+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Diskusjon: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

  1. #1
    Uregistrert
    Gjest

    Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Jeg husker overhodet ikke når jeg hadde mensen sist. Det er vel kanskje rundt 4 uker siden eller noe. Etter siste svangerskap har mensen vært svært uregelmessig, og det har ofte gått to måneder mellom. I dag var jeg kvalm da jeg våknet, og tenkte at jeg da bare kunne ta en test, siden det er en stund siden mensen. Testen var svakt positiv. Hva i all verden gjør jeg nå? Jeg er jo klar over at det kan være bare et egg som har streifet borti eller noe sånt. Jeg føler meg overhodet ikke gravid, og jeg pleier merke det ganske kjapt, blir kvalm, får vondt bekken osv.

    Vi kan overhodet ikke få fler barn. Jeg blir så dårlig i bekkenet når jeg er gravid, ble nesten helt ødelagt sist så jeg ser ikke for meg et svangerskap til. Vi har jo tre fra før, hvor minste er kronisk syk. Ikke har vi råd heller, jeg er midt i studiene og det samme er min mann.

  2.  
  3. #2
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    May 2002
    Meldinger
    10,954

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Kunne nesten høres ut som meg dette... Vel, jeg ble gravid med kobberspiral for snart 2 år siden. Jeg rakk ikke tenke mer over det før jeg fikk mensen alikevel. Kroppen ordnet altså opp selv

    Det beste du kan gjøre er vel å få deg en legetime og ta det der fra.



  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Har aldri hørt om "egg som har streifet borti", men jeg synes det høres lurt ut å gå til legen.
    Lykke kommer i mange størrelser!

  5. #4
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,433

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Jeg ble gravid tross kobberspiralen for år tilbake. Fjernet den i uke 6 og det gikk helt fint. Tiril er nå blitt 6 år og klar for skolen til høsten.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  6. #5
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Jeg har regnet litt etter. Tror siste mens var rundt 30. mars. Testen var klart positiv, med en svak strek. Hvor kjapt bør jeg komme meg til legen? Bør jeg vente ei uke minst for å se om kroppen ordner opp selv? Det er helt utelukket å fullføre et evt svangerskap.

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Jeg har regnet litt etter. Tror siste mens var rundt 30. mars. Testen var klart positiv, med en svak strek. Hvor kjapt bør jeg komme meg til legen? Bør jeg vente ei uke minst for å se om kroppen ordner opp selv? Det er helt utelukket å fullføre et evt svangerskap.
    Hvorfor vente? Hvis jeg var deg ville jeg fått meg en legetime snarest.

    Lykke til!
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

  8. #7
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sitat Opprinnelig postet av lex Vis post
    Har aldri hørt om "egg som har streifet borti", men jeg synes det høres lurt ut å gå til legen.
    Dette er veldig vanlig, altså at det befruktede egget "streifer" borti livmorslimhinna uten å feste seg skikkelig. Noen ganger er det så lite at man ikke engang får positiv test, mens andre ganger får man positiv test som blir negativ igjen ganske raskt. Det kalles kjemisk graviditet.

    HI: Om det er en krise å bli gravid, hvorfor har du fått kobberspiral? Den er langt mindre sikker en minipiller. Nå har det nå da åpenbart skjedd noe, men velg ikke dette igjen

    Få deg en time hos legen så fort du kan og få dette sjekka opp enten det nå viser seg at du er gravid eller ei. Tenker du å ikke fullføre, trenger du mange steder landet over ikke å gå til legen før du skal på sjukehuset. Sjekk med gynekologisk poliklinikk på sjukehusene du tilhører - loven sier at det ikke kreves henvisning i slike tilfeller, men dessverre følger ikke alle sjukehus dette. Det skal være mulig å ringe gynekologisk poliklinikk selv for å få forundersøkelse til abort, og har du bestemt deg der og da kan du få første tablett samme dag av en medisinsk abort om det er hva du ønsker. Der vil man også kunne forholde seg til spiralen din og fjerne den på forundersøkelsen. Grunnen til at man ikke skal trenge å dra til legen først er fordi man vil unngå "smør på flesk", minst mulig belastning på kvinnen og for å spare tid.

  9. #8
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Jeg har regnet litt etter. Tror siste mens var rundt 30. mars. Testen var klart positiv, med en svak strek. Hvor kjapt bør jeg komme meg til legen? Bør jeg vente ei uke minst for å se om kroppen ordner opp selv? Det er helt utelukket å fullføre et evt svangerskap.
    Du kan ta direkte kontakt med gynekologisk poliklinikk på sykehuset. Trenger ikke henvisning. I og med at du er såpass kort på vei kan du anta at ventetiden er ca 2 uker før du får time så det er like greit å bestille time med en gang.

  10. #9
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Dette er veldig vanlig, altså at det befruktede egget "streifer" borti livmorslimhinna uten å feste seg skikkelig. Noen ganger er det så lite at man ikke engang får positiv test, mens andre ganger får man positiv test som blir negativ igjen ganske raskt. Det kalles kjemisk graviditet.

    HI: Om det er en krise å bli gravid, hvorfor har du fått kobberspiral? Den er langt mindre sikker en minipiller. Nå har det nå da åpenbart skjedd noe, men velg ikke dette igjen

    Få deg en time hos legen så fort du kan og få dette sjekka opp enten det nå viser seg at du er gravid eller ei. Tenker du å ikke fullføre, trenger du mange steder landet over ikke å gå til legen før du skal på sjukehuset. Sjekk med gynekologisk poliklinikk på sjukehusene du tilhører - loven sier at det ikke kreves henvisning i slike tilfeller, men dessverre følger ikke alle sjukehus dette. Det skal være mulig å ringe gynekologisk poliklinikk selv for å få forundersøkelse til abort, og har du bestemt deg der og da kan du få første tablett samme dag av en medisinsk abort om det er hva du ønsker. Der vil man også kunne forholde seg til spiralen din og fjerne den på forundersøkelsen. Grunnen til at man ikke skal trenge å dra til legen først er fordi man vil unngå "smør på flesk", minst mulig belastning på kvinnen og for å spare tid.
    Grunnen til at jeg valgte dette, er at jeg ikke tåler hormonprevensjon. Spiralen har fungert fint helt til nå. Jeg blir ikke lett gravid heller. Men har hatt endel menssmerter og store blødninger samt småblødninger på grunn av spiralen, så vi har for en liten stund siden bestemt oss for at mannen skal sterilisere seg. Han har dog ikke bestilt seg legetime enda.

  11. #10
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Du kan ta direkte kontakt med gynekologisk poliklinikk på sykehuset. Trenger ikke henvisning. I og med at du er såpass kort på vei kan du anta at ventetiden er ca 2 uker før du får time så det er like greit å bestille time med en gang.
    Dette er ikke helt korrekt. Det er en del sjukehus som krever henvisning, men ikke alle. Man bør altså være forberedt på at noen krever dette så mange ikke bare ringer og får seg en overraskelse

  12. #11
    Egen erfaring
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Dette er ikke helt korrekt. Det er en del sjukehus som krever henvisning, men ikke alle. Man bør altså være forberedt på at noen krever dette så mange ikke bare ringer og får seg en overraskelse
    OK, jeg snakket av egen erfaring.

  13. #12
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Man kan da velge kobberspiral om man ikke vil bli gravid, kjære vene! Ingen prevensjon er 100% untatt avholdenhet. Kobberspiral er et sikkert alternativ. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for det valget iallefall.

    Ta kontakt med fastlegen så raskt som mulig, en positiv test er positiv om den er svak eller ikke. Du er gravid, og om du ikke trenger betenkningstid på hva du skal gjøre bør du sette igang prosessen relativt raskt. Du sier du har uregelmessige blødninger, og kan i værste fall være lenger på vei en 4 uker.


  14. #13
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Hvordan går det?

    Jeg har kobberspiral, og føler meg slett ikke trygg. Det ville jeg ikke gjort uansett hva jeg hadde valgt av prevensjon. Så vi hopper av i svingen i tillegg, og bruker sikre perioder.
    Jeg tåler heller ikke hormoner.


  15. #14

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sikkert et dumt spm, men kan hun ta en ny test som kan bli sterkere, eller vil den være svak hver gang?
    Synes det var interresant med å "streife borti". Har ikke hørt om det.
    Masse lykke til!

  16. #15
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Jeg vil anta at testen blir svakere/negativ, og mensen kommer?

  17. #16
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Sitat Opprinnelig postet av Helenemor Vis post
    Sikkert et dumt spm, men kan hun ta en ny test som kan bli sterkere, eller vil den være svak hver gang?
    Synes det var interresant med å "streife borti". Har ikke hørt om det.
    Masse lykke til!
    Det står litt her:

    Kjemisk graviditet: Visse komplikasjoner i graviditeten kan gi en svak strek. Noen ganger kan et befruktet egg feste seg til livmoren. En morkake utvikler seg i løpet av seks dager og starter med å frigi hCG-hormoner. Når du så tar en graviditetstest, og fordi det er for tidlig, vil du få en svak strek. Du skal så vente noen dager før du tar en ny test. Denne gangen får du et negativt resultat – det betyr at du har hatt en tidlig abort. Om du derimot ikke har tatt en graviditetstest kan du ha vært fullstendig uviten om hva som har skjedd. Det er estimert at 50% av befruktede egg ikke klarer seg, og at 15% av oppdagede graviditeter ender med abort – så det er veldig vanlig.
    Når man har feks kobberspiral, er hensikten med denne å gjøre at et evt befruktet egg ikke fester seg til livmorslimhinna eller at et egg som fester seg, "sitter dårlig" så det løsner igjen. Altså en veldig, veldig tidlig spontanabort. Mange ganger får man ikke engang positiv test, men man kan få positiv test for deretter å få mensen 1-2 uker "forsinka". En veldig tidlig abort kalles kjemisk og ikke spontan abort. Jeg har hatt flere i uke 5+ (5 fullegåtte uker, inne i 6. uke) og de har vært på grensa mellom kjemisk og spontan ifht legene. Noen sier at før hjertet slår, er det kjemisk, men her er det ulike meninger ute og går. En veldig tidlig SA er at egget "streifer borti", men ikke fester seg godt nok og vandrer videre på livets vei.

    Testen vil altså bli negativ igjen etter hvert og noen ganger veldig raskt.

  18. #17
    Hovedinnlegger
    Gjest

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Jeg tok en ny test 3 dager etterpå, den var litt svakere. Ny test for et par dager siden, den var helt blank. Så det var nok heldigvis bare et streif, selv om testen ikke var så veldig svak (jeg så tydelig en klar strek, kanskje halvparten så intens som kontrollstreken). Har fremdeles ikke fått mensen enda. Mannen skal nok få sterilisere seg ja, dette vil jeg ikke skal skje fler ganger.

  19. #18
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Ikke for å skremme deg, men jeg hadde også svake og blanke tester da jeg var nygravid med førstemann. Jeg trodde ikke mine egne øyne og testet febrilsk hver dag og gjerne to ganger om dagen. En av testene var helt blank og de andre veldig svake. Til slutt måtte jeg ta en pause noen dager og testet på nytt ca 1 1/2 uke etter uteblitt mens. Veeeldig svak, men positiv. Resultatet blir 5 år i disse dager.

    Du sier du fortsatt ikke har fått mensen........Jeg ville ha bestilt meg en time hos gynekolog eller bedt fastlegen henvise til gyn.pol på sykehuset, bare for å være på den sikre siden.
    2006 2008

    Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.


  20. #19
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Men er ikke dette litt av essensen i det med kobberspiral da? Den har jo ikke fokus på at man ikke får eggløsning, og ikke heller at man ikke blir gravid (som i at egg- og sædcelle smelter sammen) - det er jo at det befruktede egget ikke fester seg at spiralen virker mest på. Så ikke usannsynlig at dette skjer flere ganger (slik jeg har forstått teorien).
    Bitteliten kom Januar 2010

    Lille skatt 2006

  21. #20

    Sv: Herregud. Gravid med kobberspiral? Hva nå?

    Takk for forklaringen, Berta!
    Fint at det mest sannsynlig er falsk alarm, men hvis du ikke pleier å gå på overtid med mensen, ville jeg også gått til legen

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

    Lignende diskusjoner

    1. Har du blitt gravid med kobberspiral?
      Av Lavidamor i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 35
      Siste melding: 28-05-2011, 14:42
    2. Gravid med kobberspiral?
      Av Fru kobber i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 1
      Siste melding: 21-04-2007, 16:55
    3. Kobberspiral og gravid
      Av Venter på neste mens i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 1
      Siste melding: 24-01-2005, 23:17
    4. Gravid med kobberspiral?!!!???
      Av Tidl. bruker i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 22
      Siste melding: 15-12-2004, 11:07
    5. Gravid med kobberspiral?
      Av Unregistered i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 8
      Siste melding: 21-09-2002, 12:07

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine