+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Diskusjon: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

  1. #1

    Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Min sønn på 1,5 år fikk diagnosen astma og ble kraftig forkjølet rett etter det. Vi begynte på Ventolin og Flutide med en gang. Problemet er at han vil ikke ha noe mot ansiktet. Vi ga han kameraet til å leke, prøvde å få han til å holde selv, avlede, gi lekene, prøvde å holde han fast men han klarer å snu seg bort uansett hva vi finner på. Dere med astma barn som begynte med medisin så tidlig, hva er erfaring? Går det over og han blir vant til det? Han har mye vilje, har ikke lyst å bruke makt hver tredje timen av hans dag (det er så ofte han skal ha medisin nå). På forhånd takk
    Frustrert mamma.

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Re: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Vi måtte bruke makt...
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  4. #3
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Tja, jeg var så heldig at min yngste syns det er gøy

    Men har du prøvd og telle?
    Altså gå igjennom greia med at nå skal vi telle til 10, også er du ferdig?

    Så teller man høyt??
    Kan jo være det funker?

    Eller så er det jo bestikkelser da?
    Jeg er veldig stor fan av bestikkelser når det kommer til medisiner, fordi jeg hater og bruke makt.
    Så da kan man en periode til han venner seg til det bruke bestikkelser.
    Dette er jo medisiner han MÅ ha, og da er det veldig dumt og måtte bruke tvang og makt i lange tider.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  5. #4

    Sv: Re: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Ariadne Vis post
    Vi måtte bruke makt...
    Hvor lang tid tok det til at barnet aksepterte det? Er nettopp ferdig med siste runde for idag. Har inntrykk at han redd at noe settes på nesen og munnen. Ufff....... jeg hater å bruke makt

  6. #5

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Catharina Vis post
    Tja, jeg var så heldig at min yngste syns det er gøy

    Men har du prøvd og telle?
    Altså gå igjennom greia med at nå skal vi telle til 10, også er du ferdig?

    Så teller man høyt??
    Kan jo være det funker?

    Eller så er det jo bestikkelser da?
    Jeg er veldig stor fan av bestikkelser når det kommer til medisiner, fordi jeg hater og bruke makt.
    Så da kan man en periode til han venner seg til det bruke bestikkelser.
    Dette er jo medisiner han MÅ ha, og da er det veldig dumt og måtte bruke tvang og makt i lange tider.
    Kan jeg spørre hvor gammel var barnet når dere begynte med medisiner?

    Han forstår ikke så mye av det å telle og bestikkelser enda dessverre. Hvis jeg viser han kjeks for at han skal få de etter at vi er ferdig så blir han bare ekstra irritert at i tillegg til å ha medisiner må han vente med kjeks og ikke få det nå med en gang. Vi hadde ikke innført bestikkelse politikk enda her, kanskje det er på tide....

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Boya sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Meldinger
    2,509

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Vi måtte bruke makt til å begynne med. Han hyla.
    Etter hvert fikk han holde den selv og holde på med den, da gikk det bedre. han måtte få leke litt med maska for å bli vant med den og godta den.
    Nå holder han maska selv, mens jeg støtter den så den er tett og trykker på knappen. Han blir 2 år nå i mars.
    Født 3 flotte skatter som jeg elsker over alt

  8. #7
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lilith88 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    125

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Vi måtte bruke makt i begynnelsen, men det ble heldigvis enklere etterhvert. Vi gjorde det til en vane at vi sang Mikkel Rev eller Lille Petter Edderkopp hver gang. Sangene varte omtrent like lenge som han måtte ha på masken. Han syntes ikke det ble noe gøy av den grunn, men han skjønte når det nærmet seg slutten

    Lykke til!
    Trollungen juni 09

  9. #8
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Pepper77 Vis post
    Kan jeg spørre hvor gammel var barnet når dere begynte med medisiner?

    Han forstår ikke så mye av det å telle og bestikkelser enda dessverre. Hvis jeg viser han kjeks for at han skal få de etter at vi er ferdig så blir han bare ekstra irritert at i tillegg til å ha medisiner må han vente med kjeks og ikke få det nå med en gang. Vi hadde ikke innført bestikkelse politikk enda her, kanskje det er på tide....
    Hun var 2år, så hun var jo litt eldre

    Kanskje han vil like klistremerker? At man hadde lagd en fin plakat feks, også satt opp klistremerker på den Og til slutt kanskje noe han har lysst til.

    Men blir jo ikke så enkelt når han ikke helt skjønner greia med det
    Har du spurt legen om tips? Eller apoteket?
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  10. #9
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Minste jenta her var nesten 13mnd når ho begynte på medisiner, ho syntes det var helt topp lenge. Nå går det litt i perioder, hun leker endel med det røret slik at hun blir godt vant til det, men når hun ikke vil så blir det å gjøre det med makt.
    Jentene 07 og 09

  11. #10

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Takk for alle tips. Legen sa at det tar tid, apoteket har jeg ikke spurt. Jeg var i en slags boble når han fikk diagnosen, forventet ikke det i det helle tatt.
    Hadde han ikke blitt så syk nå ville vi få litt lettere tilvenning men han hoster helt ekstremt og må ha Ventolin hver 3je time og derfor blir det mye tvang.
    Skal prøve å synge og lære han dette med bestikkelser.

  12. #11
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Ham kan få leke med innhalatoren utenom medisintid. Dere kan late som om dere tar medisin og han kan gi dere medisin. Ufarliggjør det.
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

  13. #12
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Re: Sv: Re: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Pepper77 Vis post
    Hvor lang tid tok det til at barnet aksepterte det? Er nettopp ferdig med siste runde for idag. Har inntrykk at han redd at noe settes på nesen og munnen. Ufff....... jeg hater å bruke makt

    Det hender fortsatt vi må ta en runde med makt, men da er han somregel veldig dårlig (eller midt på natta og ikke helt våken). tok noen måneder før han synes maska var ok. Supert og gøy har det jo aldri blitt. Han var rundt året når vi startet med medisiner.

    Har dere kun fått ventoline? Ingen andre?
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  14. #13

    Sv: Re: Sv: Re: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Ariadne Vis post
    Det hender fortsatt vi må ta en runde med makt, men da er han somregel veldig dårlig (eller midt på natta og ikke helt våken). tok noen måneder før han synes maska var ok. Supert og gøy har det jo aldri blitt. Han var rundt året når vi startet med medisiner.

    Har dere kun fått ventoline? Ingen andre?
    Vi har fått den oransje også, Flutide? Er ikke helt stødig på alt dette , vi begynte med medisiner på fredag og fra lørdag er han veldig syk.

  15. #14
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Re: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Flutide ja. Har dere fått veiledning i bruk? At det er viktig å skylle munn (drikke) etter de? De påvirker tennene og kan gi sopp i munn. Det lønner seg å ta ventoline først og så vente fem min før dere tar flutide, da virker flutiden best. Flutide er en forebyggende medisin og skal brukes hele tiden (om dere ikke har fått andre beskjeder), også i gode perioder. Flutiden bruker ca 5 dager på å virke optimalt så dere vil snart merke bedring. Anbefaller at dere også hever hodeenden på senga slik at eventuelt slim om natta renner ned og ikke legger seg i halsen.

    Det er flere sykehus som har astmaskoler. Om det finnes på et sted nær dere så anbefaller jeg at en av dere deltar der.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  16. #15

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Har ikke hørt om astma skoler før. Vi bor i Bærum så har det meste av tilbudene. Skal finne ut av det. Jeg kan ikke se noe virkning av Ventoline, heller det motsatte, han hoster mer fordi han gråter. Skal det vare merkbar effekt? Betyr det at vi holder for kort tid? Jeg er så redd for bivirkninger av Ventoline , vet ikke hvor mye egentlig han får i seg når han snur deg bort hele tiden. Snakket med klinikken idag og de sier at han får i seg noe uansett men som sagt ser jeg ingen effekt av Ventoline.

  17. #16
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Smula sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Nedre Eiker
    Meldinger
    3,641

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Makt er desverre måten vi måtte gjøre det på også. Det positive var at når hun hylte så måtte hun trekke pusten skikkelig dypt etterpå også, og fikk dermed noen skikkelige magedrag av medisinene. Legen vår sa at det egentlig var veldig positivt, selv om det selvfølgelig ikke er særlig gøy å måtte gjøre det på den måten. Men medisiner er desverre viktigere enn å ta hensyn til unger som ikke vil, de er jo alt for små til å vite sitt eget beste. Det går over, det tar heldigvis ikke så alt for lang tid før de innfinner seg med at de må gjøre det selv om de ikke synes det er noe gøy.
    Snuppa sept03 Mellomsten des06


  18. #17
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Pepper77 Vis post
    Har ikke hørt om astma skoler før. Vi bor i Bærum så har det meste av tilbudene. Skal finne ut av det. Jeg kan ikke se noe virkning av Ventoline, heller det motsatte, han hoster mer fordi han gråter. Skal det vare merkbar effekt? Betyr det at vi holder for kort tid? Jeg er så redd for bivirkninger av Ventoline , vet ikke hvor mye egentlig han får i seg når han snur deg bort hele tiden. Snakket med klinikken idag og de sier at han får i seg noe uansett men som sagt ser jeg ingen effekt av Ventoline.
    Hvis han ikke har astma, vil du ikke merke noen effekt av medisinene.
    Hvor lenge har han gått på de??


    Her i huset, merker jeg effekt av både ventolin og flutiden i løpet av 24 timer.
    Hvis hun har vært en periode av medisinene.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  19. #18
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Boya sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Meldinger
    2,509

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Catharina Vis post
    Hvis han ikke har astma, vil du ikke merke noen effekt av medisinene.
    Hvor lenge har han gått på de??

    .
    Lillegutt her har ikke astma, men bruker likevell ventoline med god effekt.
    Født 3 flotte skatter som jeg elsker over alt

  20. #19
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ~Lilla~ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Meldinger
    1,685

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Vi måtte også bruke makt til å begynne med men det har gått seg til, litt etter litt. Vi bytta forøvrig fra babyhaler til aerochamber underveis og jeg liker aerochambern mye bedre, det tror jeg Lillebror også gjør. Den er mindre i utførelse og mykere og mer formstøpt rundt munn og nese.
    ~Lilla~
    3 barns mamma

  21. #20

    Sv: Astma, problemer med å få 1,5 åring til å puste inn medisin

    Sitat Opprinnelig postet av Catharina Vis post
    Hvis han ikke har astma, vil du ikke merke noen effekt av medisinene.
    Hvor lenge har han gått på de??


    Her i huset, merker jeg effekt av både ventolin og flutiden i løpet av 24 timer.
    Hvis hun har vært en periode av medisinene.
    Han bruker Flutide siden fredag og Ventoline siden søndag. Idag hoster han mindre i løpet av dagen men fremdeles mye når han står opp eller gråter. Merket an hann ble veldig aggressiv etter denne maktbruken...slår oss, kaster lekene ,slår lekene. Han er jo veldig syk med feber og helle pakka og sikker har det ikke så bra men han har ikke slått før.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Lignende diskusjoner

    1. Hva heter sånn maskin til å puste i for de med astma ol.
      Av Dolly i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 2
      Siste melding: 23-03-2009, 11:09
    2. Astma-medisin til barn
      Av maja29 i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 3
      Siste melding: 30-05-2007, 15:59
    3. Bivirkning av astma medisin?
      Av Tullpia i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 1
      Siste melding: 16-06-2005, 20:27
    4. Astma og alternativ medisin?
      Av Tidligere bruker i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 1
      Siste melding: 24-02-2005, 23:52
    5. Medisin-slutt astma
      Av Propella i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 1
      Siste melding: 17-06-2003, 14:03

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine