+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: AAP?

Uregistrert
    Gjest

AAP?

Hvor lenge kan man gå på atføringspenger?

Sambo har vært sykemeldt i et år nå og går nå over på AAP (66% av sin ordinære lønn tror jeg)

Han går hjemme pga psyken. Han blir ikke noe bedre. Bare går hjemme dag inn og dag ut. Jeg tenker han kunne ha godt av å komme seg litt ut, men han sier han ikke kan jobbe noe for da mister han AAP.

noen som har peil?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,579

Re: AAP?

Han vil få et tiltak via AAP for å komme seg ut Det blir en del av hans AAP plan. (aktivitetsplan, ingen skal sitte pasivt på aap uten behandling)

Det er mulig å jobbe ved siden av AAP, men da blir han trukket pr dag (dagssats) han jobber fordi han da ikke er tilgjengelig for tiltak.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    olebrumm sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,327

Sv: AAP?

Han kan få praksisplass gjennom nav når han går på AAP, da kan han velge selv hvor mye han vil jobbe. AAP er jo for å finne arbeidsevnen, hvor stor arbeidsevne en har osv. Tror også han kan jobbe noen timer pr uke uten at det går utover pengene, er ikke helt sikker her men mener det er sånn. Jeg går selv på AAP og skal endelig ut i praksis igjen til høsten.
    Jeg har gått på AAP i ca 15mnd, men har innvilget 9mnd til.
    Jentene 07 og 09

Uregistrert
    Gjest

Jeg begynte på Attføring i 2005, gikk så over til AAP og går fortsatt på AAP. (Dvs, 6 år)
    Jeg begynner på skole til høsten nå.

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Mener han kan jobbe litt. Da krysser han vel bare av for de aktuelle dagene han har jobbet, og muligens hvor lenge. Ta en tlf til NAV og sjekk helt sikkert!
    Snuppa 04
    Lillemann 07

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,020

Sitat Opprinnelig postet av Tuppesjura Vis post
    Mener han kan jobbe litt. Da krysser han vel bare av for de aktuelle dagene han har jobbet, og muligens hvor lenge. Ta en tlf til NAV og sjekk helt sikkert!
    Det er sånn. Du krysser bare av for at du ikke har vert syk, også fyller du inn hvor mange timer du har jobbet.
    Lita, 01 og 04

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emmami sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bergen, vel
    Meldinger
    5,885

Det geniale med AAp er jo nettopp at man kan jobbe len del og bare bli trukket for den tiden man jobber. Selv om man ikke får trygd for den tiden man jobber, kommer man jo ut i pluss, fordi lønnen vanligvis er bedre enn trygden. En veldig god måte å få prøvd seg frem i arbeidslivet, man kan jobbe så mye man klarer og allikevel ha AAP å falle tilbake på.
    + = 1997 og 2005

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    aja sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Indre Enfold
    Meldinger
    2,720
    Blogginnlegg
    2

AAP kan gis inntil fire år. Når man har AAP kan man jobbe inntil 50% ellers faller trygden bort.
    Når/hvis man får vedtak om AAP, så må man levere timeliste til NAV hvor man har krysset av for aktiviteter/jobb, og antall timer per uke. Dette gjøres hver 14. dag.
    Informasjon om dette vil følge med vedtaket.

Det er forskjellige årsaker til at man trenger AAP. I mitt tilfelle er det fordi et år ikke er nok til å komme tilbake i full jobb, men trenger å forlenge SM-perioden litt til. Jeg skal da jobbe 50%, og får AAP for resten.
    For de som ikke er i jobb, så vil NAV (etter eget utsagn, vet ikke om dette faktisk skjer i praksis) bidra med arbeidssøking, kurs, omskolering, arbeidstrening osv. Jeg har vel liten tro på at dette faktisk skjer da vi har veldig negativ erfaring med NAV-systemet her i heimen.

Les mer om AAP her:
    http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+hel...klaringspenger
    aja og go'gutta S -00 og M -02

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,491

Sitat Opprinnelig postet av Emmami Vis post
    Det geniale med AAp er jo nettopp at man kan jobbe len del og bare bli trukket for den tiden man jobber. Selv om man ikke får trygd for den tiden man jobber, kommer man jo ut i pluss, fordi lønnen vanligvis er bedre enn trygden. En veldig god måte å få prøvd seg frem i arbeidslivet, man kan jobbe så mye man klarer og allikevel ha AAP å falle tilbake på.
    Signerer

Vet at enkelte kommuner også har tilbakeføringsopplegg for syke, og også opplegg spesielt for psykisk syke. Har hørt at Oslo har et 12 ukers opplegg bl.a. hvor man følges av et tverrfaglig team et visst antall timer i uken. Endel fysisk trening sammen med fysio, men også andre ting. En kompis har bare godt å si om det opplegget som han følger

Du kan også være med ham til legen hvis han synes det er ok, og så kan dere diskutere ting i fellesskap. Evt så kan du snakke med legen på egenhånd eller sende ham et brev der du ytrer dine bekymringer. Han kan selvsagt ikke si noe om din mann, men han kan lytte.

Lykke til og god bedring til din mann.
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg