+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: PC bruk i skolen?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    roxette sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Jørpeland- Rogaland
    Meldinger
    3,011

PC bruk i skolen?

Hvor mye pc erfaring bør 6 åringene ha, når de begynner på skolen? Hvor tidlig begynner de å bruke pc, og hvor mye brukes den?

Når bør barna ha egen pc hjemme?
    Jente,22.01.06, Gutt, 15.03.07, Jente 02.01.2009.

Tidl. bruker
    Gjest

Sv: PC bruk i skolen?

Barna må strengt tatt ikke kjenne til bruken av en PC før de begynner på skolen, men klart det er en fordel at de er noe trygge på bruken av en PC. Ungene her fikk en gammel stasjonær PC jeg hadde satt opp 8 mnd før skolestart som de brukte Josefine på. De bruker PC ukentlig allerede fra 1. klasse på skolen her og jeg tror nok det er gjengs over. Skolen har mange læringssider som feks forlagene har lagt ut, og som er knytta opp mot lærebøkene. Det er mest denne bruken skolen har, at læring skal være variert og på mange måter fordi det viser å gi best læring så de bruker PC bla på stasjoner som en del av læringa.

Barna oppfordres også til å bruke de samme nettstedene hjemme til læring, leik og spill.

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,491

Det er veldig individuelt hvor mye skolene bruker pc. På den forrige skolen til snuppa brukte de mye pc allerede fra skolestart. På den nye bruker de ikke fullt så mye. Her fikk barna egen laptop da de var 5-6 år, men det beror vel mer på fars interesser enn noe annet Men de brukes flittig til mye forskjellig. Har man en pc som barnet kan bruke til evt lekser og oppgaver på pc så trenger de jo ikke egen før de blir ganske store.

Mitt inntrykk (fra begge skolene) er at man ikke trenger å kunne noe på forhånd, som med alt annet som skal læres av fag
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Her ble også PC tatt i bruk i undervisningen fra og med første klasse. Andreklassingen min får også lekser på et nettsamfunn for skolen (Itslearning.no), så hun er helt avhengig av en PC av nyere dato hjemme. Jeg er gift med en nerd, så akkurat den biten ble ikke noe stort problem her i heimen (Her brukes min PC hvor snuppa har en egen bruker med begrensede rettigheter)

Barna fikk full opplæring i bruken, så de trengte ikke å ha noe særlig kunnskap på forhånd. Men det blir helt klart lettere å bruke PC på skolen hvis man har en del av "basiskunnskapen" inne fra før av.
    2003 2011

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

Det er nok ikke noe krav at de bør kunne noe om pc før skolestart, men det er jo klart en fordel. Alle mine barn bruker pc, det ene barnet har en egen laptop, og så har de to stasjonære på deling. Den ene er ikke tilkoblet nett, men brukes bare for spill som Josefine, og til å skrive historier. (mine elsker å skrive historier selv) Den andre stasjonære er tilknyttet nett, ingen restriksjoner på den, men jeg overvåker bruken nøye.
    Skolen bruker endel pc, og nå det siste året også til lekser via MLG for skolene i kommunen. Her får de sin egen mailadresse, og de lærer å sende mail med bilder etc. Det er også god opplæring på trygg nettbruk.
    Mamma til 5 jenter -99 -01 -02 -04 -06

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,747

Her er data og it aktivt i bruk allerede fra første klasse og de leverer inn oppgaver på fronter. Våre barn var kjent med pc bruk fra før både hjemme og fra bhg. På skolen har alle klasserom egne datamaskiner i tillegg til at skolen har et datarom. De bruker også smartboard aktivt i undervisningen og barna får oppgaver på pc i undervisningstiden.

Her forutsettes det at husstanden har tilgang til internet og pc da all informasjon til hjemmet legges ut på fronter.

Jeg synes absolutt det er en fordel at barna har noe datakunnskap før de starter på skolen men det er ingen krav om det.
    Våre eldste har hver sin laptop, minstemann bruker Ipad mye til kunnskapspill og lek og lær- spill.
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    charlie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    4,905

eldste er nå ferdig i 2. klasse, og det har ennå ikke vært noe behov for hennes del for å disponere pc, internett eller lignende hjemme for skolearbeid.

de bruker pc på skolen, og lærer å logge seg på og bruke det de trenger der.

det er info på nett for foreldre, men det kommer også med ranselpost i sekkene, så det er ikke noe must for foreldrene heller.
    hilsen fra

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
    http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie

Tidl. bruker
    Gjest

Når det gjelder PC til hjemmebruk, har skolen vår brukt PC oppgaver allerede i første klasse, og i andre klasse har de lekser på data hver eneste uke. De er også aktive av It's learning, klasserom på nett med viktig kommunikasjon som foregår der og lekser på nettsider knyttet opp mot lærebøkene, feks øve på gloser på nett, gjøre norsk- og matteoppgaver på nett og svare på meldinger og sende meldinger selv til lærerne.

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,500

Jeg var på foreldremøte forleden for min kommende førsteklassing og fikk da beskjed om at det var lurt å la barnet bruke pc'en, ikke bare til spill, men til å skrive på. Skal derfor kjøpe meg ny nå i sommer, for min nåværende har tastaturet slitt av slik at man ikke ser bokstavene (jeg vet hvor de er).
    05
    08

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

Sitat Opprinnelig postet av charlie Vis post
    eldste er nå ferdig i 2. klasse, og det har ennå ikke vært noe behov for hennes del for å disponere pc, internett eller lignende hjemme for skolearbeid.

de bruker pc på skolen, og lærer å logge seg på og bruke det de trenger der.

det er info på nett for foreldre, men det kommer også med ranselpost i sekkene, så det er ikke noe must for foreldrene heller.
    Samme her, bortsett fra at eldste er ferdig i 1.klasse nå snart
    April-04 August-07 : 03.06.10

Lignende diskusjoner

1. Gå til skolen..
    Av Bekymret i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 4
    Siste melding: 24-08-2010, 02:21
  2. Gå alene til skolen...
    Av Strikkis i forum 2006 og eldre barn
    Svar: 13
    Siste melding: 27-11-2009, 10:42
  3. Jeg, mobbet og utstøtt på skolen. Hva med mine barn i barnehagen og på skolen?
    Av Eks-Mobbeoffer i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 6
    Siste melding: 15-09-2005, 10:57
  4. Skolen gav seg!!
    Av Irk i forum 2006 og eldre barn
    Svar: 7
    Siste melding: 06-05-2005, 09:53
  5. Sov du på skolen?
    Av rettesnoren i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 141
    Siste melding: 18-02-2003, 09:40

Sosiale Bokmerker