+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

gal Han vil bare STÅ i sengen!

Nå rabler det snart for meg her... Lillegutt har bestemt seg for at han skal bare reise seg og stå opp i sprinkelsengen når det er leggetid. Går inn og ut og legger ham ned om og om igjen, men nå er jeg drit lei! Alternativet er jo å la ham stå der og hyle en stund... Han gjør det bare på pur f... for når jeg kommer inn, så gliser han. Hva har dere andre gjort? Noen gode råd??

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tufso86 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    1,082

Sv: Han vil bare STÅ i sengen!

Jeg tror ikke en baby står i sengen bare på pur F... altså, det må jeg bare få si

Gråter han? Om han gråter ville jeg bare gått inn å lagt han ned, trøstet, sagt god natt og gått ut igjen. Og gjentatt til det kjedsommelige helt til han sovnet. Tilby vann kanskje?

Snuppa vår reiser seg også i sengen og det har hun gjort siden hun lærte seg å reise seg opp selv. Men hun har det utrolig gøy inni sengen sin faktisk så vi lar henne holde på. Hun turner og herjer og sovner plutselig, i en merkelig stilling. Nå i det siste er hun blitt flinkere til å legge seg til fortere og sovne (hun er akkurat fylt ett år), men fremdeles kan hun turne en hel del før hun sovner. Men hun gråter aldri, er bare i godt humør.
    Om hun hiver smokken og kosen på gulvet, så går vi bare inn, legger henne ned, sier "god natt" og går ut igjen. Tror det med å reise seg i sengen er en fase alle barn går gjennom.
    Mamma til skatten vår, jan-09

Bæres i MT, kjører Brio Go og bruker tøybleier.

Supermedlem
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

På pur f var ment som et uttrykk, ikke bokstavlig talt. Les mellom linjene... Han tester meg føler jeg, om det er mer "rett formulert". Han hyler og gauler, gråter som oftest ikke. Lurer bare på om jeg har gått inn litt for ofte og for fort, at det er derfor det tar en evighet hver kveld. Vet ikke jeg?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,629

Signerer Tufso - har ikke mer å tilføre enn hva som alt er skrevet

Untatt dette som er litt på sidelinja;
    Om du slutter og tro at han gjør ting på pur faen (eller for å teste deg som du egentlig mener) så blir faktiske alt mye lettere. Det kan være så enkelt at han ikke har lyst til og sove eller bare har lyst til å være sammen med deg - og blir glad når du kommer inn.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Supermedlem
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Supermedlem
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Forresten, må bare spørre - er det mange som har babyer som VIL gå og legge seg

Tidl. bruker
    Gjest

Du har flere ting du kan prøve.

Det mest drastiske er å bruke en babysafe som er bundet fast til senge.
    Du kan også bruke en babysafe uten å binde fast. Det finnes mange ulike slags soveposer/babysafer som brukes som de er eller med mulighet til å binde fast i senga.

Du kan sette deg der inne til barnet sover. De første kveldene må du regne med at det kan ta en del tid, men etter hvert vil du mest sannsynlig merke at det går fremover. Dvs at du sitter der inne uten å gi barnet oppmerksomhet, sitte i en egen stol litt fra senga og lese i skumringen el uten å ha øyekontakt mer enn du må. Da er du der, uten å gi barnet alt det vil ha hele tiden.

Du kan også forsøke å gå inn si NATTA bestemt og legge barnet ned igjen for deretter å gå ut igjen. For noen er det alt som trengs å gjøre dette mange ganger flere kvelder på rad før det snur, men for andre er det ikke alt som trengs og man må gjøre andre ting.

Du kan forsøke å roe ned barnet nok før natta. Noen har behov for å roe ned skikkelig før det er natta. Et bad, lesing, sang, kos osv for å tydelig vise at nå er det natta og roe ned.

Det er utallige ting du kan forsøke, men det som hjelper på et barn hos en familie trenger nødvendigvis ikke hjelpe på ditt barn. Det kommer helt an på hva det er ditt barn trenger. Barnet gjør ikke dette for å være slemt, det forsøker å vise at det har behov for et eller annet, og så er det din jobb å finne ut av hva ditt barn forsøker å formidle deg.

Barn som ikke vil legge seg frivillig gjør dette fordi de har behov for noe. Noen trenger noen inne hos seg, noen trenger å ligge fast i en babysafe, noen trenger å få enda mer ro om natta, noen trenger mer lys på rommet, noen trenger mindre lys på rommet, noen sovner til musikk osv osv osv.

Jeg skjønner veldig godt hvor frustrerende dette er, da jeg har vært gjennom det selv med alle mine tre barn i varierende grad og på grunn av ulike behov hos mine barn. Men det hjelper deg fint lite å se på dette på den måten du gjør. Det som bør være en rød tråd mellom barn og foreldre er at barnets oppførsel gjenspeiler et behov - og så må foreldrene finne ut HVA dette behovet er.

Supermedlem
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Ja, det er ikke godt å vite. Han virker jo trøtt når vi går inn for å legge ham, og prøver å roe ned i stuen først en stund. Gir pupp der ute om han vil ha. Men med én gang han er i sengen, så skal han bare opp og stå. Selv om jeg legger ham ned igjen og sier god natt, så går det 2 sek så holder han på å dra seg opp igjen etter sprinklene Tror jeg skal prøve det andre forslaget ditt først, så får vi se hvordan det går, om det hjelper at jeg sitter der inne. Takk for gode forslag!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,629

Sitat Opprinnelig postet av Linus mamma Vis post
    Forresten, må bare spørre - er det mange som har babyer som VIL gå og legge seg

Jeg har hatt barn som elsker å legge seg - så det er det faktisk noen som har ja
    Det henger nok litt samme med at de elsker smokken sin og liker så godt stunden vi har på sengekanten.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Linus mamma Vis post
    Tror jeg skal prøve det andre forslaget ditt først, så får vi se hvordan det går, om det hjelper at jeg sitter der inne. Takk for gode forslag!
    Bare vær klar over at det kan virke som om han blir mer gira i begynnelsen over at du er der. Gi det noen kvelder før du gir opp.

Her er det også viktig at han ikke skal få feil ting ut av det. Du skal ikke gi han selskap, men du skal være en trygghet. Når dere er gjennom leggerutialet og barnet lagt, skal dere ikke snakke sammen, se på hverandre osv annet enn når det er nødvendig. Du skal holde på med ditt på litt avstand, lese i noe og bare være der fysisk. Det tar gjerne noen kvelder før det går fra oppstemthet over at du er der til at å ja... hun er her og det spiller liten rolle hva jeg gjør...

Om dette er hva barnet ditt trenger, kan det være nokså effektivt. Men det er forskjell på å sitte inne hos barnet og å sitte inne hos barnet. Det er små detaljer som teller her og dermed hva slags utfall det får mtp oppmerksomhet og kontakten dere imellom.

Du kan lese litt om hva vi var gjennom med vårt første barn her og hvordan vi praktisere sitte inne - hos metoden. Denne metoden hadde vi forsøkt før uten hell, men små endringer gjorde store underverker!

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?p=6182484

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Timar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    484

Hei!

Skrev omtrent nøyaktig det samme som deg i et innlegg for ca 3 måneder siden, da vesla var 9 måneder og akkurat hadde begynt å reise seg. Gikk inn, la ned, hun reiste seg, gikk inn, la ned...

Vi kjøpte en pose som hun ligger i nå, ikke bundet fast, men den gjør at hun får rørt litt mindre på seg. I tillegg virker hun ikke like ivrig på å reise seg lenger, nå kan hun det jo. Men jeg syns absolutt det hjalp med pose, så det anbefales! Vi sitter ikke inne på rommet hennes når hun sovner, forresten, tror hun har godt av å lære å sovne alene. Men vi går inn så fort hun gråter eller når vi hører på pratinga at hun har reist seg. Da går vi inn, legger ned, gir smokken og sier god natt igjen, før vi går ut. Funker stort sett veldig fint

Håper du finner en løsning som fungerer, det er frustrerende når det står på!
    '09

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Timar Vis post
    Vi sitter ikke inne på rommet hennes når hun sovner, forresten, tror hun har godt av å lære å sovne alene.
    Å sitte inne hos er som regel et ledd i det å lære et barn å sovne alene for de som trenger å ha noen der får vist at dette er ok, det er trygt, ikke noe problemer med dette. Når barnet etter hvert har lært seg å roe seg, vil tiden vanligvis bli kortere og kortere som man trenger å sitte der, etter hvert kan man bare legge barnet og gå ut igjen.

For noen er det nok at man kommer inn og går ut igjen, men noen barn trenger mer. Det finner man gjerne fort ut av, om barnet trenger at en går ut og inn eller om det trenger at noen er der en periode. Det er ikke noe negativt eller å skjemme bort barnet med det.

Målet med å sitte inne hos barnet er som regel nettopp å lære barnet tryggheten sånn at det kan sovne alene etter hvert...

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Imiles sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,843

Jeg har bare gått inn og lagt dem ned i sengen igjen, gitt smokken og sagt "God natt".
    Måtte gjøre dette flere ganger i begynnelsen da dem begynte å reise seg men det ga seg egentlig ganske fort med mine 2 eldste
    Klem fra Linn som er stolt mamma til

født september`04
    født februar `07
    født mai `09

Lignende diskusjoner

1. Sengen
    Av Linus mamma i forum April
    Svar: 8
    Siste melding: 05-10-2009, 08:54
  2. Uro over sengen
    Av trolli i forum August
    Svar: 5