+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14

Diskusjon: Barn og ulike internettsider, feks Youtube.

Tidl. bruker
    Gjest

Exclamation Barn og ulike internettsider, feks Youtube.

Hvordan forholder dere dere til dette?

Jeg har foreldrekontroll på maskinen og barnas brukerkonto er sperret for svært mange sider, bla Youtube. Jeg registrerer samtidig at nesten ingen andre barn har restriksjoner på bruken på internett rundt forbi og lurer på hva andre her på NM tenker om barn og internett. Vi snakker her barn 6-8 år.

Jeg får feks stadig vekk mas om å gå på youtube for å se på det og det og det, for det så de hos naboen osv. Jeg er skeptisk både pga virus og ikke overvåket bruk der fordi man kan klikke seg frem til hva som helst.

I huset brukes data på egenhånd, men skal barna inn på noe spesielt går de inn med min overvåkning siden det meste er sperret. Altså, det de kan bruke ligger på Favoritter, så og si alt annet er sperret.

Forsøk å eller brudd på reglene straffes med at man mister muligheten til å bruke data en eller flere dager. Nå har eldste kommet seg inn på farens konto og brukt youtube der i stor skala og han mister nok muligheten til data for resten av uka fordi dette er noe vi har snakka mye om. Farens konto har nå fått passord siden han ikke har vist seg tilliten verdig. Og så spør han gjerne pappa om han kan få lov til noe selv om jeg opprinnelig sa nei, fordi faren veit null om data og ikke engang kan logge seg på selv

Er usikker på hvor å legge meg, derfor ønsker jeg andres innspill og erfaringer.
    Sist endret av Tidl. bruker; 24-07-2011 kl 21:43

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Arwen* sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    2,335

Sv: Barn og ulike internettsider, feks Youtube.

Her får 7 åringen lov til å være inne på spill-sider som jeg føler er trygge. Det hender at han får trykt seg litt videre, men det får han absolutt ikke lov til, og gjør heller ikke bevisst.
    Det hender at ungene sitter inne på youtube, men da på sider jeg har finni fram. Hender at 7 åringen søker på noen han husker som sine favoritter uten å spørre, og da må han slå av ja..
    12 åringen får også være inne på avtalte sider, og får heller ikke lov å være på youtube annet enn på sider hun spør om på forhånd.
    Jeg prøver å ha kontrollen og er nok litt streng ja.
    Men har ingen foreldrekontroll på maskinen.
    Storesøster passer på lilleprins født 7.11-03

født 15. august-07

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    cala sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,808

Vesla for kun lov å bruke pc i stua der vi er. Hun går foreløpig kun inn på nrk super. Hun er inntil videre fornøyd med det. Jeg er veldig enig med deg! Man skal følge med på hva ungene driver med på nettet. Blir jo helt klart veldig vanskelig med tanke på å dra på besøk til barn med foreldre som ikke er fult så strenge...
    Mamma til vesla (mar 04) og småen (aug 08)

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av cala Vis post
    Blir jo helt klart veldig vanskelig med tanke på å dra på besøk til barn med foreldre som ikke er fult så strenge...
    Ja, jeg kjenner dette er vanskelig. Av de nærmeste som de eldste barna omgås og som har tilgang til nettet, har ingen såvidt meg bekjent begrensninger i bruken og det surfes flitting på alt hva man måtte komme over. Youtube er veldig populært samt en hel del gratissider med spill som jeg veit inneholder mye virus (feks spill123 ol), chatsider osv. Flere barn har også egen bærbar maskin på rommet sitt i denne alderen med tilsynelatende fri bruk.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Jeg har kontrollert eldstemor fram til for litt over 1år siden, da var hun 13,5år. Vi har restriksjoner på hvilke sider ungene kan gå innpå, og bryter de det får det konsekvenser. Hun har en gang fått 1 uke uten data, og det ble med det. Nå som hun er 15 år, så føler jeg at det blir meget inntrengende dersom jeg skal gå inn å kontrollere alt hun gjør og skriver så hun får tilliten til den eventuelt blir misbrukt (jeg har også kontrollsjekka MSN o.l fram til i fjor. Kun med stikkprøver, og dette vet hun at jeg gjør.)

11åringen får kun være inne på FB og MSN når vi voksne er hjemme, da vi skal kunne kontrollere hva som skrives og vi skal være der dersom det kommer ufine meldinger o.l. Ellers får hun ikke opprette noen nye kontoer på noen sider, uten at dette er diskutert med voksne. Hun har også fullt ut greie på hvilke sider som er greie å innpå og ikke.

6 åringen får kun spille, og se barne-tv-snutter - da også på youtube. Hun er aldri på PC uten at vi voksne er i nærheten (den er på stua.)

Snart 4åringen har pr. dags dato ikke vist den minste interesse for PC-bruk.

Vi har ingen sperringer, men kontrollerer bruken veldig.
    Eldstemor sine venner har reagert kraftig på dette, noe elsdtemor har nevnt for oss. Selv synes hun det er helt greit, og vi har forklart hvorfor vi gjør det slik og hatt fine og gode samtaler rundt dette.

Vi er tydeligvis veldig strenge, men det ønsker jeg å være. Internett er ingen lekeplass, men det er et meget godt apparat for å finne ut av ting, til utdanning og til hygge og moro. Jeg vil lærer ungene å bruke det på en fornuftig måte, og er selv kritisk til ungers bruk av dette - og er skremt over hvor lett mange voksne tar på det (og hvor lite kunnskap enkelte voksne har, og også hvor lite nøye de er på å følge opp ungenes bruk!)

Tidl. bruker
    Gjest

Vi har stasjonær maskin, derfor bruker ungene den uten oppsyn av praktiske årsaker da den ikke står sentralt i huset. Nå skal vi snart få en bærbar en også, og da blir ting litt enklere. Men, den stasjonære er og forblir nok låst mot det meste så lenge den brukes alene. Skal de gå inn på noe spesielt som feks youtube, er det alltid under oppsyn og det blir jo også langt enklere når vi får en bærbar i hus.

Vi har snakket om årsaken til restriksjonene her hjemme flere ganger, men i kveld tok jeg den helt ut Jeg snakket om virus som kunne finne kontoinformasjonen min, tømme bankkontoen min for alt vi eier og har og kjøpe varer for mange hundre tusen kroner som jeg vil få regninger på uten å ha kjøpt varene som igjen ville bety at vi måtte selge huset fordi vi ikke hadde råd til det. Det var en som fikk hakaslepp og forstod alvoret - håper jeg.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Vi har stasjonær maskin, derfor bruker ungene den uten oppsyn av praktiske årsaker da den ikke står sentralt i huset. Nå skal vi snart få en bærbar en også, og da blir ting litt enklere. Men, den stasjonære er og forblir nok låst mot det meste så lenge den brukes alene. Skal de gå inn på noe spesielt som feks youtube, er det alltid under oppsyn og det blir jo også langt enklere når vi får en bærbar i hus
    Jeg tipper du har like god kontroll som meg, selv om den er stasjonær. Vi klarer jo ikke å ha øynene på den bærbare 100% av tiden heller, selv om den er i stua. Det er jo litt ansvar for å følge opp beskjeder/regler også, og la ungene få mulighet til å vise seg tilitten verdig.

VIP-Medlem
    [Mon] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    6,654

Vi har det på samme måte som dere Berta. De bruker data'n fritt og på egenhånd, på sider som vi foreldre har satt at de får lov til å gå på (har bare åpna foreldrekontrollen for sider de har lov til å gå inn på)

Det er ingen skam å mislykkes, men å ikke prøve er direkte dumt.

Syvåringen har egen bruker på min laptop. Hun har en "snarvei" til alle favorittsidene sidene sine, og i nettleseren har jeg fjernet linjen hvor man kan skrive inn adressen til andre nettsteder. Hun kommer seg derfor ikke inn på andre siden enn de var har kontrollert og funnet OK.

Syvåringen får lov til å bruke Youtube, men da med frihet under ansvar. Hun vet godt at vi sjekker loggen på hva hun har vært inne på med jevne mellomrom, så hun holder seg til det hun vet er greit (barneTV fra "gamle dager" og mpg jr). Et par ganger har hun funnet litt merkelige videoer og da har hun sagt fra med en gang slik at vi får snakket om det. Det merkeligste hun har funnet var en demonstrasjonsvideo for et tarmskyllingsapparat for hjemmebruk. Man så jo verken nakne mennesker eller bæsj, men hun lurte jo fælt på hva de folka egentlig drev med på den videoen

Jeg merker nå at hun begynner å bli såpass dreven på internettbruken at det ikke er lenge før hun fint klarer å omgå reglene våre (f.eks å finne frem til andre nettsteder). Vi kommer nok til å kjøpe en helt enkel og grei laptop som hun kan få i kombinert bursdags- og julegave 8hun har bursdag en måned før julaften). Det kommer nerdemannen min til å legge inn sperringer og logger slik at vi lettere kan overvåke hva hun driver med.

Det bør kanskje nevnes at jeg har skrivebordet mitt rett ved siden av døra inn på badet og toppen av trappa opp til annen etasje. Selv om jeg ikke ser henne over skuldrene når hun bruker PC'en, så har jeg en viss oversikt fordi hun ikke får "gjemt seg bort"

Når det gjelder virus så bruker jeg noen hundrelapper i året på et antivirus-program fra McAfee. Snuppa kommer til å få Linux på sin laptop, og da er plutselig virus-problematikken mye mindre.
    2003 2011

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Sitat Opprinnelig postet av Trappetrollet Vis post
    Et par ganger har hun funnet litt merkelige videoer og da har hun sagt fra med en gang slik at vi får snakket om det. Det merkeligste hun har funnet var en demonstrasjonsvideo for et tarmskyllingsapparat for hjemmebruk. Man så jo verken nakne mennesker eller bæsj, men hun lurte jo fælt på hva de folka egentlig drev med på den videoen

Det er slik man gjør med barn som lurer seg unna internettreglene vi har.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Trappetrollet Vis post
    og i nettleseren har jeg fjernet linjen hvor man kan skrive inn adressen til andre nettsteder. Hun kommer seg derfor ikke inn på andre siden enn de var har kontrollert og funnet OK.
    Det var jeg faktisk ikke klar over at gikk an. Vi har IE, kan jeg gjøre dette der?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,016

Her har barna fritt tilgang til pc. De er stort sett inne på enkelte spill (Som jeg ser de er på) og masse på youtube. De elsker å se og høre på sanger. Jeg kontrollerer historikken med jevne mellomrom..
    Syntes dette går veldig fint
    Lita, 01 og 04

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Det var jeg faktisk ikke klar over at gikk an. Vi har IE, kan jeg gjøre dette der?
    Jeg fikk det ikke til på IE, bruker hovedsaklig Firefox jeg. På Firefox går jeg inn på "vis", "verktøylinjer" og huker vekk "navigasjon". Snuppa her skjønner nok at hennes browser er mer begrenset enn vår, men det skal litt til før hun finner ut hvordan hun får tilbake adressefeltet. Hun har ikke spurt heller, hun har nok innfunnet seg med at det bare er noen få sider hun får lov til å drive med på egenhånd.
    2003 2011

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Poden her får være på youtube, han liker å høre på sanger og søker opp litt selv. Vi har satt sperre på enkelte ord sånn at han ikke får rem masse dritt.
    Ellers er han på spillsider.
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Bøker om ulike følelser hos barn..
      Av Rosalita i forum Lek, stimulering og oppdragelse
      Svar: 2
      Siste melding: 14-03-2008, 22:33
    2. Å få barn med flere ulike partnere.
      Av Linda B. i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 17
      Siste melding: 24-05-2007, 10:26
    3. Skrift på internettsider
      Av Tidligere bruker i forum Forumhjelp og datahjelp
      Svar: 2
      Siste melding: 19-08-2006, 11:50
    4. Hvor vanlig er stjeling blant barn på ulike alderstrinn?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 1
      Siste melding: 07-07-2005, 18:50
    5. Simo sine internettsider?
      Av puselini i forum Barnevogner
      Svar: 7
      Siste melding: 23-01-2005, 22:26

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner