+ Svar på diskusjon
Side 2 av 3
FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50

Diskusjon: Hva gjør man når 2 åringen slår?

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

Egentlig bør jeg trekke meg utav hele diskusjonen for jeg blir så sit med tanke på at voksne klyper barnet sitt.
    Det er rett og sdlett ikke muligå være så kort i tankegangen at man gjør det.
    Stakkars barn
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av Cathie Vis post
    Til en viss grad er det greit! Men det er ikke så enkelt alltid!
    Overfør det litt til voksen tankegang! Du gjør noe i affekt som du ikke skulle gjort, muligens fordi du ikke visste bedre (satt på spissen siden ikke så små barn vet omfanget av hva de gjør) Så reagerer alle rundt deg med å avvise deg! Hvor lærer man da empati? Evt hva du gjorde som var feil, og viktigere, hva du skulle gjort, eller hva som var riktig reaksjon!
    en som kan si det litt bedre enn meg
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av Edel Vis post
    Jeg har ikke erfart at den eldste har endret adferd etter klyp, eller var det knips ved biting. I følge barnehagen er hun ikke den som tar igjen, men leker gjerne alene, vi snakker om dette fordi det i perioder er tilfeller av dytting og slåing i gruppen.

Hvordan tror du klyp endrer mine barn, noen senvirkninger ?
    Men kjære deg, skjønner du virkelig ikke at det du gjør er galt?
    Skjønner ikke du at og KLYPE ditt eget barn er GALT???
    Sånn HELT seriøst??
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Jeg har ikke erfart at den eldste har endret adferd etter klyp, eller var det knips ved biting. I følge barnehagen er hun ikke den som tar igjen, men leker gjerne alene, vi snakker om dette fordi det i perioder er tilfeller av dytting og slåing i gruppen.

Hvordan tror du klyp endrer mine barn, noen senvirkninger ?
    ja jeg tror at dine barn vil vokse opp og huske hvordan mammaen krenket dem på den måten. de vil kanskje lære å reagere fysisk som eldre. Ikke nødvendigvis, nei, men kanskje.. og den sjansen ville ikke jeg tatt.
    En stor og en liten.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Altså hva tenker du egentlig, du sier til barnet ditt at h*n ikke får klype men du gjør det selv?
    Da vil jo barnet ditt lære at voksne gjør som de vil , du tråkker over en grense på barnet ditt når du gjør det altså, virkelig!

Supermedlem
    Brusglass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    I det hvite hus...
    Meldinger
    603

Hva når barna blir tenåringer og det kanskje ikke lar seg gjøre å "snakke de til fornuft"? Hva skal du da gjøre,Edel??
    Stolt mamma til '90,'92,'99 og '00

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Edel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    550

Sitat Opprinnelig postet av Catharina Vis post
    Og da er det greit? Siden du ikke husker sist du kløyp henne og det er "bare" 2åringen du nå klyper
    Jeg mener at det er midlertidig, altså en kort periode.

Men nå angrer jeg virkelig, både på at jeg klyper 2 åringen og at jeg har skrevet det. Ser at det er ulovlig også. Jeg er utålmodig, og har vanskelig for å se at tiltale hjelper, og det er krevende å tiltale to små seriøst og hver gang. Og det var ikke mange reaksjoner fra meg før den eldste sluttet å bite, derfor trodde jeg at en kort periode med klyp, og ferdig med det. Jeg ble litt desperat når den eldste bet et annet barn til blods i barnehagen og bet leke kamerat hjemme. Jeg skal hjem og snakke med de.
    nov 06 mai 08

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Så flott at du selv ser at du kan endre på dette, det står det respekt av! Da har jo virkelig denne diskusjonen hatt noe nyttig for deg.

Husk: Man oppdrar ikke ungene ferdig på kort tid. Det tar årevis, og mange ganger kan det ta måneder og år før man ser den adferden man ønsker. Men man må ALDRI gi opp, og helst ikke ty til "lettvinte" løsninger som å klype.

lykke til.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Signerer Kreps!

Glad du innser at det er feil, lykke til

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

At noen barn slår og andre ikke er våre observasjon av situasjonen - det er alltid så lett for oss voksne og se og straffe et slag. Om en observerer hva som ligger bak slaget, så ser en kanskje at slaget var en reaksjon på noe som en egentlig bør slå like hardt ned på. Det kan være trusler, frekk tilsnakk, stygge og sårende ord, komandering osv

Det verste jeg ser i mitt arbeid med barn er voksen som har en oppfattelse av at barn som slår fortjener å skremmes eller "plages", ja at det faktisk er den voksnes plikt til å gjøre det - og at den voksne tror barnet da vil lærer å finne andre metoder å løse konflikter på.

Jeg vil påstå at det i de aller fleste tilfeller ikke hjelper med kjeft, utestenging, overdreven ros av "offeret" eller annen nedverdigende straff for noen barn. Det som hjelper er voksen som ser, griper inn, hjelper til med å finne andre løsninger og er med barnet hele veien for å gjennømføre den rette handlingen - hver gang. Det betyr ikke at dette barnet slutter helt å slå - men det kan lettere beholder troen på seg selv og sine følelser mens han lærer.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    2,572

Jeg mener at det er midlertidig, altså en kort periode.

Men nå angrer jeg virkelig, både på at jeg klyper 2 åringen og at jeg har skrevet det. Ser at det er ulovlig også. Jeg er utålmodig, og har vanskelig for å se at tiltale hjelper, og det er krevende å tiltale to små seriøst og hver gang. Og det var ikke mange reaksjoner fra meg før den eldste sluttet å bite, derfor trodde jeg at en kort periode med klyp, og ferdig med det. Jeg ble litt desperat når den eldste bet et annet barn til blods i barnehagen og bet leke kamerat hjemme. Jeg skal hjem og snakke med de.
    så nå som du vet det er ULOVLIG..så skal du slutte å klype barnet ditt på 2 år???????????? og du angrer på at du har skrevet det?? DU KLYPER EN 2 ÅRING??? og ja det er faktisk straffbart og fortsetter du med å skade barnet ditt håper jeg inderlig du erfarer loven.
    MCP

"The past cannot be changed,the future is still in your power."

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av Tash Vis post
    At noen barn slår og andre ikke er våre observasjon av situasjonen - det er alltid så lett for oss voksne og se og straffe et slag. Om en observerer hva som ligger bak slaget, så ser en kanskje at slaget var en reaksjon på noe som en egentlig bør slå like hardt ned på. Det kan være trusler, frekk tilsnakk, stygge og sårende ord, komandering osv

Det verste jeg ser i mitt arbeid med barn er voksen som har en oppfattelse av at barn som slår fortjener å skremmes eller "plages", ja at det faktisk er den voksnes plikt til å gjøre det - og at den voksne tror barnet da vil lærer å finne andre metoder å løse konflikter på.

Jeg vil påstå at det i de aller fleste tilfeller ikke hjelper med kjeft, utestenging, overdreven ros av "offeret" eller annen nedverdigende straff for noen barn. Det som hjelper er voksen som ser, griper inn, hjelper til med å finne andre løsninger og er med barnet hele veien for å gjennømføre den rette handlingen - hver gang. Det betyr ikke at dette barnet slutter helt å slå - men det kan lettere beholder troen på seg selv og sine følelser mens han lærer.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Flere metoder kan være riktige, utfra barnas alder og modning. Å prate med barnet kan virke som det mest fornuftige, pedagogiske og hensiktsmessige, men noen ganger, når dette ikke "går inn", tror jeg å tydeliggjøre det på andre og enklere måter (som å ta de vekk) vil være bedre.
    Dette kommer an på barnet.
    Å klype er selvsagt ikke noe alternativ!

05 og 07

Takk for svar alle sammen. Synes vi har gjort det samme lenge uten å se noen bedring... Men vi får vel bare fortsette da. Tash: Så flink du virker med de små! Skulle ønske du var ansatt i podens bhg

Men er det sånn å forstå at det er normalt å automatisk være stygg med alle fremmede unger han treffer på, helt uprovosert? For det er sånn hver eneste gang han treffer ukjente barn Eller er det? Ikke sikker, men svært ofte i alle fall.
    Storsjarmøren -08 Vinterprinsessa -10

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    texasgirl sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,267

jeg syns det tash sier om at det ofte er en forhistorie før det faller et slag, et bit osv ofte er mye i..
    har selv i jobben ofte opplevd at det sjelden er den som slår osv som egentlig starter det hele..

vist enn som voksen er litt ekstra "våken" når barnet holder på sånn kan enn kanskje se litt av det som skjer føre også.

samtidig syns jeg det er viktig å sette ord på barnas følelser som feks, jeg ser at du blir lei deg/sint, men når du slår/biter så får .... vondt.
    Mamma til lille prinsess født 08.04.08

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

Sitat Opprinnelig postet av evigoptimist84 Vis post
    Takk for svar alle sammen. Synes vi har gjort det samme lenge uten å se noen bedring... Men vi får vel bare fortsette da. Tash: Så flink du virker med de små! Skulle ønske du var ansatt i podens bhg

Men er det sånn å forstå at det er normalt å automatisk være stygg med alle fremmede unger han treffer på, helt uprovosert? For det er sånn hver eneste gang han treffer ukjente barn [SIZE=1]Eller er det? Ikke sikker, men svært ofte i alle fall.[/SIZE]
    Det er ikke lett å være mamma når situasjonen er slik. Jeg kan trøste deg med at du ikke er alden, det er en del barn som ikke mestrer "normal" tilnerming og mangler sosial kompetanse i forhold til kontakt med andre og samspill. Han er fortsatt i starten av denne læringen, men jeg hadde tatt en god prat med barnehagen og i samråd med dem laget et tiltak for gutten. Det er viktige å ta tak i dette, både hjemme og i barnehagen og jo likere dere er i reaksjonen jo bedre er det.

Dette vil nok ikke gå over "over natten" unasett hva dere gjør. Ha tålmodighet og prøv å holde en posetiv holdning til det hele - selv om det ikke alltid er lett
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Sitat Opprinnelig postet av texasgirl Vis post
    jeg syns det tash sier om at det ofte er en forhistorie før det faller et slag, et bit osv ofte er mye i..
    har selv i jobben ofte opplevd at det sjelden er den som slår osv som egentlig starter det hele..
    Det stemmer nok ofte, det altså, men ikke i vårt tilfelle.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Sitat Opprinnelig postet av texasgirl Vis post
    Det er et veldig viktig fokus. Tidligere i vår var 2åringen ekstrem til å bite (høres ut som ei skikkelig trolltæv vi har, men hun er verdens herligste altså. ) Etter at det hadde skjedd 2 ganger med barn i bhg, krevde jeg at personalet hadde oppsyn med henne hele tiden under lek. Jeg vet det er manko på ressurser, men jeg mente at det var så viktig for ungene rundt henne og også henne selv. Det var jo tydelig at hun behøvde hjelp til sosiale settinger, og at det kunne være ting sm skjedde i forkant som hun ikke klarte å forstå/takle selv.

Etter dette har vi ikke hatt en spisode med biting eller slåing i bhg, så det er tydelig at det at voksne leser samspillet og ser hva som kan skje er til stor hjelp.

Evigoptimist84: Jeg skjønner du synes dette er ugreit, men jeg kan trøste deg med at det er ikke uvanlig. Dette er sitt eldste barn, er det ikke? Min erfaring er at man som forelder ofte blir roligere på slike ting for hvert barn man har. Da mener jeg ikke at man aksepterer slik atferd, men man vet at ved tålmodig arbeid, så får man endret på det selv om det tar tid. Fortsett å ta han unna situasjoene og si at han ikke får gjøre sånn. Ikke gi opp, selv om du føler det butter imot. Så lenge du har holdningene om at dette er ugrei atferd, og du tar tak i det, så vil du se resultater en dag.

Sitat Opprinnelig postet av Tash Vis post
    Det er ikke lett å være mamma når situasjonen er slik. Jeg kan trøste deg med at du ikke er alden, det er en del barn som ikke mestrer "normal" tilnerming og mangler sosial kompetanse i forhold til kontakt med andre og samspill. Han er fortsatt i starten av denne læringen, men jeg hadde tatt en god prat med barnehagen og i samråd med dem laget et tiltak for gutten. Det er viktige å ta tak i dette, både hjemme og i barnehagen og jo likere dere er i reaksjonen jo bedre er det.

Dette vil nok ikke gå over "over natten" unasett hva dere gjør. Ha tålmodighet og prøv å holde en posetiv holdning til det hele - selv om det ikke alltid er lett
    Takk
    Vi får ta det opp med barnehagen, men han begynner i ny barnehage nå i august, så det blir ikke samme som tidligere.

Så får vi stå på og håpe det går over, heldigvis slår han ikke hardt

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    texasgirl sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,267

hvor lenge ca har han holdt på med dette?
    Mamma til lille prinsess født 08.04.08

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 3
    FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Han slår. Hva gjør vi? (langt)
      Av Mrs. S i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 3
      Siste melding: 25-09-2009, 09:55
    2. Hva gjør/gjorde du når barnet slår/slo?
      Av Jea i forum Lek, stimulering og oppdragelse
      Siste melding: 14-09-2007, 23:00
    3. Barnet mitt blir sint av å få nei, og han slår. Hva gjør vi?
      Av Mor til gutt i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Siste melding: 10-01-2007, 15:56
    4. Hva gjør du når andre barn slår ditt?
      Av Poppy i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 52
      Siste melding: 18-07-2006, 12:39
    5. Når venner slår barna sine, hva gjør man?
      Av Cali i forum Lek, stimulering og oppdragelse
      Svar: 19
      Siste melding: 20-05-2005, 20:27

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine