+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

  1. #1

    Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

    Har postet denne under "barnemat" også.

    Veslesnuppa har vært på kontroll i dag, og da sa helsesøster at vi skulle begynne å introdusere fast føde når hun var 4 mnd pga at hun får MME. Er dette sant?
    Vi er litt skeptiske til noe hun sier, for hun sa også en gang at gutten vår kunne drikke vanlig melk fra han var 10 mnd.
    Veslesnuppa drikker mellom 550 ml og 750 ml med MME i døgnet, og hun sover ca 10 timer hver natt. OG vi føler vi har lyst til å vente lenger før vi gir henne fast føde egentlig.

  2.  
  3. #2
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ennovy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    1,149

    Sv: Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

    Vår HS sa igår at man bør vente i det engste med fast føde, men gir barna stort uttrykk for at dem trenger mer, så kan man begynne å vurdere dette.
    Men det var da best å gi denne risgrøten fra 4mnd, for den var lettere å fordøye enn alle andre.

    Og Norge er det eneste landet som har 4mnd "regel" på fast føde.
    Alle andre land hadde 3mnd, så man kunne faktisk begynne fra 3mnd HVIS man så at det var behov for det.

    Derfor blir det ikke så aaalt for lenge til vi begynner her i huset.
    Snuppa ber om mat annen her time og jeg fullammer ikke lengre.
    Har verken nokk melk eller nok næring til henne

    Men som sagt, Hvis dere ser at der ikke er behov for grøt ved 4mnd, så ville jeg ventet.
    Jo lengre dere venter, des mer utviklet blir tarmen
    Og er tøtta blid, fornøyd og sover som normalt, og legger på seg, så er det jo ikke behov
    Stolt mamma til 2 nydelige prinsesser

    Charlotte født 07.11.07

    Tilde født 15.02.10

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Karette sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    1,344

    Sv: Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

    Føler det er utrolig individuelt dette med introduksjon av mat.

    Sier som, Ennovy, dersom hun er fornøyd - kan dere jo vente.
    Så lenge hun ikke drikker mer enn 1000 ml mme om dagen, for da begynner nyrene å jobbe på hardspreng.
    Likevel ville jeg kanskje ikke drøyd det lenger enn maks 6 mnd heller, for det tar ofte tid for babiser å bli vant til konsistens og smak.
    Karette
    Stolt mamma til gutt -08 og jente -10

  5. #4

    Sv: Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

    Lillegutt er 3,5mnd ca og har fått en smakebit på gulrotpure. Han blir å få litt smakebiteer (lager ferdig og fryser i isterningbrett) nå fremover så han får vent seg til mat, for regner med han trenger mat fra fire mnd ca.

    Grøt er ikke noe bedre å gi enn grønnsaker om du har lyst å lage hjemmelaga, så mos en kokt gulrot når den tid kommer å la henne smake litt.

    Du gir mat når du føler hun trenger det ganske enkelt. Når hun drikker en liter mme eller du ser at hun ikke blir mett på bare det (begrenser seg jo hvor mye de kan spise i et måltid) så er det bare å starte. Retningslinjene sier bare at en KAN gi fra 4mnd, ikke at en må det.

  6. #5

    Sv: Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

    Therese er 4 mnd om 10 dager og vi sliter med nok melk om dagen. Ringte helsesøster i går og hun anbefalte å begynne med grøt. Jeg glemte å spørre hvor lenge man bør bruke kun smaksdosen før man ager en vanlig posjon, noen som husker? jeg har glemt siden sist...
    Andreas født 05.04.04, Mari født 24.05.06 og Therese født 15.02.10

  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ennovy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    1,149

    Sv: Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

    Sitat Opprinnelig postet av smily79 Vis post
    Therese er 4 mnd om 10 dager og vi sliter med nok melk om dagen. Ringte helsesøster i går og hun anbefalte å begynne med grøt. Jeg glemte å spørre hvor lenge man bør bruke kun smaksdosen før man ager en vanlig posjon, noen som husker? jeg har glemt siden sist...
    Jeg husker heller ikke fra sist, og glemmer hver gang å høre med Helsesøster

    Vi begynte med litt mindre enn smaskporsjon til å begynne med, og er nå oppe i litt over 3ss vann.
    Begynte rundt 20.mai med grøt.

    Har også store problemer med nok melk, så derfor ammer jeg nå kun om natten/morningen, og gir grøt om morningen og MME resten av dagen + at jeg lager 150ml MME med litt grøt i på kvelden, sånn at hun får litt mer metthetsfølelse og det varer litt lengre
    Hvis jeg ikke har grøten i, så våkner hun hver 2 time for mat :/
    Stolt mamma til 2 nydelige prinsesser

    Charlotte født 07.11.07

    Tilde født 15.02.10

  8. #7

    Sv: Begynne med fast føde tidligere når man bare får MME?

    Man kan vel bare øke sakte på med grøt mener jeg vi gjorde med gogutten vår..
    Her har vi enda ikke begynt med fast føde, og føler heller ikke vi trenger det på en stund enda. Vesla ble 4 mnd for to dager siden. HUn er godt fornøyd med MME, hun drikker ca 700 ml i døgnet, og sover fra ca 20-21 til 7-8, så hun sover godt hele natten.
    Størstejenta vår fikk nok fast føde fra ca 4 mnd, men hun sov dårlig på natten og ikke fornøyd med bare melk..

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Svar: 3
      Siste melding: 19-05-2010, 15:08
    2. Når MÅ man begynne med fast føde?
      Av Rosin i forum Barnemat
      Svar: 20
      Siste melding: 10-06-2007, 08:25
    3. Begynne med fast føde?
      Av Bøtta i forum Barnemat
      Svar: 3
      Siste melding: 18-08-2004, 10:32
    4. når begynne med fast føde?
      Av nemesis i forum Barnemat
      Svar: 3
      Siste melding: 15-01-2003, 23:02
    5. Når begynne med fast føde?
      Av majert i forum Mat for små og store mager
      Svar: 2
      Siste melding: 07-08-2002, 23:27

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine