg
    1

Vi har hatt det litt motsatt... Vår jente som er født i februar har en kusine som er født i oktober, og vår datter får alltid beskjed om at hun som er så stor må jo kunne alt mens kusina som er 7 mnd. yngre alltid får gjøre som hun vil fordi hun er jo så liten...
    De er 5 år nå begge to...
    Ritamor
    Hestejenta -99 og Prinsessa -04

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    957

KJenner til det. Nevøen min er 6 uker eldre enn lillesøster her. Spesielt min familie er veldig opptatt av å påpeke forskjeller i utvikling. Lillesøster har vært rask med å gå og går nå mer enn hun krabber (11 mnd). Min tante og mor synes det er helt fantastisk at hun kan gå allerede og kommer hele tiden med små stikk om nevøen min som ikke går. Kommentarer som " Han er mer bedagelig av seg", "Hun må være smartere enn xx", " han er vel litt treg av seg " " dette kan ikke xx, sikkert fordi ha begynte i barnehage så tidlig"osv..

Jeg synes disse kommentarene er undøvendige, sårende, til tider krenkende og det synes søsteren min også. Vi har sagt klart i fra. Allikevel tror jeg dette ligger så dypt i min mor og tante, at det aldr kommer til å ta slutt. Søsteren min og jeg har også alltid fått disse kommentarene og enkelte ganger stikker det i hjertet når våre nærmeste kommer med fornærmende kommentarer.
    Sist endret av millamin; 19-12-2009 kl 11:40
    ~oktober 94
    ~ februar 04
    : ~ januar 09

Easy to do - easy not to do ... !

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner