+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Operasjon av hemoroider og hudfolder - hvor vondt??

Uregistrert
    Gjest

Operasjon av hemoroider og hudfolder - hvor vondt??

Jeg er plaget av hemoroider og har også flere løse hudfolder akkurat rundt endetarmsåpningen. Dette plager meg fryktelig, for i tilllegg til at jeg konstant merker at de er der, så er jeg redd for lukt ettersom jeg føler at det er vanskelig å få tørket seg skikkelig samt at jeg er fryktelig redd for at min samboer skal se det.

Jeg har i dag vært til rektalundersøkelse og snakket om å sette strikk rundt innvendige hemoroider og mulighet for å fjerne disse hudflikene. Jeg synes legen snakket veldig mye om at det kom til å gjøre så vondt. "Du må regne med at det vil gjøre veldig vondt i 3-4 uker" sa legen.

Er det noen andre som har fått gjort det samme? Strikk på innvendige hemoroider og fjerning av hudfliker?
    - Hvor vondt var det? Var det konstant smerte som varte i flere uker, eller var det meste smertefullt ved dobesøk?
    - Må jeg regne med at det er såpass vondt at jeg ikke vil kunne jobbe på flere uker? (stilling tilsvarende lærer)

Jeg gikk dit med godt mot, men ble litt skeptisk nå. Er det så vondt at jeg bør unngå operasjon dersom det ikke er helt nødvendig? Jeg har ikke sex med min samboer pga dette, men det er jo egentlig mer et kosmetisk problem. Må jeg regne med at det er så vondt at jeg blir satt helt ut av spill? Kan jeg bringe/hente i barnehagen? Jobbe? Fungere i dagliglivet? Blir det mye arrvev?

Noen med erfaring som kan opplyse meg?
    Har litt skrekk for at det skal være noe som "alle" kommer til å merke, og at jeg vil måtte opplyse andre om hva jeg har gjort - og jeg føler at det er såpass privat at jeg helst vil ha det overstått i hemmelighet. Om dere forstår....

2.  
    Uregistrert
    Gjest

Sv: Operasjon av hemoroider og hudfolder - hvor vondt??

Hei

Jeg var inne og skulle sette strikk på mine, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne gjøre det likevel, men måtte operere. Det de sa om strikk, var at det ikke var så veldig vondt eller plagsomt som en operasjon. De sa at en merket ikke så mye av at strikken ble satt på, og at hemoridene da ville skrumpe inn og falle av. Og det ville ikke bli åpne sår, slik som ved en operasjon. Men siden jeg ikke kunne gjøre dette, så fikk jeg ikke noe mer informasjon angående perioden etterpå, og evt. sykemelding.

Jeg fikk time til operasjon. Tok klyster kvelden før, og kunne ikke spise eller drikke etter det. Hadde da operasjon i tretiden dagen etter. Reiste inn til sykehuset, hadde samtaler med lege, anestesilege, hun som skulle operere, og noen sykepleiere. Siden jeg grudde meg så veldig til dette, så fikk jeg beroligende og sovepiller (+spinalbedøvelse), så jeg sov gjennom operasjonen. Hadde ikke noe annet vondt de første dagene annet enn at det verket litt. Akkurat som når du har ett sår som dunker litt. Jeg var ikke flink til å drikke, så første avføringen var murstein. Det var ett mareritt. Fikk heldigvis tak i miniklyster i form av stikkpiller, og det virket greit. Annet enn det, så var ikke det å ha avføring så gale som jeg hadde trodd det skulle være.

Jeg slapp levering og henting i barnehagen første uken, men hadde nok klart det fint. Men det er viktig at du er forsiktig, ikke løfter så mye eller gjør tunge ting. Gjerne gå litt på turer, og slapp mye av. Jeg ble sykemeldt i tre uker etter operasjonen, men følte meg egentlig helt fin - utenom dobesøk da.. Da var jeg veldig anspent, og hadde så klart litt smerter.. Lindret det ved å holde en iskald vaskeklut på..

Vet ikke hvor mye hjelp dette var siden du skal sette på strikk.. Men søk litt på nettet, eller be om en samtale med legen din for å få litt mer informasjon rundt inngrepet og tiden etter. Lykke til!

Jeg har nylig gjort dette. Satt strikk på innvendige og operert bort utvendig.
    Skrekk og gru,dette var vondt

Det aller værste med operasjon var selve lokalbedøvelsen som ble satt. Jeg ble helt stiv i kroppen og brøt ut i gråt pga smerten.
    Mens han opererte var det bare ubehagelig,da det føles som det trykker på i baken.
    Det hele var over på rett under en halvtime,heldigvis!

Jeg fungerte ikke de første 4 dagene,men fikk sterke smertestillende med hjem som jeg skulle ta hver 6 time. Av og til tok jeg med bare 3 timer mellom pga smerten.

Jeg har slitt med vondt i baken og litt problemer med å gå skikkelig på do.
    Jeg gikk faktisk ikke normalt den første mnd. Det er nå bare to måneder siden operasjon,så det er rimelig ferskt.
    Nå føler jeg at ting begynner å stabilisere seg der bak. Men føler enda jeg må vaske meg etter hvert "store" dobesøk.

Jeg er uansett nå veldig glad for at det er overstått. Det gjør fryktelig vondt i lang tid etter som du ser(for min del) men er absolutt verdt det!

Lykke til og oppdater gjerne

Uregistrert
    Gjest

Tusen takk for svar, begge to!
    Jeg har fått time tirsdag etter påske men må utsette litt fordi jeg skal være alene med barn den uken og det kan jeg kanskje ikke ta sjansen på at jeg klarer. Jeg setter stor pris på at dere forteller om erfaringene deres og skal oppdatere når det er gjort.

grugledermeg
    Gjest

Hei,er det noen som har operert bort hemoroider på Aleris?
    Jeg skal dit,venter på time...gruer meg veldig men ser frem til å bli kvitt de..

Uregistrert
    Gjest

Heihei, jeg oppererte meg i starten av januar og skulle fjerne to utvendige hemoroider/hudfolder. Jeg fikk ikke så mye informasjon rundt ettertiden av operasjonen så det er det jeg tenkte jeg kunne bidra med her! Jeg var i narkose under operasjonen men rett etterpå hadde jeg ingen smerter. Første gang jeg gikk på do etter operasjonen hadde jeg en slags bomullsdott som trakk til seg blod. Første gang jeg gikk på do var det så vondt at jeg besvimte på baderomsgulvet. Jeg begynte da å ta Laxoberal som er mot midlertidig forstoppelse for å gjøre avføringen helt myk(brukte dette de første 10 dagene). Jeg tok noen dråper av dette hver gang jeg spiste. Viktig å ikke tørke seg men skylle sårene i dusjen etter man har vært på do. Jeg brukte de første dagene ca en time til å komme meg etter jeg hadde vært på do. Smertene er som at noen trekker i alle nervene mellom bak på korsryggen og hele veien frem til navlen. Sårene begynner etterhvert som de gror å veske siden det er irriterte muskler, dette førte til at jeg fikk gnagsår. Jeg ble da anbefalt av legen å ta babysalve overalt og så langt opp i rumpen som mulig fordi dette også ville beskytte sårene mot avføring. Jeg skylte også sårene med grønnsåpevann ca 2 ganger om dagen for å unngå infeksjon.

Siden noen lurte på hvor vondt det gjør er det veldig vondt når du går på do/etter, jeg stod med rykkninger og skalv, men heldig vis er ikke dette konstant. Å sove var noen ganger problematisk fordi det nesten ikke er noen stillinger man kan ligge i som ikke trekker i sårene. Jeg var tilbake på skolen etter 3 dager men å sitte var det bare å glemme. Å sitte rett på en stol tok det noen uker før jeg kunne gjøre uten noe som helst ubehag men går mye bedre å sitte litt på siden(havfruestilling).

Uregistrert
    Gjest

Hvor mye ligger prisen på når det gjelder fjerning av hemoroider og hudfolder?

Uregistrert
    Gjest

Opererte kirurgisk i går uten strikk 2 utside og usikker på innside. Grad 4 hemorider som de sa.
    Fikk beroligende med sprøyte før de satt narkosen og lokal bedøvelse etter. Veldig greit da jeg frøs og var helt stiv og kjelven.
    I skrivende stund er det akkurat 24 timer siden operasjonen startet. Ingen store smerter enda annet enn at det kan dunke som vanlige sår gjør og litt svie.
    Bruker 1mg paracrtamol ca 4 ganger pr dag. På min 4 runde nå. Hadde min 1.dobesøk i sted og uten smerter. Frykten var større. Gjorde som de sa og ikke stresse og streve og trykke. Viktig at avføringen er myk og kommer natulig. Gruer meg enda til disse såkalte smertene da jeg tror alle disse pillene og sprøytene jeg fikk i forkant enda virker.
    I tilfelle har jeg fått resept på sterkere smertestillende ved behov. Men da de kan føre til hard avføring og fortstoppelse og er vanedannede kjenner jeg at det ikke er å foretrekke. Men som hun over beskriver sine smerter. Hoi hoi da er det rett på apoteket. (Har besvimt av smerter før og aldri aldri igjen).
    Sitte går helt fint over kortere tid. Må bytte fra skinke til skinke.
    Fise vet jeg ikkw hvordan man gjør helt enda. 😂 det svir litt mer enn avføringa gjorde. Ikke tatt lactulose enda men vært påpasselig med inntak av mat. Fiberikt og mye mye vann. Syrnet melk og ikke vanlig melk eller hvit ost.
    Jeg bare ber om at de neste dagene og ukene blir like heldige ettersom jeg sliter veldig med diagnosert angst og ekstrem depresjon som kan føre til sensitivitet. For en ond sirkel. Men takk og lov. Mine erfaringer har ikke vært så ille som alle har sagt og skrevet.
    Lykke til og god bedring.
    Ps. Hadde jeg hatt bhg barn kunne henting og bringing gått fint. Uten løfting av de minste så klart.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Såre felter i hudfolder og bak ørene...
      Av Hanne80 i forum November
      Svar: 16
      Siste melding: 25-02-2008, 22:32
    2. Hudfolder
      Av tonton i forum Mars
      Svar: 11
      Siste melding: 03-07-2007, 12:48
    3. Såre hudfolder!
      Av LadyM i forum Juli
      Svar: 9
      Siste melding: 25-10-2005, 22:56
    4. Operasjon av hemoroider