+ Svar på diskusjon
Side 1 av 3
1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44

Diskusjon: Barnemat

  1. #1
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    kidoki Barnemat

    Ja, litt tidlig ute, men jeg har tenkt på dette lenge allerede.

    Eldstemann hadde melkeallergi, så vi endte opp med å lage all mat fra bunn. Jeg kokte grøt til ham, og når jeg stod der ved komfyren og rørte i gryta, så drømte jeg om sånne grøtpakker på butikken som bare skulle blandes kjapt sammen.

    Så både mens jeg var gravid og nå etter at minsten ble født, så har jeg tenkt på dette med barnematen. Og selv om jeg håper at vi kan ty til en grøtpakke i nøden denne gang, så har jeg bestemt meg for å lage minstens mat selv også. Vi andre spiser jo omtrent bare hjemmelaget, så det ville liksom være rart om han skulle være den av oss som spiste mest "pulvermat" og halv- og helfabrikata, og fikk i seg ting vi andre unngår. Palmeolje f eks. Det ser ut til at det finnes i mesteparten av babygrøten på markedet. Og når sant skal sies så er både babygrøt og middager veldig lett å lage.

    Jeg har barnematkokeboken til Margit Vea, og nettsiden hennes www.barnemat.com er en god ressurs for de som ønsker å lage barnematen selv.

    Sist laget jeg mos av både grønnsaker og frukt og frøs i isterningbrett. Da kan man bruke en terning til å kjøle en nylaget middags/grøtporsjon til spisetemperatur. Tenkte jeg skulle begynne å lage litt før han faktisk begynner å spise fast føde, for det blir travelt nok etterpå.

    Andre med tanker og tips ift. barnemat? Tiden flyr. I første omgang håper jeg jo på å fullamme så lenge som mulig, men minsten er jo 3 måneder allerede! Han blir 6 måneder før jeg får sukk for meg...
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  2.  
  3. #2
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Vårgull sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    BorgenToppen
    Meldinger
    887

    Sv: Barnemat

    har ikke tenkt så mye på det enda. jeg er jo ikke verdens flinkeste på å lage mat, men virker veldig gøy å kunne lage maten selv. Nå er jo jeg i jobb når snuppa begynner med grøt, så må nok diskuteres med herr.far, han gleder seg masse til den tiden kommer!
    Men hvordan er det når du skal bort? Bare å ta med seg og varme opp? Hva moser du med, egen maskin for slik mat??
    3.juni kom vår lille jente!

  4. #3
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Moste med stavmikser, gaffel, sil, potetmoser... Ikke noe hokus-pokus. Vi tok med mat ut, ja. Varmet opp, på samme måte som man gjør med ferdigmat. Jeg laget ofte store porsjoner og frøs ned flere middager, så kunne vi ta opp og tine til de dagene der jeg ikke laget "ferskt".
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Vårgull sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    BorgenToppen
    Meldinger
    887

    Sv: Barnemat

    så enkelt egentlig! Takk for inspirasjon!!
    3.juni kom vår lille jente!

  6. #5
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Det er faktisk veldig gøy å lage barnemat! Jeg var egentlig ganske ubrukelig på kjøkkenet før eldste ble født, og barnemat er det første jeg synes var gøy å lage. Så har det blitt til en matlagings/ernæringsinteresse etterhvert, og nå lager jeg det meste vi spiser fra bunn. Selvsagt med varierende hell, men øvelse gjør mester.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Barnemat

    Jeg har masse oppskrifter på middagsmat liggende fra sist, kan legge inn noen senere om noen er interessert? Prøvde aldri å lage grøt, men lagde masse hjemmelaget middag. Begynte med poteter i isterningsformer, så ble det gulrot og andre grønnsaker. Var kjekt å ha de i sånne isterningsformer, for da fikk jeg tatt opp så mange som hun skulle ha, mengden økte jo etterhvert. Når hun spiste vanlige porsjoner, kjøpte jeg sånne små syltetøykopper på biltema og frøs ned i Passelige porsjonspakninger.
    April-04 August-07 : 03.06.10




  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Frøken F. sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    786

    Sv: Barnemat

    Nå er det jo så mange matvarer der palmeolje har blitt erstattet med bedre oljer, særlig etter det var mye oppmerksomhet i media. Jeg har ikke sjekket mht barnegrøter, er veldig rart hvis de ikke har tatt palmeoljen bort - barnematen er jo det viktigste! Synd i tilfelle.
    Så fint at du skal lage maten selv, jeg kommer nok til å lage litt og kjøpe til de gangene vi er andre steder eller har dårlig tid el.l. Merker i hvert fall at jeg har litt mer energi og interesse til å gjøre sånt denne gangen
    oktober 2004 mai 2010

  9. #8
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Sitat Opprinnelig postet av Frøken F. Vis post
    Merker i hvert fall at jeg har litt mer energi og interesse til å gjøre sånt denne gangen
    Det blir gøy å gjøre det fordi jeg har lyst denne gangen, og ikke fordi jeg må.

    Selv i morsmelkserstatningene på markedet er det palmeolje.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  10. #9

    Sv: Barnemat



    Jeg lagde ikke noe mat til poden sist, men denne gangen kunne jeg faktisk tenke meg å lage om ikke all maten, så i allefall noe selv. I likhet med Frøken F. så har jeg mer overskudd og energi, og ikke minst interesse, til å utforske litt mer på den fronten denne gangen
    04.01.07 17.07.10

  11. #10
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Frøken F. sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    786

    Sv: Barnemat

    Sitat Opprinnelig postet av Niobe Vis post
    Selv i morsmelkserstatningene på markedet er det palmeolje.
    I potetgull og kjeks tar de det vekk, men ikke i MME - sykt.
    oktober 2004 mai 2010

  12. #11
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

    Sv: Barnemat

    Snuppas første mat utenom MM var avocado. Kjøpte en del glass etterhvert også, men barnelegen vår der vi bodde mente at små barn kan spise det samme som voksne og at det ikke var så nøye å introdusere en ting av gangen, så vi gikk raskt over til å bare mose vår egen mat(uten salt, da). Droppet også pulvergrøten til fordel for havregrøt så snart hun kunne spise mer enn puré.


  13. #12
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Barnemat

    dersom barnet er disponert for noen form for allergi ville jeg ha introdusert en matvare om gangen. Det kan spare dere mye hodebry, vondter og styr..
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  14. #13
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Sitat Opprinnelig postet av lucifine Vis post
    dersom barnet er disponert for noen form for allergi ville jeg ha introdusert en matvare om gangen. Det kan spare dere mye hodebry, vondter og styr..
    Vi begynte med most potet som basis for middagene. Så økte vi på med gulrot, brokkoli, kålrot osv. På grøtfronten ble det litt lite variasjon sist, så der håper jeg vi får mer på repetoaret etterhvert.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Dec 2005
    Meldinger
    1,593

    Sv: Barnemat

    Har ikke tenkt masse på det enda, men har tanker og ønsker om å gjøre noe av det samme som sist.
    Da fullammet jeg til hun var 6 mnd. Begynte med grøt da, kjøpte hirsegrøt på helsekosten som jeg blandet ut med pumpet morsmelk. Etterhvert kjøpte jeg speltgrøten derfra.
    Husker ikke hvor lenge jeg holdt på med dette, men ble litt lei av denne pumpingen så gikk over til Hipp-grøten og noe nestle grøt etterhvert. Fikk masse epler av svigermor som jeg lagde eplemos av, dette fikk hun enten i grøten eller som dessert. Banan moste jeg og. (Avokado brakk hun seg av) Brukte også fruktpureene man får kjøpt.

    Til middag brukte jeg fra hun 6-8 mnd nesten bare hjemmelaget. Begynte også med potet og utvidet med diverse grønnsaker. Kokte opp og moste det, frøs det ned i isterninger. Jeg blandet alltid litt morsmelk oppi her også, i stedet for vann om det trengtes å tynnes ut litt.
    Mamma til to fantastiske jenter født april 2006 og juli 2010

  16. #15
    Medlem
    Rykte

    Medlem siden
    Jun 2003
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    287

    Sv: Barnemat

    Jeg lagde også isterninger og plukket litt fra hver sort for å sette sammen middag da poden var baby. Etterhvert begynte jeg å lage middagsmaten til oss voksne uten salt og annet sterkt krydder så fikk han det samme som oss. Ikke noe problem å salte selv etter behov etter maten er på bordet.... vanen med å ikke salte henger fremdeles i :P

    Av grøt gikk det i hirsegrøt, speltgrøt og havregrøt. Fruktmos kjøpte jeg ferdig og innimellom middagsglass også.

  17. #16
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Drar opp denne igjen, siden det er flere som nærmer seg barnemat-start.

    Jeg har lest litt om å la være å blande sammen middagene til babyene. Altså med tanke på å lære dem å like forskjellige smaker. I stedet for å blande alt sammen til en smørje, som i barnematglassene, så moser man maten hver for seg. På en måte så tenker jeg at det gir mening, så de lærer hva som smaker gulrot, hva som smaker potet osv. Ser for meg sånne søte barnetallerker, med inndeling på.

    Samtidig så moste jeg sammen maten til eldstemann, og han spiser det meste, utenom paprika og store løkbiter.

    Jeg vurderer også å begynne å koke fruktmos og fryse i isterninger, så vi har det klart. Så vidt jeg minnes ble det mindre og mindre tid til sånt etterhvert som de blir eldre, mer mobile og man bruker mer tid på mating osv.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  18. #17
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Barnemat

    Fint at du drar frem denne igjen Sist lagde jeg middag og fruktmos selv, og kjøpte grøt. Det tenkte jeg å gjøre denne gangen også, men tenkte å lage maisgrøt selv og bruke morsmelk i den, siden de man får kjøpt nå bare skal blandes med vann. Men jeg finner ikke maismel noe sted! Selger de det på vanlige dagligvarebutikker, eller helsekost?

    Er det forresten noen som vet hvordan det er med sonde og grøt? Det var nemlig noen som nevnte at grøten kunne tette igjen sonden i magesekken, men jeg vet ikke jeg. Nå håper jeg vi har blitt kvitt sonden til vi begynner med grøt da, men...
    April-04 August-07 : 03.06.10




  19. #18
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Jeg mener jeg kjøpte maismel på helsekostbutikk, ja, men jeg ser for meg at de gjerne har på større dagligvarebutikker også?

    Det er vel ikke utenkelig at grøt kan tette sonden... Vi krysser fingrene for at dere er kvitt sonden innen den tid.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  20. #19
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Barnemat

    Jeg har sjekket både Mega og Rema 1000, men ingen av de hadde. Sjekket ikke helsekost da, men skal gjøre det når vi skal på sykehuset på mandag, hvis jeg rekker tenker jeg.
    April-04 August-07 : 03.06.10




  21. #20
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    88modell sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Meldinger
    324

    Sv: Barnemat

    Bruker dere sukker i eplemos til barna? Eller for å spørre på en annen måte, hvordan lager dere den?
    Desember 07
    Juni 10

    I lykkerus

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 3
    1 2 3 SisteSiste

    Lignende diskusjoner

    1. Dyr barnemat!
      Av Mazter i forum September
      Svar: 10
      Siste melding: 04-04-2010, 23:00
    2. Barnemat
      Av maja29 i forum Januar
      Svar: 8
      Siste melding: 08-09-2005, 11:59
    3. Barnemat
      Av Polkadot i forum Utenlandsk
      Svar: 8
      Siste melding: 15-07-2004, 12:53
    4. Barnemat!!
      Av Anonyma i forum Brukernes anbefalte linker
      Svar: 3
      Siste melding: 15-03-2004, 13:14
    5. Barnemat...
      Av puu i forum Barnemat
      Svar: 1
      Siste melding: 22-05-2003, 12:53

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine