+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Uregistrert
    Gjest

Bidrag til en 16 åring...

Har ett spørsmål.

Har en sønn som begynner på videregående nå. Altså 16 år.

Han skal flytte for seg selv. Skal da både mor og far betale bidrag til han?
    Og hvordan kan man regne det ut?

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

Sv: Bidrag til en 16 åring...

Jeg kan bare fortelle hvordan jeg ville gjort det ,og hva mine veninner har gjort med sine barn..
    De som har ungdommen boende hos seg mottar bidrag, ungdommen får stipend og får suplert penger hjemmefra.
    Mine 2 eldste bodde hjemme de 3første årene de gikk videregående. De fikk stipend, og jeg fikk bidrag fra deres pappa. Så betalte jeg bøker, pappan betalte tlf. Vi delte utgiftene, slik at ungdommene slapp lån.
    De minste mine må reise bort på skole, hadde jeg motatt bidrag hadde jeg ikke gitt allt til ungene.. Man ser jo hva de trenger hjelp med, de trenger jo til husleie ,strøm, buss, lommepenger,bøker, mat, event skolepenger,tlf, penger til reise fra/til hjemmet.. Pluss at en 16åring bør jo ha rommet sitt hjemme enda mange år.. De er jo ikke akkurat voksen som 16 åringer.
    så man tar det etterhvert mener jeg
    Stolt mamma til 4 gutter og ei lita prinsesse..

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    aja sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Indre Enfold
    Meldinger
    2,720
    Blogginnlegg
    2

I følge NAV, så kan barnet kreve bidrag fra både mor og far når de er elever på vgs (uansett over/under 18år) og bor for seg selv.
    Dette har det vært store overskrifter om tidligere i vår. Men du må ikke så fremt barnet ikke setter frem krav via NAV.

Les mer om saken her: http://www.stortinget.no/PageFiles/2...201011-357.pdf
    aja og go'gutta S -00 og M -02

Seniormedlem
    Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

Jeg synes det høres forferdelig ut at barna kan kreve bidrag selv. Kan kanskje skjønne det i tilfeller der de blir kastet ut hjemmefra, for noen må jo forsørge dem..
    Jeg regner med at de som krever bidrag fra sine foreldre da forsørger seg selv med dette bidraget og lån event stipend??? Må vel være bedre med stipend og "hjelp" hjemmefra for de fleste ungdommene?
    Min nest eldste sønn går fremdeles på skole 22år gammel, og bor da hjemme om sommeren mellom skolene. Dette synes jeg er helt greit. Han får mat og hus som de andre ungene...Og klarer seg fint økonomisk i skoleåret, men skulle det være noe er vi jo ikke langt unna da...

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    aja sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Indre Enfold
    Meldinger
    2,720
    Blogginnlegg
    2

annka: Ja, det høres forferdelig ut, men de har den "retten" i følge NAV.
    Tidligere i våres (?) var det en sak om ei jente på 17-18 år som fikk bo gratis med kjæresten sin i en leilighet i huset. Dette passet dem ikke, så da flyttet de et annet sted og hun sender krav via NAV om bidrag. Og det var ikke småtteri hun fikk heller. Tror det var snakk om en 8-10.000 i mnd. Foreldrene var fortvilet, for dette hadde de ikke råd til. Men det var bare å betale i følge NAV....

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av annka Vis post
    Jeg synes det høres forferdelig ut at barna kan kreve bidrag selv. Kan kanskje skjønne det i tilfeller der de blir kastet ut hjemmefra, for noen må jo forsørge dem..
    Jeg regner med at de som krever bidrag fra sine foreldre da forsørger seg selv med dette bidraget og lån event stipend??? Må vel være bedre med stipend og "hjelp" hjemmefra for de fleste ungdommene?
    Min nest eldste sønn går fremdeles på skole 22år gammel, og bor da hjemme om sommeren mellom skolene. Dette synes jeg er helt greit. Han får mat og hus som de andre ungene...Og klarer seg fint økonomisk i skoleåret, men skulle det være noe er vi jo ikke langt unna da...
    Husker jo den artikkelen i VG, hvor en jente som hadde fått tilbud om å bo gratis i kjellerleiligheten til foreldrene, takket nei og søkte NAV om bidrag.
    Hun fikk vel innvilget etterbetaling og alt og mener det var 120tusen hun skulle få totalt.

Husker ikke HELT beløpet, og finner ikke igjen den, da den e for en stund siden.

Men var hvertfall helt sinnsyke greier.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    aja sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Indre Enfold
    Meldinger
    2,720
    Blogginnlegg
    2

Nå ser det ut til at det kommer opp en sak på dette i Stortinget, så får vi se om regelverket endrer seg... om noen år

Hovedinnlegger
    Gjest

Tusen takk for svar

Men hvis han kun søker bidrag fra den ene av forelderen,vil da den personen måtte dekke hele bidraget?
    F.eks hvis de skal betale 4000,- hver går da barnet "glipp" av 4000,- hvis han ikke søker f.eks far?

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    aja sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Indre Enfold
    Meldinger
    2,720
    Blogginnlegg
    2

Det må du nesten høre med NAV om. Dere bor hver for dere siden du spør? Han må vel rette krav til begge parter... men igjen - dette anbefaller jeg at du tar opp med NAV

Seniormedlem
    Rykte
    annka sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    nordnorge
    Meldinger
    2,915

Synes det høres sinnsykt ut jeg, uansett... Har hørt om bidrag fra den forelderen som ungdommen ikke bor hos, så lenge de studerer... Men at foreldre har "plikt" til og forsørge så store barn som selv velger og flytte ut trodde jeg ikke. Så i realiteten kan altså mine 5 barn flytte i egne leiligheter etterhvert og førlange bidrag på ca 10000 i mnd til hver av barna??? Hvem forsørger meg da??
    Greit at foreldre skal forsørge sine barn, men da bør de vel strengt tatt holde seg hjemme med familien slik det var tenkt da de kom til??? Der blir jo de fleste forsørget og vel så det, men man kan vel ikke tvinges til og ha flere husholdninger?
    Jeg tror at jeg ville fått store problemer med og forholde meg til mitt barn om de hadde krevd noe slikt....

Et spørsmål til, hvorfor er ikke vanlige barnebidrag så høye som 10000 kr? Min ex og far til de 2 eldste betalte ikke stort mer enn 1000kr for hvert av barna, resten måtte jeg hoste opp uansett.....Jeg kunne krevd til jeg ble blå, men når far ikke har høyere inntekt får man ikke mer (selv om min inntekt var lavere) .
    Tro om ikke et slikt bidrag til barn som flytter også er regnet ut fra foreldrenes inntekt og delt etter denne mellom mor og far???

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Ja i teorien så kan alle ungene man har søke bidrag fra begge foreldre så lenge de går på videregående og ikke ønsker og bo hjemme.
    Teit er det.

MEN igjen, er det heldigvis, tror jeg, ikke så mange 16-20 åringer som er klar over denne regelen.
    Så jeg tror vel ikke det er ofte man opplever det.

Husker jo hvor fortvilet disse foreldrene til denne jenta var
    Det var ikke akkurat lommerusk de måtte hoste opp, i tillegg til en måndlig utbetaling på 8-9tusen til hun tror eg det var.

Eg vet ikke hvordan eg ville reagert hadde mine barn gjort noe sånnt imot meg.
    Jeg håper jeg silpper og finne ut av det etterhvert som de begynner på vgs å.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Seniormedlem
    jupiter_c sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,600

jeg vet ikke hvordan det er i dag, men når jeg flyttet ut og fremdeles gikk på vgs (i 2001) fikk jeg barnebidrag fra min pappa på ca 1000 kr måneden, så tror det går på inntekt også.
    jupiter, -03, -05 og -07

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,578

Re: Bidrag til en 16 åring...

En har plikt til å forsørge sitt barn under videregående utdanning, om det gjøres via barnebidrag eller om dere kommer med mat/klær er jo det samme. Stipend fra lånekassa regnes inn som inntekt.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    aja sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Indre Enfold
    Meldinger
    2,720
    Blogginnlegg
    2

Ariadne: SÅ enkelt som at foreldrene selv velger hvordan bidraget skal gis er det nok ikke. Så fort søknaden fra barnet er sendt til NAV om bidragsstøtte fra foreldrene, så er det penger som er bidraget. NAV bryr seg ikke om hvor gavmilde foreldrene er i tillegg..... Enkelte barn er faktisk så "kyniske" at de søker via NAV for støtte, uansett hvor godt de har det hjemme - de vil bare flytte og være "voksne"
    Hvis barnet selv går med på personlig bidragsavtale, så kan den ikke søke om ekstra via NAV. Da faller den personlige bort.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,578

Re: Bidrag til en 16 åring...

Ja selvsagt, og alle barn som ikke bor med foreldre har rett på bidrag til livsopphold. MEN om en søker via nav så synes jeg også barnet skal få vite at det ikke har rett på mer fra foreldrene hjemme heller Dvs det er ikke bare å komme hjem og raide kjøleskapet hver helg.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    aja sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Indre Enfold
    Meldinger
    2,720
    Blogginnlegg
    2

Ariadne: Jeg regner med den jenta som har gjort dette mot foreldrene vet at den arven kan hun se langt etter

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Eg må inrømme at eg syns de reglene e feil eg.

Altså hvis du som 18åring og myndig person, ønsker og flytte for deg selv MENS du går på vgs og ikke harm ulighet til og forsørge deg selv.
    Så syns jeg det er HELT feil at de kan kreve foreldrene for penger.

- Barnet er myndig og regnes derfor som voksen.
    - Barnet ØNSKER SELV og flytte, uten og tenke over hvordan de skal betale for det. Hvorfor skal de, de kan jo bare søke NAV så må mamma og pappa betale.

Dette gjelder SELVFØLGELIG ikke for unger som blir kasta ut hjemmenifra.

Men til syvende og sist, syns jeg det er helt feil at myndige, da faktisk voksne folk, kan gå og KREVE penger fra mamma og pappa. Syns det er helt feil.
    Hvis de ikke har noen intensjoner om og klare seg selv, vel da bør de jaggu holde seg hjemme til de har funnet ut hvordan.

Sånn som hun jenta også, hun var blitt tilbudt gratis leilighet (kjellerleilighet hos foreldren med egen ingang og alt), de hadde tilbudt seg og kjøpe mat, de skulle betale strøm, internett og tv. LIKEVEL valgte hun og flytte ett annet sted.

Bør ikke hun da måtte ta konsekvensene av det selv?

E det virkelig sånn at en som er myndig ikke skal trenge og ta konsekvenser, så lenge de går på vgs?
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Tidl. bruker
    Gjest

Dette bunner vel i at foreldre som betaler barnebidrag (der foreldrene ikke bor sammen feks) kan måtte regne med å betale bidrag selv også etter at barnet har fylt 18 år om barnet fortsatt går på vgs. Det høres logisk ut at sammenhengen ligger her, men jeg tenker nå allikevel at det blir dratt vel langt.

Jeg bodde hjemmefra i 1,5 år mens jeg gikk på vgs og var 18/19 år gammel. Da fikk jeg låne bilen til mammaen min gratis og jeg fikk 1000 kr i måneden i tilskudd til å leve for. I tillegg fikk jeg borteboerstipend fra lånekassa.

Jeg tenkte ikke engang at jeg kunne søke bidrag eller kreve noe mer. Heldigvis var jeg samboer og han betalte både husleie og strømmen så det eneste jeg måtte dele på av utgifter, var halvparten av maten pluss det jeg ellers skulle ha til klær, fornøyelser, bøker, bensin, forsiknng osv. Det var ikke fett, men det eneste jeg visste om. Dessuten lærte jeg meg å sette pris på penger og tjene de selv. Det gikk fordi min samboer forsørga meg nokså mye og det hadde ikke gått ellers.

Jeg jobba masse ved siden av hele veien og i dag er jeg glad for å ha fått med meg de små gledene med lønningene jeg fikk, oppgradering til "større" leilighet og det å måtte jobbe for og sette pris på å utvide livet ettersom man fikk mer penger.

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    gullli sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,982

Jeg tenkte heller ikke på å søke bidrag... Jeg flyttet ut når jeg var 16. Foreldrene mine betalte husleie, alt annet betalte jeg selv Fikk borteboerstipend og klarte meg på det

Der jeg kommer fra må alle flytte ut når de er 15-16 år fordi det er langt til nærmeste videregående, så jeg kan skjønne at enkelte kanskje søker gjennom NAV dersom foreldrene ikke vil bidra med noe som helst...

Støttemedlem av AF's jaktlag

Lignende diskusjoner

1. bidrag
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 3
    Siste melding: 16-08-2010, 15:18
  2. Bidrag til 17 åring
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 3
    Siste melding: 28-08-2009, 14:14
  3. Bidrag
    Av sasen i forum Aleneforeldre