+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 5 av 5

Diskusjon: Salg av eiendom.

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,169
    Blogginnlegg
    62

Salg av eiendom.

Jeg lurer på noe. Har vært i to banker idag og får forskjellig svar i forskjellig banker selv om det er samme bank i utgangspunktet.

Den ene banken sier at hvis jeg får en takstmann til å ordne med takst på eiendommen så har jeg ryggen klar for eventuelle skjulte feil som kan oppdage opp til 5 år etter salget og som kjøper kan krevet oppgjort fra meg.

Den andre banken sier at må benytte megler til salg av eiendommen for å holde ryggen fri. Det er snakk om ett småbruk til ca. 500.000 kr max.

Det som er litt morsomt er at dette er samme bank, men på to forskjellige steder. Den ene banken var det blankt nei for meg og få lån til å kjøpe hus. I den andre banken kunne jeg få låne 1.1 mill. snålt!

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Sv: Salg av eiendom.

Du må vel tegne eierskifteforsikring for å holde ryggen fri, det har ingenting med takstmann å gjøre. Se f eks her. Lykke til!

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,169
    Blogginnlegg
    62

Takk for svar Linus mamma. Det hørtes fornuftig ut.

Tidl. bruker
    Gjest

Nei, en takst på huset gjør ikke at du har ryggen fri for evt skjulte feil som kan oppdages inntil 5 år etter salget. Ei heller kan en megler garantere deg dette. Hadde det enda vært så enkelt.... Det du må gjøre, er å bruke eierskifteforsikring og selv da er du ikke 100% garantert.

Sjekk ut ulike forsikringer, jeg veit at noen både store og små selskaper etter hvert har fått veldig dårlig omdømme etter at de ikke har villet dekke saker og de som tegnet forsikringene etter hvert måtte dekke alt selv ifht rettsaker osv.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,169
    Blogginnlegg
    62

Det ordna seg. Jeg ble skeptisk til disse kjøperne som ville kjøpe eiendommen på en helg uten megler..de skulle låne penger av naboen... men å slå av noen kr på sitt eget hus skulle de ikke. Og når de foreslo å selge under bordet så sa jeg...hold your horses..nå gikk det litt fort i svingene... ba dem vente. Nå har jeg fått en snekker til å lage kostnadsoveslag på hvor mye det vil koste å pusse opp huset. Tenkte da på utleie... til jeg eventuelt selv kan flytte tilbake en gang. Nei... ble skeptisk og har nå ikke lyst til å selge til de der.

Jeg syns folk så alt for ofte er ute etter å lure andre til sitt eget beste. Det er så mange ganger jeg har opplevd det der. Alltid er det å mele sin egen kake hele veien. Folk altså!!! Neida... men jeg blir litt oppgitt. Alt er bare på egen vinning bestandig.

Lignende diskusjoner

1. Svar: 1
    Siste melding: 04-10-2009, 23:54
  2. Ang salg av eiendom.
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-2008, 20:21
  3. Noen jurister eller andre som vet? Når andre gjør skader på din eiendom.
    Av irritert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 1
    Siste melding: 24-10-2007, 16:28
  4. Pant i eiendom?
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 2
    Siste melding: 21-11-2005, 19:41
  5. Solgt eiendom når man sitter i uskifte
    Av Unregistered i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 15
    Siste melding: 17-10-2003, 11:30

Sosiale Bokmerker