+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

  1. #1
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pludre sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,097

    Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

    Hei

    Mellomste gutten min på snart 8 har Asperger syndrom, men har i det siste hatt noen " anfall " som jeg ikke aner hva er. Han blir akutt sulten/tørst, sløv, virker nesten full, vanskelig å komme i kontakt med, svømmende i blikket og blå på leppene. Han har også klaget over hodepine og kvalme.

    Dette skjedde første gang på onsdag som var, vi satt ved middagsbordet, og gutten ble helt akutt sløv/søvnig, som om han ville falle i søvn sittende. Han klaget over hodepine og at han var kvalm, også sa han at han var tørst, ble blålig på leppene, og jeg spurte om han ikke ville gå opp på rommet sitt og hvile litt, men da klikket han, det skulle han i alle fall IKKE !!

    Så gikk det over, etter at han hadde spist så gikk det greit og han var den samme gamle.

    Dagen etterpå var vi på besøk med ei venninne av meg, og da også ble han helt vekke, sløv og ville liksom sovne, dette var også ved matbordet. Denne gangen mye verre enn dagen før, og han ble fargeløs i ansiktet og blålig på leppene, og jeg hadde problemer med å få kontakt. Han virket helt vekke på en måte, og jeg spurte om han hadde vondt noe sted, han sa at han var kvalm, men han skulle IKKE legge seg nedpå. Jeg tok gutten og bar ham bort på sofaen, der han sovnet kontant, gikk mindre enn ett minutt. Ikke lenge etterpå sov han svært tungt, selv om jeg mener pulsen var veldig rask.

    Etter en halvtime vekket jeg han, og da virket han helt vekke, sløv, fortsatt blålig på leppene innimellom, og klaget over hodepine og at han var kvalm, og sovnet igjen. Da ringte jeg legen, og fikk beskjed om å komme ned med en gang.

    På legekontoret tok de blodsukkerprøve, den viste 10,5, noe legen ikke mente var unormalt, da han hadde spist en banan en time tidligere, ellers virket gutten kvikkere nå, men fortsatt litt sløv, men ikke vanskelig med å holde fokus. Vi fikk beskjed om å komme igjen morgenen etter med urinprøve, de ville teste for diabetes og sukker i urinen. Dagen etter reiste vi fastende til legekontoret og de tok ny blodprøve som nå viste 5,1, noe som er helt normalt, og det var ikke sukker i urinen.

    Fastlegen ringte senere på dagen, og vi avtalte at jeg skulle ringe med en gang om det gjentok seg. Og idag skjedde det igjen. Jeg og mine tre barn var ute og gikk tur, helt rolig på flatt underlag, og da ble gutten dårlig igjen, gråblek og med blålige lepper, og klaget over pannehodepine. Han var også veldig sløv og ellers samme symptomer som sist. Samt at han svelget og svelget akkurat som om han holdt på å spy. Denne svelgingen har jeg sett tidligere også.

    Da gutten var liten hadde han episoder der han datt ut, virket helt fjern, fikk sånn sauestirr, fikk ikke kontakt, også gikk det en liten stund, og han var helt normal.

    Da han var 1,5 hadde han et kraftig feberkrampeanfall, men det ble ikke tatt noen EEG den gangen, ble bare liggende til observasjon til dagen etter.

    Det var etter dette anfallet at disse " fjerne " episodene begynte, og også tegnene på Asperger. Den diagnosen fikk han i påsketider i fjor.

    Har også sett at han ruller med øynene innimellom, men ingen kramper.

    Har noen her inne erfaring med lignende ?? Håper intenst på svar.

    Skal ringe fastlegen i morgen, for å få han henvist til videre utredning, for legevaktlegen mente nok at det var lurt.
    Pludre, mamma til 3


    01 03 05

  2.  
  3. #2

    Sv: Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

    Uff da. Kjenner ikke til dette men har hørt at Asberger er knyttet til narkolepsi. Håper du fikk avklaring ellers så ville jeg har tatt MR av hode hvis mulig mtp utelukke det værste.

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bonsai sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    1,400

    Sv: Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

    Det første jeg tenkte da jeg leste var diabetes. Ser dere har tatt tilfeldig bls, og også fastende. Jeg ville nok sjekket flere ganger, evt. bedt om en utvidet utredning. Diabetiker KAN jo ha normalt bls innimellom uten at de får noe behandling for det. Uansett så høres det ut som om det må utredes ordentlig uansett hva det er. Håper dere finner ut av det.
    Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!

  5. #4
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

    Hvordan går det, pludre?
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  6. #5
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    1,485

    Sv: Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

    Ser dette er en gammel tråd, men lurer veldig på om dere har funnet ut hva som er problemet. Vet at 30% av de som har autismespekterforstyrrelser også har epilepsi, og tenkte det kunne være en reell mulighet.

  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Sv: Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

    Tenkte også epilepsi og kanskje migrene?
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kitty80 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    tilbake i Indre
    Meldinger
    1,201

    Sv: Noen som kan hjelpe meg ?? Aspergergutt med noe ekstra...

    Jeg tenker også epilepsi når jeg leste dette. Håper uansett at dere har fått noen svar på hva dette var. Kan tenke meg at dette var skremmende for dere!
    Mamma til verdens beste

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Ekstra trille noen tips.
      Av Maddedusken i forum Barnevogner
      Svar: 2
      Siste melding: 30-03-2007, 21:04
    2. tar dere kvelden noen gang tidligere for å ha noen timer ekstra....
      Av Snurreline i forum Seksualitet og samliv
      Svar: 14
      Siste melding: 06-12-2006, 22:15
    3. Har noen prøvd CLA EKSTRA??
      Av B@mbino i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 1
      Siste melding: 29-06-2004, 09:25
    4. Noen ekstra kilo i ferien....
      Av tuppelure i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 0
      Siste melding: 11-08-2003, 22:08
    5. Noen kilo ekstra
      Av Tidligere bruker i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 19
      Siste melding: 22-11-2001, 13:37

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine