+ Svar på diskusjon
Side 2 av 3
FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44

Diskusjon: Barnemat

  1. #21
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Sitat Opprinnelig postet av 88modell Vis post
    Bruker dere sukker i eplemos til barna? Eller for å spørre på en annen måte, hvordan lager dere den?
    Har aldri tilsatt sukker.

    Jeg skrelte eplene, delte og renset dem, og kokte dem i så vidt litt vann. Så lite vann som mulig. Så moste jeg eplene sammen med kokevannet. Om den ble syrlig så blandet jeg med litt most banan eller annen søt frukt når den skulle spises, andre ganger laget jeg eple/ferskenmos, eple/pæremos osv for å få den mildere. Det skal sies at mos med eple ikke var det jeg laget mest av. Jeg brukte pærer mye oftere.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  2. #22
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Knøttet79 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    295

    Sv: Barnemat

    Jeg har egentlig ikke tenkt så alt for mye på dette, men har lyst til å prøve meg litt frem med hjemmelaget mat. Sist hadde jeg så lite overskudd at det var et ork å lage mat til oss også en periode og da var det veldig kjekt med ferdig mat til poden. Men nå er energien på topp. Jeg koser meg, lager mat og baker en del så ser helt klart at det skal gå fint å lage litt barnemat også. Jeg kommer nok ikke til å lage alt, men planlegge litt ut fra det vi spiser selv og trekke ut det som passer til barnemat. Har smugsett litt på barnematen og syns den har forandret seg litt på fire år. Enkelte ting jeg savner. F.eks glass med en og en type frukt. Har derfor veldig lyst til å lage fruktmoser selv slik at jeg kan introdusere en og en frukt. Grønnsakspureer er jo også kjempe enkelt og lage.

    Poden var veldig plaget av diare en periode da prøvde jeg å lage grøt av byggryn da det skulle være så fint, men det funket dårlig. Ble bare ikke noe godt. Han syns også det var pyton uansett hva jeg blandet i den. Ble til at jeg lagde gulerotpure og blandet blåbær i grøten hans. Det funket.
    - 11.august 2006 - 6.juni 2010

  3. #23
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zhira sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    344

    Sv: Barnemat

    Jeg har også lyst til å prøve å lage en del selv, men har virkelig ikke peiling. Eneste jeg har fått med meg er at de ikke skal ha salt i starten, ellers vet jeg ingenting... Må nok lese meg opp en del. Så dere må gjerne dele tips om nettsider og bøker med onfo om og oppskrifter på barnemat. Del gjerne oppskrifter her også

  4. #24
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Knøttet79 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    295

    Sv: Barnemat

    Hvis ikke du har fått boken "Mat for spedbarn" på helsestasjonen så ligger den på her.
    - 11.august 2006 - 6.juni 2010

  5. #25
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zhira sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    344

    Sv: Barnemat

    Sitat Opprinnelig postet av Knøttet79 Vis post
    Hvis ikke du har fått boken "Mat for spedbarn" på helsestasjonen så ligger den på her.
    Takk. Hadde helt glemt at jeg har fått denne. Så så kjent ut, så måtte se i bokhylla, og der sto den ja

  6. #26
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Opp med denne igjen! Det er vel noen som er i gang nå! Jeg er litt sånn mentalt forberedt på å få beskjed om å gi minsten mer mat på 5-månederskontrollen i morgen. Jeg synes jo det ser ut til at han har lagt greit på seg, men i tilfelle det er helt krise med vektkurven...

    Med storebror MÅTTE jeg jo lage maten selv, og til tider ble jeg lei. Med minsten har jeg jo den luksusen at jeg kan velge. Det er greit å kunne ha en eske med grøtpulver stående, til de dagene der vi evt har dårlig tid eller noe. Så jeg har kjøpt en eske med Holles hirsegrøt, når jeg endelig kom over en med grei holdbarhetsdato. Jeg har også kjøpt havremel, men hirseflakene hadde for kort holdbarhetsdato, så der må jeg finne en butikk med "ferskere" vare. Jeg har også kjøpt inn svisker til å lage sviskemos av.

    Jeg håper jo helst vi får vente noen uker til med grøtstart, men nå er vi hvertfall klar! Minsten er 5 måneder og 1 uke nå.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  7. #27
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Barnemat

    Jeg har laget fruktmos selv. Lagde banan/avokadomos og det likte hun godt Har også lagd eple og mangomos, men den har hun ikke fått smakt på enda. jeg har også kjøpt maismel til grøt.
    April-04 August-07 : 03.06.10




  8. #28
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Banan/avokadomos hørtes godt ut. Men jeg leste et sted at faste bananer har stoppende effekt på magen, og modne/overmodne bananer har motsatt effekt? Noen som vet om det stemmer? Jeg vil helst ikke ha noen stoppende effkt, så det er jo greit om det kan unngås med godt modne bananer...
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  9. #29
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Barnemat

    Vet ikke om det stemmer, men jeg har iallfall hørt det samme.
    April-04 August-07 : 03.06.10




  10. #30
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Da får det blir godt modne bananer til minsten. Eldstemann likte ikke bananmos, men likte banan når han var så stor at han fikk spise den selv.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  11. #31

    Sv: Barnemat

    Ja, lage grøt og middag til småtassene, det er jo både rimelig og enkelt. Sånne glass med mat feks har jeg selv bare brukt hvis jeg har vært ute på farten. Det er jo bare å ta av den samme maten som de andre får servert til middag, kjøre stavmixern på dette og voila; babymat.

    Når det gjelder den første grøten, så har jeg brukt å lage den av havremel + mme. Har også servert mye rismelsgrøt. Men hvordan var det med hjemmelaget grøt og jern igjen? Jeg mener å erindre at helsesøster påpekte noe som hadde med det faktum at Nestle osv sine grøter de var tilsatt jern, og at vi derfor måtte tilsette grøten noe når den var laget fra bunn? Eller var det nok at man hadde mme? Noen som husker?
    Mor til gutt 02, jente 04, jente 08 og gutt 2010!

  12. #32
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Ja, det er viktig å bruke så jernrikt mel/gryn som mulig. Feks. hirse, sammalt hvetemel (grovt), havre, bygg og rug. Og så er det lurt å blande mel og vann en stund før koking, for da tas jernet lettere opp. I tillegg er det lurt å tilsette noe med C-vitamin, siden dette bedrer jernopptaket, så fruktmos i grøten er lurt, i tillegg til mm og mme.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  13. #33
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Kom med oppdateringer, dere som er i gang!

    Minsten er 5,5 måned, og jeg ser at han er veldig klar for å få smake noe annet enn morsmelk. Og så har jeg fattet interesse for baby-led weaning, som på mange måter virker veldig fornuftig og logisk. Men siden minsten har så stort behov for jern, så må vi nok eventuelt kombinere blw og vanlig innføring av fast føde. Tror jeg. To uker igjen å finne ut av det på.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  14. #34
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Barnemat

    Her går det stort sett i kjøpegrøt. Har prøvd å lage maisgrøt selv, men det ble dessverre ingen suksess, den falt ikke i smak. Begynner vel i løpet av neste uke med å lage middag tenkerbjeg, må vente til ting har roet seg her hjemme først..
    April-04 August-07 : 03.06.10




  15. #35
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Grøtpulverprodusentene "jukser" med melkesukker og mysepulver osv, som gjør grøtene søtere selv om de ikke er tilsatt sukker. Dermed blir det vanskeligere å få babyene til å like den hjemmelagede varianten.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  16. #36
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Barnemat

    Sitat Opprinnelig postet av Niobe Vis post
    Grøtpulverprodusentene "jukser" med melkesukker og mysepulver osv, som gjør grøtene søtere selv om de ikke er tilsatt sukker. Dermed blir det vanskeligere å få babyene til å like den hjemmelagede varianten.
    Jepp. På sykehuset greide de ikke få tak i Nestle sin risgrøt, som er favoritten. Dermed lagde de risgrøt selv, og den var mye mindre søt enn Nestle sin. Men greit nok. Grøt kan jeg godt kjøpe i butikken, det gjør meg ikke noe. Men middagen vil jeg lage selv Jeg synes stort sett alt av middagsglass smaker likedan, uavhengig av hva som er i.
    April-04 August-07 : 03.06.10




  17. #37
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Sitat Opprinnelig postet av Humlesnurr Vis post
    Jeg synes stort sett alt av middagsglass smaker likedan, uavhengig av hva som er i.
    Det er ikke rart barn blir kresne og redde for å prøve nye ting om de stort sett har spist middagsglass om babyer. Det smaker jo samme smørjen alt sammen.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  18. #38
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Frøken F. sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    786

    Sv: Barnemat

    Greit å ha denne som en av topptrådene, tenkte jeg

    Nå får Maren kjøpegrøt (to-tre små skjeer) én gang om dagen. Hun er ikke så ivrig, så tror kanskje vi tar en pause nå. Hun får fortsatt pupp annenhver time når hun er våken.
    Ellers har jeg tenkt å prøve avokado om ikke så lenge, og jeg skal også prøve å ikke mose mye av maten Maren skal få (Baby Led Weaning, BLW). Da skal man ha prommes frites-størrelse på maten og evt koke ting som kan sette seg i halsen (som gulrøtter).
    oktober 2004 mai 2010

  19. #39
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

    Sv: Barnemat

    Så lurt, Frøken F!

    Minsten får hjemmekokt havre- eller hirsegrøt. I går spiste han nesten halv av halv porsjon, men det varierer veldig. I tillegg kjører vi et forsøk på BLW, så han får gnage på frukt og grønt. Jeg er overrasket hvor fint det går, og biter han får i munnen kommer elegant ut igjen hvis det er litt størrelse på dem. F eks så damper jeg en brokkolibit til ham, som han får sutte på under middagen.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

    September 2005 Mai 2010

  20. #40
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Frøken F. sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    786

    Sv: Barnemat

    Så fint, Niobe Vi ga storebror bare moset mat, men prøver nå en fin blanding av det ene og det andre. Tenker det blir fint jeg, og jeg tror det kommer til å bli hyggelig (og grisete...) ved middagsbordet. Det tok lang tid før storebror spiste selv, men nå med flere barn er det jo kjempefint at babyen kan sitte og gnage på ting
    oktober 2004 mai 2010

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 3
    FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

    Lignende diskusjoner

    1. Dyr barnemat!
      Av Mazter i forum September
      Svar: 10
      Siste melding: 04-04-2010, 23:00
    2. Barnemat
      Av maja29 i forum Januar
      Svar: 8
      Siste melding: 08-09-2005, 11:59
    3. Barnemat
      Av Polkadot i forum Utenlandsk
      Svar: 8
      Siste melding: 15-07-2004, 12:53
    4. Barnemat!!
      Av Anonyma i forum Brukernes anbefalte linker
      Svar: 3
      Siste melding: 15-03-2004, 13:14
    5. Barnemat...
      Av puu i forum Barnemat
      Svar: 1
      Siste melding: 22-05-2003, 12:53

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine