+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Jente som tisser på seg!!

fortvila
    Gjest

Jente som tisser på seg!!

Jeg har ei jente på snart 4, som tisser på seg minst 4 ganger daglig.
    Om natta måtte jeg gi opp, for jeg måtte bytt epå senga 3 ganger hver eneste natt, så hu bruker bleie på natta.
    Jeg blir så fortvila. Det lukter tiss overalt, jeg må vaske klær hele tiden, og må ha med sekkevis med skift i bhg.
    Når jeg henter får jeg flere poser med tissetøy hjem igjen.
    Dette har holdt på nesten ett år, og hu var faktisk helt tørr i sommer som var, men nå er det altså så ille...
    Jeg blir sint, for jeg gjør jo ikke annet enn å bytte på henne, og vaske gulvet osv.

Jeg har prøvd metoden å bare skifte på henne uten å si noe, det funker ikke.
    Jeg har blirr forbannet, det hjelper ikke(seff)
    Har sagt at hu må begynne med bleie, men det blåser hu bare i virker det som.

Problemer med å reise bort/kjøre bil, må ha med mange skift, og ikke alle plasser det er lett å skifte på henne heller.
    Jeg kan jo ikke begynne med bleie igjen på henne!!??

Legen sier bare hu vokser det av seg, og vi har testa for UVI. Testene har vært fine begge gangene vi har testa.

Familien vår er helt normal, ingen problemer, så kan ikke se at det skal være relatert til det heller.
    Bhg sier ikke noe, virker ikke som de ser de som et problem, de sier bare at noen unger sliter med det lenge.

Men skal jeg ha en femåring som bruker bleie om natta, og som tisser på seg 4 ganger daglig???

Andre erfaringer om det samme?

2.  
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Sv: Jente som tisser på seg!!

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=93192

Det finns mange som sliter med det samme - legger ved en tråd ifra foreldreportalen så kan du lese litt på den.

http://www.nettpsykologene.no/barntisser.htm
    http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...rese-2823.html

Uregistrert
    Gjest

Hei!

Jeg har ei jente på snart 5 1/2, og det du beskriver er nesten akkurat som å høre om henne. Hun tisser seg ut så og si hver dag, i perioder. Noen perioder varer i flere uker, for så å være tørr i flere uker før hun begynner å tisse seg ut igjen.
    Hun har rett og slett ikke tid til å sitte seg ned på do i barnehagen, og hjemme når hun er opptatt med lek. Barnehagen her har vært veldig flinke og fulgt opp med å ta henne med på do ofte. Men det er ikke alltid det går allikevel.

Jeg har vært oppgitt, sint og frustrert, men det hjelper lite..
    Vi har som regel både her hjemme og i bhg at tisser hun seg ut, må hun kle av seg og kle på seg helt selv. Hun får selfølgelig hjelp til å vrenge klærne, men på altså ta de på selv. Dette hjelper litt på å hindre mer tissing da hun synes det å kle på seg er veldig kjedelig.

Hun bruker også bleie om natta, og vi har prøvd å få den av, uten hell. Men siden både jeg og mine søsken var sengevætere og det er arvelig så tror jeg ikke vi får henne tørr på natten i nærmeste framtid

Jeg vet ikke hva som kan hjelpe dere, men slik er nå situasjonen her hos oss.. Ble langt men

Tidl. bruker
    Gjest

At hun bruker bleie om natta er i og for seg slettes ikke problematisk på en god stund enda.

Men, nå lurer jeg: Du skriver at du har en jente som snart er fire og lenger ned skriver du femåring? Hva stemmer egentlig?

Om jenta er snart fire år, ser jeg virkelig ikke problemet med at hun begynner med bleie på dagen igjen. Hun var tross alt ikke tørr lange tiden sist hun var tørr og jenta er da heller ikke veldig stor med tanke på tissing på dagen.

Ellers ville jeg bedt helsesøster om råd og virkelig, virkelig, virkelig gjemme bort sinnet ditt ovenfor barnet. Det gjør ikke noe godt og heller verre.
    Kan hende kroppen hennes rett og slett ikke er klar? Og i så fall skal du prise deg lykkelig over at barnet enda ikke har problemer med dette... Men, det vil hun få om du fortsetter å være sint pga alle skiftene og at det blir så mye ut av det fordi det må skiftes hele tiden. Det må jo være mye bedre for alle parter at jenta begynner med bleie igjen inntil videre? Hun er tross alt snart fire år bare om jeg skal tro på første linje og ikke siste.

Ikke noe uvanlig fenomen dessverre. Hos min datter var det rett og slett at hun ikke gadd å gå på do.. Å tisse på seg var ikke noe problem i hennes øyne..

Det som hjalp var å begynne med et belønningssystem så hun fikk et klistremerke hver kveld hun ikke hadde tisset på seg. Så fikk hun en premie etter 20 klistremerker.. Det hjalp faktisk veldig! Men vi måtte holde på en god stund for å bryte mønsteret rett og slett. Men en liten premie ca 1 gang i måneden mot å slippe lukten- HELT I ORDEN SPØR DU MEG! Hun var såååå stolt hver kveld hun fikk et klistremerke.. hadde eget hefte på do på kvelden.

Natten hadde jeg bare latt være så lenge ..

Lykke til
    Storebror april-2002
    Lillesøster mars-2005

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *star* sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    starter på nytt
    Meldinger
    7,707

Har en som ble 5 i februar som normalt tisser på seg 1-2 ganger om dagen og skvetter i tillegg. Bruker bleie om natta for jeg ble gal av våt seng og tisselukt absolutt over alt.
    Har ingen tips dessverre, men du er ikke alene
    Alene med skravlebøtta febbis 2005 og akrobaten januar 2007

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,508

Frøkna vår på 4,5 sliter og med det samme. Vi har prøvd mange ting for å få slutt på det, men ikke noe som hjelper. Så vi er nå henvist til barnelege for å vurdere om hun evt må begynne på medisin som styrer muskulaturen en stund. For det virker som hun ikke tisser på seg pga latskap, men fordi hun ikke kjenner at hun må tisse før det siler ned i klærne, det kan og komme ved mye hopp og sprett lek, og selv med gode dorutiner har det ikke vært noen bedring, hun kan rett og slett stå ved siden av do og tisse på seg fordi hun ikke kjenner at hun må. Så vi har håp om å få behandling til henne nå og at det vil hjelpe henne.

Uregistrert
    Gjest

Vi mennesker er og utvikler oss forskjellig. Det gjelder såvel de små som de store menneskene.
    Selvsagt er det ønskelig at ungene blir tørre så fort som mulig, men det er en utvikling som uansett følger sitt eget tempo hos hver enkelt.

Min umiddelbare tanke når jeg leste innlegget var at det mest praktiske for alle parter ville være å begynne med bleier igjen, spesielt siden hun ikke synes å ta seg nær av det å bruke bleie.
    Ved å bruke bleie sparer dere vaske- og klesskiftarbeid, unngår tisselukt, unngår ødelagte madrasser og våte klær. I tillegg kan jenta være mer som vanlige unger i barnehagen, uten stigmaet det fort kan bli av å ha våte klær og våte uhell som vises lang veg - isteden kan hun ha med bleieskift (bleie eller buksebleie) og ikke være redd for en masse klesskift.

Det som ikke nytter, er å bli sint og frustrert. Vær en støtte og unngå at jenta føler seg rar, syk, annerledes osv. - det vil iallefall ikke hjelpe i forhold til å gjøre henne trygg på seg selv.
    Etter alle solemerker vil dette gå over, før eller senere. Og om det skulle ta tid - hva så? Langt verre ting enn å bruke bleie en stund til kunne skjedd.

Alt godt og lykke til videre.
    Kathrine

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Tisser på meg under sex...
      Av Uregistrert i forum Seksualitet og samliv
      Svar: 13
      Siste melding: 07-10-2009, 00:17
    2. Tisser på seg
      Av Tittei i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 5