+ Svar på diskusjon
Side 2 av 3
FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50

Diskusjon: Flere som sliter med amminga?

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

Sv: Flere som sliter med amminga?

Sitat Opprinnelig postet av D.F Vis post
    Er det dumt å gi tillegg av MME hver gang etter amming? For jeg får nemlig ikke pumpet ut nok morsmelk til å gi som tillegg etter amming, blir vel kanskje en gang om dagen jeg kan gi MM i tillegg på flaske. Kjøpte meg amme te idag, får se om det er til noe hjelp
    Må du gi henne noe etter amminga? Det beste er jo å la henne suge og suge, og prøve å stole på at puppene klarer jobben, men har skjønt at hun da ligger og småspiser. Enn om du bærer henne litt i sjal, slik at hun sovner og sover godt ei stund. Da kan det hende appetitten er større når hun våkner. Itillegg vil hun kanskje være tørst, siden det er godt og varmt inne i sjalet.
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

Jeg personlig synes ikke det er dumt siden jeg gjør det selv....får som deg også bare pumpet til ca et tileggsmåltid...En mett unge er det viktigste selvom jeg selv synes det er ille å ikke kunne fullamme snuppa!
    Men jeg har gjort det etter anbefaling av helsesøster og fikk en mer fornøyd unge...Nå lurer jeg på om jeg har fått sopp på brystvortene og er redd det kan ødelegge ammingen helt...det er helt SYKT vondt når hun spiser og etterpå:-(

Jeg har også begynt å drikke ammete i håp om at jeg skal få mere melk! Her spiser hun fortsatt ofte men jeg kan strekke det til 2 timer mellom...Og hun får som regel alltid brystet først og spiser da mellom 20-45 min på hver før hun får tilegg.
    Livet må gå videre...

VIP-Medlem
    Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

Svellen- Her er det umulig med sjal eller bæring i det store og hele storsett fordi hun lukter puppen og da bare blir mer desperat og styrer veldig...Det går litt bedre når pappan bærer men han er jo på jobb hele dagen...Og igjen må jeg påpeke at det viktigste er en mett unge
    Livet må gå videre...

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Nå bare skriver jeg litt, ikke direkte til deg Snurreline, mest noen ammetanker fra meg.

En ting som forresten er veldig viktig å huske på når det gjelder ammingen er at mors følelser at direkte innvirkning på melkeflyten. Er man trist, lei eller redd(for eksemplel for at babyen ikke får nok mat) og man da produserer adrenalin i kroppen så hindrer det faktisk utdrivningen av melken. Det sitter i kroppen i omtrent fem minutter og det er klart om dette er noen man tenker mye på så vil det jo også kanskje kunne hemme utdrivingsrefleksen en god del. Det blir en ond sirkel.

Jeg syntes det er rart at helsesøster syntes at det er for mye amming(vi er ikke midt inni juni engang og dette er snakk om juni barn), i begynnelsen kan det jo være veldig mye amming. Det er jo veldig individuelt og kan være veldig stor forskjell fra barn til barn. Det beste for de små er jo fri tilgang til puppen i en start, magensekken er jo ikke større enn en fingerbøl når de blir født så at de er ofte sultne er ikke rart.

Jeg har ingenting i mot tillegg(!) eller å gi flaske men når man gir dette så vil man jo minske melkeproduksjonen.

Snurreline: Har du prøvd å ta noen dype knebøy med barnet i sjalet? Det er ofte veldig søvndyssende
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Piamor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    på landet
    Meldinger
    4,132

Jeg tror også det ligger psykisk dette med ammingen.Denne gangen er jeg mere sliten og har ikke særlig "aleinetid" eller tid til lange ammekosestunder slik jeg har hatt før.

Jeg begynner på tirsdag med å "omstille" meg. Da SKAL hver amming ta min 30min,ikke mere erstatning,jeg skal samsove med frøkna og hun skal få mat hver gang hun så mye som klynker. Prøver dette i noen uker,men blir ikke ammingen mindre stressende,så tror jeg snuppa har bedre av en oppegående og ikke fult så stresset mamma enn det motsatte.Dessuten blir det jo knallbra barn av de som får flaske (mme) å
    Verdens stolteste mamma til 03 & 07 og 2011

For å forstå dine foreldres kjærlighet må du få barn selv

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Jeg er delvis flaskebarn selv og jeg føler meg relativt oppegående

Jeg tror det er lurt som du sier, Piamor, gi ammingen full fokus en tid og se hvordan det går og ta så en avgjørelse derfra.

Må si at jeg denne gangen har gitt pupp ved hvert et klynk og jeg ser bare når jeg pumper at det er himmelvid forskjell fra ammingen med førstemann. Selv om man aldri skal sammenligne pumpingen med hva barnet faktisk klarer å få ut selv(de suger mye bedre enn en pumpe) var jeg sjeleglad om jeg klarte å få skviset ut så mye som 60 ml totalt fra begge brystene med førstemann nå fyller jeg glatt en pose på 150 ml.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Piamor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    på landet
    Meldinger
    4,132

150 ml er jo mye da

når jeg pumper får jeg ut mellom 40-100ml.Den ene puppen produserer nesten ikke melk da frøkna kun liker høyre puppen men vi jobber med saken.Tilbyr venstrepuppen først osv.

Med førstemann så pumpet jeg lett en hel flaske på 250 ml og fryseren ble fort full.Har ikke frysi ned s¨å mye som en dråpe nå.Alt går i frøkna og enda så virker hun sulten.Hun får en helt annen ro når hun får ca 100 mme,enn ved amming.desverre.
    Verdens stolteste mamma til 03 & 07 og 2011

For å forstå dine foreldres kjærlighet må du få barn selv

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    12

Hvordan klarer dere å få ut så mye som 150 ml? For meg er det HELT umulig. Må liksom sliiiite for å få ut 10 ml fra venstre pupp og 30 fra høyre pupp.

Jenta vår er visst ikke fornøyd med kun amming, ammet ca 45 min istad men da sugde hun ikke effektivt men likevel ble hun hysterisk etter amming og nektet mer å ta pupp, og hun ble fornøyd med en gang hun fikk flaske. Skjønner ikke hvordan jeg kan få henne til å suge mer fra pupp, synes det er så slitsomt å måtte gi flaske hver gang jeg har ammet for så å pumpe leenge for å få ut litt melk.

Skal til helsesøsteren på onsdag så er spent på om hun har gått opp i vekt nå

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lykkelig77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Harestua
    Meldinger
    2,495

Re: Sv: Flere som sliter med amminga?

Sitat Opprinnelig postet av D.F Vis post
    Hvordan klarer dere å få ut så mye som 150 ml? For meg er det HELT umulig. Må liksom sliiiite for å få ut 10 ml fra venstre pupp og 30 fra høyre pupp.

Jenta vår er visst ikke fornøyd med kun amming, ammet ca 45 min istad men da sugde hun ikke effektivt men likevel ble hun hysterisk etter amming og nektet mer å ta pupp, og hun ble fornøyd med en gang hun fikk flaske. Skjønner ikke hvordan jeg kan få henne til å suge mer fra pupp, synes det er så slitsomt å måtte gi flaske hver gang jeg har ammet for så å pumpe leenge for å få ut litt melk.

Skal til helsesøsteren på onsdag så er spent på om hun har gått opp i vekt nå
    Dette høres kjent ut.. Mitt første barn kunne ligge og suge på puppen 24 timer i døgnet hvis hun fikk lov. Jeg hadde da akkurat nok melk til henne. Dette barnet som er 11,5 uker gammelt, vil KUN ligge ved puppen så lenge det kommer mye melk. Med en gang det begynner å bli tomt så slipper hun og nekter å suge mer. Det fører til kort ammetid, liten produksjon og det hele blir en ond sirkel. I tillegg nekter hun å spise fra høyre bryst hvis vi ikke ligger i senga og den er 1/3 så produktiv som venstre bryst nå..

Jeg føler meg skikkelig utilstrekkelig som ikke har nok melk til barnet mitt Fornuften tilsier jo at det er tullete for jeg har virkelig prøvd alt som kan prøves og litt til. Jeg har prøvd Afipran, ammete, vørterøl, amme 2 ggr i timen på dagen og flere ganger om natten, lest side opp og side ned om amming, snakket med 5! ammehjelpere + helsesøster og ikke noe fungerer bra nok.. Jeg har hatt litt mm i fryseren som hun har fått på flaske 2 ggr om dagen den siste uken, men nå begynner det å ta slutt og da må jeg bare gi henne mme hvis hun ikke blir mett av det jeg kan gi henne.

Det føles veldig rart at amminga gikk knirkefritt med første barnet og så er det så vanskelig med andre..
    Stolt mamma til Alva, født 14. april 2008 og Vera, født 24. mars 2011

"Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage
    of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively
    short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever."

VIP-Medlem
    Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

Her holder jeg nå på å gi opp... det var for tidlig å hoppe i taket skjønner jeg...Problemet her er ikke at knøtta ikke tar puppen for det gjør hun med glede. Hun kan ligge å patte døgnet rundt men det er også det hun stortsett gjør...patter...kan heller ikke høre hun svelger så mye...huns velger i starten så langt opphold før hun svelger igjen...kan det være utdrivningsrefleksen som er treig?

Når jeg pumper så må jeg pumpe noen minutter før det kommer litt...så stopper det helt opp i 5-6 min før det kommer igjen...

I dag ble det ihvertfall et måltid uten tilegg...da lå hun 50 min på venstre og 30 på høyre...hun skrek da jeg la henne i vogna men sovnet etter vi hadde trillet i 3-4 min. Da sov hun 2,5 time ca...

Er i ferd med å gi opp...jeg som virkelig ville fullamme denne gangen...
    Livet må gå videre...

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Snurreline: Det kan jo være at utdrivingsrefleksen er treg, har du forsøkt å håndmelke litt først slik at melken kommer også legge til babyen? Ellers så finnes det jo nesespray og slikt som hjelper utdrivningrefleksen i gang

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Når det gjelder melkemengde så går det jo an å forsøke å pumpe seg hver tredje time(det må man også gjøre om natten) i en uke eller så og se hva som kommer ut av det. En dag eller så er nok ikke nok for å få opp produksjonen.

Ellers så finnes det jo noen få som også ikke får til å amme av forskjellige grunner og da har man jo MME som også er et fint alternativ når man har forsøkt det man kan med ammingen. Man skal jo gjerne kose seg med babyen også

Seniormedlem
    Rhiina sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,848

Snurreline kjedelig at du sliter sånn med ammingen.
    Men suger knøttet effektivt?
    Hvis ikke ville jeg ha prøvd å holde på med knøttet, altså fingrene, stryke under føttene nedover ryggraden osv.
    Det hjelper i alle fall her for å få henne til å suge og ikke bare ligg å kose.

Finnes nesespray som Helene sier, men da må du til legen for å få resept på det, som du henter ut på apotek.
    Den prøvde jeg med nr 2 og fungerte veldig bra, da sleit jeg med ene puppen for han hadde kiss og tok det ene brystet veldig dårlig.
    Ellers går det an å håndmelke/pumpe til du får utrivning refleksen for så å legg til babyen.

Går an også å dra til noen som driver med ammehjelp for å se om de har noen tips til deg.
    februar 05 ~ mars 07 ~ Frøkena 2 juni 2011

VIP-Medlem
    Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

Når jeg håndmelker så kommer det nesten med engang men virker som om det stopper opp etter en liten stund.
    Det er kjedlig å slite sånn, jeg blir så frustrert selvom jeg vet godt at det ikke er noe nederlag å gi tilegg...1 måltid hitill i dag uten tilegg .
    Det er det som er problemet Rhiina, hun suger ikke så effektivt...hun sovner ofte og det hjelper minimalt å gni,stryke osv...hun storkoser seg ved puppen og selvom hun er supersulten så gjør det henne tydligvis ingenting å bare ligge å patte. Hun blir sjeldent urolig ved brystet, dem gangene hun har blitt det har det vært pgav magevondt!

Jeg har sendt en mail til en ammehjelper og venter på svar nå...ellers vet jeg ikke hva annet jeg kan gjøre...kan jeg drikke mer en 2 kopper med slik ammete om dagen?
    Livet må gå videre...

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Hun kan ikke ha for stramt tungebånd da?

VIP-Medlem
    Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

Usikkert...men skal på 6 ukers kontrollen den 22 juni så kan jo be legen sjekke det da...Kan det gjøre at hun ikke suger effektivt?
    Livet må gå videre...

VIP-Medlem
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

Sitat Opprinnelig postet av Snurreline Vis post
    Usikkert...men skal på 6 ukers kontrollen den 22 juni så kan jo be legen sjekke det da...Kan det gjøre at hun ikke suger effektivt?
    Det vil jeg tro. Tungen til barnet kommer jo ut av munnen og under areola når barnet dier. Brystvorten skal langt bak på tungen.
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Ja, det kan gjøre gjøre det vanskelig for barnet å suge.

Seniormedlem
    Rhiina sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,848

Jeg har fått beskjed om at de ikke lenger klipper stramt tungebånd.
    Jeg selv fikk klipt mitt når jeg var lita.
    februar 05 ~ mars 07 ~ Frøkena 2 juni 2011

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

For kort eller for stramt tungebånd

Kan ikke finne informasjon som tilsier at det ikke lenger blir gjort.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 3
    FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Sliter sånn med amminga..
      Av ilenna i forum September
      Svar: 11
      Siste melding: 26-10-2009, 21:40
    2. flere som sliter med ammestillinger?
      Av escada i forum Amming og flaske
      Svar: 3
      Siste melding: 22-05-2009, 20:17
    3. Er det flere som fortsatt sliter med...
      Av Moskus i forum Oktober
      Svar: 22
      Siste melding: 05-02-2007, 11:52
    4. Flere som sliter med ammingen
      Av Bambi i forum August
      Svar: 45
      Siste melding: 26-08-2006, 15:57
    5. Er det bare meg som sliter med amminga?
      Av Pusa i forum September
      Svar: 12
      Siste melding: 29-11-2005, 12:39

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine