+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Givenchy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    811

Mugg på ved'en - er det skummelt?

Vi kjøpte et par storsekker med ved (2.000 liter) i forrige uke, det viser seg at den ikke er så tørr som vi hadde håpet. Og nå ser jeg at det er mugg på en god del av vedkubbene.
    Tenkte jeg skulle ringe til leverandøren og klage på kvaliteten, men er litt usikker på hva jeg skal kreve. Er dette farlig, sånn at jeg burde kreve at de tar den tilbake? Vi har lagra den i kjelleren, synes det er litt ekkelt å ha ting med mugg der (den er ikke innredet, men har ganske mange esker med diverse ting som er lagret der nede). Kan muggen "smitte" over på det andre som ligger der? (Det er noen meters avstand mellom veden og eskene altså).

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba 1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    ved fjord og fjell
    Meldinger
    1,834

Re: Mugg på ved'en - er det skummelt?

holder du veden på en viss avstand, smitter det nok ikke over. Men håper du får brukt opp veden i vinter da, så du slipper å ha den liggende lenger enn nødvendig.

Du må klage dersom veden er såpass våt at det syder når du fyrer med den, og at den ikke brinner skikkelig. Da ville jeg krevd avslag i prisen, eventuelt ny tørr ved.

Når veden ikke får tørket seg skikkelig, kan det bli mugg på veden. Men farlig er det nok ikke.
    Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,745

Sv: Mugg på ved'en - er det skummelt?

IOM dere oppbevarer veden i kjelleren så hadde jeg nok klaget på kvaliteten og kanskje gått litt drastisk til verks. jeg er astmastiker og kan IKKE bo under samme tak som mugg. Mugg kan tørke inn men det inneholder sporer som blir transportert i luften/på klær/dyr/andre måter og så setter det seg andre steder. Det kan også være farlig for de med luftveissykdommer å puste inn SAMT at det KAN være kreftfremkallende. At dere nå har ved med mugg i kjelleren KAN bety at det kan sette seg andre steder i hus. UT med det sier jeg.
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    cala sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,808

Sv: Mugg på ved'en - er det skummelt?

Jeg vet ingenting om saken og burde kanskje ikke uttale meg... Men magefølelsen min sier høyt og klart UT med det! Tror neppe jeg hadde klart å slå meg til ro med mugg i huset.....
    Mamma til vesla (mar 04) og småen (aug 08)

Lignende diskusjoner

1. Mugg/Jordslag
    Av Spilloppa i forum Klær og utstyr
    Svar: 3
    Siste melding: 11-05-2008, 20:04
  2. Mugg
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 11
    Siste melding: 07-10-2006, 22:46

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg