+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34

Diskusjon: Ammer hele natta

  1. #1

    Ammer hele natta

    Snuppa er nå 6 mnd. Hun får grøt el. lign før hun legger seg og pupp i pysjen. Hun sovner ca 1930 og sover til kl 23. Da får hun pupp igjen og sovner greit. So far, so good.

    Så våkner hun kl 2. Og kl 4. Og kl 6 Like sulten, eller iallefall glupsk. Tror ikke egentlig hun er sulten, men vil ha puppen og når den kommer er det godt med litt mat igrunn .....

    Har tenkt på å avvenne litt, slik at hun bare får kl 23 og f.eks kl 2, men hun blir vel innmari forvirra hvis jeg ikke er konsekvent? Synes det er alfor lenge å ikke amme mellom 19 og 7. Med storesøster natt-avvennet vi ved 9 mnd, synes det er for tidig nå ... Imidlertid begynner jeg å jobbe igjen om 2 mnd, så kanskje jeg skulle?

    Tidligere hadde jeg henne i senga og hun forsynte seg som hun ville, men etter flere anledninger hvor mannen har funnet henne langt under dyna, kokvarm, mens jeg snorker, tør jeg ikke dette lenger. Senga hennes står rett ved siden av vår, men jeg står opp og ammer på sengekanten.

    Nå merker jeg at jeg ikke orker dette 2-4-6-kjøret lenger. What to do? Hun tar ikke smokk.
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

    juli 05
    september 10

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

    Sv: Ammer hele natta

    Har du prøvd med smokk i det siste? Lillebror tok smokk da han var 5 måneder. Ellers kan jeg jo si at alle våre barn har fått pupp annen hver time om natten det første leveåret, så for meg er det helt normalt. Vi hadde sengen inntil veggen, og babyen hadde sin egen plass der. Med egen dyne. Da jeg ammet, dro jeg babyen inntil meg og skjøv den tilbake etterpå. Babydynen bare lå oppå babyen hele tiden. Fungerte utmerket. Å sette seg opp er jo mere slitsomt, samt at det er kaldere. Og det er jo tidlig å avvenne helt nå, synes jeg.
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

    Sv: Ammer hele natta

    Mine barn - med unntak av minsten - har sovet hele natten fra før de var tre mnd. Med mindre hun har for lav vekt ville jeg ikke tenkt at hun trenger mat i løpet av natten.

    Minsten (seks mnd) sover fra 18:00/ 19:30 til 05:30/ 06:00. Hun sov hele natten rundt tre mnd men vi ødla det med å reise bort akkurat når hun begynte med det. Vi kjørte en runde med avvending ned til en oppvåknig jl 24:00 når hun var fire-fem fordi hun hadde jobbet seg opp til å våkne tre ganger i løpet av natten. Vi synes hun skulle få "beholde en" . Noen uker senere tok vi den også.

    Metode? Vi bestemmer når natten er (18:30 - 05:30) og våkner hun i dette tidsrommet sitter Pappa ved sengekanten og trøster til hun sovner igjen. Han tar henne ikke opp men tilbyr smokk og kos. Han snakker lite, setter ikke på lyset men stryker og koser sånn at hun vet han er der. Første natten protesterte hun i ca to timer sammenlagt hele natten - deretter mindre de to neste nettene og siden det har hun sovet hele natten. Noen ganger våkner hun litt tidlig og da er det samme prosedyre.
    + + +

  5. #4

    Sv: Ammer hele natta

    Sitat Opprinnelig postet av Svellen Vis post
    Har du prøvd med smokk i det siste?
    Jeg prøver smokk litt hver dag. Har ennå ikke gitt opp. Kjøper alle merker og str. Hun leker med dem og sutter litt, men suger seg ikke "fast". Tror ikke hun helt skjønner greia. Storesøster tok ikke smokk før hun var 8 mnd, så vet det er håp

    Skal til HS idag, høre med henne der.

    Underlig: Heldiggris
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

    juli 05
    september 10

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Ammer hele natta

    Jeg synes dette hørtes nokså behagelig ut jeg, da... Man kan ikke begynne å forvente at barne skal begynne å sove natta gjennom før de er 1 år, og barn som sover natta gjennom når de er få måneder har anlegg for dette, det kommer ikke utelukkende av "gode rutiner".

    Man skal skal altså ikke fortvile over å ha "feilet" om man ikke får til det enkelte andre får til. Man kan ikke lære alle barn til å lære seg å gå i en alder av 9 mnd, og man kan ikke lære alle barn til å sove natta gjennom i en alder av feks 3 mnd. Det er ikke bare å bestemme seg for at natt er natt, ha tidlig gode rutiner osv, det må være noe der fra før av. Så enkelt er det dessverre, men klart gode rutiner hjelper, men det er slettes ikke alt og det er ikke utelukkende derfor noen har barn som sover natta gjennom svært tidlig.

    Her har barna sovet mer natta gjennom enn vært våkne i en alder av drøye 1,5 år, og selv da har de hatt flere netter per uke hvor vi er inne en gang og kanskje to.

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

    Sv: Ammer hele natta

    Nei, ikke alle barn kan sove natten gjennom. Men langt flere (de fleste) enn de som gjør det kan - om ikke fra tre mnd så fra halvåret. Rutiner og det å markere forskjell på natt og dag er uansett viktig.
    + + +

  8. #7

    Sv: Ammer hele natta

    Jeg synes ikke det var ille i det hele tatt! Når det begynner å nærme seg 10 oppvåkninger kan du begynne å klage Men det er fint at du vil innføre godt rutiner og være konsekvent, det er veldgi lurt!
    Hilsen Prøvende

    Minstejenta 2010
    Vinterbarnet 2008
    Sommerbarnet 2005

  9. #8

    Sv: Ammer hele natta

    10 oppvåkninger

    HS sa også at siden jeg begynner å jobbe igjen snart var det bedre å avvenne nå. Sorgen blir større om hun mister meg både på natta og dagtid. Hun var stor ved fødsel, 4.1 kg, og har hele tiden fulgt kurven på alle mål, så det er ingen fare for underernæring.

    So, here we go!
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

    juli 05
    september 10

  10. #9
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,567

    Sv: Ammer hele natta

    Sitat Opprinnelig postet av Underlig Vis post
    Nei, ikke alle barn kan sove natten gjennom. Men langt flere (de fleste) enn de som gjør det kan - om ikke fra tre mnd så fra halvåret. Rutiner og det å markere forskjell på natt og dag er uansett viktig.
    Kunne ikke vært mer enig!
    Fra Drua

    Storesøster Oktober 05
    Lillesøster 16 januar 09

  11. #10
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Ammer hele natta

    Sitat Opprinnelig postet av Underlig Vis post
    Nei, ikke alle barn kan sove natten gjennom. Men langt flere (de fleste) enn de som gjør det kan - om ikke fra tre mnd så fra halvåret. Rutiner og det å markere forskjell på natt og dag er uansett viktig.
    På hvilket grunnlag kan man forvente at de fleste barn sover natta gjennom når de er et halvt år gamle?

  12. #11
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Ammer hele natta

    Nå har jeg ikke finlest alle svarene, så mulig det allerede er kommentert.

    Men det at hun våkner annenhver time etter så lang soveperiode først, kan det være pga DU ligger ved siden av senga da? Hun våkner fordi hun lukter deg/melk eller aner at du er der?
    Ville kanskje vurdert å bytte sengeplass med mannen, eller flyttet vesla til eget rom, for å se om det hjelper.

  13. #12

    Sv: Ammer hele natta

    Vi har det helt likt, Serenah Har forstått det slik at det ikke er så ille, ja. Men til han var tre mnd. sov han hele natten, med små unntak. Har begynt å lese meg opp på Elizabeth Pantley. Hun har mange gode råd. Det er en fin tråd om dette innpå her. Den heter noe sånt som "til alle dere som sliter med søvnen" eller noe sånt. Der blir EP diskutert;-)

  14. #13
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

    Sv: Ammer hele natta

    Det er ikke noe hvilehjem å være småbarnsmor!
    Her fikk dokka pupp annenhver time døgnet gjennom til hun var ca 11 måneder. Da begynte hun i barnehage. Da ble det brått slutt på amming på dagen...
    Dokka tok ikke sutt, spyttet den bare ut. Det var barnehage og besteforeldre som fikk henne til å ta den. Men da var det jo ikke noen pupp i nærheten
    Vi sluttet med nattpupp et par uker etter at hun hadde begynt i barnehagen. Gikk problemfritt da, hun hadde jo oppdaget sutten.... Hun fikk morrapupp, middagspupp og kveldspupp (sovnet ved puppen..). Da hun var 1 år og 16 dager ble det brått slutt på all amming... da dro jeg på jobb og puppen ble borte i 14 dager.
    Hun fikk grøt til middag fra 6 måneders alder. Brødskiver og middag(glass) fra 8 måneders alder.
    Dokka fikk hun egen seng ca 3 måneder gammel. Da hun var ca 6 måneder fikk hun eget rom, uten at det hjalp noe på nattpuppen.
    Jeg prøvde en periode, da hun var ca 7 måneder, å venne henne av med nattpupp ved at jeg ikke gikk inn til henne når hun våknet. Jeg klarte ikke å ligge "i timesvis" og høre på hennes gråt. Gubben ble ikke så blid heller, han skulle jo opp på morgenen... Så hun ble ikke liggende så lenge... Jeg prøvde og å strekke ut tiden mellom hvert måltid på dagen, men det ble det jo bare gråt av...
    Og så tenkte jeg at "dette er jobben min nå. Det er derfor jeg har permisjon...". Bedre med ei blid dokke og en sliten mor enn en gråtende unge, en sliten mor og en irritert far!

    Jeg synes det er tidlig å slutte med nattpupp ved 6 måneder om babyen har et behov for den.
    Hvorfor må du slutte med nattpuppen før du begynner på jobb? Vil det være for slitsomt for deg å amme på natten og ettermiddagen og pumpe seg på jobben? Du har krav på ammefri, 1 time hver dag. Du bestemmer selv når den timen skal taes (du får muligens ikke betalt for timen... ). Det er kanskje ikke praktisk mulig å få babyen til deg, eller deg til babyen, i løpet av arbeidsdagen, men du kan da bruke tiden til å pumpe deg?

    Lykke til videre med babyen og amminga.
    savner min og og vil ha

  15. #14

    Sv: Ammer hele natta

    PS. Han tar smokk, men hjelper ikke her i huset på nattesøvnen

  16. #15
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

    Sv: Ammer hele natta

    Sitat Opprinnelig postet av Helenemor Vis post
    PS. Han tar smokk, men hjelper ikke her i huset på nattesøvnen
    Men han er bare 6 måneder. Dokka var 11 måneder. Og hun fikk bare sutten når hun skulle sove, aldri ellers. Når hun sov hjemme så fikk hun jo pupp når hun skule sove og om hun våknet. Det var hos andre hun fikk sutten for å sovne.
    Og jeg syntes det var så koselig å amme!

    Noen barn har et større sutte og nærhetsbehov enn andre.
    6 måneder... han er jo "så liten"... la han ha puppen så lenge han har behov for det. Denne tiden kommer aldri tilbake! - selv om det sikkert ikke er noen trøst
    savner min og og vil ha

  17. #16

    Sv: Ammer hele natta

    Oppdatering - vi bestemte oss en dag for å begynne nattavvenning. Vi var da oppe i to grøtmåltider på dagen. Hun fikk pupp ved leggetid og sovnet greit. Kl 23 tok jeg henne opp og ammet igjen, og gikk deretter i dusjen for å vaske vekk melkelukta. Tok på med helt rene soveklær og hadde skiftet på senga tidligere på dagen, hadde rene ammeinnlegg i bh og sportsbh. Ingen melkelukt. Mannen sto opp når hun våknet og bar og bysset til hun roet seg. Dette gjorde han i tre netter før han ble syk og jeg måtte overta. Det gikk veldig greit for meg, han hadde jo gjort grovarbeidet. Jeg tok henne opp og gikk bort til vinduet. Viste henne, og sa, at det var natt og at det ikke er pupp lenger på natta. Etter totalt 10 netter sover hun nå hele natta. Tar henne fortsatt opp kl 23, men dusjet ikke lenger før jeg legger meg, har bare rene klær. Når hun våkner rundt 6 tar jeg henne opp, snakker og tuller, og viser henne at det er dag igjen og at hun kan få pupp. Så ammer jeg og vi legger oss igjen sammen i vår seng og sover en time eller to til. Men legger henne aldri tilbake i senga si, tenker det blir rart. Og hun sover ikke i vår seng på natta lenger. Det hender hun våkner en gang, men roer seg fort. Tror det er pga tennene som er på vei.

    Men nå er alle veldig fornøyde, snuppa og. Jeg merker at hun er uthvilt på morningen og hun spiser bra ila dagen.
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

    juli 05
    september 10

  18. #17

    Sv: Ammer hele natta

    Så bra at dere har fått til noe som funker for dere

    God natt
    Hilsen Prøvende

    Minstejenta 2010
    Vinterbarnet 2008
    Sommerbarnet 2005

  19. #18

    Sv: Ammer hele natta

    Sitat Opprinnelig postet av Mama Maria Vis post
    Jeg prøvde en periode, da hun var ca 7 måneder, å venne henne av med nattpupp ved at jeg ikke gikk inn til henne når hun våknet. Jeg klarte ikke å ligge "i timesvis" og høre på hennes gråt. Gubben ble ikke så blid heller, han skulle jo opp på morgenen... Så hun ble ikke liggende så lenge...
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere akkurat dette siden dere er ferdig med prosessen og det ikke lenger er aktuelt. Men om noen leser det og tenker at det er en god ide, må jeg si noe. Du kan ikke la babyen din på 7mnd, som er vant til å bli tatt opp og få mat når hun våkner, bare ligge å gråte sånn på natta!!!!!!! Herrelighet, det er da regel nr 1. Og 2. Og 3! Aldri la babyen ligge å gråte sånn. Babyen skjønner ikke hva som skjer, blir redd og utrygg! Det skal bæres og bysses og trøstes og man får bare holde ut med grininga. Det er ikke for barnets skyld man nattavvenner!

    Sitat Opprinnelig postet av Mama Maria Vis post
    Hvorfor må du slutte med nattpuppen før du begynner på jobb? Vil det være for slitsomt for deg å amme på natten og ettermiddagen og pumpe seg på jobben? Du har krav på ammefri, 1 time hver dag. Du bestemmer selv når den timen skal taes (du får muligens ikke betalt for timen... ). Det er kanskje ikke praktisk mulig å få babyen til deg, eller deg til babyen, i løpet av arbeidsdagen, men du kan da bruke tiden til å pumpe deg?
    Jeg får betalt ammefri, det er ikke der problemet ligger. Det ligger mer i arbeidet mitt, som krever nøyaktighet og kvalitet. Jeg er bioingeniør og jobber på sykehuslaboratorium med å analysere blodprøver. Hvis jeg slurver går det ut over pasientene. Det kan være katastrofalt å utgi feil prøvesvar! Om det er en som trenger akutt blodoverføring og jeg ikke klarer å bestemme riktig blodtype til pasienten slik at denne får feil blod, f.eks. Nå har vi kontrollrutiner på akkurat dette så lenge man ikke er alene på vakt, men andre svar er også kjempeviktig at er riktig. Når jeg da her hjemme går rundt meg selv og plutselig finner smøret i bestikkskuffen og telefonen min i kjøleskapet - fordi jeg er så trøtt - kan jeg ikke ha ansvaret for pasientprøver. Derfor må jeg kutte ut.

    Og hun har hele tiden lagt på seg og er blid og fornøyd. Hun trenger ikke den puppen annenhvertime på natta. Hun får trøst og nærhet om hun våkner på natta, bærer henne til hun sovner igjen.
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

    juli 05
    september 10

  20. #19

    Sv: Ammer hele natta

    Høres kjempe flott ut! Har store forhåpninger her også. Det dumme er at han har begynt å være våken 1-2 timer midt på natten, helt lys våken. Han vil ikke ha melk eller bli bysset, uffameg..

  21. #20

    Sv: Ammer hele natta

    Sitat Opprinnelig postet av Helenemor Vis post
    Høres kjempe flott ut! Har store forhåpninger her også. Det dumme er at han har begynt å være våken 1-2 timer midt på natten, helt lys våken. Han vil ikke ha melk eller bli bysset, uffameg..
    Hva med å ha noen leker i senga som han kan aktivisere seg med? Hvis han er rolig i senga gjør det ikke noe on han er våken. Men sjansen for at han er rolig er kanskje ikke så stor?

    Eller er det tenner på gang?? - dentinox!

    Snuppa begynte med "god natt"-grøt fra natusan samme kvelden som vi tok bort puppen. Hat hørt fra andre at bebisene sover bedre da. Snuppa fikk ikke denne i kveld, spent om det egentlig utgjør noen forskjell
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

    juli 05
    september 10

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Lignende diskusjoner

    1. Svar: 9
      Siste melding: 11-11-2009, 17:02
    2. For oss som fortsatt ammer om natta.
      Av Tidl. bruker i forum Mars
      Svar: 23
      Siste melding: 07-09-2009, 00:39
    3. Hele natta
      Av Eivissa i forum Desember
      Svar: 0
      Siste melding: 19-01-2008, 17:46
    4. Hele natta!
      Av Humlesnurr i forum August
      Svar: 14
      Siste melding: 02-10-2007, 12:52
    5. Sov hele natta!
      Av Tidl. bruker i forum Desember
      Svar: 7
      Siste melding: 11-07-2007, 11:08

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine